תחושת שליחות: האם השליחים של ישראל יעשו היסטוריה באליפות העולם בשחייה?

אחת מנקודות המפתח של נבחרת ישראל לקראת האליפות ביפן היא רביעיות השליחים והשליחות, שיחפשו העפלה ראשונה אי פעם לגמר עולמי וגם תוצאה שתקדם אותם בדרך למשחקים האולימפיים. שוונג מנתח את הסיכויים בכל משחה וגם מסביר איך מעפילים לפריז
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
דניס לוקטב ודניאל נמיר חוגגים בשליחים | צילום: סימונה קסטרווילארי, הוועד האולימפי בישראל

"יש גוף אחד למשחים האישיים וגוף אחר לשליחים", היינו אומרים כשחיינים צעירים, כפרפרזה למשפט ההוא עם הקיבה הנפרדת לקינוחים. הרי יש משהו מיוחד בלהתחרות עבור קבוצה או נבחרת, ולא רק עבור עצמך. זה מוציא ממך יותר. גם אם נתת את כל מה שיש לך במשחה האישי, בשליחים מצליחים לרוב לסחוט עוד טיפה.

הצלחה בשליחים מצביעה על עומק ועל עוצמה של נבחרת, הרבה יותר מאשר הצלחה של שחיין בודד, וגם בנבחרת ישראל בשחייה הבינו את זה כבר לפני שנים. אליפות העולם בשחייה המתחילה בין שבת לראשון ביפן תהיה קריטית מהבחינה הזאת – היא התחרות הראשונה מתוך שתיים שתקבע את זהות הנבחרות שיעפילו למשחקים האולימפיים במשחי השליחים, וגם מהווה הזדמנות עבור ישראל לעשות היסטוריה. מעולם רביעיית שליחים ישראלית לא העפילה לגמר אליפות העולם, וזאת על אף שפעמיים העפילו לגמר המשחקים האולימפיים.

השליחים בטוקיו רגע לפני המשחה | צילום: סימונה קסטרווילארי, הוועד האולימפי בישראל

לכתבות נוספות בנושא:
הכוח הנשי: חמישה משחים וחמש שחייניות לעקוב אחריהן באליפות העולם בשחייה
לא רק גורבנקו: ניתוח נבחרת ישראל בשחייה לאליפות העולם
הישג היסטורי: מקום רביעי לשלי בובריצקי ואריאל נשיא באליפות העולם בשחייה אמנותית
מתן רודיטי בראיון מיוחד אחרי ההישג: "מרוצה, אבל עם תחושת פספוס"

רגע לפני תחילת האליפות המסקרנת, זה הזמן לצלול לעומק (ולצאת אחרי 15 מטר כמובן). נסביר איך בדיוק ניתן להעפיל למשחקים האולימפיים וגם ננתח את רביעיות השליחים הישראליות ומה סיכוייהן לעלות לגמר ביפן ולהגיע לפריז.

בדרך לפריז עוצרים בפוקואוקה
שיטת ההעפלה למשחקים האולימפיים בשליחים השתנתה מאוד ביחס למהדורות הקודמות. שלוש הקבוצות המהירות מכולן בכל משחה מעפילות אוטומטית ליפן. 13 הכרטיסים הנותרים ייקבעו אך ורק דרך שתי אליפויות העולם – הקרובה ביפן והבאה בדוחא ב-2024 – 13 הזמנים המהירים בשקלול שתי התחרויות יעפילו למשחקים האולימפיים. שינוי חשוב נוסף הוא הסרת המגבלה האישית על שחיינים ושחייניות בשליחים – אין עוד צורך בקריטריון B או כל זמן מינימום אחר כדי להיכלל ברביעייה האולימפית. כזכור, מגבלה זו היא שמנעה מרביעיית השליחות ב-4X200 חופשי לשחות בטוקיו (אולם גם זו שסייעה לישראל להשתתף בשליחות 4X100 חופשי בריו).

דבר נוסף שנותר בעינו הוא מספר השחיינים שמוגדרים כ"שחייני שליחים בלבד" (לא קבעו קריטריון אישי) שמותר לכל נבחרת להביא. על כל משחה שליחים בו מעפילים, ניתן לצרף 2 שחיינים או שחייניות. לדוגמה, אם נבחרת מעפילה בשלושה משחי שליחים שונים, היא יכולה לצרף עד 6 שחייני שליחים בלבד, ולחלק אותם בין המשחים השונים כאוות נפשה. ועכשיו אחרי שהסדרנו זאת, בואו נבחן את הסיכויים בכל משחה בו שולחת נבחרת ישראל רביעייה.

רביעיית השליחים המעורבת של ישראל בטוקיו 2020 | צילום: סימונה קסטרווילארי, הוועד האולימפי בישראל

4X200 חופשי גברים
הרכב הנבחרת הצפוי: דניס לוקטב, תומר פרנקל, גל כהן גרומי, דניאל נמיר
השיא הישראלי: 7:08.65 דקות
העפלה לגמר באליפות העולם 2022: 7:09.98 דקות
העפלה לגמר במשחקים האולימפיים 2021: 7:07.73 דקות
העפלה לגמר באליפות העולם 2019: 7:08.45 דקות
מקום 16 בעולם ב-2021: 7:13.08 דקות

אחד המשחים החזקים של ישראל בשליחים בשנים האחרונות, כולל מקום עשירי במשחקים האולימפיים ובאליפות העולם. הרביעייה הישראלית רק הלכה והתקדמה מאז המשחקים האולימפיים, כך שאין סיבה שלא יישבר השיא פעם נוספת. גם השחיינים החמישי והשישי של הנבחרת (בר סולובייצ'יק ורון פולונסקי) לא רחוקים כלל מהרביעייה עצמה מה שיוצר תחרות פנימית בריאה ומרתקת.

ממוצע התוצאות של ארבעת השחיינים באליפות ישראל האחרונה עמד על 1:47.21 דקות מה שלבדו יוצר זמן משותף של 7:08.84 דקות, וזאת עוד מבלי להחסיר את הזמן של זינוק שליחים (קצת יותר מחצי שנייה בממוצע לכל חילוף). יש לציין כי ישנן עוד לא מעט נבחרות שהשתפרו משמעותית בשנה האחרונה, אך על הנייר – זה אמור להסתיים בזמן שייתן שקט לקראת העפלה שנייה ברציפות למשחקים האולימפיים ואולי גם העפלה ראשונה אי פעם לגמר אליפות העולם.

גרומי, פרנקל נמיר ולוקטב בטוקיו | צילום: סימונה קסטרווילארי, הוועד האולימפי בישראל

4X200 חופשי נשים
הרכב הנבחרת הצפוי: דריה גולובטי, איילה ספיץ, לאה פולונסקי, אנסטסיה גורבנקו
השיא הישראלי: 8:00.51 דקות
העפלה לגמר באליפות העולם 2022: 7:59.87 דקות
העפלה לגמר במשחקים האולימפיים 2021: 7:56.16 דקות
העפלה לגמר באליפות העולם 2019: 7:56.00 דקות
מקום 16 בעולם ב-2021: 8:01.72 דקות

אם אצל הגברים דיברנו על שיפור במשחה הזה, אצל הנשים מדובר על זינוק משמעותי. גם בהיעדרה של אנדי מורז הפצועה, ראינו התקדמות אדירה של דריה גולובטי בשנה האחרונה, גם לאה פולונסקי ואנסטסיה גורבנקו שיפרו את שיאיהן ולהשלמת התמונה עלתה לארץ איילה ספיץ, שהראתה יכולת נהדרת בחודש שעבר באליפות ישראל. חיבור ארבעת הזמנים שלהן מהתחרות בווינגייט נותן 7:56.12 דקות ללא הורדת הזמן של זינוקי שליחים. את השיא הישראלי הן אמורות לנפץ לרסיסים, גם מקום במשחקים האולימפיים נראה בהישג יד. האם הן גם תעפלנה לגמר אליפות העולם? כאן בהחלט קשה להגיד, בעיקר לפני שיודעים את הרכבי הנבחרות האחרות, אך הן בתמונה ללא ספק.

גורבנקו (מימין), ברזלי, גולובטי ופולונסקי. איילה ספיץ הצטרפה | צילום: סימונה קסטרווילארי, באדיבות איגוד השחייה

4X100 חופשי גברים
הרכב הנבחרת הצפוי: דניס לוקטב, מירון חרותי, גל כהן גרומי, תומר פרנקל
השיא הישראלי: 3:15.35 דקות
העפלה לגמר באליפות העולם 2022: 3:14.26 דקות
העפלה לגמר במשחקים האולימפיים 2021: 3:13:13 דקות
העפלה לגמר באליפות העולם 2019: 3:13.90 דקות
מקום 16 בעולם ב-2021: 3:14.24 דקות

לפני שנה הנבחרת סיימה תשיעית באליפות העולם עם שיא ישראלי חדש, אולם אם להיות כנים, הפעם השיא אמור להישבר בצורה משמעותית. פרנקל ולוקטב שחו בחודש שעבר שניהם מהר מהשיא הישראלי ב-100 חופשי, כשגם גרומי וחרותי לא רחוקים ממנו. שקלול הזמנים שלהם נותן 3:15.44 דקות בלי חישוב זינוקי שליחים. כלומר, עם חילופים סבירים, אפשר לפנטז על מתחת ל-3:14 דקות. לא בטוח שזמן כזה יספיק לגמר בפוקואוקה, אך זה יהיה צעד חשוב מאוד בדרך למשחקים האולימפיים במשחה.

פרנקל, לוקטב, חרותי וגרומי | צילום: איגוד השחייה

4X100 מעורב גברים
הרכב הנבחרת הצפוי: מיכאל לייטרובסקי, רון פולונסקי, תומר פרנקל, דניס לוקטב
השיא הישראלי: 3:36.23 דקות
העפלה לגמר באליפות העולם 2022: 3:34.06 דקות
העפלה לגמר במשחקים האולימפיים 2021: 3:32.37 דקות
העפלה לגמר באליפות העולם 2019: 3:34.02 דקות
מקום 16 בעולם ב-2021: 3:35.48 דקות

השיא הישראלי במשחה זה הוא אחד הוותיקים בטבלת השיאים, אשר נשאר עוד מעידן החליפות. גיא ברנע, תום בארי, אלון מנדל ונמרוד שפירא בר אור קבעו אותו ב-2009, ואחרי 14 שנה כנראה שהגיע הזמן שהוא יישבר סוף סוף. חיבור הזמנים היבשים של הארבעה מהחודש שעבר נותן 3:35.30 דקות, כשהשיפור הניכר של פרנקל ולוקטב מהותי ביותר כאן. אם נפחית זמן חילופי שליחים, השיא הישראלי אמור להישבר הפעם בגדול (מתחת 3:34 דקות). גם כאן, זמן כזה לא בטוח יספיק לגמר, אולם בטוח יציב את הרביעייה כמועמדת מובילה להגיע לפריז.

מיכאל לייטרובסקי. יוביל בגב | צילום: סימונה קסטרווילארי, באדיבות איגוד השחייה

4X100 מעורב מיקס
הרכב הנבחרת אופציה 1: מיכאל לייטרובסקי, אנסטסיה גורבנקו, תומר פרנקל, דריה גולובטי
הרכב הנבחרת אופציה 2: אנסטסיה גורבנקו, רון פולונסקי, תומר פרנקל, דריה גולובטי
השיא הישראלי: 3:43.94 דקות
העפלה לגמר באליפות העולם 2022: 3:46.54 דקות
העפלה לגמר במשחקים האולימפיים 2021: 3:43.94 דקות
העפלה לגמר באליפות העולם 2019: 3:45.20 דקות
מקום 16 בעולם ב-2021: 3:46.43 דקות

על הנייר, מדובר ברביעייה היחידה שנחלשה מאז המשחקים האולימפיים, אז איתי גולדפדן ואנדי מורז שחו בצורה פנומנלית בדרך לגמר ההיסטורי. למאמנים יש כאב ראש לא קטן לגבי סגנונות הגב והחזה, וייתכן שהחלטה תתקבל רק ממש בסמוך למשחה בהתאם לכושר שיציגו השחיינים. בכל מקרה, סביר שתידרש התעלות כדי להעפיל לגמר נוסף, אולם המקום בין 16 הנבחרות המהירות בשנה הבאה בהחלט ריאלי.

אנסטסיה גורבנקו. תשחה גב או חזה? | צילום: סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה

4X100 מעורב נשים
הרכב הנבחרת הצפוי: אביב ברזלי, אנסטסיה גורבנקו, לאה פולונסקי, דריה גולובטי
השיא הישראלי: 4:03.28 דקות
העפלה לגמר באליפות העולם 2022: 4:01.45 דקות
העפלה לגמר במשחקים האולימפיים 2021: 3:57.70 דקות
העפלה לגמר באליפות העולם 2019: 3:59.87 דקות
מקום 16 בעולם ב-2021: 4:01.97 דקות

אותה רביעייה בדיוק סיימה במקום התשיעי באליפות העולם שעברה עם שיא ישראלי חדש, אך די בשיפור הגדול של גולובטי לבדה כדי לקזז לפחות שנייה מהשיא הנוכחי. יהיה צורך בהתעלות יוצאת דופן של כל ארבע השחייניות כדי לאיים על הגמר, שצפוי להיסגר הרבה יותר מהר מאשתקד. עם זאת, כניסה אל 16 התוצאות המהירות והצהרת כוונות לקראת השנה הבאה, חשובה לא פחות. יש לציין כי בפני מאמני הנבחרת עומדת כאן דילמה נוספת לא פשוטה: המשחה הזה צמוד ל-400 מעורב אישי של אנסטסיה גורבנקו, ואם היא אכן תבחר לשחות אותו, תישאל השאלה האם להציב אותה גם לשליחים, בהם כאמור הסיכוי של ישראל מעט קטן יותר מאשר במשחים האחרים.

איילה ספיץ, דריה גולובטי, אנסטסיה גורבנקו | צילום: גלעד קוולרצ'יק, איגוד השחייה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • זהבית הגיב:

    יישר כח לכל השחיינים והשחייניות!
    הלוואי שתמשיכו להצטיין ולהעפיל מעלה מעלה..

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג