חשיבות ביצוע אימוני כוח בגיל השלישי לשיפור המיניות והתפקוד המיני

סקוואטים, אינטרוואלים, יוגה או אולי כולם? ד"ר איתי זיו ומורן נחמני מסבירים כיצד התמדה באימוני כושר משפרת את התפקוד המיני בגיל מתקדם, עומדים על ההבדלים בין נשים לגברים ובודקים אילו פעילויות טובות מאחרות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אימוני כוח בגיל השלישי | צילום: Shutterstock

מיניות ותפקוד מיני בכלל חשובים בכל מעגלי החיים והינם חלק משמעותי מאיכות החיים של האדם. נציין שבמהלך החיים בשל מצבים רפואיים שונים, נטילת תרופות, מצבים פסיכולוגיים כמו: סטרס, חרדה דיכאון ועוד עלולה להיות לכך השפעה שלילית גם על מיניות.

שמירה על אורח חיים בריא, לרבות עיסוק בפעילות גופנית על בסיס קבוע, תזונה מותאמת אישית לאדם (לדוגמה, מצב בריאותי, הריון, גיל שלישי ועוד) חשובה וקשורה גם לכל הקשור בתחום המיניות.

לכתבות נוספות בנושא:
עושים שרירים: על החשיבות של מסת השריר בגיל השלישי
משולש הזהב: הגיל השלישי, פעילות גופנית וקוגניציה
6 תרגילי חיזוק מיוחדים לבני הגיל השלישי 

כאן, נביא לדוגמה את אימוני הכוח, שחשוב לבצעם הרי מילדות ובכל מעגלי החיים ובמיוחד – בגיל השלישי. הם אפקטיביים במיוחד לשיפור מצב בריאותי של מערכות הגוף השונות, לרבות מערכת לב וכלי דם ועשויה להיות בשל כך השפעה חיובית על התפקוד המיני. זאת מכיוון שבריאות לב וכלי דם משופרת יכולה להוביל לזרימת דם טובה יותר לאיברי המין, מה שיכול לשפר את החשק והתפקוד המיני. בנוסף, נציין, שאימוני כוח שונים יעילים לשיפור התפקוד הגופני הכולל – מה שגם עשוי לתרום להעלאת הביטחון העצמי ולהערכה עצמית וגם הם ייתכן, יתורגמו לשיפור התשוקה והתפקוד המיני.

בריאות לב וכלי דם משפרת בגיל השלישי | צילום: Shutterstock

חשוב להאיר, שהקשר בין אימוני כוח לתשוקה ותפקוד מיני בכלל עשוי להיות תלוי בגורמים אינדיווידואליים נוספים כמו: גיל, מצבים רפואיים שונים, נטילת תרופות (שחלקן גם עשויות להשפיע על החשק והתפקוד המיני). וכן שינויים הורמונליים הכלל ואלה הקשורים לגיל – בפרט קשורים לליבידו ותפקוד המיני.

הבדלים אפשריים בין גברים לנשים

ייתכנו הבדלים מסוימים באופן ההשפעה בין המינים לרבות:
1. אצל נשים אימוני כוח עשויים להועיל במיוחד לתפקוד המיני, ייתכן בשל עלייה בזרימת הדם בנרתיק ואף – שיפור טונוס השרירים באזור האגן. זאת, לדוגמה, באמצעות ביצוע תרגילי קיגל (מיועדים לחיזוק שרירי רצפת האגן) שונים ועוד.

2. אצל גברים, אחד השינויים הנפוצים ביותר הקשורים לעלייה בגיל (אך לא רק) הנו ירידה ברמות הטסטוסטרון (ההורמון הגברי), שעלולה להשפיע על החשק והתפקוד המיני. בנוסף, שינויים הקשורים לגיל במערכת הלב וכלי הדם, כגון טרשת עורקים, יכולים גם הם לתרום להפרעת זיקפה. וכן גם, כפי שצוין לעיל, מצבים רפואיים מסוימים (כגון: סוכרת ובעיות ערמונית ועוד) עלולים להשפיע על התפקוד המיני אצל גברים.

אצל נשים ההשפעה ניכרת | צילום: Shutterstock

3. אצל נשים, שינויים הורמונליים הקשורים לגיל המעבר יכולים להשפיע על החשק והתפקוד המיני. אזי, מדובר על ירידה ברמות האסטרוגן שעלולה לגרום ליובש בנרתיק ולהתדלדלות של רקמות הנרתיק, מה שגם עלול להוביל לאי נוחות במהלך קיום יחסי מין. כמו כן, אצל נשים מצבים רפואיים מסוימים (לרבות סוכרת, יתר לחץ דם ועוד) עלולים להשפיע על התפקוד המיני אצל נשים.

4. מצבים רגשיים ופסיכולוגיים שונים קשורים גם הם לתפקוד המיני והליבידו בכלל אצל גברים ונשים גם יחד.

ישנם תרגילים מסוימים שעשויים להיות יעילים במיוחד בהעלאת רמת ההורמונים המשפיעים על התפקוד המיני והחשק המיני. לדוגמה:
1. ביצוע תרגילי כוח מורכבים –  בעיקר כמו: סקוואט, דדליפט, לחיצת חזה, משיכת פולי עליון ועוד. בתרגילים אלה,  המיועדים לחיזוק שרירי קבוצות השרירים הגדולות מעורבים מספר רב של שרירים מרובות ומומרץ באופן יחסי, טסטוסטרון והורמון גדילה (יותר מאשר בתרגילים מבודדים כמו: כפיפת מרפקים עם משקולות יד, הרחקת כתפיים עם משקולות יד ועוד) וכך גם ייתכן שיפור של התפקוד המיני והחשק המיני. זאת בתלות כמובן בגורמים נוספים, כמו: תוכנית האימון, עצימות האימון, התדירות השבועית ועוד.

2. אימוני אינטרוולים בעצימות גבוהה (HIIT) – מדובר על ביצוע של מאמצים קצרים עצימים שביניהם מנוחה להתאוששות. סוג זה של אימונים נמצא שהנו מגביר את רמות הטסטוסטרון ומשפר את הכושר הגופני הכללי ולכך עשויה גם להיות השפעה חיובית על התפקוד המיני והחשק המיני.

3. יוגה – באופן כללי נמצא שהיא אפקטיבית להפחתת מתח וחרדה, מה שעשוי כמובן, לשפר את התפקוד המיני והחשק המיני. ברם, נציין שישנם מספר סוגי יוגה ותנוחות מסוימות שבסוג יוגה ספציפי עשויות להיות אפקטיביות יותר מאשר סוגי יוגה אחרים. לדוגמה, תנוחת הגשר כרוכה בכיווץ של שרירי רצפת האגן ולשיפור זרימת הדם לאזור איברי המין.

גם היוגה נמצאה אפקטיבית | צילום: pixabay

בנוסף, חשוב לציין את התפריט התזונתי שהנו חשוב בכל מצב ובכל גיל ומשפיע על תהליכים פיזיולוגיים רבים בגוף האדם. כך שמצבים של תת תזונה או עודף משקל וכדומה בשל תפריט תזונתי שאינו מותאם לאדם, עשוי גם להשפיע על התפקוד המיני ו/או הליבידו. כמובן שמומלץ במקרה של בעיה או ספקות בתחום חשוב זה להתייעץ עם איש מקצוע המומחה בכך (פיזיולוג מאמץ, סקסולוג ועוד).

 


 

הכותבים:
ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר כ- 40 שנה. מרצה בתחום אורח חיים בריא, ספורט, בריאות ועוד לקהל רחב ומקצועי. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט. הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים", ואת הספרים "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ילדים בריאים כדרך חיים" והספר: "מה אוכלים".

מורן נחמני – MPH;MPE;EP-C(ACSM) | תזונאי קליני ופיזיולוג מאמץ, רכז ומרצה בכיר בהכשרת מדריכי כושר. בעלים של המרכז האישי לכושר ותזונה חיפה. בעל תואר שני בבריאות הציבור ובמדעי האימון הגופני. תואר ראשון במדעי התזונה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג