"צריך לעשות כאן שינוי תרבותי"

ד"ר אבי מויאל שהיה קצין כושר קרבי ראשי והנהיג מהפיכה של ממש בצה"ל, רוצה לשנות סדרי עולם גם במשרד החינוך ועל כל זה הוא מספר בספר "מירוץ חיי". תפסנו אותו לשיחה מעניינת וחשובה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בעולם של כל כך הרבה אינטרסנטים, קשה לומר את האמת כשמדובר בנושאים רגישים – יותר נכון לצעוק את האמת. גם אם אותה אמת אמורה לשמור על הבריאות שלנו, להאריך את החיים שלנו ולהפוך אותנו להרבה יותר מאושרים.  אבי מויאל, ראש התמחות ספורט בקריה האקדמית אונו, ד"ר לחינוך גופני ואל"מ במילואים שחתום על מהפיכת הכושר הגופני בצה"ל בשנים האחרונות, מנסה "לצעוק" את האמת גם בחיים האזרחיים.

בדיוק בגלל זה הוא הוציא את הספר "מירוץ חיי" שהוא הרבה יותר מביוגרפיה (שבה כותבים עליו בכירי הקצינים בצה"ל) על הילד ממגדל העמק שהגיע עד ליחידות המובחרות ביותר, אלא גם קריאה לציבור הרחב ובעיקר למערכת החינוך ולהורים לקחת את עצמם בידיים ולהבין באמת את הסכנות שנמצאות מתחת לאף של כולנו מהסיבה הפשוטה שהן חלק מהחיים שלנו: התזונה הלא בריאה, חוסר הפעילות הגופנית, חוסר המודעות הכללי – וכל זה מתעצם דווקא עכשיו בתום תקופת הקורונה שעשתה נזקים לרוב האנשים 

מי שמתעניין באורח חיים בריא ומנסה לחקור אותו יגיד שמויאל כותב ומדבר על הנושאים הכי חשובים בעולם, מי שידבר אתו סביר להניח שישתכנע, ובדיוק בגלל זה תפסנו אותו לשיחה לגבי המטרות של הספר החדש ובכלל המטרות האישיות שלו כמי שהצליח לשנות סדרי עולם בצה"ל ורוצה לעשות את זה אצל כמה שיותר מאזרחי מדינת ישראל 

אפשר להגיד שהמטרה העיקרית שלך בכתיבת הספר הזה היא לקדם תכנית למהפכת אורח חיים בריא גם במשרד החינוך 
"מבחינתי זו המטרה העיקרית. לפני יותר משנה כשיואב גלנט מונה לשר החינוך הוא שם כיעד לעשות שינוי בכל מה שקשור בפעילות גופנית ואורח חיים בריא. הוא פנה אליי והכנתי צוות יחד עם פרופסור איתמר רז וישי ליזר שהחליף אותי בסיירת מטכ"ל. הכנו תכנית כולל פיילוט ב-50 בתי ספר שנקראת 'חוסן לישראל 2030' כי צריך לפחות 8 שנים בשביל מהפיכה במערכת החינוך. בסופו של דבר התכנית אושרה, הממשלה נפלה והיא תחכה לשרה החדשה יפעת שאשא ביטון 

"צריך להבין שאנחנו עדים לגרף השמנה ב-5 השנים האחרונות ועוד יותר בקורונה. בשנה האחרונה ילדי ישראל עלו ב-5 קילוגרם והשאלה היא מה עושים עם זה? כי ילד שמן הופך להיות מבוגר שמן שהופך להיות נטל על מערכת הבריאות עם התפתחויות של מחלות מטאבוליות".

"צריך להקדיש זמן לאורח חיים בריא"

הנושא של מערכת החינוך הוא כואב, במיוחד למי שרוצה להנחיל לילדיו הרגלים של אורח חיים בריא, אבל בסופו של דבר מבין שבדיוק כמו לפני עשרות שנים, ילדים ישראל עדיין לומדים רק שעתיים בשבוע של חינוך גופני, כלומר פעמיים 45 דקות ברוטו. אבל זה לא מסתכם בפעילות הגופנית, בבתי הספר בארץ עדיין נהוג לחגוג ימי הולדת עם עוגות, מיצים, ארטיקים וכל מה שנראה לנו תמים על המדפים בסופר אבל יש שיגידו שעלול להזיק כמעט כמו דברים אחרים שלא היינו מעלים בדעתנו לקנות לילדים. "התשתית התרבותית צריכה להתחיל בגני הילדים", אומר מויאל, "צריך להקדיש זמן לאורח חיים בריא, לחשוב איך יוצרים מצב שבמקום שיביאו בכל יום הולדת עוגות וסוכריות, יביאו אוכל בריא".  

לפעמים אנשים שאומרים את האמת עלולים להישמע "מפחידים" מדי או מגזימים, ככה זה כשאנחנו רוצים להתחמק מהאמת. מויאל מציע לחגוג ימי הולדת בגנים עם מזון בריא כשהמטרה שעומדת מאחורי זה היא ליצור הרגלים, ובטוח שיהיו הרבה הורים שיקראו את זה ויגידו שזה מוגזם ובימי הולדת צריך לחגוג. כי בסופו של דבר כולנו חלק משטיפת מוח ענקית של חברות ענקיות ששולטות בהרגלי הצריכה שלנו מיום היוולדנו, וכמה מובילי דעת אתם מכירים שיסכימו להתעמת אתן? בעצם זה קרה, בדיוק השבוע, כשכריסטיאנו רונאלדו העיף מהפריים שלו במסיבת עיתונאים במסגרת טורניר היורו שני בקבוקים של קוקה קולה ואמר שלילדים שלנו הוא מרשה לשתות רק מים. אקט אחד שהוריד את המניה של קוקה קולה ב-4 מיליארד דולר (לפי הפרסומים) רק בגלל שאחד ממובילי הדעה הגדולים בעולם כיום אחראי עליו. אבל האמת של רונאלדו היא גם האמת של ד"ר אבי מויאל, צריך לזכור את זה.

איך היית מסביר לאנשים על הנזקים של המזון הלא בריא?  
"הייתי מראה להם את מחזור הדם ואיך השומן מתיישב על העורקים ואחרי 15 שנים נוצרת סתימה. בסופו של דבר זה תהליך שלוקח הרבה שנים והשינוי הוא חלק מדרך. אנחנו חייבים לשנות את הדרך. תראה מה קורה בטלוויזיה עם תכניות כמו "מאסטר שף". טונות של סוכר, שומן וביצים – כל מה שעושה לנו רע. מישהן בכלל רואה תכניות בריאות? לכן גם הוצאתי את הספר, שזה סיפור ישראלי על ילד שהגיע משכונת מצוקה ממגדל העמק לאן שהגעתי דרך אורח חיים בריא. ואני רק מויאל הקטן, תחשוב שהממסד היה עושה את זה".  

דווקא בשנים האחרונות הרבה יותר אנשים עושים ספורט ואנחנו רואים את זה בפארקים, אבל לא כולם אוכלים בריא.
"צריך לעשות כאן שינוי תרבותי וזה משהו שלוקח הרבה שנים. אנשים חושבים שאם הם עשו אימון אז הם יכולים לאכול הכל. אבל צריך לעשות שינוי של דרך, לא רק שינוי תזונתי. לישון טוב, להיות רגוע, אני פועל על משנתו של הרמב"ם שאמר 'בולם רוגזו, יפחית אוכלו ויגביר תנועתו'.  

יש לך דוגמאות למדינות אחרות שהולכות בדרך הזו? 
"פינלנד וניו זילנד עשו את השינוי הכי גדול, שם ממש מתגמלים את האזרחים על אימוץ של אורח חיים בריא. הם עשו שינוי מדהים כי הממשלה הבינה שהיא צריכה להשקיע. תחשוב שממשלת ישראל משקיעה מדי שנה 6 מיליארד ₪ בחולי סכרת. למה לא להשקיע את הכסף הזה במניעה? אז נכון שעשו כמה דברים כמו לסמן את המוצרים הלא בריאים בסופר במדבקות אדומות אבל זה לא מספיק וגם לא האנשים הנכונים הובילו את הקמפיין הזה. צריך לעשות תכנית אסטרטגית ולעשות שינוי בתרבות הצריכה.

"הרי כולם יודעים שסוכר ממכר, אנחנו מרגילים את הילדים ליותר מדי סוכר וכשאין סוכר הם אומרים שזה לא טעים. יש רשתות שבהן מגישים לך סנדוויץ' אבוקדו שמכיל בכלל ממרח אבוקדו ואם תקרא את מה שכתוב במוצר תראה שאין לו בכלל שום קשר לאבוקדו. הצרכן שקורא את זה לא יודע ומכניס את זה לקיבה, ומהקיבה מתחילות כל המחלות. זו תרבות הצריכה שאני מדבר עליה, מוכרחים לעשות שינוי מלמעלה למטה. היה מתישהו דיון בכנסת על זה? אין להם זמן. בפינלנד וניו זילנד הפעילו מודל ל-5 שנים והן כרגע באמצע, במכון וייצמן כבר משתמשים במודל".  

לסיום, תוכל לתת לנו כמה טיפים לחיים בריאים שכל אחד יוכל ליישם ממחר בבוקר?  
"דבר ראשון, כל החברה סובלת מגירעון נוזלי בגוף. בתרבות שלנו לא שותים מספיק, אנחנו קמים בבוקר אחרי שאיבדנו נוזלים בלילה, שותים קפה ויוצאים מהבית עם גירעון נוזלי. הדבר הראשון שצריך לעשות בבוקר זה לשתות 200 מ"ל מים. לא משקיעים כאן מספיק בעניין של מודעות וחשיבות לשתיית מים

"הדבר השני הוא להבין מה עושה לגוף פחית קולה למשל שיש בה 7 כפיות סוכר. להבין מה הסוכר עושה למערכות, במיוחד אם שותים את זה עם ארוחה, כשבמקרה הזה המזון לא יכול להיספג כי יש חומצה זרחתית שלא מאפשרת ספיגה של אבות המזון, אז אנחנו גם מתמכרים לסוכר וגם גורמים לנזק.  

"דבר שלישי, אנחנו חיים במדינה עם המון מתח שמחליש את המערכת החיסונית שלנו. צריך ללמד אנשים להרגיע את עצמם לפני שהם יוצאים מהבית, בין אם זה לתרגל מדיטציה או מיינדפולנס. הפתרון הקל או הפתרון הכימי, לקחת כדורים. וחוץ מזה אנחנו גם זקוקים לעוד שינה. אני דאגתי להנחיל את זה בצבא, חשבו בהתחלה שאני רוצה לפנק את החיילים אבל עוד שעת שינה אפשרה בסופו של דבר להעלות את סרגל המאמצים ולקבל יותר לוחמים ופחות תביעות. אפשר לעשות את זה גם בחברה".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • א.ר. הגיב:

    אין ספק שאתה צודק בכל מילה ומילה, אבל מה עושים עם האמת הזו? כיצד מביאים את זה לכל ילד וילדה, איך ניתן בכיילים שלהם להסביר מה טוב להם באמתו ולכנע אותם שגוף יש רק אחד?
    מאחל לך הצלחה במשימותיך ושתצליח להגיע לכמה שיותר ילדים בכל המגזרים.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג