לרכוב עם הגדול מכולם: הקאמבק המפתיע של אופני "אדי מרקס"

חברת האופניים שמחזיקה את הזכויות על דגמי מרקס החליטה להחיות מחדש את המותג שנושא את שמו של הרוכב האגדי. זמן מצוין להיזכר בגלגולם של האופניים לאורך ההיסטוריה וברטרו שיצא כעת
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אופני אדי מרקס המחודשות | צילום: BCF Media

השם אדי מרקס מעורר בכל חובב אופניים תחושה מיוחדת. 34 ניצחונות בקטעים ו-5 חולצות צהובות בטור דה פראנס, 5 ניצחנות בג'ירו ד'איטליה, שלא לדבר על 7 פעמים מילאנו-סן רמו ושלוש פעמים אליפות עולם, לא בכדי זכה הבלגי לכינוי "הקניבל".

לכתבות נוספות בנושא:
צפו: התרסקות רוכבים מפחידה באוסטרליה, וולספורד גרף ניצחון שני
4 הגדולים בפנים: אוונפול אישר רשמית כי ירכב לראשונה בטור דה פראנס
האזינו לפודקאסט: סיכום עונת 2023 באופני הכביש ומבט לעונה הבאה

הכינוי הוצמד לו בזכות אותם שנים בהן זכה בטור גם בחולצת המטפס, גם בחולצת הדירוג הכללי וגם בחולצת הנקודות. מרקס הוא מסוג הרוכבים שנותנים את הכול, לא שומר משהו להצגה הבאה, הוא בא לנצח, וכך היה במשך שנים רבות. לאחר פרישתו ב-1978, ובמקביל להיות דמות המזוהה עם הטור, החליט הבלגי שמסורת היא מסורת והקים את חברת האופניים הנושאת את שמו.

אדי מרקס | צילום: shutterstock

החברה ייצרה אופניים לפי המקובל באותן שנים – שלדות פלדה. אדי התמחה בייצור שלדות, את המלאכה למד מחברו אוגו דה רוסה. כן כן, עוד יצרן אופניים מוכר. בהמשך הכשיר הקניבל כמה מחבריו הרוכבים כבוני שלדות ומכונאים, וכך נולדה אגדה נוספת, "אופני מרקס".

לאחר מספר שנים חזר מרקס לזירה הכל כך מוכרת של מרוצי אופניים, הפעם כספק לקבוצת Panasonic וב-1986 זכה רוכב הקבוצה אריק ונדרארדן בחולצה הירוקה בטור, ובכך סגר מעגל נוסף עבור הקניבל. הישג השיא בזירה הזו עבור אדי מרקס היה כאשר אחד, לאנס ארמסטרונג, זכה באליפות העולם ב-1993 רכוב על אופני מרקס בצבעי דגל ארה"ב.

כמובן שעם השנים והטכנולוגיות עברה החברה ליצר שלדות סקנדיום, אלומיניום ומאוחר יותר קרבון. בשנים 2010-2011 סיפקה החברה אופניים לקבוצת קוויק סטפ של פטריק לפברה, וכך, בכוונה או שלא בכוונה, רכב סילבן שבאנל בשנת 2010 אל העיר מייסה כשהוא לובש את החולצה הצהובה ורכוב על אופני מרקס צהובים.

אופני מרקס משנת 1989 | צילום: PD7400-pusher, Wikimedia

השנים הבאות עשו פחות חסד עם יצרן האופניים הבלגי הקטן, ובשנת 2017 החברה נרכשה על ידי Belgian Cycling Factory, חברה המחזיקה בבעלותה גם את חברת Ridley וגם חברות נוספות בתחום האופניים. ב-2019 רכבה קבוצת Ag2r על אופני מרקס, אך שנת 2020 סימנה עבור היצרן הבלגי נקודת מפנה שלילית. המחסור באופניים בעולם הביא למצב בו כמעט ולא יוצרו שלדות הנושאות את השם והלוגו של "הקניבל" הבלגי.

לכבוד שנת 2024 החליטו ב-Belgian Cycling Factory להחיות מחדש את השם והמסורת, עם ליין דגמים חדש של אופני מרקס, ומסע פרסום משמעותי. דגמי כביש וגראבל חדשים הוצגו אתמול (רביעי) וגם מקומה של שלדת פלדה מסורתית בצבעי כחול-לבן לא נפקד. ומה אומר על זה אדי? הוא בכלל עסוק בלתת רוח גבית לאיזה בריטי שמנסה לשבור את שיא הניצחנות שלו בטור.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג