מה היה לנו השנה: סיכום שנתי בריצה למרחקים ארוכים בארץ

לצד דחיות וביטולים של מרוצים שונים, בשנה השנייה לקורונה גם הרצים למרחקים ארוכים התרגלו לשגרה לצד המגפה וזה כלל גם את המשחקים האולימפיים בטוקיו. אז בניגוד לשנה שלפני כן היו לא מעט פעילויות, וזה הסיכום של כל מה שקרה השנה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

השנה השנייה של מגיפת הקורונה החלה בחוסר ודאות בארץ ובעולם, כשמצד אחד אירוע הריצה הגדול בארץ שהוא מרתון תל אביב הפך לוירטואלי, אבל מצד שני ברחבי העולם כבר כולם הבינו שגם מרוצי הכביש ותחרויות האתלטיקה צריכים להתקיים לצד הקורונה ובסופו של דבר גם המשחקים האולימפיים בטוקיו התקיימו באיחור של שנה.

שנה של המון ציפיות, טאכזבות וגם הישגים יפים. לונה צ'מטאי סלפטר עם מאמנה-בעלה דן סלפטר | צילום: shutterstock

עוד כתבות בנושא 
ביטי דויטש ומלקם ג'מבר הם אלופי ישראל במרתון 
מרתון בכורה מצוין לגשאו איילה בולנסיה 
ימר גטהון ואנה פרייס ניצחו במרתון ירושלים 

זו היתה עוד שנה של התקדמות בריצה למרחקים ארוכים בארץ, וגשיש התקדמות גם היו ציפיות גדולות מצד כמה מהרצים והרצות באירוע הספורט הגדול בעולם. הנה סיכום של אירועי השיא שהיו כאן בריצות למרחקים ארוכים.

 ריצת מרתון 

מאחר ולא התקיימו מרתונים גדולים בחו"ל ובארץ, איגוד האתלטיקה הישראלי אירגן ב-14 במארס מרתון לרצים המקצוענים באגמון החולה, שבין השאר גם שימש כהכנה למשחקים האולימפיים. מארו טפרי ניצח בו בתוצאה של 2:07:44 שע' שהיא התוצאה השנייה הכי טובה שלו בכל הזמנים ואיטית ב-24 שניות משיאו הישראלי שנקבע קצת יותר משנה לפני כן בסביליה. זו גם התוצאה השלישית של רץ ישראלי בכל הזמנים.

גברים: באותו המרתון גם גירמה אמרה הצליח לרדת בפעם השנייה בקריירה משעתיים ו-8 דקות עם 2:07:50 שע' ובכך הצטרף לטפרי למועדון המצומצם של שני ישראלים שירדו פעמיים משעתיים ו-8 דקות. מי שסיים שלישי באותו מרוץ היה גודדו בלצ'או שקבע במרתון הבכורה שלו 2:07:54 שע' והפך לרץ המרתון הישראלי הרביעי בכל הזמנים. באותו מרתון גם איימרו עלמיה וימר גטהון הצליחו לרדת משעתיים ו-10 דקות.

נשים: מבין הנשים, לונה צ'מטאי-סלפטר ניצחה במרתון הזה בזמן של 2:22:37 שע'. קצת יותר מחודש לאחר מכן, מאור טיורי הפכה לרצה הישראלית השנייה אי פעם שירדה משעתיים ו-30 דקות במרתון. היא עשתה את זה בוורקסהאם שבבריטניה במרוץ בו השתתפה בכדי להשיג את הקריטריון האולימפי לטוקיו ובו היא סיימה במקום השני (2:29:04 שע'). באותו המרתון ביטי דויטש קבעה שיא אישי חדש עם 2:31:40 שע'.

המשחקים האולימפיים של טוקיו: באוגוסט, המרתון האולימפי של משחקי טוקיו התקיים בעיר סאפורו, שהיתה אמורה לספק מזג אוויר נעים יותר אבל בפועל זה לא ממש קרה והריצות לגברים ולנשים התקיימו במזג אוויר חם. אצל הגברים, מארו טפרי סיים במקום ה-13 עם תוצאה של 2:13:02 שע' ורשם את ההופעה הטובה ביותר של רץ ישראלי אי פעם במרתון אולימפי. גירמה אמרה סיים במקום ה-28 עם 2:16:17 שע' ואיימרו עלמיה סיים במקום ה-37 עם 2:17:17 שע'.

לונה צ'מטאי-סלפטר זינקה למרתון לנשים במטרה לזכות במדליה אולימפית היסטורית וכמעט לאורך כל הדרך התמודדה על המקום השלישי מול מולי סיידל האמריקאית, אלא שבאזור הקילומטר ה-38 נגמר לה הכוח והיא הורידה את המהירות שלה בכמה הילוכים כשסופו של דבר היא סיימה במקום ה-66 בזמן של 2:48:31 שע'. מאור טיורי הקדימה אותה וסיימה במקום ה-48 בזמן של 2:37:52 שע'.

כבר בתחילת אוקטובר צ'מטאי-סלפטר השתתפה במרתון לונדון היוקרתי וסיימה במקום החמישי בזמן של 2:18:54 שע'. זו היתה התוצאה השנייה בטיבה של סלפטר במרתון ואיטית בקצת יותר מדקה משיאה הישראלי אותו קבעה כשניצחה במרתון טוקיו במארס 2020.

באוקטובר, בוקאיו מלדה שסיים שביעי במרתון אגמון החולה הצליח לשפר את שיאו האישי בקרוב לשתי דקות
במרתון אמסטרדם בו סיים במקום ה-21 עם תוצאה של 2:09:28 שע'. חודשיים לאחר מכן, איילה גשאו שרץ את מרתון הבכורה שלו בולנסיה הפך לישראלי השמיני שמצליח לרדת משעתיים ו-10 דקות כשחצה את קו הסיום ראשון מבין ארבעת הישראלים שהשתתפו שם בתוצאה של 2:09:29 שע'. דוד (נצו) טאייצ'או שגם הוא רץ
את מרתון הבכורה שלו בולנסיה סיים בזמן של 2:13:05 שע'.

מרתון טבריה המשמש גם כאליפות ישראל לשנת 2021 התקיים ב-10 בדצמבר. מאחר ורוב הרצים הבכירים הישראלים השתתפו שם בחצי המרחק כדי להתכונן למרתון סביליה בפברואר 2022, מי שניצח וקבע שיא אישי היה דניאל מולושט שניצח בזמן של 2:17:08 שע', אבל הוא לא הוכתר לאלוף ישראל מאחר ועדיין אין לו אזרחות ישראלית. מי שסיים שני והוכתר לאלוף היה מלקם ג'מבר שקבע 2:17:16 שע'. אצל הנשים, ביטי דויטש הוכתרה בפעם השלישית לאלופת ישראל והפעם ניצחה בזמן של 2:41:12 שע' כשהיא מקדימה ביותר מ-9 דקות את מינטמאר ביקאיה.

סגר את השנה עם ניצחון במרתון טבריה, אבל עדיין ללא אזרחות ישראלית. דניאל מולושט | צילום: איתן דולפן

 חצי מרתון 

בסוף פברואר, לונה צ'מטאי-סלפטר פתחה את השנה האולימפית שלה עם ניצחון בחצי המרתון "טוסקאני קאמפ"
בסיינה שבאיטליה בתוצאה של 1:07:09 שע' – התוצאה השלישית בטיבה שהיא קבעה אי פעם במרחק הזה.

גודדו בלצ'או, שלא נבחר להיות אחד משלושת המרתוניסטים הישראלים במשחקים האולימפיים, השתתף בסוף אוגוסט בחצי המרתון של ברלין וסיים שביעי כשהוא קובע 1:02:33 שע', מה שהפך אותו לרץ חצי המרתון הישראלי
הרביעי בכל הזמנים.

ב-10 בדצמבר התקיים במסגרת מרתון טבריה אחד מחצאי המרתון המהירים שהיו בארץ. מבין הגברים ניצח מארו טפרי בתוצאה של 1:02:17 שע' כשהוא מקדים ב-24 שניות את איימרו עלמיה וב-28 שניות את בוקאיו מלדה. בין הנשים ניצחה כצפוי לונה צ'מטאי סלפטר עם 1:11:35 שע'.

 ריצת 10,000 מטר 

באליפות ישראל למרחק הזה שהתקיימה באפריל בהדר יוסף ניצח בוקאיו מלדה בזמן של 28:20.08 דק'
והפך לרץ הישראלי החמישי בכל הזמנים במרחק הזה. זה היה תואר אלוף ישראל הראשון של מלדה שהקדים בקצת יותר משנייה את גירמה אמרה.

אלופת ישראל לנשים היתה סאלם באיולין-טפרי שניצחה בזמן של 31:43.72 דק', מה שהיה אז שיאה האישי. באותו מרוץ לונה צ'מטאי סלפטר פרשה אחרי 4,000 מטרים בגלל כאבים בברך.

ביוני, באיולין-טפרי שיפרה שוב את שיאה האישי בגביע אירופה בלונדון שם סיימה שנייה בזמן של 31:19.50 דק'
וקבעה את הקריטריון להשתתפות במשחקים האולימפיים בטוקיו גם בריצה הזאת אחרי שעשתה זאת עוד קודם בחצי המרחק.

הופעה נהדרת במשחקים האולימפיים בטוקיו. סאלם באיולין טפרי | צילום: מקסים דופליי

במשחקים האולימפיים בטוקיו, באיולין-טפרי סיימה במקום ה-23 בריצת ה-10,000 בזמן של 32:46.46 דק'. עוד לפני כן, בתחילת המשחקים, היא העפילה לגמר של ריצת ה-5,000 כשקבעה שיא ישראלי חדש של 14:53.43 דק'
ובגמר עצמו היתה איטית בקצת פחות משנייה וסיימה במקום העשירי עם 14:54.39 דק'.

 ריצות שדה 

אליפות ישראל בריצות שדה התקיימה בסוף נומבר בגני יהושע בהשתתפות כ-550 רצים. גירמה אמרה ניצח בגברים בזמן של 27:29 דק' והקדים בחמש שניות שלושה רצים: טדסה גטהון, מלקה תחלואיני ודרג'ה צ'קולה שנחשב לזוכה במדליית הארד מאחר ותחלואיני עדיין לא מחזיק בתעודת זהות ישראלית. מבין הנשים ניצחה לונה צ'מטאי סלפטר בזמן של 25:37 דק' והקדימה ביותר מדקה את כרואן חלבי, רצה שעשתה התקדמות אדירה ב-2021 וככל הנראה נשמע עליה לא מעט בשנה הקרובה.

 אולטרה מרתון 

מרוץ הספרטניון המשמש כקריטריון לספרטתלון התקיים בפעם השנייה והמקצה המרכזי שלו מוגדר גם כאליפות ישראל בריצה ל-24 שעות. אריאל רוזנפלד ניצח את המקצה הארוך בפעם השנייה והפעם חצה מרחק של 217.37 קילומטרים. 10 רצים סיימו את האתגר הזה ועוד רצה אחת, נינה רבר-שפירא, שעברה מרחק של 169.42 קילומטרים. במרוץ ל-100 קילומטרים, הופעה מרשימה מאוד לליז מלכה שסיימה במקום השני הכללי והראשון בין הנשים בזמן של 8:47:35 שע' (קצב של 5:16 דק' לקילומטר) והגיעה לקו הסיום רק דקה ו-17 שניות אחרי המנצח עידו דסה.

שני ישראלים הצליחו לסיים את מרוץ הספרטתלון השנה שהתקיים בספטמבר ביוון בתוך מגבלת הזמן. הראשון
מביניהם היה חגי סלע שסיים בזמן של 33:41:08 שע' והשני היה אלירן חי שהגיע לפסל של לאונידס אחרי 34:31:23
שע'.

בחודש אוגוסט, שיין בר סיימה ראשונה בין הנשים ושביעית בסך הכל במרוץ האולטרה מרתון 100 מייל חומת ברלין בתוצאה של 17:04:36 שע'.

באוקטובר התקיים מרוץ האולטרה סובב עמק. רק חמישה רצים השתתפו במקצה הארוך ל-166 קילומטרים ומי
שניצח היה נעמן עזמי בזמן של 20:52:00 שע'.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אלכס הגיב:

    דני, תודה על הסיכום המקיף. מעניין מאוד לקרוא.
    אפשר גם להוסיף את הנעליים הקפיציות בעלות סיבי הפחמן, שאחיזתן הועמקה בקרב רצים רבים יותר ויותר וכיום ניתן לראות נעליים אלה ממגוון היצרנים.
    השימוש בהן הוא אחת הסיבות המשמעותיות לשיפורים הרבים במירוצי הכביש ובחלק מתחרויות המסלול, הן בארץ והן בעולם.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג