בדרך לשיא חדש? תמונת מצב של משלחת השחייה למשחקים האולימפיים

בדיוק שלושה חודשים לפתיחת תחרויות השחייה בפריז, זמן לעשות סדר במשלחת הישראלית: מי כבר בפנים, מי קרוב להיכנס, למי כדאי לשים לב ומה עם טירוף השליחים. האם אנחנו בדרך למשלחת השחייה הגדולה אי פעם?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
לוקטב, גורבנקו, גולובטי וחרותי באליפות העולם | צילום: סימונה קסטרווילארי

המשחקים האולימפיים בטוקיו שברו שיאים מבחינת נבחרת השחייה הישראלית – 14 שחייניות ושחיינים בענפים השונים, שני גמרים וחצי גמר נוסף בבריכה, מקום רביעי היסטורי במים הפתוחים והשוואת דירוג שיא בשחייה האמנותית. כעת, פחות מ-100 יום לפני הזינוק הראשון למים במשחקים האולימפיים בפריז 2024, נראה סביר מתמיד כי אם לא יקרה שום דבר חריג, הנבחרת תרשום שיא השתתפות חדש, וזה הזמן לעשות סדר – מי בפנים, מי בחוץ, ומה קורה בשליחים?

לכתבות נוספות בנושא:
23 שחיינים סינים נתפסו על סימום לפני טוקיו, WADA מתעקשת: "אין עבירה"
בפעם השנייה תוך 3 שבועות: שיא ישראלי למירון חרותי ב-50 פרפר
ניצחון מרשים לאנסטסיה גורבנקו ב-400 מעורב אישי בסן אנטוניו

מי כבר בפנים?
בבריכה, שחיינית אחת וחמישה שחיינים קבעו את הקריטריון במשחים האישיים – סגנית אלופת העולם אנסטסיה גורבנקו עשתה זאת במשחים ל-200 ו-400 מעורב אישי, מירון חרותי ומרטין קרטאבי קבעו ב-50 חופשי, דניס לוקטב ב-200 חופשי, תומר פרנקל ב-100 פרפר ו-100 חופשי וגל כהן גרומי ב-100 פרפר.

גורבנקו עם המדליה | צילום: סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה

בנוסף אליהם, מתן רודיטי הבטיח את מקומו במשחה למים פתוחים והדואט בשחייה אמנותית – שלי בובריצקי ואריאל נשיא – גם הן בפנים.

מי עוד קרוב?
לא מעט שחיינים ושחייניות נמצאים בקרבה לקריטריון האישי האוטומטי ועשויים להצטרף למשלחת – רון פולונסקי הוא כנראה הקרוב מכולם אצל הגברים ב-200 מעורב אישי, וכך גם אביב ברזלי ב-200 גב אצל הנשים. זה המקום לציין נתון שרבים שוכחים – הקריטריון האוטומטי (קאט A) במשחקים הקרובים הוא הקשה ביותר אי פעם, ובעקבות כך ישנם משחים בהם מעטים הם השחיינים בעולם אשר קבעו אותו. המשמעות היא שככל הנראה יהיו יותר שחיינים ללא קריטריון A שיוזמנו למשחקים למשחים השונים.

רון פולונסקי | צילום: סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה

למעשה, ייתכן מאוד שפולונסקי וברזלי (ואולי אף נוספים) יוזמנו למשחקים כבר עם הזמנים שהשיגו עד כה, גם אם לא יקבעו את הקריטריון האוטומטי בחודשים הקרובים. פולונסקי שחה ב-200 מעורב 1:58.07 דקות בקיץ שעבר, 13 מאיות מקאט A, וברזלי (שעלתה בדיוק בדרך הזאת לטוקיו) שחתה בדצמבר האחרון 2:10.72 דקות, 3 עשיריות מהקריטריון. לא מן הנמנע, שזמנים אלו יכניסו אותם למשחקים, אם לא יהיו ישראלים אחרים שיקבעו קריטריון במשחים אלו.

מועמדים קרובים נוספים מבין הגברים הם בר סולובייצ'יק (400/800 חופשי) ודוד גרצ'יק (200 גב), כאשר אצל הנשים לאה פולונסקי (200 מעורב אישי), דריה גולובטי (200 חופשי) ואיילה ספיץ (200 חופשי) יכולות גם הן לראות את עצמן בתוך הרשימה הארוכה. גם אם לא כולם יצליחו לעשות זאת ולהיכנס למשלחת, סביר להניח כי לפחות חלקם יהיו בפנים, בין אם בקריטריון אוטומטי ובין אם בהזמנה.

בר סולובייצ'יק | צילום: גלעד קוולרצ'יק, איגוד השחייה

השליחים מרוויחים
אחרי אליפות העולם האחרונה, עשתה ישראל היסטוריה ולא פחות מארבע נבחרות שליחים יזכו להשתתף במשחקים, כפול מכמות השיא שהושגה בטוקיו. מדובר על המשחים ל-4×100 חופשי לגברים, 4×200 חופשי לנשים, 4×200 חופשי לגברים ו-4×100 מעורב מיקס (2 גברים ו-2 נשים).

בזכות ארבעת משחי השליחים, יכולה ישראל לצרף למשלחת עוד 8 שחייניות או שחיינים לכל היותר ללא קריטריון אישי – "שחייני שליחים בלבד". בניגוד לעבר, שחיינים אלו לא צריכים לעמוד בקריטריון אישי כלל, אולם ברור שלא כל שמונת המקומות הפנויים ינוצלו (שכן, בסוף המטרה היא לשחות מהר ככל האפשר, ולא סתם להגדיל את המשלחת).

גולובטי, ספיץ, פולונסקי וגורבנקו בשליחות | צילום: סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה

המשמעות היא שכבר כעת לפחות עוד שלוש שחייניות ושחיין אחד הבטיחו את מקומם דרך משחי השליחים. שלוש אשר יצטרפו לאנסטסיה גורבנקו במשחה השליחים הנשי, ועוד שחיין אחד לפחות אשר יצטרף למשחי השליחים לגברים (ייתכן כי אף יותר מאחד). כלומר, כבר כעת המשלחת מונה דה פקטו 13 שחיינים ושחייניות, וזאת עוד לפני תחרויות הקריטריון של הקיץ.

זהות השליחים
לגבי המועמדים והמועמדות למקומות הנותרים בשליחים, המצב מורכב, בעיקר אצל הגברים ובמיקס. אצל הנשים מי שמצטרפות כרגע לפי התוצאות לגורבנקו הן דריה גולובטי, איילה ספיץ ולאה פולונסקי. עם זאת, הקאמבק של אנדי מורז לבריכה טורף את הקלפים ואם היא תשחה מהר יותר מאחת מהן בסוף תחרויות הקריטריון – ייתכן שהיא זו שתישלח במקומן בגיל 32 ועם שתי אולימפיאדות באמתחתה.

אנדי מורז. תיכנס ברגע האחרון? | צילום: באדיבות איגוד השחייה

אצל הגברים – ב-4×200 חופשי לפחות כרגע ארבעת המהירים לפי החישוב היבש של התוצאות שהושגו בשנה וחצי האחרונות הם דניס לוקטב, תומר פרנקל, גל כהן גרומי ודניאל נמיר (בדיוק הרביעייה ששחתה בטוקיו). עם זאת, יואב רומנו, רון פולונסקי, איתן בן שטרית, ובר סולובייצ'יק רודפים ונמצאים לא הרחק מאחור. ב-4×100 חופשי התוצאות גם כן צמודות כשפרנקל, גרומי, לוקטב ופולונסקי הם אלו שקבעו את הקריטריון ואת השיא הישראלי באליפות העולם בפוקואוקה, אולם גם מירון חרותי יכול בהחלט להילקח בחשבון אם ישחזר את שיאו האישי.

במיקס המצב הוא מורכב פי כמה, שכן הנבחרת תצטרך להחליט באילו סגנונות ישחו הגברים ובאילו הנשים – אנסטסיה גורבנקו יכולה לשחות כמה סגנונות על הנייר, והמאמנים יצטרכו לבחור, כאשר גם סוגיית החזיסט רלוונטית (כרגע רון פולונסקי מוביל, אך כריס פיצ'וגין לא רחוק מאחור).

גל כהן גרומי, דניס לוקטב, תומר פרנקל ודניאל נמיר בשליחים | צילום: סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה

גם כאן, אנדי מורז ודריה גולובטי עשויות להיאבק על המקום בחופשי, בפרפר הבחירה תהיה מעניינת בין גרומי לפרנקל, או אולי בכלל תיבחר שחיינית דוגמת אריאל חיון. גם בגב אם תשאף הנבחרת להרכיב גבר ישנם כמה מועמדים ראויים – מיכאל לייטרובסקי, יעקב טומרקין, תומר שוסטר, ענבר דנציגר ואדם מראענה, כולם עשויים להיכלל בהרכב בקונסטלציות מסוימות.

הימור מושכל
אם קראתם בעיון את הטקסט עד לכאן, כנראה שגם אתם הגעתם למסקנה שהמספר הסופי של שחייניות ושחיינים בפריז צפוי להיות הגבוה אי פעם. עיני השחייה הישראלית יכוונו בעיקר לתחרות הקריטריונים (הטריילז) במכון וינגייט ב-8-5 ביוני, ומיד לאחר מכן הזדמנות האחרונה לקריטריונים תהיה באליפות אירופה. ומי יודע, אולי לשמות שהוזכרו כאן יהיו עוד תוספות של הפתעות נעימות.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג