מהי הייחודיות של המאמן שבזכותה אנשים יבואו להתאמן אצלו?

בשנים האחרונות קמות יותר ויותר קבוצות ספורט אשר זקוקות לידע תאורטי ומעשי כדי לנהל נכון את הקבוצה, על מנת שתהיה מצד אחד רווחית ומהצד השני תתן את המענה השלם והייחודי למתאמנים, ניב נחליאלי מסביר כיצד עושים זאת נכון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בשנים האחרונות נפתחות בישראל יותר ויותר קבוצות ריצה, אופניים וטריאתלון. ספורטאים חובבים שהתאהבו בעולם הסבולת לומדים בקורס מדריכים או מאמנים במטרה להקים קבוצה שתיתן מענה מקצועי לביקוש ההולך וגדל. מצד שני, לא קיימות תכניות אקדמיות מעמיקות בניהול ספורט בארץ למרות חשיבות הנושא והצורך העולה מהשטח. לאור זאת, בקריה האקדמית אונו נפתחה תכנית ייחודית ופורצת דרך המעניקה לראשונה בארץ .M.B.A עם התמחות מלאה בניהול ספורט. המחזור הראשון בעיצומו ובנובמבר ייצא לדרך המחזור השני. יצאנו לדבר עם ניב נחליאלי, מוביל ההתמחות בניהול ספורט ודוקטורנט לניהול בתחום הספורט, על התחום החדש.

בשנים האחרונות נפתחות בישראל יותר ויותר קבוצות ריצה, אופניים וטריאתלון | צילום: pixabay

חשבתם פעם מה הכוונה כאשר אומרים 'ניהול בספורט'? הרי קבוצת ריצה למשל, היא למעשה כמו כל ארגון אותו צריך לנהל מכל הבחינות, בין אם מדובר בניהול עסקי בו המטרה היא שהעסק יהיה רווחי, ניהול אדמיניסטרטיבי וכמובן ניהול מקצועי. "כאשר מקימים קבוצת ריצה", מסביר נחליאלי, "אנחנו צריכים לשאול את עצמנו במה היא ייחודית ושונה? מהי הייחודיות שלי כמאמן שבזכותה אנשים יבואו להתאמן אצלי? לדוגמה, מוביל קבוצת ריצה עם כישורים בין-אישיים גבוהים ייחד את הקבוצה שלו כך שיהפוך אותה לקבוצת ריצה חברתית, גם מעבר לספורט עצמו. מוביל קבוצה אחר בעל איכויות מקצועיות גבוהות ייצר קבוצה הישגית הכוללת מעטפת של ליווי תזונתי, מדידת ביצועים, שימוש בטכנולוגיות ספורט מתקדמות, בניית תהליכי למידה ושיפור אישיים ועוד".

ניהול ספורט מאגד בתוכו לא רק את הפן האדמיניסטרטיבי והמקצועי אלא גם את הפן השיווקי. בהקשר זה, בתכנית הלימודים בקריה האקדמית אונו, לומדים הסטודנטים כיצד למתג את הקבוצה, לייצר שיתופי פעולה עסקיים, לפעול נכון במדיה הדיגיטלית ולהשיג חסויות". כמו כן נחליאלי מציין את החשיבות בהכנת תכנית עסקית בהקמת קבוצה, בניהול פיננסי ועד בניית יעדים ופריסה שנתית רחבה.

"אנחנו לומדים על כל הדברים הללו בניהול ספורט. אני מביא את הידע שיש לי מארגונים עסקיים ועושה התאמות עבור הספורט ומרצים אחרים עושים זאת בעולם התוכן שלהם. כדי לחשוף את הלומדים לגישות השונות, התכנית כוללת סיור מקצועי בחו"ל ולימוד מתודות מתקדמות בניהול ספורט בעולם. בנוסף אנחנו מארחים מנהלים בכירים מהארץ ומהעולם והלומדים מראיינים אנשי מפתח בספורט כדי להיחשף למגוון הגישות ותחומי הידע השונים".

"לפתח לדוגמה רוכב, משמע תהליך שלוקח שנים" | צילום: camerashake

מה ארגונים עסקיים יכולים ללמוד מהספורט?
"בארגונים עסקיים עסוקים מאוד בדילמה בין טווח ארוך לקצר. לדוגמה, בארגונים עסקיים יש לחץ להביא תוצאות רבעון טובות, אחרת האנליסטים יבקרו את בעלי החברה והמניה עלולה ליפול. מצד שני, צריך לפתח מוצרים בצורה שיטתית ומסודרת ולכן ישנן תמיד דילמות בין הטווח הארוך לקצר. בספורט זה מקבל משנה תוקף, מדוע? כי לפתח לדוגמה רוכב, משמע תהליך שלוקח שנים וארוך יותר מפיתוח מוצר בארגונים רגילים. אם עכשיו לדוגמה ב'סייקלינג אקדמי' נפצע רוכב וצריך לשלב רוכב צעיר יותר, האם לשלב אותו או לא?, רוכב קצת פצוע, האם לשלב אותו בתחרות או לא? הדילמות האלו של טווח ארוך וקצר מועצמות בספורט בגלל האופי התחרותי. כאשר אני מייעץ לארגונים עסקיים, אנחנו בוחנים כיצד מועדוני ספורט מובילים מנהלים זאת, ומה הארגון יכול לאמץ לעצמו.

כל עניין הטאלנטים הוא נושא נוסף שמעסיק את הארגונים העסקיים וניתן ללמוד הרבה מהתבוננות באופן בו מועדונים מובילים בעולם מנהלים את הטאלנטים – איך שמים להם גבולות מבלי לעצור את הכישרון הטמון בהם וכיצד מנהלים את הדינמיקה של הקבוצה ושומרים על הייחודיות של הפרט יחד עם בניית השייכות הצוותית. בספורט הכל מוקצן ורואים את הדינמיקה בין הספורטאים בזמן התחרות. זאת קרקע נפלאה ללמוד ממנה בעולם העסקי.".

פיתוח ספורטאי מצטיין ופיתוח ההון האנושי בחברה

נחליאלי טוען כי כיום כללי המשחק בספורט השתנו וספורטאי אשר רוצה להגיע לרמות הגבוהות, צריך שיהיה בעל יכולות מגוונות כגון גמישות מחשבתית, חוסן נפשי ויכולות בין-אישיות. "אם רוצים לפתח ספורטאי על, צריכים צוות מומחים מאחורי הקלעים כמו תזונאי, פסיכולוג, מנתח דטה, מאמן וכדומה. הם יושבים יחד וכל אחד מסתכל מהזוית שלו על הספורטאי ובוחנים מה קפיצת המדרגה הבאה שלו. עבודת הצוות שמאחורי הקלעים הופכת להיות קריטית כיוון שהספורטאי נדרש להיות מגוון ומאוזן. לא הרבה ארגונים עסקיים בוחרים את הטאלנטים שלהם ומייצרים עבודת צוות לליווי ההתפתחות של העובדים המצטיינים. הדבר מצריך שיח פתוח, ללא אגו, כן ולא שיפוטי. זה אתגר גדול ואין הרבה ארגונים שעושים זאת. אם רוצים לדוגמה לפתח רוכב על דוגמת לאנס ארמסטרונג , צריך לייצר לו סרגל מאמצים הדרגתי, התנסות במגוון רכיבות, במצבי לחץ שונים ועוד. בארגונים עסקיים מובילים חושבים באותו האופן לגבי העובדים הפוטנציאליים שלהם – מספקים להם מגוון תפקידים, במחלקות שונות ובתהליך הדרגתי מבחינת מורכבות וקושי התפקיד כדי שהעובד יוכל לפתח יכולות מגוונות ולחוות את הארגון מזוויות שונות".

"בספורט הכל מוקצן ורואים את הדינמיקה בין הספורטאים" | צילום: pixabay

נחליאלי טוען כי קיימת כיום הבנה בישראל שאין בעיה עם הפוטנציאל של הספורטאים הישראלים אלא ישנה בעיה עם הניהול והאימון. "זו תובנה שהרבה אנשים יודעים להגיד אבל האקו-סיסטם בארץ והעדר יכולות ניהול מקשים על היישום. בנוסף, ישנן הרבה הזדמנויות ברמה העסקית בספורט ואנחנו נמצאים בתקופה מרתקת של שינויים והזדמנויות למגוון יזמויות – יזמות בתחום הטכנולוגי בספורט, בתחום העסקי, במיזמים חברתיים באמצעות הספורט, ועוד. את כל ההזדמנויות האלו צריך לזהות ולדעת לנהל אותן נכון. התואר השני מתמקד בעניין זה. זאת הפעם הראשונה שיש התמחות בניהול ספורט במסגרת התואר השני.

מצד אחד זה כמו כל MBA רגיל ולומדים את כל לימודי הליבה. בהתמחות בניהול ספורט מאידך, ישנם מגוון קורסים כגון ספורט אנליטיקס , שיווק ופיתוח עסקי, שיווק דיגיטלי, יחסי ציבור. ניהול ומנהיגות בספורט, פסיכולוגיה של קבלת החלטות בספורט המועבר על ידי פרופ' מיקי בר-אלי , הכרות עם מבנה הספורט, תקציבי הספורט בישראל, סיור לימודי בחו"ל ועוד". כעבודת גמר, הלומדים מבצעים פרויקט בארגון ספורט אמיתי שיוכל להיות לעזר בשטח. זאת גם הגישה של התואר – גישה יישומית והטמעה בפועל של מגוון התכנים הנלמדים בתכנית. "עבורנו בקריה האקדמית אונו", אומר נחליאלי, "זו לא רק תכנית לימודים אלא הזדמנות לשפר את איכות ניהול הספורט בישראל. זה תהליך ארוך אבל הרכבת כבר יצאה לדרך. מועמדים ראויים עם להט לשינוי מוזמנים להצטרף לרכבת.



בשיתוף הקריה האקדמית אונו




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג