ממלפפון ים לטריאתלון ספרינט ב-6 שבועות | פרק 4 (ואחרון): סיכום ומסקנות

בפרק האחרון בסדרה, חגי אשלגי מסכם את TRI כנרת, תחרות הטריאתלון הראשונה שלו מזה 28 שנה: ההנאה מהדרך, החשיבות באימונים ללא שעון, הכתרת הניסוי כהצלחה ולאן ממשיכים מכאן?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
חגי אשלגי ב-TRI כנרת | צילום: צלמי שוונג

פרק 1 – נקודת המוצאפרק 2 – למה, איך ואיפה?פרק 3: סולמות, חבלים ו-ואטים

לפני שנעדכן בהכנות האחרונות, בתוצאה ובמסקנות, הערת אזהרה: שום דבר בטורים האלו איננו המלצת אימון, מפת דרכים, שיטה, או כל דבר אחר. אולי להיפך! ההמלצה היא שלא כמוני – אתם צריכים להתאמן. למה? כי עשיתי מה שמתאים רק לי, ליכולותיי, למצבי, לזמן הפנוי שלי ולרצוני הפרטי. לא לאף אחד אחר. עכשיו, איפה היינו?

שבועיים אחרונים לפני TRI כנרת
אחרי שבשבועות 3 ו-4 רצתי 1 ק"מ במצטבר מפאת כאבי גב (שלא קשורים לספורט), הגב הסתדר. מבחינת פעילויות, השבועיים לפני האירוע נראו כך:

מס' תאריך (יום) פעילות היקף הערות/פרטים
20 8.4.24 (ב) אופניים

(+ בדיקה ארגומטרית)

שעה אחת בדיקה ארגומטרית במכון וינגייט

+ אימון Powerwatts בוולודרום תל אביב

21 10.4.24 (ד) ריצה 3 ק"מ כביש קל. ללא שעון
22 10.4.24 (ד) אופניים שעה אחת אימון Powerwatts בוולודרום תל אביב
23 12.4.24 (ו) ריצה 5.4 ק"מ כביש. התחלה לאט, המשך טמפו איטי. ללא שעון
24 12.4.24 (ו) שחייה 2,100 מ' אימון בריכה אקוותיקים. ללא שעון
25 13.4.24 (ש) אופניים 15 ק"מ כביש הארנבות. ללא שעון
26 13.4.24(ש) שחייה 2.5 ק"מ ים בית ינאי, ללא חליפה. ללא שעון
27 15.4.24 (ב) אופניים שעה אחת אימון Powerwatts בוולודרום תל אביב
28 16.4.24 (ג) ריצה 5.4 ק"מ כביש. 2 ק"מ לאט 3.5 ק"מ טמפו בינוני. ללא שעון
29 19.4.24 (ו) טריאתלון ספרינט …. (רוצים לדעת איך נגמר? תמשיכו לקרוא) ….

הספירה הכוללת מגלה 28 פעילויות הכנה: סך הכל 31 ק"מ מצטברים ב-8 ריצות (מעט מדי), 7 אימוני פאוארוואטס לאופניים ועוד שתי רכיבות כביש (רכיבות הכביש הצטברו ל-25 ק"מ. אימוני הפאוארווטס היוו את העיקר), ושחייה רגילה לשגרה שלי.

חגי אשלגי ב-TRI כנרת | צילום: צלמי שוונג

מסקנות? יש המון! נתמצת מעט מהן
א. יש בישראל יותר עליות משאתם חושבים! במכונית, או לאדם בכושר, זה לא מורגש. אבל כשאתה חוזר לרוץ/לרכוב ממצב אפס, כל שיפועון אינפנטילי מרגיש כמו הר מירון, שיפוע מתמשך כמו החרמון, וגבעה היא בכלל האוורסט. החדשות הטובות – כושר משתפר עוזר "לשטח" אותן.

ב. שמירה על כשירות בכל שלושת הענפים שווה המון! גם אם מדובר בפעמיים בשבוע של חצי שעה בכל ענף. עוד יותר ככל שמתבגרים. קודם כל, כדי לשמר גוף שמיש, פעיל ובעל יכולת תנועה בשלושת הממדים. גידים, רצועות, סחוסים, עצמות, שרירים וטכניקה לוקחים זמן לחזור לעצמם. חבל לתת להם להתנוון.

ג. אימון ללא שעון, טלפון או מוזיקה, הוא נכס. רצים מכורים לשעונים. רוכבי אופניים מכורים לגרמינים ומדי וואטים. נתחיל בחדשות הרעות: אם עברתם את גיל 30, כנראה שכבר לא תגיעו לאולימפיאדה או אליפות עולם. אתם לא מקצוענים (אנטונינה ודן אלתרמן – הפסקה הזו לא בשבילכם). אתם ספורטאי מאסטרס חובבים, גם אם אתם ממש טובים. תיהנו מזה. תתאמנו חזק כשבא לכם, אבל תשאירו מקום לספורט לנשמה, חוויית הרגע. היום ברור לי, שבשביל ספורטאים לא מקצוענים, אריכות ימים ספורטיבית שווה לרוב יותר ממהירות רגעית. זה ממש לא אומר שמי שבעניין של למצות פוטנציאל צריך לוותר על זה. זה רק אומר, ששווה לצאת מדי פעם לריצה קלה, לרכיבה חברתית, או לשחייה טיולית – כולן ללא שעון וללא מד מהירות וואטים. מי יודע, אולי תפגשו בדרך את הארץ, את הטבע, חברים, והכי חשוב – את עצמכם ואת דפיקות לבכם ונשימותיכם.

חגי אשלגי ב-TRI כנרת | צילום: צלמי שוונג

ד. מי שרוצה לעשות טריאתלונים ארוכים או מהירים, צריך להתמקצע על השילוב של שלושת הענפים. רוב הטריאתלטים הרציניים בישראל עושים זאת עם מאמן/ת, ובצדק. דעתי על רוב מאמני הטריאתלון הישראלים שיצא לי להכיר, היא טובה. רובם מקצוענים, מנוסים ויודעים את מלאכתם. למי שרוצה לאתגר את עצמו באתגרי טריאתלון רציניים, שווה לשקול להיעזר במאמן/ת שמתאים/ה לו ולצרכיו.

ה. תיהנו מהדרך. אימון שלא נהניתם בו הוא אימון לוקה. אל תוותרו על זה. מי שלא נהנה, בסוף לא ימשיך, והרי כבר דיברנו על ערכה של אריכות הימים בפעילות הספורטיבית.

ו. הגעה לתחילת האימון היא 90% מהעבודה. כשלא מתחשק לכם, זכרו – אם תגיעו, רב הסיכוי שתתחילו להתאמן. אם תתחילו, רב הסיכוי שתסיימו ולא תתחרטו. יצאתם לאימון? עשיתם כבר 90% מהדרך.

ז. הקשיבו לגוף. זו קלישאה חבוטה, אבל נסו להכיר את עצמכם. זה עשוי להיות שווה בריאות, ולעתים גם חיים.

חגי אשלגי ב-TRI כנרת | צילום: צלמי שוונג

יאללה טריכנרת!
הגענו לכנרת יום קודם, והפקדנו את האופניים בשטח ההחלפה. ההשכמה המוקדמת לא קלה, אבל הגעה לשטח התחרות כבר מעוררת ומכניסה אנרגיה. חשוב לבקר בשירותים לפני. כרגיל, שתיתי קפה + 3 כוסות מים מיד כשקמתי, ועוד בננה כ-40 דקות לפני הזינוק – בשבילי זה עובד. גם מעורר, גם מעודד הליכה לשירותים, גם ממלא בנוזלים וגם נותן אנרגיה זמינה ובריאה.

קאט לסוף הסיפור (ספוילר) – זינקתי, שחיתי, רכבתי, רצתי, סיימתי!

בשטח ההחלפה הראשון הייתי היחיד שלובש גופייה וגורב גרביים. הטריאתלטים שוחים, רוכבים ורצים עם חליפת טריאתלון. על הכביש, הייתי היחיד ללא מד מהירות/מרחק/וואטים וללא שעון. לקראת הריצה, הייתי היחיד שקשר שרוכים (לטריאתלטים יש שרוכי גומי). בריצה, הייתי היחיד ללא שעון יד או מד דופק. בנוסף לכל אלו, הייתה לי נפילה קטנה של חוסר ניסיון, עקב בלימה חסרה לקראת קו הירידה מהאופניים. מכה יבשה + שפשוף כביש – קטן עלינו. גם לקח תחרותי, וגם מורשת קרב. הלאה.

חגי אשלגי ב-TRI כנרת | צילום: צלמי שוונג

נעלי הרכיבה וקסדת ה-Giro האיכותיות שסיפקו לי רוזן ומינץ, הוכיחו את עצמן כמושלמות למשימה. בול מה שנדרש. בערב שלפני, אייל שטרן מ-Sponser צייד אותי באבקת שתייה למשקה אנרגיה מתוק, והצוות הטכני של התחרות מילא לי אוויר בצמיגי האופניים. שום דבר לא חסר.

באשר לביצוע, מראש באתי לבצע במתינות ובאיזי. שכחתי כבר איך עושים טריאתלון ואיך עוברים ממקטע למקטע. בריצה (5.3 ק"מ כמוצהר מראש), עברתי להליכה כמה פעמים. אבל הכל עבד, תקתק כמו שעון. גם אם אני משוחד, אינני היחיד שאומר, שהתחרות הייתה מאורגנת להפליא. לא חסר לי דבר. והאווירה? קרנבל מחשמל. גם כשעוקפים אותך על הכביש או על מסלול הריצה, תענוג להסתכל מאחור על החזקים. מכולם למדתי משהו. כך, עם בגד ים שחיינים קצר וגופייה מנדפת סטייל שנות ה-90', חציתי את קו הסיום. Done!

(הספליטים והמיקומים שלי בכל מקטע היו חסרי חשיבות בתחרות הזאת שנועדה רק לבדיקת היתכנות, וממילא מעניינים את רובכם כפתיתי שלג ד'אשתקד. למי שמתעקש, המידע גלוי ופומבי בדף התוצאות של התחרות).

חגי אשלגי ב-TRI כנרת | צילום: צלמי שוונג

לאן מכאן?
רבים רוצים לעזור לי לגבש את דעתי איך ולאן להמשיך. אלא שלקראת גיל 55, כבר עמדתי על דעתי הספורטיבית. כרגע, קוסם לי לעשות משהו כמו שני טריאתלוני ספרינט בשנה. הארכת מרחקים כרגע לא על הפרק. אומרים Never say never, ואני לא. אבל עת לכל דבר.

המטרה כרגע – לנסות להתאמן כפעמיים בשבוע בכל ענף, לחזק יכולות באופניים ובריצה (לעת עתה – בנפרד זו מזו), להשיל עוד קצת משקל (השלתי בתהליך כ-1.5 ק"ג. תחשבו על סחיבת פחות בקבוק ליטר וחצי על הגב משך התחרות כולה), ולשמר רצף והנאה, גם בהינתן אפשרויות לפרויקטים ספורטיביים אחרים.

יש להניח שאוסיף מעט להצטייד, להירשם לאירועים פה ושם (מרוץ חדרה ביום שישי הקרוב הוא הראשון שבהם, ומשחה כף כרמל ביום השישי שלאחריו הוא הבא אחריו), ולהתכונן לטריאתלון ספרינט בסתיו, אם יהיה כזה.

חגי אשלגי ב-TRI כנרת | צילום: צלמי שוונג

מטרת הניסוי, והתוצאה
לניסוי הטריאתלון הזה היו שתי מטרות – לבדוק אם אדם שפעיל באחת משלושת הדיסציפלינות, יכול לחבר טריאתלון ספרינט למטרת התנסות והיכרות עם הענף, בעלויות לא גבוהות ובפרק זמן לא ארוך; וליהנות מכל הדרך. מטרות אלו הושגו. הניסוי הוכתר בהצלחה.

רבים מאיתנו רצים, שוחים, או רוכבים באופן תדיר. הדרך משם, להתנסות ראשונית בטריאתלון שכוללת את שלושת הענפים, איננה צריכה להיות מרתיעה או מפחידה, וגם לא יקרה מדי, או ארוכה מדי. היא עשויה גם להתגלות כהתנסות וחוויה שהן כיף גדול.

עד כאן לעת עתה.
להתראות בשבילים, בכבישים ולפני הכל – בים.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג