האם אפשר לנצח את הגנטיקה?

אם בעבר היה נהוג לחשוב שה-DNA היא הגורם העיקרי שיקבע את עתידנו הבריאותי, היום ידוע לכל שבעזרת אורח חיים נכון, ניתן "לנצח" את הגנטיקה. עדי שיף מסבירה וגם מוסיפה תרגילים מקוונים מומלצים שיסייעו לכם לעשות זאת
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
עדי שיף | צילום: רועי שלם

כשאנו נולדים, נולד איתנו ה DNA הייחודי שלנו והוא רק שלנו. אין שני אנשים בעלי אותו DNA. אנחנו למעשה מגיעים לעולם עם גנטיקה שמגדירה אותנו מבחינת חלקים מהזהות שלנו, מהנפש שלנו ומהבריאות שלנו. אז אם כך, האם הגנטיקה אכן קובעת את עתידנו וגורלנו?

מיטב המדענים עסקו ועוסקים בפיענוח ופיצוח של ה-DNA. אם בעבר הדעה הרווחת הייתה שהגנטיקה היא הגורם המשמעותי בחיינו בכל מה שנוגע לתחומים רבים בחיים, ובהם בריאות הנפש והגוף שלנו, כיום נחשפים נתונים מדהימים ומעודדים לפיהם ה DNA שלנו, הגנטיקה שלנו, היא לאו דווקא הגורם העיקרי שאחראי על הבריאות ותוחלת חיינו, אלא דווקא הסביבה שלנו, צורת החיים שלנו, הדברים אליהם אנו נחשפים, מה שאנו מכניסים לגופנו ואיך שאנו מתייחסים לגופנו. כלומר, החשיפות הסביבתיות הן שמשפיעות על הגוף והבריאות שלנו.

לכתבות נוספות של עדי שיף:
על אימון ה"שניצלים" כבר שמעתם? עכשיו כשהקיץ בפתח, זה הזמן להכיר
טיפים ותובנות שלא הכרתם להקלה ולמניעת כאבי גב: איך עושים זאת נכון?
עובדים לעומק: על היתרונות האדירים שאימוני פילאטיס נותנים לנו

המשמעות היא שהגנים ללא ספק קיימים בנו והפוטנציאל למחלות מסויימות או נטיות גנטיות אחרות קיים בנו, אבל החשיפה הסביבתית והיחס שלנו לגופנו הם שיכריעו אם הפוטנציאל יתממש או לא – זה נקרא "אפוגנטיקה". בנו קיים הכוח לשנות ולהועיל לעצמנו על אף שנולדנו "מוגדרים" (מבחינת גנטיקה). למשל, אנשים שיש להם את הגן שנחשב לגורם סיכון לאלצהיימר, אלו אנשים שסיכוייהם לחלות בדמנציה בהמשך החיים גבוהים יותר מאנשים שאין להם את הגן הזה, אבל אם הם יאמצו אורח חיים מסוים (שנוגע, בין היתר, לתזונה נכונה ולפעילות גופנית מותאמת) הסיכויים שהגן הזה יבוא לידי ביטוי נמוכים יותר.

אורח חיים בריא ופעיל יעזור לנו לנצח את הגנטיקה | צילום: רועי שלם

במחקרים יש התייחסות לאנשים שנולדים עם גנטיקה של מחלות לב והיכולת לנצח את הגנטיקה בהקשר הזה. כך גם בנוגע לפעילות גופנית. אם אדם שנולד מאוד רזה, עם טונוס שרירים נמוך יתחיל לעבוד על הגוף שלו, להרים משקולות, להתאמן באופן קבוע ולהתאים לעצמו תזונה נכונה, הגוף יתפתח ויגדל, על אף המבנה הגנטי איתו נולד.

אז אם ללא קשר לגנטיקה, הסביבה שלנו היא גורם משמעותי לתחלואה או לבריאות, זה אומר שאנחנו צריכים וכדאי לנו לקחת פיקוד על הגוף שלנו ולבחור נכון עבורו כדי לשפר ולשדרג את הבריאות ואת איכות חיינו ובוודאי שלא להזניח טיפול במכונה הכה מורכבת אך כה גאונית שנקראת – גוף. למשל, להקפיד על פעילות גופנית סדירה. מחקרים מראים שחשוב להניע את הגוף על בסיס יומי, לעשות דיאטות מאוזנות ומותאמות, לישון היטב ולדעת לנהל את הלחצים והמתחים שלנו נכון.

הגוף שלנו זקוק לתנועה, השרירים זקוקים לגירוי ואורח חיים יושבני לא טוב עבור הגוף והבריאות באופן כללי ולכן מומלץ מאוד להניע את הגוף כמה שניתן במהלך היום. למשל, לוותר על המעלית לטובת עליה במדרגות, לוותר על נסיעה לטובת הליכה ברגל כשאפשר ולעמוד בחלק מהזמן – גם כשעובדים בעבודה יושבנית.

לא חובה לבצע אימונים ארוכים פעמיים או שלוש פעמים בשבוע. לפי גישות שונות אפילו עדיף לבצע אימונים קצרים אך טובים ומדוייקים כל יום, או יום כן-יום לא, כדי לשמור על בריאות הגוף ולקבל תוצאות מרשימות.

גם אימון קצר מהבית יוכל לסייע. צילום: Shutterstock

אז אנחנו כאן כדי לעזור לכם לנצח את הגנטיקה, לעשות את אותן עצירות יעילות של כמה דקות ואפילו כמה שניות ביום. תופתעו לגלות איך עבודה כה קצרה, בעמידה (כדי שיהיה קל ולגמרי על הדרך וללא ציוד) ואפילו עם ג'ינס (כדי לא לבזבז אפילו זמן על החלפת בגדים) יכולה להיות פשוט מדהימה.

אז בין אם אתם עובדים עם תכנית אימונים מסודרת או מתאמנים מהבית, את תרגילי הכושר (שגם הם עם ג'ינס והיו לגמרי על הדרך) בסרטונים המצורפים כאן למטה ומצריכים בדיוק כמה שניות/דקות מזמנכם, אתם יכולים לעשות תמיד והתוצאות משתלמות. כל אחד מהתרגילים עובד על חלק אחר בגוף וכשתבצעו את התרגילים, תיווכחו לדעת שמדובר בעבודה שמורגשת והשרירים שורפים.

המלצה חמה – ככל שתבצעו יותר את התרגילים האלו, הגוף יתחזק וירצה מספר חזרות גדול יותר כדי להרגיש את אותה "שריפה" שמסמנת שהגוף עובד חזק וטוב. בצעו כמה שיותר חזרות עד אשר תרגישו "שריפה" מקסימלית בשרירים. תיהנו


למידע נוסף, תכניות אימונים ואימונים מקוונים חינם כנסו לאתר של עדי שיף




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג