נשים מהירות

לקראת תחרויות הנשים במרחקים הבינוניים והארוכים בדייגו זהו זה! מחר בבוקר (שבת 27 באוגוסט 2011) זה מתחיל, וההתרגשות בשיאה. בדקות אלו משתתפות מרתון הנשים כבר דוחסות פסטה ונוזלים לתוך הגוף. רצות ה-10,000 מטרים כוססות ציפורניים ומריצות בראש טקטיקה של מקרים ותגובות והתייעצויות אחרונות עם המאמנים. אלו וגם אלו ישלימו את ריצותיהן ב-24 השעות הקרובות ויציגו לנו את אלופות העולם הראשונות באליפות זו. אז הגיע הזמן לקדימון האחרון בסדרה – לריצות הנשים במרחקים הארוכים והבינוניים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לקראת תחרויות הנשים במרחקים הבינוניים והארוכים בדייגו

זהו זה! מחר בבוקר (שבת 27 באוגוסט 2011) זה מתחיל, וההתרגשות בשיאה. בדקות אלו משתתפות מרתון הנשים כבר דוחסות פסטה ונוזלים לתוך הגוף. רצות ה-10,000 מטרים כוססות ציפורניים ומריצות בראש טקטיקה של מקרים ותגובות והתייעצויות אחרונות עם המאמנים. אלו וגם אלו ישלימו את ריצותיהן ב-24 השעות הקרובות ויציגו לנו את אלופות העולם הראשונות באליפות זו. אז הגיע הזמן לקדימון האחרון בסדרה – לריצות הנשים במרחקים הארוכים והבינוניים

מאת:חגי אשלגי

800 מטרים


עוד אחת מהריצות היותר מרתקות והפחות צפויות באליפות. נתחיל מהסיבוך – חמש רוסיות שהופיעו השנה מעט מאד מחוץ לאמא רוסיה, מובילות את הדירוגים העולמיים. הן הלכו ראש בראש במבחנים הרוסים בצ'בוסקארי בסוף יולי, וקצרו את התוצאות הטובות בעולם. האם זה אומר שהן הצליחו למשוך את הכושר הטוב עד אליפות העולם? האם התוצאות ביולי היו נקיות? לא מעט שאלות. אבל צריך לזכור שלרוסיות יש היסטוריה מרשימה בריצות הבינוניות. אדרבא, שיאנית העולם המכהנת במרחקים של 1,000 מטרים והמייל היא עדיין סבטלנה מסטרקובה הרוסיה, שקטפה זהב גם ב-800 מטרים וגם ב-1,500 מטרים באולימפיאדת אטלנטה. אז לא צריך להיות מקום לפליאה אם מאריה סאבינובה, יוליה רוסנובה או יקטרינה קוסטטצקאיה ישלטו בריצה וייקחו מדליות. אבל בריצה טקטית, אפילו ריצת קבוצתית של שלושת הרוסיות עלולה להתמוטט לנוכח היכולות המוכחות של קנאיה סינקלייר מג'מייקה, ג'נט ג'פקוסגיי הקנייתית וג'ני מדוואס הבריטית בעלת הסיומת החזקה. גם האמריקאיות מורגן יוסני ואליסיה מונטנו עשויות להימצא בתמונה ב-100 מטרים האחרונים. אבל אם קסטר סמניה – אלופת העולם המכהנת מדרום אפריקה – תגיע בכושר שהביא לה את התואר לפני שנתיים (וספק אם כך יהיה), לאף אחת מהנ"ל לא יהיה סיכוי. גורם משפיע אמיתי הוא היכולת של הרצות לעבור בלי עייפות מיותרת שלושה סבבי תחרות עד הגמר.

זה קורה – גמר ה-800 מטרים בערב האליפות האחרון ב-4.9.2011.

מאריה סאבינובה
מאריה סאבינובה (צילום: Erik van Leeuwen)


1,500 מטרים


אחת הרצות היפות באליפות היא גם אחת הטובות שבהן.
מאריאם יוסוף ג'מאל שרצה בצבעי בחריין החלה את חייה כזנבש טולה באתיופיה. אודותיה ואודות תהליך המעבר שלה לריצה בצבעי בחריין, כתב אילן גולדמן בשוונג. כך או כך, הגברת ג'מאל היא אלופת עולם פעמיים ברציפות בריצה זו ותנסה להגן על תוארה בפעם השלישית. מעבר לכך, היא מחזיקה בשתי התוצאות הטובות בעולם השנה. יש לה גם ניסיון, גם הוכחת יכולת וגם כושר מתאים לשמר אצלה את תואר אלופת העולם. האתיופית הצעירה, קלקידן גזהגנה מסוכנת וכך גם בת ארצה גלטה בורקה. יקטרינה גורבנובה הרוסיה הוכיחה השנה כושר טוב, וכך גם המרוקאיות סיהאם חילאלי ובטיסאם לחואד. אבל אם נקשיב לסבסטיאן קו, הגיעה זמנה של אנגליה לחזור כאומת הריצה המפוארת שהיא – ולשם כך מי מתאימה יותר מאשר רצה הנושאת את השם אינגלנד – האנה אינגלנד. לצדה עם היוניון ג'ק תרוץ גם סגנית אלופת העולם ליסה דובריסקי, בעלת הסיומת הטובה. כשמוסיפים לקדרה הרותחת את האמריקאיות בראשות מורגן יוסני (יחד עם ג'ניפר ברינג'ר-סימפסון וקריסטין וורת-תומאס הוותיקה), עוד רצות רוסיות מצוינות וכמובן את הקנייתיות, מקבלים תבשיל מסובך יותר מצ'ולנט. ועל תבשיל כזה האקסיומה ידועה – יודעים איך זה נכנס אבל לא יודעים איך זה יוצא.

זה קורה – גמר ה-1,500 מ' ביום 1.9.2011.

מאריאם יוסוף ג'מאל
מאריאם יוסוף ג'מאל – מאחור (צילום: Anthony Stanley)


3,000 מטרים מכשולים


טוב, בגברים ריצה זו נשלטת אבסולוטית על ידי נערי גבעות נאנדי ממערב קניה.
מדוע שהדבר יהיה שונה אצל הנשים? עובדה! אלופת העולם המכהנת היא מרתה דומינגז הספרדייה – דמות בכירה באתלטיקה הספרדית שנחשדה לאחרונה במעורבות עמוקה בשימוש בחומרים אסורים ועירויי דם. דומינגז לא הגיעה לדייגו, ואלופת העולם החדשה תבוא קרוב לוודאי מקניה או מאתיופיה. הקנייתיות – מילכה צ'מוס צ'יווה המצוינת, מרסי נג'ורוגה ולידיה ג'בט – ירוצו טקטית וקבוצית כמיטב המסורת הקנייתית, אבל סופיה אספה האתיופית עם כמה מבנות ארצה, וחביבה גאריבי הטוניסאית, בהחלט יכולות לסכן אותן.

זה קורה – גמר ה-3,000 מכשולים ביום 30.8.2011.

מילכה צ'מוס צ'יווה
מילכה צ'מוס צ'יווה (צילום: Chell Hill



ריצת ה-5,000 מטרים


לאחר שהתברר שטירונש דיבאבה לא תופיע לאליפות, נראה שהקרב נועד להתקיים בראש ובראשונה בין ויוויאן צ'ריוט הקנייתית ומסרט דפאר האתיופית. דפאר היא היצור האנושי הדומה ביותר בריצתו לנמר. זורמת, ממוקדת, שוטפת ומשחרת לטרף. היא מחזיקה בתוצאות השניה והשלישית בהיסטוריה (אחרי שיא העולם של דיבאבה). צ'ריוט מצדה, מחזיקה בתוצאות הרביעית והחמישית בהיסטוריה. לכך יש להוסיף את העובדה שצ'ריוט היא אלופת העולם המכהנת ושהיא רצה השנה משמעותית מהר יותר מדפאר. מנגד, צריך לזכור שגם צ'ריוט וגם דפאר רצות מחר גם את ה-10,000 מטרים במטרה לנצח נגד יריבות חזקות – ריצה שעשויה לגבות מהן מחיר. לתמהיל יש להוסיף את סילביה קיבט ולינט מסאי מקניה (מסאי תכפיל ריצות גם היא עם הופעה ב-10,000 מ') ואת סינטייהו אג'יגו וגנזבה דיבאבה (אחותה הקטנה של שיאנית העולם) האתיופיות. אם הגמר לא יהיה טקטי עד רמה של טיילת, המדליסטיות צפויות להגיע מבין ששת אלו.

זה קורה – גמר ה-5,000 מ' ב-2.9.2011

ויויאן צ'ריוט
ויויאן צ'ריוט (צילום: David Revuelto)

ריצת ה-10,000 מטרים


לאלופת העולם לינט מסאי מקניה לא יהיה קל להגן על תוארה.
כמו אצל הגברים, גם כאן, כמה נשים מהירות החליטו לנסות להכפיל מאמצים ב- 5,000 וב- 10,000.  הבולטות שבהן הן מסאי עצמה, בת ארצה ויוויאן צ'ריוט ומסרט דפאר האתיופית. למרות האיכות המוכחת של בנות קניה, רק דפאר ובת ארצה מסלש מלקאמו יכולות להשוויץ בתוצאה של פחות מ-30 דקות. סאלי קיפייגו ופריסקה צ'רונו הקנייתיות קבעו שיאים אישיים בריצה זו השנה. לכל אלו יש להוסיף את סגנית אלופת מרתון ניו-יורק שהיא גם מדליסטית הארד בריצה ל-10,000 מטרים מאליפות העולם האחרונה וגם מדליסטית הארד באליפות העולם בריצות שדה השנה – האמריקאית שליין פלנגאן. פלנגאן יודעת להתעלות במעמדים חשובים ובמידה שהמזרח אפריקאיות יפתחו בריצה קבוצתית עם קצב רצחני, פלנגאן תהיה זו שתנסה לצמצם ולעקוף את אלו שינשרו. גמר ראשון על המסלול שיניב ריצה מרתקת – כבר מחר בצהריים (שעון ישראל).

זה קורה – גמר ה-10,000 מטרים ביום הראשון של האליפות ב-27.8.2011.

שליין פלנגאן
שליין פלנגאן – מקדימה (צילום: Courtenay Redis)


מרתון


בדומה למרתון הגברים, המנצחת באליפות העולם תוכרע בעיקר על בסיס עמידותה לחום סוף הקיץ הקוריאני. לא הרי תחרות מרתון סתווית או אביבית בבירה אירופאית בטמפרטורה ממוצעת של 13-16 מעלות, כהרי ריצת התשה צפופה, מתוחה ועיקשת באליפות עולם באוויר שעשוי להגיע לטמפרטורה של 29-30 מעלות עם למעלה מ-70% לחות בשעות הבוקר. אגב, זו בדיוק התחזית לשעות המרתון בדייגו מחר (ולזה תוסיפו סיכוי לממטרים פזורים). רצות המזרח יהיו גם קרובות הביתה וגם מוכנות לתנאי מזג האוויר הנוראיים. אם הן בכושר, לא יהיה פשוט לנער את הטובות מבין הסיניות והיפניות והן עשויות להישאר בחזית המרוץ (או קרוב לה) גם בחמישה ק"מ האחרונים. בקזינו ארוחת הבוקר הימרתי על שתי אסיאתיות במקומות הראשונים, אבל דוכן מנצחים ללא רצה מזרח אפריקאית לא ייראה לחלוטין תקין. צפו קרב התשה קשה. לא תידרשנה האצות ו"שבירות" רבות מדי. רק יכולת לשמר את הקצב למול תנאי מזג האוויר. אגב, באופן מסורתי, דווקא רצות מאירופה (ובעיקר מחלקה המזרחי) מגלות עמידות לחום וקוצרות מדליות במרתון אליפות העולם.

זה קורה – המרוץ הראשון באליפות העולם כבר מחר לפנות בוקר – באמצע הלילה שבין שישי לשבת שעון ישראל! נתראה שם.


חגי אשלגי – שואף לתנועה.

קישורים: אתלטיקה, ריצה, עולם תחרותי, אליפות העולם באתלטיקה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג