ספרטתלון 2021: מה הופך את האולטרה הזו לכל כך קשוחה?

ביום שישי תוזנק אחת האולטרות החשובות והמשמעותיות בענף, שליו ברוש שסיים אותה וכעת נוסע ללוות רץ שישתתף בה, מסביר מה הופך אותה למונומנטלית שכזו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אם רוצים להבין קצת יותר על האולטרה מרתון הספרטתלון חשוב להכיר את ההיסטוריה שמשם נבעה. בשנת 490 לפני הספירה פלש אחשוורוש מלך פרס ליוון בכדי לכבוש אותה. השליח פדיפידס רץ כל הדרך מאקרופוליס באתונה ועד לספרטה לבקש מהמלך לאונידאס את עזרת הספרטנים שנחשבו ללוחמים האולטימטיביים.

אנחנו קופצים 2,500 שנה קדימה. לפני כ-39 שנה שלושה חוקרים בריטים החליטו ללכת בעקבות לאונידס וחקרו את עקבותיו. השלושה סיימו את המסע שלהם ב-40 שעות וכך נולד מרוץ. ונקבע לו קאט-אוף של 36 שעות.

למרוץ תנאי קבלה קשוחים מאוד ומצריך לקבוע קריטריון שלפעמיים קשה לא פחות מהמרוץ עצמו, לדוגמה סיום 100 ק"מ בפחות מ-10 שעות או 100 מייל בפחות מ-21 שעות. זאת כדי להיכנס להגרלה בלבד, מי שרוצה להיכנס באופן אוטומטי יצטרך לעשות 25 אחוז טוב יותר מהקריטריון. לי יצא להשתתף פעמיים בספרטתלון אחרי שקבעתי קריטריון אוטומטי ב100 מייל בחומת ברלין בתוצאה של 16:42 שעות. המרוץ מוגבל ל-400 רצים בשנה ואלו הסיבות העקריות למיעוט הישראלים שהשתתפו עד כה.

מרוץ הספרטתלון נחשב לאחד ממרוצי האולטרה כביש הקשים בעולם עם 33 אחוזי הצלחה לסיים אותו. מי שזאת פעם ראשונה שלו – סיכויי ההצלחה שלו לסיים אותו עומדים רק על 10 אחוז. המרוץ קשה לא רק בגלל המרחק שלו, אלא בגלל המכלול של תנאי המרוץ.

 במה שונה הספרטתלון מאולטרות אחרות 

1. המרוץ מתחיל באקרופוליס באתונה ועד לספרטה כ-246 ק"מ.

2. המרוץ מתקיים בתנאי חום קיצוניים.

3. במרוץ יש 75 תחנות בדרך שכל אחת מהן היא קאט-אוף, אם לא הגעת בזמן לתחנה אתה מחוץ לתחרות.

4. התחרות משלבת יכולת אתלטית ויכולת סבולת. לדוגמה, את ה-82 ק"מ הראשונים צריך לבצע ב-9 שעות, לאחר מכן הקאט-אוף נפתח וזה בעיקר עוד 164 ק"מ של סבולת.

5. המרוץ מתקיים ברובו בכבישים ראשיים וב-High way ולכן יש איסור על שימוש באוזניות או על שמיעת מוזיקה.

6. מקלות הליכה שעשויים לעזור במרוצים אחרים או בטיפוסים אסורים לשימוש בספרטתלון.

7. בניגוד למרוצים אחרים בהם מותר שיהיה מלווה רץ, בספרטתלון מותר להיעזר בליווי לוגיסטי ב-12 תחנות בלבד מתוך 75. מה שהופך את המרוץ להתמודדות קשה מנטלית. תפקיד המלווה הוא חשוב ומאפשר לרץ להתרכז בריצה בלבד, הוא ידאג להעמיס עליך תזונה בין התחנות, יוודא שאתה אוכל ושותה מספיק, ילביש אותך בהתאם לצורך ויעזור לו להתגבר על משברים בדרך. בחירת המלווה היא חשובה ביותר והרבה פעמים תעשה את ההבדל בין הצלחה לבין DNF.

כמו כן, לספרטתלון יש אווירה משפחתית הוא מאגד את הרצים במשלחות, כל רץ מייצג את המדינה שלו. הלינה היא במלונות משותפים וכך מכירים ופוגשים את המשלחות האחרות ונוצרות חברויות. המשלחת הכי קרובה לישראל, היא המשלחת הבלגית שלנה איתנו באותו מלון כבר מספר שנים.

 הנגיעה הישראלית 

המשלחת הישראלית נחשבת למשלחת קטנה אך איכותית, עם אחוז מסיימים גבוה מהממוצע שעומד על 66 אחוז. אולי בשל תנאי מזג האוויר הדומים המאפשרים לישראלים להתאמן בתנאי תחרות ולהתאקלם לחום. גלעד קראוז הוא הישראלי הראשון שסיים את הספרטתלון בשנת 2012 והוא גם מחזיק במספר הסיומות הגבוה ביותר לישראלי, חמש פעמים.

סה"כ לישראל יש 8 רצים שסיימו את הספרטתלון מתוך 12 שניסו ומחזיק תוצאת השיא הישראלי הוא אריאל רוזנפלד שסיים בתוצאה של 30 שעות ו-11 דק'. ליז מלכה היא הישראלית הראשונה שהשתתפה ואף סיימה את הספרטתלון. בעוד מספר ימים תנסה נינה רווה להיות הישראלית השנייה שתזנק מהאקרופוליס ובתקווה שתגיע לספרטה.

המרוץ הקשוח ביותר התקיים בשנת 2012 עם טמפרטורות שהגיעו במקרה הקיצון ל-45 מעלות במהלך המרוץ. למרות שתנאי מזג האוויר הם לרוב 30 מעלות פלוס במרוץ. יחד עם זאת גלעד קראוז, אריאל רוזנפלד ואני זכינו להיות שותפים לספרטתלון היחיד שהיה בו גשם שוטף כאשר סופת הוריקן תקפה את יוון בימים של המרוץ ומאז הוא כונה ה"זורבתלון".

השנה המשלחת הישראלית השנה תכלול ארבעה רצים: חגי סלע, אורי לב, אלירן חי ונינה רווה בתקווה לסיים בפעם הראשונה עם 100 אחוזי הצלחה. את האווירה של המרוץ קשה מאוד להעביר במלים, ילדים בכפרים רודפים אחרי הרצים על מנת להשיג חתימה, השדרה של ספרטה כ-800 מטר אחרונים שמובילים למלך לאונידאס ומשני צדדיה בתי קפה, מלונות, וחנויות וכולם יוצאים החוצה ומעודדים רק אותך.

הנגיעה בכף רגלו של לאונידאס (כך מסתיים המרוץ) הוא סיום של מסע בן כמה שנים עם מאות אימונים אלפי קילומטרים עשרות מרוצי ביניים קריטריון אחד ו-246 ק"מ של מלחמה בין הגוף לראש. ואולי זה רק תחילת המסע.
בהצלחה למשלחת הישראלית.

צילום עמוד הבית: באדיבות שליו ברוש



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג