תזונת גברים: איפה טעינו?

אזעקות צבע אדום, עליות מחירים ואפילו כוס בירה - כל אלה יגרמו לכם לעלות במשקל. על חמשת טעויות התזונה של גברים שעברו את גיל הארבעים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אזעקות צבע אדום, עליות מחירים ואפילו כוס בירה – כל אלה יגרמו לכם לעלות במשקל. על חמשת טעויות התזונה של גברים שעברו את גיל הארבעים

מאת:דנה פלג

אם עברת את גיל ה-40, אתה משתדל להקפיד על דיאטה ועושה פעילות גופנית ועדיין לא מבין למה השומן הביטני שלך לא נעלם, סימן שאיפה שהוא בדרך אתה עושה טעות. אלפי כתבות וסדנאות עוסקות בהרזיית נשים והפן הגברי נשאר קצת מאחור. זה לא במקרה.

בעוד נשים עסוקות בהרזייה כבר מגיל העשרה, אצל מרבית הגברים נושא המשקל מגיע הרבה יותר מאוחר. אחת הסיבות היא הפנטזיה: בזמן שאידיאל היופי הנשי הוא רזון, האידיאל הגברי הוא חיטוב.

בעשור השני והשלישי לחיים, רוב הגברים מצליחים לשמור על אותו מראה נערי, צבאי אפילו. האינטנסיביות של החיים המודרנים גורמת לנו לנוע גם אם לעיתים אנחנו לא רוצים. 

אבל לקראת סוף העשור השלישי לחיים חל השינוי. הגוף מתבגר, ומה שהיה נכון עד עכשיו משתנה. רוב הגברים מתקשים להתמודד עם השינוי. מלבד המראה המציק, השומן הבטני מהווה גם סיכון בריאותי. הוא מעלה את הסיכוי לחלות במחלות כרוניות כגון סוכרת, לחץ דם גבוה ומחלות לב.

ואז צצות להן הפרעות האכילה הגבריות. גם פה, בזמן שאצל נשים הנושא מתעורר כבר בגיל העשרה, אצל הגברים גיל התפתחות הפרעות האכילה מגיע מאוחר יותר. אחד הסממנים הוא עיסוק אובססבי בפעילות גופנית והקפדה חסרת פשרות על תזונה.

לצד אתלטים חטובים, אחוז גדול של הגברים סובל מעודף משקל, במיוחד ביטני, שמסרב להעלם, למה?

חמש הטעויות הנפוצות של גברים בנושא תזונה:
1. פעילות גופנית, לא מה שאתה חושב
פעילות גופנית לא יכולה להעלים כל מה שאתה מכניס לפה. אם אתה חושב שתוכל לפצות על בולמוס אכילה בעוד סיבוב ריצה או דיווש, אתה טועה. בכדי להעלים את השומן לא מספיקה הפעילות הגופנית, אתה נדרש לעשות גם שינוי תזונתי. הכל מתחיל ונגמר במה שאתה מכניס לפה.

כמובן שהפעילות היא קריטית וחשובה – לאורח חיים בריא, לבריאות הלב וכלי הדם, לשימור הקואורדינציה ולאיזון, לבניית תאי שריר ועוד, אבל כאשר מדובר על ירידה במשקל בגיל 40 מתגלים החסרונות והמוקשים שבפעילות גופנית. מה שעבד עד היום, עובד אחרת. 

2. אכילה ללא הקשבה
לא רק ה"מה”. גם ה"איך” חשוב .מיצאו את הקצב של הגוף שלכם. הדבר דורש הקשבה. אכילה בשעות מוזרות, דילוג על ארוחות בגלל המחשבה שקיצוץ במספר הארוחות יעזור לרזות או ארוחות כבדות מדי, עלולות להיות הטעויות שלך.
הגוף שלך הוא כמו מכונית. בכדי שהוא יעבוד כמו שאתה רוצה הוא זקוק לדלק, לתידלוק קבוע במשך היום. כל סטייה עלולה לגרום לנזק. 

כל מעשה שישפיע על קצב חילוף החומרים בגופך יגרום להצטברות שומן, אולם לצד זה חשוב לדעת כי קצב חילוף החומרים מואט באופן טבעי ככל שאנחנו מתבגרים. כך שלמרות שאתה עושה בדיוק את אותו הדבר שעשית בגיל 30, עכשיו בגיל 40 הגוף שלך עובד אחרת. ולכן אתה צריך להיות קשוב לשינויים.

הקפדה על אכילה של ארוחות קבועות: בוקר, צהריים וערב, עם פירות או חטיפים בריאים ביניהם עשויה להיות הפתרון בשבילך.

3. ברור שהגודל קובע 
גם בגיל ארבעים, למרות הקלישאה הלעוסה, גודל הארוחה מהווה המפתח לגודל הבטן שלך. שלוש ארוחות בעלות נפח קלורי נמוך יחסית אך עם כל אבות המזון הנדרשים לתפקוד תקין של הגוף יעשו את כל ההבדל.

בעצם הבחירה מה אתה אוכל, טמון ההבדל בין רעב לשובע ובין ארוחה מזינה ובריאה לארוחה עשירה בשומן, פחמימות וסוכרים.

כשאתה אוכל אורז מלא עם עדשים וקטניות אחרות, אגוזים, פירות וירקות, אתה יכול לאכול יותר מאשר בארוחה המכילה סטייק ותפוחי אדמה, וגם תחושת השובע שלך תימשך זמן רב יותר.

עוד מומלץ להתרחק ממזונות מעובדים שאולי מהירים להכנה אבל עלולים להכיל ערכים גבוהים של שומן וסוכרים.



4. משכנתה, מיסים והמצב הבטחוני
הנטל הכלכלי, המצב הבטחוני ויחסים בעבודה עלולים גם הם לגרום לך להשמין. מתח שם אותך בסיכון מוגבר למחלות לב, דיכאון והשמנה. לחץ משפיע על איך שאתה חושב, על ההורמונים שמופרשים מהמוח ועשויים להשפיע באופן גורף על תפקוד הגוף שלך. המתח משפיע גם על התשוקה שלך לאוכל, מרבית האנשים פונים למזונות המתוקים, השומניים, העשירים בפחמימות, בכדי למצוא "נחמה". 

בכדי לרדת במשקל אתה חייב למצוא דרך לשלוט ברמות הלחץ שלך, וזה לא נוגע רק למה שיש בצלחת שלך.

תרגילי הרפייה, יציאה לריצה, הקשבה למוסיקה, יוגה או דימיון מודרך הם רק חלק קטן ממגוון פעילויות שיכולות להוריד את מפלס המתח.

5. לא סופרים אותה, כוס שתייה
הרבה פעמים אנחנו נופלים במה שאנו שמים בכוס, מיץ, חלב, אלכוהול ומה לא.

טיפ קטן: בדוק את הערכים התזונתיים של המשקה אותו אתה עומד למזוג. אתה עלול להיות מופתע.

האפשרות הטובה היא לשתות מים, כמובן. אם בחרתם בחלב, כדאי שזה יהיה חלב רזה, וכמובן שרצוי להימנע ממיצים ממותקים ו/או שתייה מוגזת. 

בנוגע לאלכוהול, הקלוריות הן רק חלק קטן בסיפור, והביטוי "כרס בירה" לא נאמר סתם, אבל הבעיה הנוספת היא שכאשר אנחנו שותים אלכוהול, העכבות יורדות ותחושת הרעב עולה, ואז אנחנו גם מרשים לעצמנו לאכול הרבה יותר.

צילום: Thinkstock
14.11.2012


דנה פלג-  עיתונאית, אמא של שלושת המופלאים, שוחה, רוכבת כשלא חם ולא מוותרת על פילאטיס




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג