שנה מתוקה, במידה: טיפים תזונתיים לארוחת החג

כמה קלוריות יש בכפית דבש, מה הערך התזונתי של תמרים, וכמה שומן יש בגפילטע פיש? הדיאטנית ענת מטיאש עם עצות חשובות לארוחת החג, ואיך נצליח להתמודד עם כל הפיתויים שעל השולחן?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
כמה קלוריות יש בתפוח בדבש? | צילום: Shutterstock

תקופת החגים טומנת בחובה ארוחות מרובות, לעיתים עתירות מנות וקלוריות, מפגשים משפחתיים, זמן אירוח וזמן פנוי העשוי להביא לאכילה לא מבוקרת. רגע לפני הראש השנה, אני מביאה בפניכם קצת טיפים להתנהלות נכונה והסברים על מאכלי החג השונים:

לכתבות נוספות בנושא:
תחל שנה וברכותיה: 6 טיפים איך להניע את השנה החדשה
האזינו: תפקידה של הפעילות הגופנית בירידה במשקל
המלך של הסיבולת: הכל על סגולותיו של הסלק ואיך הוא יכול לשפר את ביצועינו

דבש דבורים
תחליף נפוץ לסוכר. הוא מכיל אמנם וויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון – אך בכמות מזערית למנת הגשה. הדבש מכיל חדי סוכרים כמו גלוקוז ופרוקטוז, אשר תורמים לעלייה גבוהה ברמות הסוכר בדם, וכן קשורים בייצור מוגבר של כולסטרול בגוף. מסיבות אילו, לא הייתי ממליצה לשלבו כבסיס לתזונה יומיומית, ואם אפשר – להשתדל לא להפריז בצריכתו גם בחג. בכפית דבש יש כ-20-15 קלוריות, כך שתפוח עץ אחד עם כפית דבש אחת יכול להיות כקינוח שישתלב גם בדיאטה.

תמרים
תמר אחד הוא פחות או יותר שווה ערך קלורי לכפית דבש. אולם תמרים, בניגוד לדבש, עשירים בסיבים תזונתיים אשר גורמים לעלייה מתונה יותר של גלוקוז בדם. מומלץ להחליף את הדבש בממרח סילאן (דבש תמרים) או בממרח חרובים. שימו לב שאתם קונים ממרח טהור שהופק מהמקור הטבעי שלו ולא העשירו אותו בסוכר.

תמרים. עדיפים על דבש | צילום: Captainofhope, Wikimedia

דגים
הדגים אותם אנו נוהגים לאכול בראש השנה (שנהיה לראש ולא לזנב) הינם מקור מצוין לחלבון איכותי,  ברזל וחומצות שומן מסוג אומגה 3, החיוניות להתפתחות המוח. קציצת הדג הידועה "גפילטע פיש" עשויה מדג קרפיון, אשר נחשב שמן יחסית לדגי הים אחרים. במנת הגשה של קרפיון מבושל יש כ-150 קלוריות. דגים רזים, שניתן לשלבם בארוחה הם סול, בקלה ומוסר ים, ורצוי כאלו  שאינם מטוגנים.

צימעס
גזר מתוק, אשר מכינים אותו עם דבש, סוכר וצימוקים. מנת הגשה יכולה להגיע לכ-200 קלוריות.

טיפים נוספים שיסייעו לעבור את החג בשלום

1. רצוי לא להגיע רעבים מדי לארוחת החג. הרעב עלול להחליש את כושר ההתנגדות לפיתויים. לכן מומלץ לאכול במשך היום ארוחות קטנות: ארוחת צהריים קלה ללא דג ובשר, שדומה יותר לארוחת ערב רגילה, וכמה ארוחות ביניים, למשל יוגורט או פרי עם כמה שקדים  או פרוסת לחם עם ממרח דל שומן. זה יאפשר לכם ליהנות מארוחת חג ללא תחושת מלאות מיותרת ומבלי לחוש ייסורי מצפון.

השפע מפתה | צילום: shutterstock

2. בחג יש תמיד מבחר גדול של מזונות על השולחן. לכן, לפני שאתם מעמיסים על הצלחת בדקו מה מוגש ובחרו מראש מה תאכלו. בכל מקרה, כדאי לשים על הצלחת מנות קטנות מהרגיל – בגלל שפע המנות.

3. עדיף לאכול את המזונות שהערך התזונתי שלהם גבוה והקלורי נמוך: מאכלים על בסיס ירקות (סלטים ותבשילים), דגנים מלאים, בשר או דגים דלי שומן ללא טיגון.

4. איכלו לאט, בנחת ותיהנו מכל ביס (האוכל לא בורח לשום מקום). הציעו למשפחה לעשות הפסקות קצרות במהלך הארוחה. בזמן ההפסקה אפשר להעביר חידון  קצר על החג או על המשפחה, להקרין סרטון קצר מהחופשה האחרונה או לחשוב על פעילות אחרת שתתרום לגיבוש המשפחתי ותעשיר את חוויית החג. ההפסקות יעניקו לגוף מספיק זמן לתהליך העיכול והוא ישדר הרגשת שובע.

5. שתו הרבה מים או סודה או שתייה דיאטטית לפני ובמהלך הארוחה.

צילום: shutterstock

6. אחד המסלולים שבהם הגוף מאותת למוחנו על הרגשת השובע מתחיל ממילוי הקיבה עד נפח מסוים. שתייה מרובה תעזור להגיע לנפח זה מהר יותר.

7. הימנעו משתייה מתוקה. משקאות אלכוהוליים מכילים הרבה קלוריות. לא רצוי לצרוך כמות גדולה ממשקאות אלו בזמן הארוחה שעשירה בקלוריות ממילא.

8. מותר להגיד למארחים "לא תודה", זו לא בושה. אל תרגישו מחויבים לאכול כדי לרצות אחרים. הקשיבו לגופכם ואל תאכלו עוד אם אתם כבר שבעים.

9. אם אתם מארחים, חלקו בסוף הארוחה את מאכלי החג שנותרו בין האורחים כך שלא יישארו פיתויים בבית.

תפוח בדבש | צילום: Robert Couse-Baker, Wikimedia

10. העדיפו לקינוח כדור גלידה או תפוח עץ אפוי על פני עוגות וקינוחים עתירי שומן וסוכר.

11. נצלו את חופשת החג לפעילות גופנית ופעילויות ספורט, טיולים רגליים משחקי כדור , רכיבה על אופניים, שחייה.

12. אם הפרזתם בארוחת החג, חזרו לתפריט שלכם מיד למחרת. אל תאשימו את עצמכם ואל תתייסרו, פשוט תחזרו לשגרה.

ובסופו של דבר לזכור כי ישנה ארוחת חג אחת גדולה וגם מי שנמצא בתהליך של ירידה במשקל או שמירה, זה בסדר קצת לחרוג בארוחה זו, ליהנות ממאכלי החג ולהמשיך בשגרה למחרת. שתהיה לכולנו שנה מלאת אושר, כושר ובריאות!

 


 

הכותבת: ענת מטיאש, דיאטנית קלינית וספורט ומדריכת כושר MPH, מדיקס מחלקת תזונת ספורט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג