70 שנות ספורט ישראלי || הספרינטר דוד טבק

הוא לא היה רק ספרינטר מוכשר במיוחד, אלא גם הספורטאי האולימפי הישראלי הראשון שגבר על מתחרים אחרים בזירה הגדולה בעולם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
דוד טבק אתלט עבר ישראלי
דוד טבק אתלט עבר ישראלי

קשה מאוד להשוות הישגים של ספורטאים משנות החמישים לאלו של היום, אבל במקרה של דוד טבק זה דווקא אפשרי. כנראה שהשיא הישראלי שקבע על מסלול הפחם באצטדיון המכביה ב-1952 היה מעלה אותו גם לגמר של אליפות ישראל שהתקיימה 65 שנים לאחר מכן בקיץ 2017. אולי לא מדדו אז הכי מדויק ולא בדקו את הרוח, אבל גם רצו על מסלול פחם עם ציוד פחות מתקדם ודוד טבק בכלל לא התנהל כספורטאי מקצוען והוא גם עישן לא מעט – אז כן, אפשר לנסות ולהשוות.

הגיע לרמות שלא הכירו כאן בארץ בשנות החמישים. דוד טבק

רץ יחף

כנראה שדוד טבק נכנס לספרי ההיסטוריה בעיקר בזכות ההופעה שלו במשחקים האולימפיים בהלסינקי ב-1952, אבל גם בגלל שמספר שנים לפני כן הופצה שמועה שבבית הספר החקלאי מקווה ישראל צמח לו ספרינטר (אצן) מדהים. הוא הגיע לזה בכלל במקרה, היה במקום הנכון בזמן הנכון והתבקש להחליף את אחד מחברי נבחרת בית הספר בתחרות שהתקיימה במקווה ישראל. הניצחון שלו כשהוא בכלל רץ יחף, גרם להרבה אנשים להבין שלבחור הצעיר ממושב בית עובד יש כישרון אדיר.

מהר מאוד הוא הפך לאצן הטוב ביותר בארץ, אבל הוא לא ממש דאג לטפח את הכישרון. לא התאמן במסודר, לא תמיד התחרה, ופרק הזמן היחיד בקריירה שלו שבו הוא התאמן בצורה הכי רצינית שיכל היה בשנה האולימפית 1952, אז גם הגיע לארץ מאמן יהודי בכיר מארצות הברית כדי לעבוד עם טבק. היכולת השתפרה, ובתחרות שהתקיימה באצטדיון המכביה (עליו נמצא כיום גן השעשועים הגדול במתחם נמל תל אביב) הוא שיפר את שיאו הישראלי וקבע תוצאה שאף אחד לא ציפה לה כאן בארץ. תוצאה של 10.6 שנ' במדידה ידנית (שוות ערך לזמן של בין 10.80 ל-10.90 שנ') כששיא העולם אז היה 10.2 שנ'. טבק הפך לכוכב גדול, והציפיות ממנו לקראת הלסינקי 1952 עלו.

ניצח במקצה המוקדמות

במשחקים האולימפיים בהלסינקי הוא לא התקרב לשיא הזה, אבל הוא ניצח את מקצה המוקדמות בסיבוב הראשון של ה-100 מטר. הוא ניצח לא פחות מחמישה אתלטים שהגיעו בעיקר ממדינות מפותחות כמו יפן, שווייץ, וגם בולגריה ו-ונצואלה. בשלב רבע הגמר הוא כבר סיים אחרון במקצה בזמן של 10.9 שנ', אבל דוד טבק היה למעשה הספורטאי הישראלי הראשון שנראה מנצח ספורטאים אחרים בכל תולדות המשלחת הישראלית במשחקים האולימפיים. אגב, בריצת ה-200 גם ניצח במקצה הראשון, אלא שהפעם הוא רץ רק נגד יריב אחד מצרפת. ברבע הגמר סיים חמישי משישה רצים אבל שבר שיא ישראלי וקבע 21.8 שנ', שיא שהחזיק מעמד 26 שנים.

אז מה למדנו מהלסינקי 1952? שדוד טבק היה רחוק באזור ה-30 מאיות מהתוצאה של האלוף האולימפי ב-100 מטרים שהיה אז לינדי רמיקינו האמריקאי. תחשבו שבריו 2016 ספרינטר ישראלי היה רחוק ב-30 מאיות מתוצאת הניצחון של יוסאין בולט שהיתה 9.81 שנ'. זה אומר תוצאה שאנחנו רחוקים מלהכיר כיום בקנה מידה ישראלי.

הקריירה של דוד טבק לא נמשכה עוד הרבה זמן אחרי המשחקים בהלסינקי. הוא תמיד נחשב לאחד מגדולי האתלטים הישראלים בכל הזמנים. הוא הקים משפחה וגידל את בני טבק שהפך לכדורגלן, שכיכב בעיקר במכבי תל אביב ואת אתי טבק שהיתה אתלטית מוכשרת בגיל נוער. ב-2012 דוד טבק נפטר בגיל 85.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג