מהי המשמעות של בקע אצל רצים?

הבקע שמתאפיין בכאבים באזור שרירי הבטן והמפשעה עלול להופיע גם אצל רצים, אבל ברוב המקרים לא מדובר בבקע רגיל וניתן לפתור את הבעיה גם מחוץ לחדר הניתוחים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Portrait of active young caucasian man running, jogging on gradient studio background in neon light. Professional sportsman training in action and motion. Sport, wellness, activity, vitality concept.

האם קרה לכם שבמהלך הריצה או בסיומה, חשתם כאב עמום באזור הבטן או באזור המפשעה? או לחלופין תחושת מתיחה מקומית באזורים הללו? יכול מאוד להיות שאתם סובלים מבקע באזור. בקע איננה פציעה שכיחה בקרב אוכלוסיית הרצים. בקע ספורטאים כולל בתוכו תופעה של בקע (הרניה בלעז), כלומר פציעה ברקמה רכה באזור הבטן או המפשעה, אשר תיגרם בגלל תנועה חדה ופתאומית אם וללא רקע של עומס חוזרני על השרירים והרקמות במקום.

המקור לכאבים בשרירי הבטן עלול להיות בקע | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא
חמ"ל פציעות: עופר צחר עונה לשאלות שלכם
מה גורם לכאבים באגן ובירך אצל רצים?
מהו קרע בגיד ואיך מטפלים בזה?

בניגוד לבקע קונבנציונאלי (במפשעה או בטבור למשל – שם מאפייני הבקע הם לחץ של איבר פנימי, דוגמת המעי שלחץ ובלט מחוץ לפרינאום – קיר הבטן הקדמי התוחם אותו וכך נוצר לחץ מכני פוטנציאלי על כלי דם, בליטה מקומית ואף תסמינים כמו כאב שלעתים יכריחו ניתוח מקומי), בקע ספורטאים (Sports' hernia) מאופיין אמנם על ידי כאב באזור המפשעה או בחלק התחתון של הבטן, שלרוב מופיע לאחר פעולות של הרמת משאות ו/או פעולות המשלבות רוטציה (תנועות סיבוב) של הגו, אך ההגדרה של בקע ספורטאים הרבה יותר עמומה ולמעשה ישנן הרבה הגדרות ואבחנות מבדלות שמשתמשים בהן בספרות לתאר את הפציעה הזו, כגון: דלקת בגיד מקרבי הירך, כאבים בעצם האגן הקדמית – החיק, תסמונת הכאב במפשעה ועוד (Dimitrakopoulou et al. , 2016).

חלק מהמצבים הנ"ל מחייבים ניתוח וחלק יכולים להיפתר בטיפול שמרני, בפיזיותרפיה.

רצים עם פציעת בקע ספורטאים לרוב יחושו ויתלוננו על כאב תוך כדי הריצה שהחל באמצע הריצה עקב האימפקט שנוצר מחבטות כפות הרגליים על הרצפה, אך הכאבים הללו יכולים כמובן גם להתבטא בפעילויות אנאירוביות, כמו למשל הרמת משקולות בחדר הכושר, בדגש על תרגילים ספציפיים לחיזוק שרירי הבטן ותרגילים הדורשים גיוס ושימוש ניכר בשרירי הבטן כשרירים מייצבים. דוגמה טובה היא תרגילי רגליים בעמידה, כמו סקוואט.

אם זה קיים, קשה מאוד לבצע סקוואט | צילום: pixabay

בשלב מתפתח של הבעיה, מלבד הופעת הכאב בריצה ובפעילות אנאירובית, הכאב יכול להתבטא גם בתפקוד היומיומי.

בקע ספורטאים שכיח אצל גברים וכמעט ולא קיים אצל נשים. למעשה המילה בקע מבלבלת, שכן בניגוד לבקע "רגיל" שניתן לאבחון קליני והדמייתי פשוט, בבקע ספורטאים אין תמיד בליטה או יכולת אבחון קלינית ברורה על ידי כירורג כמו בבקע "רגיל" ולמעשה השימוש במילה בקע נובע מהקרבה האנטומית בשני המקרים (Sheen et al. , 2017).

בקע ספורטאים נוצר על רקע עומס ממוקד באזור הבטן והמפשעה, ולכן שכיח בענפי כדורסל, ספרינטים ובייחוד כדורגל, שם יש הרבה שינויי כיוון, בעיטות ועומסים על האזורים הנ"ל, אך גם בשכיחות נמוכה יותר בענפים כמו ריצה.

ברוב המקרים , לאחר שהכאב החל בריצה, ננוח והכאב יפחת ואף ייעלם. אך הכאב יחזור עם החזרה לשגרת הריצה מבחינת נפחים ועצימות הפעילות.

בשלב זה חשוב ללכת לכירורג מומחה בפציעות ספורט שבבדיקה קלינית והדמיית US לפי הצורך, יוכל להכריע עם זאת פציעה שרירית/גידית, ואז פיזיותרפיסט מוסמך המתמחה בפציעות ספורט ופציעות ריצה הוא הפתרון בשביל לבדוק מהי המתיחה השרירית (לרוב בשרירי הבטן , כופפי הירך או מקרבי הירך) ולטפל בפציעה, כמו גם לבנות תכנית מותאמת אישית לשיקום ולחזרה מדורגת לפעילות הגופנית בכלל ולריצה בפרט.

לעתים (בייחוד בבקע מפשעתי), ניתן לזהות בליטה מקומית קלה, אשר בולטת אף יותר בהעלאת הלחץ התוך בטני (כמו למשל בשיעול, או הפעלת רצונית של שרירי הבטן) – אך לא תמיד, תופעה שלרוב לא תהיה בבקע ספורטאים

מניעה

תהליך מניעת בקע ספורטאים לא ברור לחלוטין. אחד הנושאים הנחשבים בגורם מגן ויכול להוות חלק מניעתי מפציעה זו הוא יצירת "קיר קדמי" חזק של השרירים המצויים בקדמת הגוף, לרבות שרירי הירך על כל חלקיהם, שרירי בטן כולל שרירי הבטן והגו העמוקים (שרירים הנקראים שרירי הליבה או Core muscles, למרות שההגדרה של שרירי הליבה לא מוסכמת ואפשר להסתכל גם על השרירים השטחיים יותר כחלק משרירי הליבה).

כדי למנוע, צריך קודם כל לחזק את שרירי הבטן | צילום: thinkstock

בבקע ספורטאים יש פגיעה בקיר המגן האלכסוני של קדמת הגוף – שם שוכן שריר האלכסון החיצוני (External Oblique muscle). שריר זה ברוב המקרים הנו חלש ביחס לשרירים הסמוכים לו (שריר הארבע ראשי בירך, שריר הישר בטני וכו').

בגלל יחס שרירי זה הנוטה לרעת שריר האלכסון החיצוני, יש חשיבות לחיזוק שרירי הבטן בדגש על האלכסונים. החשיבות היא לחזק את השרירים הללו, כמו גם את כל שרירי הירך והגו, ולחזק אותם בטווח מרבי כדי לשמור על גמישותם במקביל לשיפור פרמטרים של כוח ושליטה.

אבחנה ובדיקה

קשה מאוד. תתבצע בדיקה קלינית, על ידי כירורג המתמחה בפציעות ספורט , לרוב בשילוב הדמיית US  ו/או MRI אגן (Serener et al. , 2017). האזורים שקרובים אנטומית אך נבדלים בחלק מהסימפטומים הם אזור התעלה האינגוינלית, האזור שמעל עצם הפוביס והחיבור במרכז הפוביס (Pubis symphysis), למרות שכאב באחד המקומות הנ"ל יכולה לייצר השלכת כאב לאזורים האחרים ובכך להקשות עוד יותר על אבחון מדויק.

אבחון מדויק יתבסס גם על תשאול והיסטורית המטופל ויחייב עבודה משותפת ויעילה של הכירורג הבודק ובאם נמצא האבחנה של בקע מפשעתי ברור וסימפטומטי – המנתח, ביחד עם פיזיותרפיסט מוסמך בעל ניסיון בפציעה זו ובפציעות ספורט בכלל.

הפיזיותרפיה תתבצע גם בהחלטה על ניתוח בהכנה לקראתו וגם ללא ניתוח בדגש על חיזוק השרירים הרלוונטיים ושיפור תבניות גיוס שריר (Litwin et al. , 2011).

אחוזי ההצלחה בספרות המקצועית גבוהים מאוד, אך יש לקחת בחשבון את הבעייתיות באבחון ובהגדרת בקע ספורטאים גם על ידי הכירורג הבודק ואף בספרות המקצועית.

הבקע אמנם פחות שכיח בריצה לעומת ספורט אנאירובי, אבל חשוב לשים לב לסימנים | צילום: pixabay

הטיפול הניתוחי מושתת על שתי שיטות: שיטה פתוחה ושיטה לפרוסקופית (Muschaweck et al. , 2010), כאשר השיקום בנוי על כשבוע מנוחה מפעילות לאחר הניתוח ולאחר מכן חזרה מדורגת לפעילות דרך הפיזיותרפיה, כאשר לרוב החזרה לפעילות ספורטיבית מלאה תתבצע בטווח של 3-6 שבועות מהניתוח.

לגבי ריצה: כפי שנאמר, ריצה הוא לא ענף הספורט השכיח לפציעה זו, אך יש חשיבות לזהות את הגורמים, המאפיינים, דרכי הזיהוי ודרכי המניעה של הפציעה כדי לדעת להתמודד ובעת הצורך לפנות לאנשי המקצוע (כירורג ופיזיותרפיסט מוסמך) המתאימים כדי לאבחן ולתת את הטיפול היעיל והטוב ביותר למניעה והתמודדות עם בקע ספורטאים וכאב מקומי באזור האגן והמפשעה בכלל, ולשם חזרה מהירה ללא כאב וללא מגבלה.


עופר צחר | פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות למאמנים ומטפלים

 


3.00 avg. rating (75% score) - 1 vote


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אבי עטייה הגיב:

    בהיבט ההרגשה ייתכן כי פציעה בשרירי המותן כסל יוצרים "הרגשה" של כאבים בבטן.
    האבחון בעייתי

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה לא נגמר עד שזה לא נגמר", יוגי ברה, המנג'ר האגדי של הניו יורק ינקיס


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
29:02
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
30:20
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
30:09
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
30:31
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
44:51
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
02:12
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
01:21
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
02:20
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
41:22
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
18:59
<\/iframe>"' data-height='450' data-video_index='11'>
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
49:44
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
57:31
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
28:02
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
39:48
מה הם העקרונות התזונתיים החשובים לבניית מסת שריר?
מה הם העקרונות התזונתיים החשובים לבניית מסת שריר?
01:41

רישום לניוזלטר

רוצים לקבל את הניוזלטר של שוונג עם הכתבות הכי מעניינות ישירות למייל?
מלאו בחלון את כתובת המייל ואנחנו נדאג לכל השאר…

שימו לב:
במילוי השדה עם כתובת הדוא"ל שלכם, אתם מסכימים לקבל דיוור מחברת שוונג אירועי ספורט.​ תוכלו להסיר את עצמכם בכל עת ממאגר המידע באמצעות כפתור "הסרה" המצורף לכל הדיוורים שלנו.