113 קילומטרים של כאב: סיכום אליפות העולם בחצי איש ברזל

טיילור ניב להטה אצל הנשים עם ריצה מסחררת, ריקו בוגן ניצח מבין הגברים כשברקע פסילה מעוררת מחלוקת של ליונל סאנדרס. דוד פלד צפה במשך יומיים באליפות העולם בחצי איש הברזל ונהנה מכל רגע
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
טיילור ניב | צילום: אינסטגרם

כמו בכל אוגוסט בשנים האחרונות, התיישבתי לפני שבוע וחצי עם בקבוק בירה לצפות במסיבה השנייה הכי גדולה של הענף – אליפות העולם בחצי איש ברזל! ואיזו חגיגה גדולה זאת הייתה לאוהבי ספורט הסבולת.

לכתבות נוספות בנושא:
"כך סיימתי את אליפות העולם בחצי איש ברזל אחרי לידה חמישית"
דג נכנס לאוזנו של איש הברזל במהלך תחרות
ספורטודידקט: איך להתחרות באיש הברזל

קצת רקע על הדבר הזה: חברת world triathlon corporation היא חברה מסחרית שהוקמה ב-1991 ומפיקה אירועי ספורט שונים בתחום ספורט הסבולת והמולטי-ספורט כמו הטריאתלון למרחק המלא (מה שנקרא בשפה העממית "איירונמן" הוא בעצם סמל מסחרי של החברה), למחצית המרחק המלא, ועוד.

המתחרים בחצי המרחק שוחים 1.9 ק"מ במים פתוחים (1.2 מייל), רוכבים 90 ק"מ על אופניים (56 מייל), ומקנחים בריצה למרחק 21.1 ק"מ (13.1 מייל). סך הכל 113 קילומטרים של כאב. או כפי שנוהגים לכנות אותו בשפת ה"קודש" ironman 70.3 (על שם 70.3 המיילים).

כדי להשתתף באליפות העולם לא מספיק רק להירשם, אלא צריך להרוויח "סלוט" – הספורטאים הטובים ביותר בכל קטגוריית גיל בכל אחת מעשרות התחרויות של חברת איירונמן שהתקיימו בין אוגוסט שנה שעברה ליולי השנה, מקבלים את ההזדמנות להתחרות באליפות העולם. אם ספורטאי או ספורטאית מוותרים על הזכות, ההזדמנות עוברת לבא שהגיע לקו הסיום באותו מרוץ.

בניגוד לאליפות העולם באיש ברזל מלא, שמתרחשת באופן מסורתי בכל שנה באי קונה שבהוואי (עם שלוש חריגות קטנות, ושינוי גדול שנכנס לתוקף השנה. אבל זה נושא לכתבה שלמה בנפרד), אליפות העולם בחצי איש ברזל נודדת בכל שנה ליעד אחר בעולם, ומאפשרת תחרות על מסלולים מגוונים, עם קהל מקומי חדש שנהנה מהחגיגה.

לאחר ביקור בשנה שעברה ביוטה שבארה"ב, השנה האליפות התקיימה בלאהטי שבפינלנד. בניגוד לשנים עברו, הוחלט השנה לפצל אץ התחרות ליומיים נפרדים, כאשר באחד הנשים ובשני הגברים. נו מה לעשות., אם אין ברירה אלא לשבת יומיים ולצפות בתחרות, נשב יומיים ונצפה בתחרות.

שדה נשי חזק במיוחד
התחרות הראשונה שהוזנקה היתה מקצה הנשים. 57 מהספורטאיות הטובות בעולם הגיעו לקו הזינוק בפינלנד, כשביניהן האלופה המכהנת טיילור ניב, שהגיעה לנסות להגן על הכתר; דניאלה ריף שהייתה אלופת העולם חמש פעמים בעבר; פאולה פינדלי הסגנית מהשנה שעברה, ומדליסטית הארד מהאליפות האחרונה אמה פלנט-בראון. מי שקיוו לחטוף מהן את המקום בפודיום היו קט מת'יוס, לאורה פיליפ והולי לאורנס. שתי נשות ברזל בלטו בהעדרן: האלופה האולימפית פלורה דאפי, והמודל שלי לספורטאית עילית, לוסי צ'ארלס-ברקלי, שסובלת מפציעה בכף הרגל.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Taylor Knibb (@taylorknibb)

ניב פתחה את מקטע השחייה – שהיה בנוי מישורת ארוכה ואז סיבוב חזרה אל שטח ההחלפה הראשון – בקצב מסחרר, תוך שהיא מנסה ליצור קבוצת בריחה חזקה. לאחר הישורת הראשונה נוצרה דבוקה מובילה שהכילה את חמשת המובילות של המרוץ : לוסי באקינגהם, שיצאה ראשונה מהמים בזמן של 24:43 (קצב של 1:17 דקות למאה מטר), ומיד אחריה פמלה אוליביירה, ניב, קרוליין פולדי ואימוג'ין סימונס, כאשר כ-90 שניות מאחוריהן הדבוקה הרודפת.

לאחר חילוף מהיר, האלופה המכהנת יצאה לרכיבה אגרסיבית ביותר והשאירה מאחור את שאר המתחרות, שלא ראו אותה יותר עד לקו הסיום. קבוצת הרודפות ניסתה לעבוד יחד, אך עונשי הדראפטינג ניתנו על ימין ועל שמאל. את הרכיבה סיימה ניב בזמן של 2:07:52 (כ-42.2 קמ"ש ממוצע), ונכנסה לשטח החילוף השני עם מעט יותר משתי דקות וחצי ייתרון על פני סימונס.

ניב לא הורידה את הרגל מהגז לשניה, וגם במקטע הריצה רצה בקצב מסחרר כאשר היא שומרת על ההובלה שלה, ומסיימת את הריצה בזמן של 1:18:05 (3:42 דקות לקילומטר), והגנה מרשימה על הכתר שלה בזמן כולל של 3:53:02.

מאחוריה התקיים קרב מרתק על המקומות הנוספים על פודיום, כאשר סימונס לא הצליחה להדוף את קט מת'יוס, שהסתערה על המקום השני בזמן כולל של 3:57:05, ומשאירה לסימונס את הנחמה שבמקום השלישי על הפודיום בזמן כולל של 3:57:56.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Trek Race Shop (@trekraceshop)

טופ 5 בנשים:
1. טיילור ניב
2. קט מת'יוס
3. אימוג'ן סימונס
4. אמה פלנט-בראון
5. פאולה פינדלי

הערפל התפזר מעל הגברים
ביום למחרת התקיים מקצה הגברים. השדה הגברי היה פחות עמוס, כאשר המועמדים הבולטים לכתר היו האלוף המכהן כריסטיאן בלומנפלט, סגנו משנה שעברה בן קאנוט, פרדריך פאנק, ג'קסון לאונדרי, מיקי טאגהולט, ורוכבי העל סאם לונג וליונל סאנדרס.

בולטים בהיעדרם היו יאן פרודנו, שמתמקד באליפות העולם לאיש ברזל מלא לקראת פרישתו מספורט מקצועני, פטריק לנגה שהיה פעמיים אלוף העולם למרחק המלא, גוסטב אידן אלוף העולם במקצה ב-2021, מגנוס דיטלייב, ג'ייסון ווסט, אהרון רוייאל וקאמרון וורף.

בניגוד לערפל שאפף את בוקר התחרות הנשית, היום שלמחרת האיר פנים לגברים שיכלו לראות לאן הם שוחים באגם הקר. קנוט ומארק דובריק, שניים מהשחיינים החזקים ביותר, הובילו קבוצה גדולה של ספורטאים, יחד עם ג'סטיס נישלאג וריקו בוגן ונוספים. נישלאג, שמגיע מהמרחקים הקצרים, יצא ראשון מהמים לאחר 22:42 דקות (1:11 דקות למאה מטר). האלוף המכהן בלומנפלט יצא מההים כדקה ורבע מאחורי המובילים. לונג וסאנדרס, שני רוכבי על, נהנו ממשחה טוב מאוד יחסית, ויצאו בפער של כשתי דקות בלבד מהמובילים.

אימפריה גרמנית
במקטע הראשון של הרכיבה הצליחו שבעה ספורטאים לייצר קבוצת בריחה, שפתחה פער קטן של כמה שניות, כאשר מאחוריהם בלומנפלט ופרדריך פאנק רודפים חזק. במחצית הדרך פאנק הצליח לסגור את הפער מהמובילים והכתיב קצב רצחני, שגרם לפירוק נוסף של הדבוקה. הוא סיים ראשון את מסלול הרכיבה בזמן של 1:55:13 (כ-46.8 קמ"ש ממוצע) כשחמישה ספורטאים מסיימים בתוך דקה ממנו.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Rico Bogen (@ricobogen)

מהחילוף השני יצאו ששת הספורטאים המובילים כמעט יחד, כאשר לפתע פרץ קדימה ריקו בוגן הגרמני ה"אלמוני" בריצה ענקית ופתח פער על חבריו לבריחה, וככל שהתקדמה הריצה הוא הגדיל את ההפרש לזמן של כדקה. כשלוש דקות אחריהם יצאה ממשטח החילוף הדבוקה השניה, שהוביל סאם לונג. בשלב הזה היה אפשר לראות כיצד בלומנפלט, שבדיעבד הסתבר שסובל ממחלה, צונח עוד ועוד בדירוג.

בוגן, שכל הדרך נראה סובל מאוד, רץ את הריצה של חייו והצליח להפתיע את כולם עם זמן ריצה של 1:11:01 (3:22 דקות לקילומטר) וניצח בזמן כולל של 3:32:21. פאנק סיים שני בזמן כולל של 3:33:25, ואת הפודיום הכל גרמני סגר יאן סטרטמן בזמן של 3:34:10

סאנרדס "גנב" חלק גדול מתשומת הלב, לאחר שנפסל במקטע הרכיבה כי נקבע שחצה "קו הפרדה דמיוני" בכביש, בעוד שמאוחר יותר הסתבר שרוכבים רבים, כולל בלומנפלט, חצו קו הפרדה ממשי ולא אבל לא נפסלו.

טופ 5 בגברים:
1. ריקו בוגן
2. פרדריך פאנק
3. יאן סטרטמן
4. מתיאס מרג'ייה
5. ג'ושוע לואיס

הישראלים
13 ספורטאיות ו-30 ספורטאים ישראלים לקחו חלק באליפות. מאיה ממן סיימה בזמן של 5:02:37, ואחריה סינדי בנהרוש עם זמן של 5:20:54 והלנה טרסובה בזמן של 5:33:39.

הגבר המהיר ביותר היה אבי כוהן, שסיים בזמן מרשים של 4:24:55, אחריו ירון ליטן בזמן של 4:33:44 עם רכיבה מטורפת של 2:14:48 (קצב ממוצע של מעט יותר מ-40 קמ"ש!), והישראלי השלישי המהיר ביותר היה עידו לכמן בזמן של 4:35:51.

עכשיו רק נותר לחמם מנועים לקראת אליפות העולם באיש ברזל מלא!



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג