עושים שרירים: על החשיבות של מסת השריר בגיל השלישי

לא רק סיבולת: לפי מחקרים לשמירה על מסת השריר בגילאים מתקדמים או לסובלים ממחלות שונות, חשיבות מכרעת ביכולת התפקודית ובתוחלת החיים. ד"ר איתי זיו ומורן נחמני מסבירים ומפרטים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צילום: Shutterstock

הגדלת מסת השריר בגילאים מבוגרים יותר ובמקרים של מחלות נפוצות יכולה להיות חשובה להגדלת תוחלת החיים. הסיבה לכך היא ששמירה על מסת שריר נקשרה לסיכון נמוך יותר לתמותה ולתוצאות בריאותיות טובות יותר בקרב מבוגרים ואנשים עם מחלות נפוצות.

מחקרים שעקבו לאורך מספר שנים אחר אנשים בגיל מבוגר, מצאו קשר ישיר בין גודל מסת השרירים ברגליים לבין היכולת התפקודית. אנשים בעלי מסת שרירים גדולה יותר תפקדו בצורה טובה יותר ומצב בריאותם גם היה טוב יותר. מתברר שתהליך של איבוד מסת שריר מתחיל כבר מהעשור הרביעי לחיים, וללא אימון גופני מותאם אנו מאבדים כ-1 אחוז מהמסה השרירית שלנו כל שנה.

להלן מספר סיבות מדוע העלאת מסת השריר יכולה להיות מועילה (רשימה חלקית):

סיכון מופחת למחלות כרוניות: מסת שריר קשורה באופן חיובי לרגישות לאינסולין, שחשובה לשמירה על רמות סוכר בריאות בדם ולהפחתת הסיכון לסוכרת. בנוסף, מסת שריר קשורה גם לרמות נמוכות יותר של דלקת, המהווה גורם סיכון למחלות כרוניות רבות.

צילום: shutterstock

שיפור תנועתיות ועצמאות: שמירה על מסת שריר יכולה לעזור לשפר כוח, שיווי משקל וניידות, מה שיכול לעזור למבוגרים לשמור על עצמאותם ואיכות חייהם – זיכרו לא חשוב רק לחיות שנים רבות אלא לחיות שנים איכותיות .

סיכון מופחת לנפילות ופציעות: מסת השריר חשובה לשמירה על שיווי המשקל ומניעת נפילות, ( נפילות הן גורמי הסיכון הגדולים ביותר למוות במבוגרים). בנוסף, שמירה על מסת שריר יכולה לסייע במניעת פציעות מנפילות או תאונות.

בריאות הלב ולחץ הדם: היום ידוע כי מסת שריר תקינה מקושרת גם לשיפור מצבם של חולי לב וכלי דם ולכן חלק מההמלצות הברורות מעבר לפעילות אירובית היא אימון כוח ושמירה על מסת שריר תקינה.

הקשר בין שריר והשפעה חיובית על פעילות המוח, על הזיכרון ועל מצב הרוח: קשר זה ידוע היום ונמצאים מנגנונים שמוכיחים קשר בין שריר תקין ותפקוד מוחי תקין.

משפר גם את הזיכרון | צילום: Hainguyenrp from Pixabay

שיפור הביטחון העצמי: מעבר לאסתטיקה אנשים עם מסת שריר/תקינה/גבוהה מרגישים בטוחים יותר, בעלי דימוי גוף טוב יותר.

עליה במסת וחוזק העצם: שריר הנו רקמה הקשורה באופן ישיר ועקיף לשמירה והפחתת הסיכון לאוסטיאופורוזיס/

שימור ושיפור כוח: מסת שריר תקינה מקושרת לכוח שרירי תקין המהווה יתרון התפקוד היום יומי, התמודדות עם אתגרים סביבתיים: עלייה במדרגות, קניות, התנהלות ביתית ועוד.

בריאות מטבולית משופרת: מסת השריר חשובה במקרה זה ואנשים עם מסת שריר גדולה יותר נוטים לסבול מרמות נמוכות יותר של תנגודת לאינסולין, בקרת גלוקוז טובה יותר וסיכון מופחת לסוכרת מסוג 2.

צילום: shutterstock

שיפור בריאות העצם: אימוני התנגדות, הנחוצים לבניית מסת שריר, יכולים גם לסייע בשיפור בריאות העצם, תוך הפחתת הסיכון לאוסטיאופורוזיס ושברים.

ניידות מוגברת ויכולת תפקודית: אנשים עם מסת שריר גדולה יותר הם לרוב חזקים ובעלי יכולת פיזית יותר, מה שיכול לעזור לשפר את הניידות ואת היכולת התפקודית, במיוחד אצל מבוגרים.

תוחלת חיים מוגברת: מחקרים הראו שאנשים עם מסת שריר גדולה יותר נוטים להיות בעלי תוחלת חיים ארוכה יותר מאלה עם מסת שריר נמוכה יותר.

הפחתת השפעות מחלות קשות: מחלות נפוצות כמו סרטן, מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) ומחלות לב עלולות להוביל לבזבוז שרירים ולאובדן מסת שריר. עם זאת, אימוני התנגדות ותזונה נכונה יכולים לעזור להפחית את ההפסד הזה ולשפר את התוצאות הבריאותיות הכוללות.

לכן, הגדלת מסת השריר באמצעות פעילות גופנית סדירה, כגון אימוני התנגדות או הרמת משקולות, יכולה להיות חשובה לקידום אריכות ימים ושיפור התוצאות הבריאותיות תוך שמירה על איכות חיים תפקודית אצל מבוגרים ואלה הלוקים במחלות נפוצות. עם זאת, חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות או עם מדריך כושר מוסמך לפני תחילת תוכנית אימונים חדשה, במיוחד למי סובל ממחלה מסוימת.

 


 

הכותבים:
ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר כ- 40 שנה. מרצה בתחום אורח חיים בריא, ספורט, בריאות ועוד לקהל רחב ומקצועי. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט. הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים", ואת הספרים "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ילדים בריאים כדרך חיים" והספר: "מה אוכלים".

מורן נחמני – MPH;MPE;EP-C(ACSM) | תזונאי קליני ופיזיולוג מאמץ, רכז ומרצה בכיר בהכשרת מדריכי כושר. בעלים של המרכז האישי לכושר ותזונה חיפה. בעל תואר שני בבריאות הציבור ובמדעי האימון הגופני. תואר ראשון במדעי התזונה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אורן איתן הגיב:

    שלום,
    מאמר מענין. האם תוכלו לפרט אילו סוגי אימונים מומלצים? האם לדוגמא פילטיס ויוגה גם משפרים מסת שריר?
    תודה
    אורן

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג