פציעות ריצה: גישה מולטי-פקטוריאלית באבחון וטיפול

פציעה היא הדבר האחרון שאנחנו רוצים לחוות, יחד עם זאת כאשר היא מתרחשת, נכון יהיה להתייחס אליה כאל כזו הנובעות משילוב של גורמים ולא ממרכיב אחד בודד - אלו ארבעת השלבים אליהם יש להתייחס במקרה כזה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
5 פציעות ריצה ודרכי מניעתן
5 פציעות ריצה ודרכי מניעתן

פציעות בעקבות ריצה הן מהתלונות הנפוצות המובילות ספורטאים חובבים ומקצוענים לפנות לקבלת טיפול או ייעוץ פיזיותרפי. בבואנו לבחון פציעות אלו, נכון יהיה להתייחס אליהן כאל פציעות הנובעות משילוב של גורמים ולא ממרכיב אחד בודד. על מנת לקבל תמונה מלאה ונכונה על הבעיה ולצורך התאמת הטיפול המתאים ביותר, יש להתייחס לארבעה מרכיבים, שלכל אחד מהם משקל בפני עצמו, אך השילוב ביניהם הוא המפתח לפתרון.

5 פציעות ריצה ודרכי מניעתן

שינוי דפוס תנועה דורש התערבות מתאימה בשלב מוקדם ככל הניתן | צילום: thinkstock

גורמים אלה מרכיבים מעין פאזל המהווה בסיס לגישה מכאנית של אבחון וטיפול, והם:
1. כוח שריר
2. גמישות שרירית, גידית או מפרקית
3. מנח אנטומי של מבנה העצמות והמפרקים
4. ביומכאניקה – תבנית התנועה

כוח, גמישות שרירית ומנח אנטומי הם גורמים הניתנים לאבחון בצורה פשוטה יחסית על ידי כל פיזיותרפיסט מוסמך או אורתופד. בנוגע לקשר בין גורמים אלו לפציעות בעקבות ריצה – רבות כבר הוסבר בנושא זה והקשר ברור למדי. מספר דוגמאות ימחישו את העניין:
1. כח שרירים: חולשה של מרחיקי הירך יכולה לגרום לאלכסוניות מוגברת של האגן ולעומסים אב-נורמלים בגב התחתון, או אפילו לכאב של מפרק הברך כתוצאה מפגיעה במנח התקין של המפרק.
2. גמישות: שריר Hamstrings קצר עשוי לגרום ליישור מופחת של הברך ובעקבות כך לדלקת כרונית בגידים האחוריים בברך.
3. מנח גרמי: היפרפרונציה של כף הרגל עשויה לגרום להפעלת כוחות מוגברים לכיוון סיבוב פנימי, או וולגוס של הברך ולכאב על רקע זה. דוגמה נוספת היא מנח של רגלי איקס (וולגוס של הברך) או ירך המצויה במנח מוגבר של סיבוב כלפי פנים – מנחים אלו עשויים לגרום לעומס מוגבר על מפרק הברך ולכאב בעקבות כך.
4. ביומכאניקה: בהקשר של ספורט הכוונה היא לפעולת השרירים, מנח העצמות ותנועת המפרקים בגוף האדם תוך כדי ביצוע מטלה תנועתית כלשהי. ניתוח ביומכאני של תנועה מתבצע על ידי אינטגרציה של מידע לגבי מנח המפרק, הכוחות המופעלים עליו, יכולת השליטה השרירית בייצוב המפרק והאינטראקציה שלו עם מפרקים סמוכים. גישה ביומכאנית בספורט מטרתה הבנה עמוקה של ביצועי הספורטאי, שיפור ביצועיו ומניעת פציעות.

פציעות ספורט, ריצה

חשוב להבין מה מבין ליקויי הגוף הקיימים הוא שגרם לפציעה | צילום: thinkstock

להבדיל משלושת מרכיבי הפאזל שתוארו לעיל, ניתוח ביומכני של התנועות המתרחשות במפרקי הגפיים התחתונות בזמן ריצה, דורש מערכת מיוחדת המסוגלת לקלוט תנועה מהירה ברמת דיוק גבוהה. משימה זו אינה ניתנת לביצוע באמצעות עין אנושית רגילה. המומחה הגדול ביותר לא יוכל להסתכל בו-זמנית על התנועה המתבצעת במפרק הקרסול, הברך, הירך והאגן באותה נקודת זמן. מעבר לכך, יכולת העין האנושית לקלוט סטיות תנועה בסדר גודל של מילימטרים בודדים היא מוגבלת ביותר. ועל כן, מאחר והאינטראקציה בין מפרקי הגפה היא מהותית ומהווה בסיס להבנת המכאניקה של תנועת הגפה כולה, לא ניתן להסתפק בהסתכלות בעין רגילה.

ניתוח ביומכני מדויק מתבצע על ידי מערכת ממוחשבת מיוחדת המאפשרת ניתוח תלת-מימדי של תנועות הגוף בזמן הריצה. כאמור, מטרת ניתוח זה היא לזהות תנועתיות לקויה, ולהבין את האינטגרציה בינה לבין ליקוי פיזיקלי, כגון חולשה שרירית, הגבלה בטווח, או מנח אנטומי לקוי במידה וקיימים. כך ניתן לקבוע מה הוא הטיפול האופטימלי שיביא לפתרון הבעיה. חשוב לזכור כי לא כל א-סימטריה או ליקוי פיזיקאלי בהכרח גורמים לבעיה. אף אחד לא מושלם… ולכן, האתגר הוא להבין מה מבין ליקויי הגוף הקיימים הוא שגורם לבעיה. מאידך, ייתכן מצב שבו לא יימצא כל ליקוי פיזיקלי. כלומר, שלושת מרכיבי הפאזל של כוח שריר, גמישות ומנח אנטומי יהיו תקינים, אולם המרכיב הביומכני יהיה לקוי. הדבר יבוא לידי ביטוי בבדיקת ניתוח תנועה, שתדגים דפוס תנועה לקוי המהווה את המקור לבעיה. במצב כזה, הטיפול הוא כמובן שינוי של דפוס התנועה.

שינוי דפוס תנועה דורש התערבות מתאימה בשלב מוקדם ככל הניתן, שמטרתה לעודד הליכה או ריצה נכונה. התערבות כזו מכונה Gait training ומשמעה לימוד הליכה נכונה. הדבר מהווה מרכיב הכרחי בכל תהליך שיקומי בו זוהתה הפרעה כלשהי בריצה, קלה כקשה. מדובר בתרגול פונקציונלי של ריצה, תוך כדי פיקוח ומתן משוב (פידבק) על ידי פיזיותרפיסט המומחה בתחום, על מנת לעודד ריצה תקינה וסימטרית ולמנוע סטיות תנועה ותבניות תנועה מפצות שהמטופל סיגל לעצמו. לתרגול שכזה תהיה השפעה על איכות ויעילות ההליכה או הריצה.

בדיקת מעבדת הליכה מהווה אם כן את החלק הרביעי בפאזל המהווה בסיס לגישה הביומכנית לאבחון וטיפול. כעת, ארבעת חלקי הפאזל בידנו, ורק צריך להרכיב… משמע, לקבל תמונה מלאה ומדויקת של המצב שתאפשר אבחון של מקור הבעיה והמלצה על הפתרונות המתאימים ביותר. הפתרונות המוצעים נותנים מענה לארבעת חלקי הפאזל, וביניהם: התאמת מדרסים ונעליים לטיפול במקרים של מנח אנטומי לקוי, כגון היפרפרונציה של כף הרגל; טיפול פיזיותרפי הכולל תרגול אקטיבי פונקציונלי לצורך חיזוק ושיפור השליטה השרירית, ותרגול של הליכה או ריצה תוך כדי מתן פידבק. מטרת כל אלו היא לשמור על בריאותו הגופנית של הרץ, למנוע פציעות בעתיד, לטפל בפציעה קיימת ולשפר את טכניקת הריצה וביצועי הריצה.


סאם ח'מיס | פיזיותרפיסט מוסמך M.Sc.P.T



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג