מאחורי הקלעים של האתגרים ותרומת התזונה בנבחרת ישראל בגלישת רוח

שינוי דגם הגלשן בקמפיין האולימפי הנוכחי גרר התאמות לא רק טכניות, אלא גם פיזיות משמעותיות אצל הגולשים. תזונאית הנבחרת משתפת באתגר העלייה המשמעותית במשקל בצורה נכונה ואילו שינויים נדרשו בתכנית?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
שרון קנטור חוגגת | צילום: Sailing energy

ענף גלישת הרוח הישראלי תמיד היה ענף מוביל בישראל, אולם בשנים האחרונות נראה שהדבר הגיע לשיא, כאשר נבחרת הנשים של ישראל נחשבת לנבחרת הטובה בעולם. הטענה הזו הוכחה בסוף השבוע האחרון פעם נוספת, עם מדליית זהב שנייה ברציפות לישראל, הפעם מצידה של שרון קנטור, כאשר שש מתוך 9 המדליות שהוענקו בשלוש האליפויות האחרונות הוענקו לגולשות ישראליות.

לכתבות נוספות בנושא:
הספורטיביות בקרב הפנימי והנפת הדגל בסיום: סיכום ההישג ההיסטורי בלנזרוטה
הפציעה, הקשיים והכרטיס לפריז: מתן רודיטי מדבר על הכל בראיון מיוחד
שרון קנטור אלופת העולם בגלישת רוח ותייצג את ישראל בפריז, ארד לספיצ'קוב

אחד הדברים שמעט נשכחו בתוך בליל ההישגים היא העובדה שהדגם איתו מתחרים כיום, ה-IQ פויל, הוא למעשה בדגם חדש שנכנס לסבב התחרויות רק אחרי המשחקים האולימפיים בטוקיו, שם עוד התחרו בדגם ה-RS:X (ניל פרייד), שהחליף כזכור את המיסטרל הוותיק. הייחוד של הדגם הנוכחי הוא ה-FOIL, ה"חרב" שנמצא בחלק התחתון של הגלשן וגורם לגולש ממש "לרחף" מעל המים.

קטי ספיצ'קוב באליפות העולם | צילום: Sailing Energy / iQfoil Class

בעקבות הריחוף הזה והעובדה שהמשקל של הגלשן השתנה, יש פחות חיכוך של המים עם הגלשן. בזכות זה, הגולשים מגיעים למהירויות גבוהות יותר, כשהפרש המהירויות בין הדגמים גדול ונע סביב 5 קשר (9.2 קמ"ש), והתחרות גם ויזואלית נראית יפה יותר בזכות אותו ריחוף אלגנטי מעל המים.

בכל שינוי של דגם נדרשות התאמות של הגולשות והגולשים במגוון אספקטים. אחד המכריעים שבהם, הוא התאמת המשקל שהם נאלצו לעשות. כדי להיות יעילים יותר ומהירים יותר, על הגולשים היה להוסיף לא מעט ק"ג למשקלם, אחרת, לא היו יכולים להיות תחרותיים ברמה הנדרשת.

מי שהסבירה זאת היטב היא הדיאטנית תמר אשלגי-אמירי, שעובדת עם מרבית הנבחרת, כולל עם שתי המדליסטיות הטריות שרון קנטור וקטי ספיצ'קוב. "לכל ענף יש את המאפיינים האנתרופומטריים שלו", מסבירה אשלגי-אמירי: "באתלטיקה יכולים להיות קופץ לגובה וספרינטר, שניהם מתחרים באתלטיקה קלה אבל הנתונים יהיו שונים. כדי להיות תחרותי בגלישת רוח בדגם האולימפי, במעבר מדגם ה-RS:X ל-IQFoil נדרשת עליה במשקל. משקל גבוה יותר מאפשר להגיע למהירות גדולה יותר.

שרון קנטור וקטי ספיצ'קוב על הפודיום | צילום: Sailing energy

על איזו עלייה מדובר?
"אז בנשים ממוצע המשקל עלה ב-12-8 ק"ג ואצל הגברים אפילו יותר, כאשר המשקל הממוצע בדגם הקודם נע בין 68-74 ובדגם החדש הגולשים מגיעים ל 85 ק"ג ועד ל-95+. כל ספורטאי צריך למצוא את המשקל שמתאים לו כדי להרגיש הכי טוב שלו בכל תנאי הרוח (לא כבד מדי בשביל רוח חלשה ולא קל מדי בשביל חזקה) כי התנאים כל הזמן משתנים".

איך עושים את זה ומעלים בצורה נכונה?
"אפשר לחשוב שזה קל, אבל כאשר מתאמנים הרבה שעות ביום, גם אימוני כושר וגם הרבה שעות אימון בים, צריך למצוא את הזמן כדי להכניס את כל הקלוריות וגם לדאוג שהן תהיינה בריאות ושאותה עליה במשקל תהיה מה שנקרא "איכותית", צריך לעלות במשקל גם מסת שריר באופן פרופורציונלי. לפעמים כדי להצליח במשימה מצמצמים קצת באורך אימון בים ומוסיפים אימוני כוח, זה כמובן תלוי בשלב בעונה. בדגם החדש יש פחות אימונים אירוביים לעומת הדגם הקודם".

"התארגנות לוגיסטית היא מפתח בגלישת רוח. בגלל שצריך להתאים את שעות האימון לרוח, שעות האימונים הם דבר דינמי. האימון יכול "ליפול" בדיוק על ארוחת צהרים. יש הרבה התארגנות. מגיעים עם קופסאות, סנדויצ'ים, חטיפים. משהו לאכול בסירת המאמן. אוכלים בין אימונים גם כשהם אחד אחרי השני. וכן אפשר לאכול קצת יותר ג'אנק פוד ב IQfoil בהשוואה ל RS:X.

שרון קנטור ושחר צוברי חוגגים | צילום: Sailing energy

ספרי קצת על העבודה עם נבחרת הנשים
"הבנות מתנהלות בצורה מאוד מקצועית, יודעות לבשל ולהכין כל מה שצריך (וגם מה לקנות ולבחור כשהן אוכלות בחוץ). כל אחת יודעת מה טוב לה, מה מתאים לה, גם בין שיוטים בתחרות, מה לקחת למקרה שאין רוח ויש דחייה, ומה צריך אם אין הרבה זמן מנוחה בין שיוטים. הן תרגלו וניסו את כל האפשרויות. תזונה היא חלק בלתי נפרד מלהיות ספורטאי עלית בגלל שהגוף הוא למעשה כלי העבודה (במקרה הזה בשילוב עם הגלשן כמובן). לשמחתי גם הגולשות וגם שחר כמאמן ומי שהיה ספורטאי בעצמו עד לא מזמן, מבינים ומיישמים את זה בצורה מקצועית ומצוינת, זה מספק וכיף לראות את ההתנהלות שלהן.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג