23 שחיינים סינים נתפסו על סימום לפני טוקיו, WADA מתעקשת: "אין עבירה"

תחקיר של ניו יורק טיימס ו-ARD חשף שערוריית סימום חסרת תקדים בהיקפה, שהוסתרה על ידי WADA. הארגון מבחינתו טוען שמדובר במקרה של זיהום שנבדק לעומק, וכי השחיינים לא אשמים, ומאיים בצעדים משפטיים נגד המפרסמים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
השחיינים הסינים על הפודיום | צילום: Jeon Han, Wikimedia

שערוריית סימום חדשה בשחייה העולמית. תחקיר של הניו יורק טיימס וערוץ הטלוויזיה הגרמני ARD חשף כי לא פחות מ-23 שחייניות ושחיינים סינים נמצאו חיוביים לחומרים אסורים בתחילת 2021, ורק חודשים לאחר מכן התחרו במשחקים האולימפיים בטוקיו, וחלקם אף זכו בזהב. ההתאחדות הבינלאומית למניעת סימום בספורט (WADA) הוציאה הודעת הבהרה שמנקה את השחיינים, אך לא מעט שאלות עדיין באוויר, כולל מדוע הוסתרו עד עתה פרטי המקרה.

הכל החל מאותו תחקיר, לפיו השחיינים יצאו חיוביים בבדיקות ל-TMZ (טרימטאזידין), תרופה לטיפול בחולי לב שמשפרת ביצועים בספורטאים. מי שסיפקו ככל הנראה חלק מהחומרים לתחקיר היו אנשים באיגוד השחייה האמריקני, אשר גילו עדויות למקרה ולהסתרתו על ידי WADA וזעמו. ראש היחידה למניעת סמים בספורט בארה"ב, טראוויס טיגרט תקף: "מדובר בדקירה בגב של ספורטאים נקיים, ובגידה עמוקה בכל הספורטאים שמתחרים בהגינות תוך שמירת הכללים".

צילום: Shutterstock

אלא שלפי תגובת WADA, נראה שהדברים לא פשוטים כפי שנראים: "WADA קיבלה הודעה ביוני 2021 על ההחלטה של הסוכנות הסינית למלחמה בסמים (CHINADA) לקבל את העובדה שהשחיינים נמצאו חיוביים בתחילת 2021 ל-TMZ, לאחר שנחשפו בשוגג לחומר באמצעות זיהום. כמו תמיד, WADA בחנה בקפידה את ההחלטה ובמקרה זה ביקשה את תיק החקירה המלא. כחלק מהסקירה שלה, WADA אספה מידע מדעי נוסף שלא פורסם והתייעצה עם מומחים מדעיים בלתי תלויים כדי לבדוק את תיאוריית הזיהום, וגם האם מינונים נמוכים של TMZ היו יכולים להועיל לספורטאים בתחרות".

עוד נכתב: "במהלך תהליך סקירה זה, שנמשך מספר שבועות, מדענים ויועצים משפטיים חיצוניים העמידו ביסודיות את תיאוריית הזיהום שהציגה סין במבחן. לא היה אפשרי עבור מדעני או חוקרי WADA לבצע את חקירותיהם בשטח בסין לאור ההגבלות הקיצוניות הקיימות עקב הסגרים של מגיפת הקורונה. WADA הגיעה בסופו של דבר למסקנה כי אין ביכולתה להפריך את האפשרות שהזיהום הוא המקור ל-TMZ והוא תואם את הנתונים האנליטיים בקובץ. WADA גם הגיעה למסקנה שבהתחשב בנסיבות הספציפיות של הזיהום הנטען, לאתלטים לא תיגרר כל אשמה או רשלנות במקרה. ככזה, ובהתבסס על ייעוץ של יועצים חיצוניים, סברה WADA כי אין מקום לערעור".

ז'אנג יופיי | צילום: טוויטר

מנהל תחום מדע ורפואה של WADA, פרופ' אוליבייה רבין צוטט בהודעה: "מחלקת המדע של WADA סקרה את המקרה הזה ביסודיות ביוני וביולי 2021. ואכן, אפילו חיפשנו מידע פרמקוקינטי ומטבולי חדש על TMZ מהיצרן ובדקנו מספר השערות, כולל אסטרטגיות סימום עם מינונים נמוכים של TMZ, בהערכת הסבירות של תרחיש הזיהום שהוצג בפני WADA. בסופו של דבר, הגענו למסקנה שאין בסיס קונקרטי לערער על הזיהום הנטען. אכן, תרחיש הזיהום נתמך עוד יותר על ידי השילוב של הריכוזים הנמוכים בעקביות של TMZ, וכן ללא דפוס סימום עם מספר ספורטאים שהציגו דגימות מרובות שנאספו במהלך מספר ימים אשר נעו בין שליליות לחיוביות (ולהיפך). בשקיפות מלאה, העברנו את מסקנות הסקירה המדעית שלנו לחוקרים פנימיים וחיצוניים, כולל סוכנות הבדיקות הבינלאומית".

סוף הציטוט של הפרופסור הוא אחת הטענות העיקריות נגד WADA. שכן, שקיפות מלאה לא ממש הייתה מנת חלקו של הארגון במקרה זה, שהוסתר במלואו עד שנחשף בסוף השבוע האחרון. ייתכן כי אכן במקרה לא התבצעה כל עבירה והספורטאים נקיים מכל רבב, אך הדרך בה הוצג המקרה מעוררת כעת חשדנות יתרה גם כלפי השחיינים וגם כלפי WADA עצמה, שמבחינתה תקפה את הפרסומים ואף איימה בהודעתה: "בעקבות המידע המטעה שפורסם השבוע, לרבות ברשתות החברתיות, שומרת לעצמה WADA את הזכות לנקוט בצעדים משפטיים בהתאם".

כשאנחנו כשלושה חודשים לפני המשחקים האולימפיים בפריז, וכשטענות כלפי סין גם כך נזרקות לאוויר כל העת, הפרסום הנוכחי בוודאי לא מוסיף שקט לשחייה העולמית, וכלל לא נופתע אם הקהל הצרפתי יגיב בקריאות בוז לשחיינים הסינים בבריכה האולימפית בקיץ הקרוב.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • שווימר הגיב:

    חלב הסויה הזה מסריח מהקרטון.
    הסיפור עם הסינים מריח רע,
    גם אם WADA מסדרת להם פטורים עתירי תירוצים.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג