מחפשים היסטוריה: ענף האופניים הישראלי בדרך לשיא במשחקים האולימפיים

5 רוכבים ורוכבות יצגו את ישראל במשחקים האולימפיים לאורך השנים, השנה המספר עשוי להיות מוכפל בבת אחת. שוונג עושה סדר בדירוגים הישראלים ומה צריך לקרות כדי שהתקוות יתממשו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
עודד קוגוט ואיתמר איינהורן. קרב פנימי באופני הכביש | צילום: ישראל פרמייר טק

ענף האופניים הישראלי לא ידע במרוצת השנים הרבה הצלחות בגזרה האולימפית. בסך הכל חמישה רוכבים ורוכבות ייצגו את הענף במשחקים האולימפיים מקום המדינה, אולם השנה, נראה כי המספר עשוי להיות מוכפל במחי אולימפיאדה אחת, כאשר בפריז ייתכן כי המשלחת תגיע עד לחמישה רוכבים ורוכבות, הישג היסטורי בכל קנה מידה. עשינו סדר – איך בדיוק זה יכול לקרות?

לכתבות נוספות בנושא:
היסטוריה באוסטרליה: ניצחון לישראל פרמייר טק במרוץ הראשון של העונה
פוגצ'אר בראש טבלת השכר בעולם האופניים, ואיפה מדורג כריס פרום?
136 רוכבים למען 136 חטופים: אירוע מרגש במיוחד בוולודרום בת"א

קודם כל, היסטוריה
לפני שמזנקים, חשוב לזכור גם את אלו שהניחו את היסודות. הרוכבים הראשונים שיצגו את ישראל במשחקים האולימפיים היו יצחק בן דוד והנרי אוחיון זכרם לברכה, האחרון נפטר ממש בסוף 2023. שניהם התחרו במרוץ אופני הכביש ברומא 1960. מאז, חיכה הענף 56 שנים עד לרוכבים האולימפיים הבאים ובריו 2016 היו אלה שלומי, שהתחרה באופני הרים, ושני בלוך דוידוב באופני הכביש. חיימי חזר על ההישג גם בטוקיו 2020 והפעם הצטרפה אליו עומר שפירא לרוץ אופני הכביש ולמרוץ נגד השעון.

הנרי אוחיון. ממניחי היסודות | צילום: באדיבות כרמי שרביט

הכביש כבר בפנים
במשחקים האולימפיים בפריז כבר הבטיחו את מקומם רוכב ורוכבת ישראלים באופני הכביש. 45 הנבחרות הראשונות בדירוג הגברים ו-45 הנבחרות הראשונות בדירוג הנשים זוכות בכרטיס אחד לפחות למשחקים לפי הדירוג באוקטובר, וישראל בפנים הן אצל הגברים והן אצל הנשים. כעת, נותר להכריע מי מבין הרוכבים והרוכבות יהיה זה שיזכה בכרטיסים המיוחלים.

אצל הגברים, המועמדים המיידיים הם איתמר איינהורן ועודד קוגוט, כשעומר גולדשטיין, שהיה בתמונת הסיכויים, נראה מעט רחוק מהם יותר כעת מכיוון שטרם מצא קבוצה לעונה הקרובה. אצל הנשים – רותם גפינוביץ' היא המועמדת הבולטת, אולם קאמבק טוב של עומר שפירא לאחר הלידה, לאחר שכבר הצטיינה בטוקיו, עשוי להכניס אותה גם כן לתוך רשימת המועמדות.

רותם גפינוביץ'. צילום: ספרינט סייקלינג

לפי מסמך הקריטריונים של איגוד האופניים הקרב יוכרע לפי ההישגים "באליפויות אירופה ועולם בשנים 2023 ו-2024 וכן תוצאות במרוצי WorldTour בשנת 2024 בעלי אופי דומה למסלול של מרוץ הכביש במשחקים האולימפיים". אם התוצאות תהיינה צמודות, תידרש לעניין הוועדה המקצועית של איגוד האופניים שתכריע את זהות הרוכב/ת, ובכל מקרה התאריך האחרון לקביעה הוא 31 במאי

כוכב המסלול
מעולם לא היה לישראל נציג אולימפי באופני המסלול, בוולודרום, וכעת היא קרובה מתמיד לנציגות ראשונה בכירה, וייתכן שאף למועמד למדליה. מיכאל יעקבלב הוא מדליסט אליפות אירופה האחרונה בספרינט וקרוב מאוד להבטיח את מקומו. איך זה יקרה? ובכן, על ישראל להיות מדורגת בין שבע המדינות הראשונות בדירוג הספרינט או הקיירין, בהם מתמחה יעקבלב, לא כולל מדינות המדורגות בין שמונה הראשונות בספרינט הקבוצתי.

הדירוג מבוסס על התוצאה הטובה ביותר של הרוכב הראשון של כל מדינה באליפויות עולם ויבשת וגביעי עולם בשנת 2023 ובארבעת החודשים הראשונים של 2024. כיום, ישראל מדורגת במקום התשיעי בשני המקצועות, ובמקום החמישי מבין המדינות שמחוץ לשמונה הראשונות בספרינט הקבוצתי. כלומר, יעקבלב עוד לא יכול להתחיל לארוז לפריז, אבל בהחלט כבר להכין את המזוודה.

מיכאל יעקבלב באליפות אירופה | צילום: איגוד האופניים

בנבחרת אמנם קיוו להצליח להכניס עוד רוכב באופני המסלול, במדיסון (מרוץ הזוגות) או באומניום (הקרב רב של אופני המסלול), אך הרוכבים הישראלים לא מספיק קרובים בדירוג כדי לאיים על המקום, ונראה כי החלום הזה ייאלץ להמתין ללוס אנג'לס 2028.

תקוות גם בהרים
אחרי ששלומי חיימי היה הנציג הישראלי למשחקים האולימפיים פעמיים ברציפות, בישראל מקווים לנציגות בענף גם אחרי פרישתו, והסיכויים לכך לא רעים. כדי להשיג נציג אחד או נציגה אחת – על הנבחרת לסיים בין 20 המדינות הראשונות בדירוג, לפי הניקוד לדירוג העולמי שצוברים שלושת הרוכבים המובילים מכל מדינה. שבעה מקומות נוספים מוענקים על בסיס תוצאות אליפויות עולם ואליפויות אירופה משנת 2023.

אצל הגברים, ישראל מדורגת כיום במקום ה-20, כאשר המדינות במקומות 21-23 זכו במקום באמצעות אליפות עולם או יבשת, מה שמגדיל את הסיכוי. הדירוג נסגר בסוף מאי ועד אז ישראל תקווה לצבור נקודות נוספות כדי להשיג את הקווטה. לאחר השגתה, ייאלצו להכריע בנבחרת מי יהיה הרוכב שייכנס, כאשר תומר זלצמן וגיל לי גונן הם כמובן השמות הבולטים לעשות זאת.

תומר זלצמן | צילום: איגוד האופניים

גם אצל הנשים קיים סיכוי לרוכבת אחת במשחקים. ישראל נמצאת כיום במקום ה-23 בדירוג. מקומות 22-20 השיגו מקום באמצעות אליפות עולם או יבשת, כך שאם הדירוג נסגר עכשיו ישראל בפנים, אולם הקרב יהיה צמוד ממש עד סגירת הרשימות. המועמדת הבולטת להיות זאת שזוכה בכרטיס היא נעמה נוימן, אך עוד חזון למועד.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג