מילון מושגי הנעליים: מה זה דרופ, מינימליסטיות, מתקנות ומייצבות?

מדברים איתכם על אופסט, אימום, מקסימליסטיות או תומכות ואתם לא מבינים שום דבר? אז הנה ערכת למידה מהירה על מנת שגם אתם תשלטו במושגים הנפוצים הללו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
רצים במרוץ כביש
רצים במרוץ כביש

מצד אחד מומלץ לקנות נעלי ריצה בחנות מקצועית. מצד שני, מוכרים בחנויות מקצועיות נוטים להשתמש ביותר מדי מושגים שהאדם הממוצע לא ממש שולט בהם. ואם אתם צרכני אינטרנט הצרה גדולה בהרבה. שם פשוט שואלים אתכם דברים כמו נעל נייטראלית או נעל תומכת ודרופ קטן או גדול? כדי לעזור לכם להבין טוב יותר את המושגים השונים ולמצוא את הנעליים המתאימות לכם, הכנו מילון קצר של מושגים שונים מעולם נעלי הריצה. אז שיהיה חג שמח ותתחדשו.

רצים במרוץ כביש

נעליים לא קונים מהר | צילום: thinkstock

קריסה – בחרנו להתחיל עם המושג הזה מכיוון שברגע שתגיעו לחנות מקצועית יבדקו אתכם על מסוע כדי לדעת אם כף הרגל שלכם קורסת פנימה, כלומר מתגלגלת פנימה יותר מדי. לתופעה כזאת קוראים פרונציית יתר, ולמי שיש אותה ממליצים להשתמש בנעלי ריצה מסוג מסוים, הנקראות נעליים מתקנות ואליהן נגיע בהמשך. אם הקריסה שלכם בולטת, הבודק יזהה זאת ללא שום בעיה. אם יגידו לכם ש"נראה שיש כאן קריסה קטן" – מומלץ להתייחס למידע הזה בערבון מוגבל. אם תרכשו נעליים דרך אתר זר באינטרנט בדרך כלל ישאלו אתכם אם אתם מעוניינים בנעליים נייטראליות (NEUTRAL), תומכות (SUPPORT) או מתקנות (MOTION CONTROL). זה מידע שחשוב שתדעו על עצמכם.

נעליים ניטראליות – זה הסוג השכיח של נעלי הריצה, ואם אין לכם פרונציית יתר, זה מה שתחפשו. אגב, דרך נוספת לוודא שאתם "אנשי נעליים ניטראליות, היא מבחן הרגל הרטובה. טבלו את כף הרגל במים ולאחר מכן תדרכו על משטח יבש ובחנו את טביעת כף הרגל. אם קשת כף הרגל היא גבוהה, כלומר חסר חלק נכבד מכף הרגל, אתם מחפשים נעליים ניטראליות.

עוד כתבות בנושא
איך קונים נעלי ריצה – טיפים, כלים ועצות
רצים לקנות באינטרנט: האם כדאי לכם לקנות נעלי ריצה ברשת?
נעולים על זה: איך קונים נעלי שטח – טיפים, כלים ועצות לדרך
ד"ר שמי שגיב: סרטון קצר שיסביר לכם כיצד בוחרים נעלי ריצה

נעליים תומכות – אלו מיועדות למי שקורס פנימה, וזקוק ליציבות באזור הקשת של כף הרגל. מאחר ובנעליים האלה יש למעשה עוד חלק קשה שנועד ליציבות, המשקל שלהן קצת יותר גבוה. באנגלית הנעליים האלו יקוטגרו תחת המושג SUPPORT.

נעליים מייצבות – מיועדות לאנשים בעלי כפות רגליים שטוחות במיוחד, שזקוקים לתמיכה המרבית עבור כפות הרגליים שלהם. בחו"ל קוראים לסוג הזה של הנעליים MOTION CONTROLL ובדרך כלל קשה למצוא מגוון ממש רחב של דגמים מסוגים כאלה.

דרופ/אופסט – זהו מושג שמשתמשים בו הרבה בעולם נעלי הריצה והכוונה היא להבדל הגובה בסולייה בין העקב לבין החלק הקדמי של הנעל. חשוב לדעת מהו הדרופ או האופסט מכיוון שהפרשי גובה מתאימים לסוגים מסוימים של סגנונות ריצה ולזה אנחנו מגיעים כבר עכשיו. לא בכל חנות ידעו להגיד לכם מה הדרופ של נעל מסוימת וזה לא כתוב על הקופסה, אבל אפשר למצוא מידע על כל נעל תוך מספר שניות באינטרנט, ובאתרים שבהם קונים נעליים יכתבו לכם כמובן מהו הדרופ. למשל, אם גובה הסוליה בעקב הוא 30 מילימטר והגובה של הסוליה בחלק הקדמי הוא 21 מילימטר, אז הדרופ הוא 9 מילימטר.

נחיתה על העקב (HEEL STRIKE) – חשוב מאוד שתדעו מהו החלק הראשון של כף הרגל שלכם שפוגש את הקרקע בזמן הריצה, ואם אתם מתקשים להבין זאת בעצמכם – שאלו מאמן שאמור לזהות זאת מיד. אם העקב הוא החלק הראשון שפוגש את הקרקע אז אתם אנשי ה-HEEL STRIKE. לא בכל חנות או אתר ישאלו אתכם אם אתם רצים ככה, אבל כך תוכלו לדעת שנעליים עם דרופ נמוך ממש לא מיועדות לכם. אתם זקוקים לתמיכה בעקב. במילים אחרות, לרצים כאלה מומלץ לרכוש נעליים עם דרופ של 8 מילימטר לפחות, שיכול להגיע גם עד 12 מילימטר.

נחיתה על מרכז כף הרגל (FOREFOOT STRIKE) – יש כאלה שיגידו שזו הדרך הנכונה ביותר לנחות על כף הרגל בזמן הריצה, אבל פחות רלוונטי לדון בזה כי קשה מאוד לשנות הרגלים. מי שנוחת על מרכז כף הרגל לא צריך נעליים עם דרופ גדול מדי, ויוכל להסתפק בדרופ של 9 מילימטר ומטה.

נחיתה על כריות כף הרגל (FOREFOOT STRIKE) – יש גם כאלה שנוחתים על החלק הקדמי של כפות הרגליים, ואומרים שהם לא ממש צריכים להתייחס לדרופ ויכולים להרשות לעצמם כל סוג של נעל. מצד שני, יש כאלה שממליצים להם לא לחפש דרופ גדול כדי שהנעליים שלהם יהיו יותר קלות.

נעליים מינימליסטיות – בשנים האחרונות יש בעולם טרנד של נעליים קלות, מתוך מחשבה של אנשים מסוימים שאומרת שריצה היא פעולה טבעית ושאנחנו צריכים לבצע אותה קרוב מאוד לדרך שבה ביצעו אותה לפני אלפי שנים, ללא נעליים. מאחר וקשה לרוץ יחפים, חברות רבות החלו לייצר נעליים קלות מאוד, ללא תמיכה בכלל, ועם דרופ מינימלי הוא אפסי. הנעליים האלו מיועדות כמובן לרצים ניטראלים בלבד, ולא כל אחד מתחבר אליהן.

נעלי הוקה

דוגמה לנעליים מקסימליסטיות. הוקה | צילום: יח"צ

נעליים מקסימליסטיות – דווקא הטרנד האחרון הוא של נעליים שתופסות הרבה יותר נפח, ומרחיקות אותנו מאוד מהתחושה הטבעית של ריצה יחפה. דוגמה מצוינת לטרנד הזה היא הנעליים של HOKA שהרושם הראשוני שלהן הוא מראה די מוזר ובטח חדשני, והרעיון הוא שהן מגביהות אותנו מעל פני הקרקע ובמקרה של נעלי שטח הן רומסות את כל מה שנדרוך עליו.

אימום – מידת הקימור של הנעל לפיה נקבע אם הנעל מעוקלת, מעוקלת למחצה או ישרה. באנגלית זה נקרא LAST.

לסיכום, כמעט כל חברת נעליים שמכבדת את עצמה משקיעה הון תועפות בטכנולוגיות חדישות ומדי פעם מכריזה על הנעליים שלה כעל הדבר הבא. החברות הגדולות הן מצוינות, כולן מעסיקות אנשי מקצוע מהשורה הראשונה וכולן מייצרות מוצרים איכותיים. אבל צריך לזכור שנעלי ריצה זה מוצר כל כך אישי. אי אפשר להגיד שנעל X היא הטובה ביותר עבור כולם. אנחנו כל כך שונים אחד מהשני ולכל אחד דרישות אחרות. לכן, כדי לא להסתבך באוקיאנוס של נעלי הריצה, כל אחד צריך לדעת על עצמו בראש ובראשונה איפה הוא עומד מבחינת המושגים שהזכרנו כאן. אז, הבחירה של נעלי הריצה הבאות שלנו תהיה הרבה יותר קלה.


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • יגאל הגיב:

    לא מומלץ לזהות בעצמך מהו טיפוס הנעל המתאים לך. עדיף בהרבה ללכת לחנות שבה יאבחנו זאת. יש מתאם חלקי בלבד בין גובה הקשת למידת/סוג הקריסה ויכול להיות שדווקא לך יש קשת גבוהה אבל קריסת-יתר פנימה, כך שבכל זאת יתאימו לך נעליים תומכות. שגיאה בהתאמת הנעל עלולה לגרום פציעות ונזקים שלא קל להתאושש מהם. קרה לי שהמוכר "אבחן" שאני צריך נעל תומכת (לא נכון) בגלל אופי השחיקה בנעל וגרם לי נזקים.

  • רוני הגיב:

    קראתי בעיון את הכתבה על מושגים בנעליים.
    לצערי מרבית הטענות בכתבה בקשר לסגנונות ריצה והנעלה אינן מגובות במחקר מדעי.
    כנ"ל הטענות של נציגת המכירות של רשת הנעליים running warehouse המציגה בסרטון.
    עיקר מטרת מרבית הגורמים היא לגרום לאצן המתחיל להיכנס לחנויות היותר יקרות, ושם כבר ידאגו לו לנעליים יקרות. אחת הטכניקות היא ריבוי מילים ומושגים לא מובנות לרוכש הגורמים לו לחשוב שהוא לא מבין, ולעומתו המוכר כן מבין.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג