אז מי מתחרה ביום ראשון במרתון ניו יורק?

רבים יגידו שזה המרתון הכי מיוחד בעולם, הוא בטח גם אחד הגדולים למרות שהשנה יתחרו בו רק 33 אלף רצים. אבל הכי חשוב, מרתון ניו יורק הוא יום חג לריצה וכמה מהרצים הטובים בעולם יהיו שם כדי לציין את זה, וגם להתמודד על 100 אלף דולר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מרתון ניו יורק. מהגדולים בעולם | צילום: shutterstock

ממש לפני כמה ימים דנו ברשתות החברתיות בארץ האם בישראל צריך לחגוג את ה"הלוואין" בעקבות אווירת חג ששררה ברחובות תל אביב בסוף השבוע. הטענה של החוגגים או תומכיהם היתה שאין כאן חלילה כוונה דתית כמובן, אלא להזדהות עם כל מה שאנחנו נחשפים אליו בטלוויזיה וברשתות החברתיות ברחבי העולם. פעם גם בניו יורק היו כאלה ששאלו את עצמם למה עיר שלמה שגרים בה יותר מ-8 מיליון אנשים, צריכה לעצור את הכל ביום ראשון הראשון של נובמבר כדי להזדהות עם אנשים שרצים מרחק שרוב האנשים לא מבינים איך אפשר לצלוח אותו. אבל ניו יורק, יותר מרוב הערים בעולם, היא דוגמה מצוינת להזדהות של הרוב עם המעט שעושים משהו מיוחד, וברגע שבניו יורק החליטו שהמרתון שלהם יהיה מיוחד – זה בדיוק מה שקרה.

השנה יהיה פתוח לחלוטין. מרתון ניו יורק | צילום: shutterstock

אז במרתון של ניו יורק שמתקיים השנה בפעם ה-50 (התקיים בפעם הראשונה ב-1970) משתתפים בדרך כלל יותר מ-50 אלף איש והפעם ישתתפו בו קצת יותר מ-30 אלף, צמצום קל בהתאם למה שמאפשרת תקופת הקורונה, שגרמה לביטולו של המרתון בשנה שעברה. אבל בכל מה שקשור לרצי העלית, לא יהיה שום צמצום. זה אמנם רחוק מלהיות המרתון המהיר בעולם, למעשה אי אפשר לקבוע בו תוצאות מהירות גם אם אתם חובבים וגם אם אתם מקצוענים. אבל אין רץ מקצוען בעולם שלא רוצה לנצח במרתון ניו יורק, ולכן גם השנה הצליחו להביא אליו כמה מהשמות הגדולים ביותר שיש היום בריצות הכביש. גם סך פרסים של יותר מחצי מיליון דולר ופרס של 100 אלף דולר למנצח ולמנצחת, עושים את העבודה.

 רצי העילית – גברים 

את הליינאפ בריצה לגברים יוביל קנניסה בקלה, האיש שאחראי על התוצאה השנייה בטיבה בכל הזמנים, 2:01:41 שע' במרתון ברלין 2019 ורק שתי שניות משיאו העולמי של אליוד קיפצ'וגה.

בקלה בן ה-39 החליט לעשות משהו מיוחד בעונת הסתיו הנוכחית. הוא אישר את הגעתו לשני מרתונים. הראשון בברלין שהתקיים ב-26 בספטמבר והשני ב-7 בנובמבר בניו יורק. זה לא מהלך שאנחנו רגילים לראות אצל רצים מקצוענים, אבל כנראה שלבקלה אין עוד מה להפסיד ויש עוד מה לתת. למרות שבברלין הוא סיים רק במקום
השלישי בזמן של 2:06:47 שע', הוא מתכוון לרוץ אל הניצחון בניו יורק – מרתון שהוא מעולם לא התחרה בו וכנראה שזה בדיוק הזמן לעשות את זה. בסופו של דבר אליוד קיפצ'וגה לא יהיה שם, וגם לא האלוף המכהן ג'פרי קומוורור שניצח ב-2019.

האמת היא שבכל מה שקשור לאיכות הרצים לפי השיאים האישיים שלהם, שדה המתחרות אצל הנשים מרשים יותר אבל לזה נגיע בהמשך. רוב הקנייתים המהירים כבר התחרו מוקדם יותר בסתיו במרתונים שונים באירופה ובארצות הברית, וזה משאיר אותנו עם כמה רצים מהירים ממדינות אחרות. עבדי נאגייה, הולנדי יליד סומליה, פרץ לתודעה באוגוסט כשסיים שני אחרי אליוד קיפצ'וגה במרתון האולימפי של משחקי טוקיו 2020 ואחרי ההופעה הנהדרת שלו בסאפורו – מרתון ניו יורק יהיה האתגר הבא שלו. לנאגייה שיא אישי של 2:06:17 שע' אותו קבע במרתון רוטרדאם ב-2019.

השלטים המפוזרים בימים אלו בניו יורק לקראת יובל ה-50 למרתון | צילום: אלבום פרטי

איוב פניאל, איטלקי יליד אריתריאה, הפך במרתון סביליה 2020 לשיאן האיטלקי במרתון עם 2:07:19 שע' וחוץ מזה הוא גם אלוף אירופה מ-2018. מאריתריאה עצמה יגיע גירמאי גברסילאסי שהוא כנראה המועמד המוביל לניצחון במרתון ניו יורק מבחינת הניסיון שהוא מביא איתו. את שיאו האישי במסלול מהיר הוא קבע באפריל השנה עם 2:07:11 שע' בסיינה שבאיטליה.

אבל את ההישגים הגדולים שלו הוא רשם לפני 5 ו-6 שנים, עוד לפני שהיה בן 20. ב-2015 הוא זכה במדליית הזהב במרתון באליפות העולם באתלטיקה בבייג'ינג וב-2016 הוא לא רק הפך לאריתראי הראשון שניצח במרתון ניו יורק, אלא לרץ הצהיר ביותר שניצח שם (בגיל 19) עם תוצאה של 2:07:51 שע'. כדי להבין יותר טוב עד כמה איכותית התוצאה הזאת נציין שעד היום ירדו משעתיים ו-8 דקות במרתון ניו יורק רק ארבע פעמים. מה שכן, בשנים האחרונות גברסילאסי לא רשם הישגים מיוחדים פרט לאותו שיא אישי חדש שנקבע השנה.

הבכיר מבין הרצים הקנייתים בניו יורק השנה יהיה אלברט קוריר בן ה-27 שמחזיק בשיא אישי די "מטעה" של 2:08:03 שע' אותו קבע כשניצח במרתון אוטווה ב-2019. למה מטעה? כי באותה שנה קוריר סיים שני במרתון ניו יורק בתוצאה לא רחוקה משיאו, 2:08:36 שע' ועם יכולת כזו על המסלול הקשה של ניו יורק הוא ללא ספק הופך לפייבוריט לניצחון, מה גם שהוא כבר ניצח בעבר מרתון על אדמת ארצות הברית, גם ב-2019 ביוסטון.

רץ קנייתי אחר ומאוד מעניין שירוץ מרתון פעם ראשונה דווקא בניו יורק יהיה קיבווט קנדי בן ה-25, אולי רץ חצי המרתון הטוב בעולם כיום. קנדי מחזיק בשיא העולם בחצי מרתון אותו קבע ב-2020 בוולנסיה (57:32 דק') ובאליפות העולם בחצי מרתון שהתקיימה באותה שנה הוא סיים שני. השנה הוא ניצח בחצי המרתון של איסטנבול בזמן של 59:32 דק' אבל יש הבדל גדול בין לככב בחצי מרתון לבין לרוץ נכון מסלול קשה כמו של ניו יורק במרתון הראשון שלך.

חוזרים בגדול. מרתון ניו יורק | צילום: shutterstock

את הרצים האמריקאים יובילו נואה דרודי (בעל שיא אישי של 2:09:09 שע') וג'ארד וורד שגם לו יש שיא אישי מהיר מ-2:10 שע' והוא סיים פעמיים במקום השישי במרתון ניו יורק כשב-2019 עשה זאת בזמן של 2:10:45 שע'.

 רצות עילית – נשים 

האלופה האולימפית, פרס ג'פצ'ירצ'יר מקניה, מגיעה לניו יורק בפעם הראשונה כדי לרוץ שם מרתון והיא עושה את זה אחרי שזכתה במדליית הזהב האולימפית בטוקיו 2020 שם ניצחה בתנאי מזג אוויר קשים בזמן של 2:27:20 שע'. שיאה האישי שנקבע במרתון ולנסיה 2020 מהיר מזה ביותר מ-10 דקות ועומד על 2:17:16 שע', מה שהופך אותה למרתוניסטית החמישית בכל הזמנים.

מי שככל הנראה תתמודד מולה על התואר היא רותי אגה, שתרצה להיות האתיופית הראשונה שמנצחת בניו יורק מאז 2011. השיא האישי של אגה, 2:18:34 שע', נקבע במרתון ברלין ב-2018 ובמרתון ניו יורק האחרון היא סיימה שלישית כך שהיא מגיעה עם ניסיון. אגב, באותה שנה (2019) היא ניצחה במרתון טוקיו.

הלאליה יוהאנס מנמיביה היא רצה בת 41, אבל בכל מה שקשור למרתון היא הגיעה לשיאים שלה יחסית מאוחר. רק בשנה שעברה בוולנסיה היא קבעה את שיאה האישי הנוכחי, 2:19:52 שע' וזו היתה הפעם הראשונה שהיא ירדה משעתיים ו-20 דקות. למעשה, יוהאנס היא הרצה האפריקאית היחידה, שהיא לא מקניה או מרוקו, שפרצה את מחסום השעתיים ו-20 דקות לנשים במרתון. חוץ מזה, רק בגיל 39 היא זכתה במדליית הארד במרתון במסגרת אליפות העולם באתלטיקה בדוחא.

ב-2017 היא עשתה לאמריקאים חג. שליין פלאנגן (מימין) עם ויויאן צ'ריוט ומארי קייטאני | צילום: shutterstock

אבאבל ישאנה האתיופית היתה בשנה שעברה שיאנית העולם בחצי מרתון עם 1:04:31 שע' אבל בריצת המרתון היא עדיין לא הצליחה לרדת מ-2:20 שע' ואת שיאה האישי קבעה במרתון שיקגו ב-2019 (2:20:51 שע'), אז סיימה במקום השני. ננסי קיפרופ היא אולי לא אחת המרתוניסטיות הקנייתיות המהירות, אבל היא בהחלט ווינרית בריצות הכביש עם שלושה ניצחונות במרתון וינה כשב-2019 היא סיימה רביעית במרתון ניו יורק.

הבכירה מבין הרצות האמריקאיות תהיה דז לינדן שב-2018 עשתה היסטוריה כשהפכה לאמריקאית הראשונה שניצחה במרתון בוסטון בין הנשים ב-33 שנים. עבור האמריקאים אין דבר שיהפוך את חג המרתון הזה למושלם יותר מאשר עוד ניצחון אמריקאי, ולכן תהיה על המסלול בניו יורק סוללת רצות אמריקאיות שיכולות לעשות את זה ביום נתון כולל המדליסטית האולימפית מטוקיו (ארד) מולי סיידל. אבל מה שיפה הוא שגם מי שעשתה את זה בפעם האחרונה בניו יורק, שליין פלאנגן, תהיה שם כדי להשלים אתגר מטורף משלה. פלאנגן בת ה-40 שזכתה במרתון ניו יורק ב-2017, פרשה מספורט מקצועני שנתיים לאחר מכן. זה לא מנע ממנה לנצל את העובדה ש-6 המרתונים הגדולים בעולם מתקיימים כולם בסתיו (נדחו בשל הקורונה) ולכן החליטה לרוץ את כולם (כולל שיקגו ובוסטון יום אחרי יום) בין התאריכים 25 בספטמבר ל-7 בנובמבר. וזה לא שהיא עושה ג'וגינג. פלאנגן רצה עד עכשיו בחמישה מרתונים (אחד מהם היה טוקיו הווירטואלי אותו רצה בפורטלנד) כשבארבעה מהם רצה 2:40 שע' ויותר מהר כשבשיקגו רצה 2:46 שע'.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג