מדוע אסור להתאמן כשיש שפעת?

החורף מביא איתו לא רק גשם ורוחות, אלא גם את "מלכת מחלות החורף" הלוא היא השפעת. מדוע חל איסור להתאמן כשיש חשש להדבקות ומה ההשלכות אם מתאמנים בכל זאת
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לכל הטורים של יאיר קרני בשוונג

מחלת השפעת תוקפת אותנו בעיקר בחורף, אבל לא רק. השפעת מגיחה גם בעונות המעבר ובקיץ, אבל בעוצמה פחותה ואז היא הרבה פחות מאיימת. וירוס השפעת, האיניפלואנזה, אוהב קור ומועבר בעזרת נוזלי הגוף. הוא חובב לחות גבוהה וכשיורד גשם ויש לחות קרה גבוהה באוויר הוא עובר בקלות, מתרבה והופך למחלה. אופן ההדבקה פשוט מאד: שימוש בבקבוק שתייה של מישהו אחר, אדם שמשתעל או מתעטש קרוב מאד ואיננו מכסה את פיו בידו, נגיעה אקראית של אדם חולה בבגדים ספוגי זיעה של אדם בריא, מגע בידית דלת אחרי נגיעה של אדם חולה, שימוש בשפופרת טלפון, שהייה במקומות סגורים עם מערכת מיזוג אוויר סגורה כמו אולמות אירועים, מטוסים, מעליות, אולמות תאטרון ואולמות קונצרטים ועוד מקומות סגורים ולא מאווררים.

71175.1

השפעת עשויה להופיע גם עם חום נמוך שרבים נוטים לזלזל בו ולעבור לסדר היום | צילום: Zwager

עוד כתבות תזונה
13 עצות תזונה לחיים בריאים יותר
כל מה שרצית לדעת על חלבון ולא העזת לשאול
איך אוכלים את זה? הכנה תזונתית לעונת המרוצים

יש שפעת – אין אימונים

בזמן שפעת מכל סוג שהוא, חל איסור מוחלט לבצע אימונים ספורטיביים עד שהמחלה חולפת. הסכנה בקיום אימונים כשחולים בשפעת, היא שהווירוס עלול לפגוע בקרום הלב ובמקרים חמורים יותר לעבור את קרום הלב ולהזיק מאד לשריר הלב עד כדי סכנת חיים, ולהפוך למחלה שנקראת מיוקארדיטיס. יש להמתין בסבלנות עד שכל הסימנים יחלפו, להמתין שלושה ימים נוספים ורק אז לחזור לפעילות גופנית מתונה מאד. בדרך כלל, ניתן לחזור לכושר הגופני שקדם להידבקות בשפעת, תוך שלושה שבועות מיום החזרה לפעילות הגופנית.

מתי וכיצד חוזרים לפעילות?
1. לא מתאמנים בזמן המחלה
2. מחכים שלושה ימים מתום המחלה
3. מתחילים בהליכה מתונה למשך כחצי שעה עד שעה לפי ההרגשה
4. חוזרים לתהליך של הליכה/ריצה, בהדרגה במשך עשרה ימים
5. לא מתחרים ולא משתתפים במרוצים עד שלושה שבועות מתום מחלת השפעת

מה ההבדל בין הצטננות לשפעת

כשהווירוס נכנס לגוף, הוא מתרבה ומגיע לדם, שם הוא מזוהה על ידי כדוריות הדם הלבנות שמפעילות מערכת שמצמידה את הווירוס לכדוריות ייעודיות שתפקידן לבלוע את הווירוסים (המאקרופאג'ים). אצל אנשים שקיבלו חיסון, תהליך הזיהוי מהיר יותר, אבל בעייתי: החיסון יעיל נגד זני הווירוסים השונים שכבר היו ולא נגד הווירוסים החדשים שמתפתחים כל פעם באזור אחר בעולם ומופצים ומתפשטים ברחבי העולם. הגורם שעוזר בהצמדת הווירוס לכדורית הדם הלבנה הוא מיודענו הוותיק הוויטמין C ומשך הזמן שעובר מזמן ההדבקה עד שהווירוס הופך מפולש למחלה הוא עשרים וארבע שעות.

התרופה הטובה ביותר היא השארות במיטה, שתייה חמה מרובה של תה עם לימון או עם עלי מרווה | צילום: thinkstok

כיצד מבחינים בין שפעת לסתם הצטננות? בנוסף להצטננות, לליחה, לכאבי הגרון שלעתים מופיעים, יש גם עלייה בחום הגוף, ולאו דווקא חום גבוה, השפעת עשויה להופיע גם עם חום נמוך שרבים נוטים לזלזל בו ולעבור לסדר היום. בנוסף מופיעים כאבי פרקים וכאבי שרירים. כשעוברים משלב ההדבקה לשלב המחלה, עלול החום לעלות גם ל-40 מעלות ודווקא עלייה בחום לרמות אלו, עוזרת למלחמה בווירוס משום שהוא איננו שורד טמפרטורות גבוהות. לכן, ההנחיה שנטילת תרופות מורידות חום עוזרת במלחמה בווירוס, לא תמיד חד משמעית. יש להיוועץ עם רופא, ולא לנסות לטפל בעצמכם לבד.

מה יש לעשות כדי למנוע הדבקה:
1. חטאו את כף היד בתדירות גבוהה, זאת יש לעשות ע"י רחיצת הידיים בסבון או באלכוהול מיוחד לחיטוי הידיים
2. הימנעו משתייה מבקבוק שאיננו שלכם. כשאתם חולים אל תעבירו בקבוק ששתיתם ממנו לאנשים אחרים
3. הימנעו משימוש במגבות רטובות או משומשות לא שלכם
4. השתדלו לא להתקהל במקומות סגורים וצפופים
5. התעטשו לתוך המרפק ולא לכף היד
6. השתעלו והתעטשו לתוך כף יד מכוסה במפית נייר
7. אל תמחזרו את אותה המפית, מיד אחרי השימוש – זרקו אותה לפח והקפידו לחטא את כפות הידיים מיד אחר-כך
8. הימנעו מהתנשקות עם בני המשפחה וקרובים אחרים עד יעבור זעם
9. במידה ואתם חולים – הישארו בבית ואל תצאו לעבודה, סידורים או כל דבר אחר
10. כשנמצאים בסביבת חולים, כדי להימנע מהדבקה, מומלץ לכסות את הפה ואת האף במסכה רפואית
11. אל תלכו חולים לעבודה – כדי להימנע מסיבוכים במחלה וכדי לא להדביק את העובדים האחרים
12. אווררו את החדרים בהם אתם שוהים והימנעו מחימום במערכות מיזוג אוויר מרכזיות
13. השאירו תמיד חלון אחד פתוח לאוורור החדר

שפעת רגילה מלווה בכאבי ראש, לעתים בשלשולים (תלוי בסוג הווירוס) וכאבי בטן. שפעת החזירים היא שפעת לכל דבר ועניין וכך גם שפעת העופות. בשפעת החזירים רוב הנדבקים בווירוס מפתחים נוגדנים נגדו ועוברים את המחלה כשהם מפתחים חום, נזלת, כאבי ראש, כאבי שרירים ומפרקים. אחוז קטן מהנדבקים מפתחים סיבוכים ואחוז זעיר עוד יותר מתים מסיבוכים בדומה למקרי מוות מסיבוכים בזנים אחרים של שפעת. בשפעת העופות עוברת ההדבקה דרך דרכי הנשימה בשיעול או בהתעטשות. סיבוכי שפעת העופות מתבטאים בעיקר בקשיי נשימה ובדלקות בריאות ובסימפונות (ברונכיטיס). סימני המחלה מופיעים יומיים-שלושה אחרי החשיפה. הווירוס מתרבה וכשאוכלוסיית הווירוסים עוברת סף מסוים מתפרצת המחלה.

חשוב: ניתן להידבק גם מנגיעה בידיות של הדלתות, מנישוק מזוזות, משימוש משותף באוזניות של טלפון נייד, אפרכסת טלפון נייח בו משתמשים עוד אנשים. טלפונים במשרד בהם משתמשים אנשים נוספים מומלץ לחטא את האפרכסת באלכוהול לפני השימוש.

מה אוכלים, מה שותים?

עד כמה שזה נשמע אנכרוניסטי – תרופות הסבתא עובדות הכי טוב: מאחר ועד היום אין תרופה שממש מרפאה את המחלה ואנטיביוטיקה אינה יעילה כל עוד לא התפתחה דלקת, התרופה הטובה ביותר היא השארות במיטה, שתייה חמה מרובה של תה עם לימון או עם עלי מרווה (יעיל מאד בהרגעת כאבי הבטן והגרון) והרבה הרבה מרק עוף חם. כן, תרופות הסבתא יעילות מאד בטיפול ובהקלה בשפעת, הרבה יותר מכל מיני תרופות המכילות חומרים כימיים.

תיאור מקרה

לפני מספר שנים, רץ שאימנתי, התאמן בקיץ לקראת מרתון בחו"ל. הוא יצא למחנה אימונים בצפון ורץ 36 ק"מ, ריצה מסכמת. בתום הריצה הוא הרגיש לא טוב, והתפנה לחדר מיון בבית החולים זיו בצפת. בדיקת האק"ג הראתה בעיה לבבית ובבדיקת דם התברר שה-CPK שלו (מדד אנזימתי שנותן אינדיקציה על הרס שרירים בגוף) היה גבוה מאוד. האבחנה היתה מיוקארדיטיס, דלקת קרום הלב. הוא אושפז בטיפול נמרץ לבבי למספר ימים ואחר כך שוחרר הביתה. בבירור מאוחר יותר, התברר שהוא רץ בלי לדעת שהוא חולה בשפעת והווירוס הגיע לשריר הלב. דרך אגב, תוצאת בדיקת ה-CPK הגבוהה היתה בגלל הריצה הארוכה ולא הגיעה משריר הלב. בכל ריצה ארוכה יש התפרקות של שרירים ברגליים ותמיד, אם יבדקו לרצים את רמת ה-CPK תתקבל קריאה גבוה של האנזים. עברו חודשים עד שהוא חזר לרוץ וגם אז לאט, לאט, בהדרגה ועברו מספר שנים עד שחזר לרוץ מרתון.


יאיר קרני אחראי מקצועי תכנית הרזיה ב"דרך הכושר לחיים"
מאמן ריצה, תזונאי, BSC בתזונה, M. Med במדעי הרפואה
ואלוף ישראל לשעבר בריצת מרתון
רוצים לשאול את יאיר קרני שאלה? שילחו לו לדוא"ל זה:
[email protected]




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג