מרתון עולמי || בואו להכיר את מרתון לובליאנה

הפעם אילן זיסר מתאר את כל מה שאתם צריכים לדעת על מרתון לובליאנה שבסלובניה ואם הגעתם עד לכאן אז אולי על הדרך אתם יכולים אולי לזכות בפרס! הפרטים בפנים...
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כדי לעשות את הדברים קצת יותר מעניינים הכתבה תהיה מלווה במשחק קטן בשם "מצא את הישראלי". לאחר פרסום הכתבה בפייסבוק שוונג, הראשונ/ה שיצרף תמונה בתגובות של הפוסט על מרתון לובליאנה, שמעידה ומוכיחה כי השתתף באחת המהדורות שלה מרתון יזכה בהרשמה חינם למרוץ לוד שמתוכנן להתקיים ב-2022


במהלך השנים יצא לי לחפור הרבה בתוצאות של ריצות מרתון בעולם. אני עושה זאת כדי למצוא תוצאות מרתונים שאותן אני מקבל באתר Marathonview. מדי פעם, יוצא לי להיתקל במרתון שלא שמעתי עליו קודם והוא מפתיע אותי. עם הזמן, למדתי לחשוב שאני מכיר את כל המרתונים בעולם. זוהי הרגשה מוטעית. יש יותר מאלף מרתונים כל שנה על פני הגלובוס וחלקם גדולים, יפים, ותיקים ובכל זאת לא מאוד ידועים. במדור הזה אקדיש כל פעם כתבה לאחד מהם.

כ-2,000 רצים משתתפים במרתון לובליאנה | צילום: shutterstock

זה המקום לומר משהו על כך שההכרות שלי עם המקומות אינה אישית. לא יצא לי להיות באף אחד מהמקומות שיוזכרו במדור ולא כל שכן להשתתף במרתונים המדוברים. אני מדבר מפוזיציה של מרתוניסט כורסה.

 סלובניה 

סלובניה היא מעצמת ספורט עולמית. כמה מהכוכבים הגדולים ביותר בספורט העולמי מגיעים משם. תכף נעבור על כמה מהשמות (שלא ממש זקוקים להצגה), אבל לפני כן ראוי לזכור שמדובר במדינה שמספר התושבים בה הוא פחות מרבע מאשר בישראל. שטחה מאוד מזכיר את זה של ישראל (נטו, בלי השטחים). יתר על כן, מדובר במדינה צעירה. סלובניה עצמאית רק משנת 1992. המדינה היא יעד תיירותי אטרקטיבי ורבים נוסעים אליה, ללא כל קשר לספורט.

בתחום הספורטיבי המדינה היא פלא. בשום תחום זה לא מובהק יותר מאשר באופני כביש. טדיי פוגאצ'ר ופרימוז רוגליץ' שולטים למעשה בתחום בשנתיים האחרונות. הם מנצחים כמעט כל תחרות שאליה הם מגיעים. אלו כוללות, בין היתר, את הטור דה פראנס והוואלטה אספניה וכן שורה ארוכה של מרוצים יומיים ושבועיים חשובים. שני אלה, אחראים גם לאחד הרגעים הזכורים ביותר בטור דה פראנס בשנים האחרונות. למי שלא מכיר: מדובר באחד המהפכים הגדולים שנראו בספורט תחרותי וברגע בו פוגאצ'ר הפך להיות כוכב על בתחום שלו, מעמד אותו הוא הרחיב מאז.

צ פ ו | המאבק בין רוגליץ' ופוגצ'ר בטור דה פראנס 2020

וכמובן: לוקה דונצ'יץ'. כאן, אין הרבה צורך להרחיב. מגדולי הכוכבים בכדורסל העולמי.

צ פ ו | הרגעים הגדולים של לוקה דונצ'יץ' (עד עכשיו)

סלובניה היא מעצמת ספורט אפילו בלי הכוכבים הללו. עשרות מדליות אולימפיות, רבות מהן יעידו על כך. עם זאת, בתחום האתלטיקה, אין שם ספורטאים בולטים במיוחד.

 לובליאנה 

לובליאנה היא העיר המרכזית בסלובניה. לא רק הבירה, אלא גם העיר הגדולה ביותר. בהתאם לגודל המדינה, אין מדובר בעיר ענק. כרבע מיליון איש מתגוררים בעיר עצמה וכחצי מיליון במטרופולין סביבה. מדובר בעיר נחמדה. יש בה את התמהיל המקובל של כיכר מרכזית, טירה מרשימה, קתדרלה נאה וכן הלאה. אין לה אטרקציות יוצאות דופן להציע לתייר המחפש ריגושים מהסוג הזה. לא תמצאו בה ביג-בן, מגדל אייפל או קולוסיאום. העיר מציעה משהו נחמד: הרגשה של נורמליות. בלי מיליוני תיירים בכל מקום, בלי תורים ארוכים, בלי מרכזי קניות ענקיים ובלי המוני מלכודות תיירים. אבל, עם מוזיאונים, גלריות והמוני מסעדות ואוכל רחוב.

צ פ ו | אוכל בלובליאנה

לובליאנה ידידותית לרוכבי אופניים. אפשר כך לטייל לא רק בעיר אלא גם בסביבה שלה. יש משהו נכון ברכיבה על אופניים במדינה של פוגצ'ר ורוגליץ'.

מלובליאנה אפשר גם להגיע בקלות למקומות אחרים בסלובניה. למשל אגם בלד שנמצא כשעת נסיעה נינוחה מעיר הבירה.

מזג האוויר בסלובניה מאפשר לשכוח לרגע את משבר האקלים. מידות החום הממוצעות בשיא הקיץ הן מתחת ל-28 מעלות. ביתר העונות צריך סוודר או מעיל אבל שום דבר קיצוני.

בקיצור: סתם עיר אירופאית אבל במובן החיובי של המילה.

 מרתון לובליאנה 

המרתון נמצא בזירה כבר מאמצע שנות התשעים. זהו מרתון סתיו. הוא מתקיים לקראת סוף חודש אוקטובר בכל שנה (לפחות באלה שאין בהן מגפות עולמיות). בהתאם לגודל המדינה והעיר, לא מדובר באירוע גדול. בשנה אופיינית רצים את המרתון המלא כ-2,000 איש. זה דומה למספרים במרתון המלא בתל אביב או לשנים הטובות של מרתון טבריה. פרט למרתון המלא יש גם מקצים לחצי מרתון ו-10 ק"מ, כך שהאירוע מציע אפשרויות לא רק למרתוניסטים אלא גם לחובבי המרחקים הקצרים יותר.

המסלול שטוח. אפשר לראות בסגמנט הסטראבה שהפרש הגובה בין הנקודה הנמוכה לגבוהה אינו עולה על כמה עשרות מטרים. מקום טוב לשיאים אישיים.

את התוצאה הטובה ביותר לגברים קבע סיסיי למה האתיופי. הוא אחד מטובי רצי המרתון בימינו: מנצח מרתון לונדון האחרון ופודיומיסט בכמה מטובי המרתונים בעולם בשנים האחרונות. עובדה מעניינת בקשר אליו קשורה לישראל: את המרתון השני בחייו, בשנת 2013, עשה בטבריה. שם, לא הצליח אפילו להשתחל לשלושת המקומות הראשונים, למרות שקבע שם תוצאה איכותית למדי. שיא הנשים גם הוא לא רע. הוא מוחזק על ידי הקנייתית בורנס צ'יפקרוי שאינה שם ידוע אבל בכל זאת קבעה שם, ובמקומות אחרים, תוצאות ברמה עולמית.

 מתאים לישראלים? 

לגמרי. יש כאן שילוב של כל הגורמים הנכונים: אירוע במרחק טיסה לא גדול, מסלול שטוח כפלטה, עיר נעימה שמהווה שינוי לעומת האתרים המקובלים בדרך כלל על התיירים, אפשרויות למרוצים פרט למרתון והרבה דברים לעשות לאחר הריצה עצמה.

לכו (טוב, נו, רוצו) על זה. יש כמעט שנה שלמה עד המרתון הבא.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג