מבחן שוונג || נעלי ריצה של הוקה מדגם בונדי 3

מבחן שוונג לדגם בונדי 3 של הוקה, הבוחן שלנו יצא למספר ריצות ובחן את הדגם החדש של הנעל - כל התוצאות לפניכם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
נעלי הוקה מבחן שוונג
נעלי הוקה מבחן שוונג

לכל מבחני שוונג

לפני מספר חודשים נחתו בישראל נעלי ה"הוקה", שהגדירו מחדש את המילה "נוחות" בעולם הריצה. אולי כבר יצא לכם להבחין ולהתרשם מהן על רגליהם של רצי שטח וכביש, כי ללא ספק קשה להישאר אדישים למראה המוזר של הנעל שנראית כל כך מסיבית.

נעלי הוקה מבחן שוונג

"במהלך המבחן רצתי עם הנעליים מרחק מצטבר של 100 ק"מ על כבישי ישראל"

את ההוקה פיתחו שני חובבי ספורט, ז'אן לוק דיאר וניקולא מרמוד. השניים הגיעו למסקנה כי קיימים שני משתנים אתם מתמודדים רצים במהלך ריצתם: עייפות ולחצים המופעלים על השרירים במהלך ריצה. השניים פיתחו רעיון מבריק ועיצבו נעל שמטרתה לסייע ולהקל על הרצים בפתרון בעיות מסוג זה כך שיוכלו לצמצם את השפעתם המזיקה של שני המשתנים הללו, במהלך הריצה.

עוד כתבות בנושא
מבחן שוונג || ניו באלאנס 1080v4
מבחן שוונג | נעלי ריצה של נורת' פייס מדגם הייפר טראק
מבחן שוונג || נעלי ריצה מבית ניוטון לדגם Gravity

המילה HOKA מגיעה מהשפה המאורית העתיקה ובתרגום חופשי משמעות המילה היא "עכשיו זה הזמן לעוף". בחירת השם אינה מקרית כיוון שמתכנני הנעליים רצו לתת בדיוק את התחושה הזו לרצים – התחושה של מעוף.

מבחן לדגם Bondi 3 גברים
בפעם הראשונה שתראו את נעלי הוקה ודאי תרימו גבה ולא תאמינו שאלו אכן נעלי ריצה, לא סתם נעליים, הם בחירה של רצים תחרותיים רבים ונראה שלא בכדי. במבט ראשון על נעלי ההוקה, הן נראות מגושמות וכבדות, אך כמאמר הפתגם "אין להסתכל בקנקן, אלא במה שיש בו". לאחר שמרימים את הנעליים, מפתיע לגלות עד כמה הן קלות משקל לעומת המראה המגושם שלהן, הנעליים שוקלות רק כ-280 גרם. למרות הניסיון ליצור נעליים מעניינות מבחינת הצבעים והעיצוב, לא הייתי ממהר לצאת איתן לדייט, או בעצם, לכל פעילות אחרת מלבד ריצה.

סולייה
הרי על זה באנו לדבר כשאנחנו בוחנים את נעלי הוקה, לא? הסולייה היא גולת הכותרת של ההוקה. למרות העובי המרשים שלה, שהוא כפִּׂי שניים וחצי מהסטנדרט המקובל בנעלי ריצה רגילות (כך לטענת החברה), לא מדובר בסוליה מגושמת וקשיחה, כפי שהיא נראית מלכתחילה.

52732.1

הסולייה היא גולת הכותרת של ההוקה. סוליית הנעל

הרעיון הגדול מאחורי הנעליים המינימליסטיות הוא יצירת תחושה מקסימלית של פני השטח, על ידי ספיגת זעזועים מינימלית בסוליה. מכאן הצורך לרוץ בטכניקה שתמנע גם את יצירת וספיגת הזעזועים בשלד.

הרעיון הגדול שעומד מאחורי הסוליה העבה של ההוקה הוא הפוך לחלוטין. הרעיון הוא יצירת תחושה מינימלית של פני השטח, על ידי ספיגת זעזועים מקסימלית בסוליה, ללא כל צורך לשנות טכניקת ריצה. בצורה זו ניתן לעכב את העייפות השרירית הכל כך מוכרת, בעיקר בריצות ארוכות.

בבחינת פסגה אחת ושתי דרכים לה, לכל אחת האיכויות שלה. למרות עובי הסולייה, הדרופּ (הפרשי הגובה בין העקב לכרית כף הרגל) הוא רק 4.5 מ"מ. מדובר בדרופּ נמוך מאוד ביחס לנעלי ריצה רגילות ונמצא בסביבות המקובל בנעליים מינימליסטיות. כך או אחרת מדובר בדרופּ נמוך המאפשר קלות יתר של ריצה על קצות האצבעות או על מרכז כף הרגל.

במהלך המבחן רצתי עם הנעליים מרחק מצטבר של 100 ק"מ על כבישי ישראל. ריצה של 20 ק"מ להרגיל את הרגל ועוד שתי ריצות של 40 ק"מ כדי לבחון את הנעל.

כבר בתחילת הריצה הראשונה, קבעה לה שבת בראשי המילה: "נוחות". ההוקה ללא ספק הנעל המפנקת ביותר שרצתי אתה עד היום, היא "מגהצת" כמעט הכל ונותנת את ההרגשה הנעימה והנינוחה בדומה לנהיגה באוטוסטרדות של ארצות הברית, במכונית אמריקאית, מהגדולות של פעם, אלו שבלטו בעיקר בנוחות, נוחות ועוד פעם, נוחות.

בריצה למרחקים ארוכים, ישנה חשיבות כמעט מכרעת לנוחות. אך עם זאת, התחושה שמקנה הסוליה המיוחדת היא בדומה לריצה על כריות אויר, מה שמסייע ביותר לבלימת זעזועים אולם לעתים חוויתי תחושה של נתק רב מדי בין הכביש לכף הרגל. כשרגל כבר כואבת זה דווקא דבר מבורך ואף מקל מאוד, אך עבורי התחושה הזו לא תמיד התאימה. הדברים אמורים, בעיקר בריצה על כביש משובש מאוד, בו איבדתי את התחושה היכן נכון להניח את הרגל על מנת להימנע מנפילות או עיקום של הרגל. היכולת הכבירה של הנעליים לספוג את פני הדרך לתוכן, לא אפשרה לי להעמיד את כף הרגל בזויות שרציתי על מנת להתמודד עם המשטח המשובש. ההוקה גרמו לי לנחות תמיד בזוית ישרה על הקרקע (מה שבדרך כלל דבר מבורך) והיה קשה לגרום לכף הרגל לנחות היכן שאני רוצה ובזויות בהן אני מעוניין.

הריצה בירידות "כבדות" מרגישה נוח מאוד, כיוון שהריצה על העקבים היא רכה ומזכירה מעט ריצה על חול ים. היתרון של הסוליה הוא בשיכוך הגבוה הטמון בה. אולם יתרון זה הוא גם החיסרון של ההוקה שנבחנה. הסוליה סופגת לא רק את כוח הזעזוע החוזר מהקרקע אל כף הרגל, אלא גם את הכוח המושקע מהרגל כלפי הקרקע בשלב הניתור של הריצה. למרות האלסטיות של הסוליה המייצרת כוח החזר מובחן, הרגשתי ביתר שאת את ספיגת הכוח המושקע בדחיפת כף הרגל לקרקע. כאשר כף הרגל במקום להוות עוגן לדחיפה, שקעה לתוך הסוליה. מדובר בשלב הטרום ניתור של הריצה, אשר יוצר איבוד של כוח וממילא יעילות ומהירות.

כשבחנתי את הנעליים בהאצות וריצות מהירות, השיכוך והרכות של הסוליה גרמו לתחושה של חוסר יציבות בפעמים שהסוליה לא פגעה במדויק במקביל לפני השטח, מה שהזכיר לי ריצה על מזרן. בעיקר במהירות גבוהה הורגשה הסוליה כסופגת את הכוח המושקע בניתור שלפני כל צעד.

גפה:
עשויה מבד מאוורר ולא הרגשתי מחנק בתוך הנעל. חיסרון שחשתי הוא שלשונית הנעליים היא דקה מדי ולכן יוצרת תחושה קשיחה משהו בגב כף הרגל במקום האלסטיות בשריכה, הנוצרת על גבי לשונית מרופדת. מי שכף רגלו אינה עבה, במבנה הגבוה של הגפה בדגם זה של ההוקה, הלשונית הדקה מהווה חיסרון כיוון שהידוק השרוכים, יוצר קפלים של עודף בד בגב הגפה. עבורי, אזור השרוכים בגב הנעל הרגיש לא ידידותי, עקב הלשונית הדקה.

נעלי ההוקה מגיעות עם שרוכים בהידוק מהיר, בנסח נעלי טריאתלון. תוספת ראויה לשרוכים בהידוק מהיר הוא סט נוסף של שרוכים, הפעם רגילים ומותאמי צבע לנעליים. אישית אני מעדיף את השרוכים הרגילים, המאפשרים שריכה מדויקת יותר בעיניות, לפי הנוחות. זאת בניגוד לשריכה המהירה שמהדקת את הנעליים בצורה אחידה.

חתך הנעל באזור המלאולוס (הפטישון) נמצא לא עמוק מספיק וגרם לי לכאב בחלק החיצוני ברגל ימין. יכול להיות שמבנה כף הרגל שלי גרם לכך (הכאב אובחן רק בצד ימין), אך מצד שני לא זכור לי שנתקלתי בכאב מסוג זה בנעליים אחרות. העמקת החתך בנעל, באזור זה בהחלט תפתור את העניין.

נראוּת:
מראה הנעליים הוא פשטני, יחסית. הצבעים סולידיים (לבן, כחול ומעט ירוק בדגם שנבחן). למרות זאת אין ספק שהנעליים ימשכו את תשומת לבם של הסובבים אתכם, אבל לא הייתי בוחר בהן כנעליים להופיע בראיון עבודה או בדייט ראשון או שני לצורך העניין.

ריצה:
נוחות. מיד בריצה הראשונה הורגשה נוחות עד כדי פינוק שמקנות הנעליים. בעידן הנעליים המינימלסטיות שתופס כותרות בשנים האחרונות, מעניין לראות את התפיסה הפוכה לחלוטין לגישה המינמאליסטית. ניתן לומר על ההוקה שהן נעליים מקסימליסטיות. ההוקה מעניקות מידה גדושה של ספיגת זעזועים ונוחות בכף הרגל ללא כל צורך בעבודה קשה או למעשה ללא כל עבודה.

אם נעל מינימליסטית מצריכה שינוי בהרגלי הריצה לריצה על כרית כף הרגל/אמצע כף הרגל (כ-80% מהרצים רצים על העקב) לצורך בלימת זעזועים, או יותר נכון לומר "מניעת זעזועים", הרי שבהוקה הנעל עצמה תעשה עבורכם את העבודה של בלימת הזעזועים.

יחד עם זאת, הדרופ הנמוך מאפשר בקלות, גם למי שרוצה לרוץ על כרית כף הרגל או אמצע כף הרגל, לשמר צורת ריצה זו.

סיכום:
בתור רץ למרחקים ארוכים, קיבלתי חוויה מיוחדת ומעניינת מהנעליים וניתן לומר גם מפנקת. הנעליים נראות כאפשרות טובה לבחירה לריצות ארוכות. לא הייתי בוחר בנעל זו לריצות מהירות. כיוון שאין לי עניין באיך אני נראה במהלך הריצה, אז המראה השנוי במחלוקת של הנעל אינו מטריד אותי.

בהחלט יכולות להוות אפשרות טובה לזמנים בהן צורת הריצה נפגמת עקב עייפות ועדיין יש צורך בבלימת זעזועים מרבית, כגון בשליש האחרון של מירוץ הספרטתלון.

פחות: רכות מדי (בעיקר בריצות מהירות), לשונית דקה, מראֶה (למי שמשנה לו).

יותר: רכות (משככות), מפנקות, משקל קל ביחס למראה המגושם, ספיגת זעזועים טובה, דרופ נמוך, שני סטים של שרוכים.

רכות בקדמת הנעל: טובה מאוד

רכות בעקב: טובה מאוד

קשיחות: הנעליים אינן נראות ומרגישות קשיחות.

משקל: מידה 42 – 280 גרם.

יציבות: כאמור, עלולה להיפגם בריצה מהירה בגלל הרכות והסוליה הגבוהה.

מחיר: 712 שקלים

ציון שוונג: 8.5 מתוך 10


 




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • איתיה הגיב:

    רוצה לפרגן למנהל המכירות של הוקה אך להזהיר את הרצים:
    בס"ה שנתיים וחצי של ניסיון בריצה. 30 ק"מ שבועיים זה איננו ענף הספורט העיקרי שלי. באופן טבעי נוחת על החלק הקדמי של כף הרגל. הסברתי כל זאת למנהל המכירות הארצי מפני שבאתר של הוקה מצוין שהן מעולות לרצים שפוגשים את הקרקע בעקב. בעקבות המלצתו רכשתי את בונדי 3 . לא לפני שניסיתי על מסילה בחנות. מבלי להעליב, התחושה היתה של ריצה על גבי משטח דביק עם משקולות! אחרי מספר ק"מ חזרתי. דיווחתי מידית. מנהל המכירות אמר כי יחזיר לי את כספי, אך ביקש ממני לנסות שוב בתנאי שטח. לצערי התחושה היתה זהה. השרות שקיבלתי היה יוצא דופן .אבל הנעל איננה מתאימה לכולם!

  • מולי הגיב:

    לאחר נסיון של 5 חודשים עם הנעליים הנ"ל השחיקה של הסולייה עצומה לאומת כל נעל אחרת בשנים האחרונות כ-350 קמ של ריצה. הנעל חסרה תמיכה באיזור הקדמי והאצבעות שוחות בנעל לאחר מספר קמ, אבל אני מאד נהנה מהתמיכה והרגשת הריחוף והגיהוץ שרצים בשטח. וכבר קניתי זוג נוסף.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג