אחד המרתוניסטים המהירים בהיסטוריה הושעה ל-10 שנים

הרץ הקנייתי טיטוס אקירו, המדורג שישי בהיסטוריה במרתון, הורשע בשני סעיפים של שימוש בחומרים אסורים והתעסקות בראיות ולא יחזור למסלול בעשור הקרוב. מספר האתלטים הקנייתים המושעים עלה ל-55
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
טיטוס אקירו | צילום: אינסטגרם

עולם הריצות הארוכות הולך ונהיה מהיר יותר ויותר בשנים האחרונות, הן בעקבות שיפורים טכנולוגיים והן בעקבות שיפורים בתכניות האימון המקצועיות, כאשר השיא הגיע בשני שיאי העולם שנשברו בשבועות האחרונים (קלווין קיפטום לגברים וטיגיסט אספה לנשים). אלא שיש כאלה שמגיעים לשיפורים הללו בדרכים לא חוקיות הכוללות שימוש בחומרים אסורים. אחד מהם, הרץ הקנייתי טיטוס אקירו, נתפס וספג עונש כבד במיוחד של השעייה לעשר שנים.

לכתבות נוספות בנושא:
אמיל רץ מרתון באילת במקום באמסטרדם: "ניצחון ענק של הרוח והנפש"
ויתרה על שיא אישי במרתון שיקגו כדי להציל גור חתולים
קלווין קיפטום שבר את שיא העולם במרתון שיקגו

אקירו בן ה-31 הוא אחד המרתוניסטים המהירים בהיסטוריה, כאשר ניצח את מרתון מילאנו ב-2021 עם זמן המעמיד אותו במקום השישי אי פעם, 2:02:57 שעות. רק שבעה רצים בהיסטוריה ירדו מגבול ה-2:03 שעות, שנחשב ליעד נחשק ואיכותי במיוחד במרתון הגברים. אלא שכעת מתברר כי תוצאה זו הושגה באמצעים לא כשרים, והיא תימחק מטבלת התוצאות ההיסטורית.

מרתון מילאנו | צילום: Jheywoodea, Wikimedia

ה-AIU (יחידת היושרה של האתלטיקה בתרגום חופשי) מצאה את אקירו אשם בשני מקרים של סימום בספורט – באותה ריצה במילאנו ובמרתון אבו דאבי באותה שנה, שגם אותו ניצח. בראשון נתפס בדמו החומר האסור Triamcinolone Acetonide, סטרואיד שאסור לשימוש משנת 2014 מכיוון שהוא מסייע לאתלטים לאבד משקל מבלי לאבד כוח באופן משמעותי ובשנייה Synthetic Opioid (אופיואידים סינטתיים).

כמו כן, הורשע בשני סעיפים של "התעסקות בראיות" בניסיונו להסתיר את רמאותו, ומכאן העונש הארוך במיוחד שספג. שני הניצחונות שלו במרוצים המדוברים בוטלו, כאשר הוא ייאלץ להחזיר גם את הפרסים הכספיים בהם זכה וכל התוצאות שלו מאז מבוטלות גם הן. נציין כי עשר השנים של ההשעייה החלו בדיעבד ביוני 2022, אז נתפס אקירו לראשונה והחקירה בגינו נפתחה.

החקירה המקיפה עירבה גם את תפיסתו של רופא קנייתי מוערך בבית חולים קנייתי. אקירו ביקר אצל אותו רופא בבית החולים לפחות שלוש פעמים, בביקורים שלא תועדו, ובהם קיבל זריקות ותרופות שהכילו את אותם חומרים אסורים. הרופא, אגב, טען בחקירתו כי הביקורים לא תועדו מכיוון ש"האתלט ביקר בבית החולים מוקדם בבוקר, לפני שמשרדי הרישום נפתחו". ה-AIU גם הגישו בקשה רשמית לוועדה למניעת סימום בספורט בקניה להגיש תלונה במשטרה נגד הרופא ולשלול את רישיונו.

צילום: Shutterstock

בשנים האחרונות יש לא מעט טענות לסימום שיטתי בקרב הרצים והרצות מקניה, כאשר לפי האתר הרשמי של ה-AIU ישנם כיום לא פחות מ-55 אתלטיות ואתלטים קנייתים שמושעים כעת מפעילות בעקבות חומרים אסורים כולל אקירו, רובם ככולם בריצות הארוכות. החשיפה לגבי הרופא, שעל פי החשד ביצע עבירות נוספות עם אתלטים אחרים, מטילה צל גדול נוסף על האתלטיקה הקנייתית.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • בוזון היגס הגיב:

    המטרה לעמוד בכמה שיותר פודיומים באולימפיאדה הקרובה כדי להראות לעולם שעם ישראל חי. הלוואי שגם נגיע ליורו

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג