מארק קוונדיש – הטיל מהאי מאן רוכב למפגש עם הגורל בטור דה פראנס: חלק ב' ואחרון

אחרי השנים השחונות כולם חשבו שזה הסוף שלו, אך קוונדיש חשב אחרת. הוא חזר ובגדול, השווה את שיאו האגדי של אדי מרקס וכעת יכול לשבור אותו בהופעה אחת אחרונה ואגדית. וגם: מה זה בכלל אומר להיות ספרינטר בגרנד טור?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מארק קוונדיש | צילום: shutterstock

לחלק הראשון של הכתבה – מארק קוונדיש – הטיל מהאי מאן רוכב למפגש עם הגורל בטור דה פראנס: חלק א'

מהו בעצם ספרינט כביש בטור דה פראנס?

קשה לתאר את החדות, המיקוד, חוש ההתמצאות, האינסטינקטים והשליטה באופניים שנדרשים לספרינט מנצח בטור דה פראנס.

קשה גם לתאר את המחירים שמשלמים רוכבי ספרינט הכביש רק כדי להתמודד במיאוץ לקו בסיומו של שלב. הם לעולם לא יתמודדו על מיקום בדירוג הכללי. אין להם את היכולת האירובית של המטפסים ורוכבי נגד השעון. המרוץ בשבילם, הוא דבר אחר לגמרי. הם באו להתפוצץ!

בשביל לנצח ספרינטים בטור דה פראנס, הם חייבים לעבור 3,300 – 3,600 ק"מ של פסגות הרי הפירנאים והאלפים, ימי שמש לוהטים עם כבישי זפת נמסים מחום, ומרדפים מתישים. הם צריכים לעבור את הטור כולו, רק כדי להגיע בזמן ובמיקום מיטביים לנקודת זינוק להתמודדות על כ-7-5 שלבים שמתאימים לניצחון ספרינט. 12 שניות של התפוצצות אדרנלין ואגרסיביות מזוקקת, במאוץ לקו הסיום.

לכתבות נוספות לקראת הטור דה פראנס:
הקטעים המטורפים, פרשות הסמים ולמה החולצה צהובה? ההיסטוריה של הטור דה פראנס
וינגגור, פוגצ'אר וכל השאר: מי ינצח בטור דה פראנס 2023?
שמונה קטעי טיפוס קשוחים ונג"ש אחד בלבד: סקירת מסלול הטור דה פראנס 2023
היום בו עולם האופניים השתנה: 25 שנה לפרשת הסימום "פסטינה" בטור דה פראנס

נקודת הפריצה לספרינט אופייני היא כ-200 מ' לפני קו הסיום. כן, מתוך ה-3,300 ק"מ של הטור, הספרינטרים חיים בשביל 7-5 מקטעים של 200 מ' כל אחד (כ-1,200 מ' במצטבר בטור דה פראנס כולו). בראשם – בשדרת השאנז אליזה. ה"מכה" של ספרינט הכביש.

דמיינו השתתפות ב-21 מרתונים תחרותיים מדי יום לאורך שלושה שבועות, כשהמטרה היא להגיע במיקום מיטבי ל-100 מ' האחרונים ב-7-5 מהם, ושם, להוריד ראש ולהתפוצץ במהירות שיא לקו הסיום מול טובי הספרינטרים בעולם. כך נראה עולמו של ספרינטר בטור דה פראנס.

מארק קוונדיש מנצח | צילום: William Morice, Wikimedia

הכרח נוסף לכל ספרינטר, הוא קבוצה. כשבריחה יוצאת בשלב שמאפשר סיום בספרינט (שלב יחסית שטוח), פועלי קבוצות הספרינט יקרעו את עצמם עשרות קילומטרים בקדמת הדבוקה כדי להחזיר את הבריחה, ולייצר לספרינטר שלהם הזדמנות להתמודד. ככל שהצליחו כבר להדביק את הבריחה, עכשיו הם ינסו להחזיק קצב מטורף (65-55 קמ"ש) בחזית הדבוקה בקילומטרים האחרונים, כדי למנוע בריחות נוספות. בסיום, הם שואפים להביא "רכבת" של 3-2 רוכבי הקבוצה, שתוכל למשוך את הספרינטר ולהביאו לראש הדבוקה, כדי שיוכל להתפוצץ באותם 200 מ' אחרונים לקו הסיום – מקטע "מאיץ החלקיקים" בו מתקפת הספרינט משוגרת, מתקיימת ומוכרעת.

לא הרי ספרינט בשלבים מוקדמים בטור (בהם כולם עדיין רעננים) כהרי ספרינט בשלבי הסיום. לקראת הסיום, למי שנותר כוח והתאושש טוב יותר, יתרון עצום. לא פעם – מכריע.

לתוך הקדירה הרותחת הזו צקו את 10 רוכבי ספרינט הכביש המהירים בעולם, והרי לכם התחרות הנפיצה, רוויית סיכונים, המוטרפת והאגרסיבית על ניצחון ספרינט בטור דה פראנס. אחרי 200-150 ק"מ מתישים, למשך 12 שניות, במהירויות של 66 עד 70 קמ"ש ובדופק 200+, המנצח חייב להיות לא רק הכי מהיר, אלא גם בעל חוש ההתמצאות, החוכמה הטקטית, האינסטינקטים התחרותיים, יכולת הביצוע, ההתאמות לנסיבות המשתנות, והשליטה באופניים, הטובות בעולם.

בסביבת מוטרפת זו, מארק קוונדיש הוא רוכב האופניים הטוב בכל הזמנים.

מארק קוונדיש | צילום: Shutterstock

הסוף של קוונדיש; והקאמבק
כפי שתואר בפרק א', השנים 2017 עד 2020 היו איומות עבור קוונדיש. לאחר ניצחון ב-30 שלבי טור עד 2016, המבערים של "הטיל מהאי מאן" כבו. בסתיו 2020, לאחר 4 שנים ללא אף ניצחון בגרנד טור, אמר הבריטי (אז בן 35) כי ייתכן שמרוץ גנט-ובלגם (שהתקיים לאחר דחיית הקורונה באוקטובר 2020) יהיה תחרות האופניים האחרונה שלו.

אבל אז הגיעה 2021.

2021 – חזרה לקוויקסטפ
בסוף 2020 עתידו התחרותי של קוונדיש כבר היה מאחוריו. רק הוא סירב לקבל את זה. ספרינטר הכביש הגדול בכל הזמנים, שיחר אחר פתחי הקבוצות המקצועניות, והתחנן לחזור, גם אם לאשפתות הענף. אחרי 4 שנים שחונות, בגיל 35, האיש שלא צריך היה להוכיח לאף אחד שום דבר, ירד על ברכיו כדי לנסות להוכיח הכל שוב מחדש.

השועל הוותיק פטריק לפברה, מנהל קבוצת קוויקסטפ, "עשה טובה". הוא הסכים לקבל את קוונדיש בחוזה מינימום של איגוד האופניים לרוכב בקבוצה מקצוענית (40,000 יורו בשנה), בתנאי שקוונדיש יביא את נותן החסות שלו בעצמו.

זה כל מה שמארק קוונדיש היה צריך. הוא חזר לקוויקסטפ בשכר מינימום כטירון שעתידו מאחוריו. מעין פרויקט ניסויי לזכר הימים הטובים. על השתתפות בטור דה פראנס, לא היה בכלל מה לדבר.

מארק קוונדיש | צילום: Andreas Schmidtke, Wikimedia

תראו מי זה… הטיל מהאי מאן
באפריל 2021 סיים קוונדיש שלישי במרוץ שקלדפרייס. קוונדיש מחשיב את שקלדפרייס כקלאסיקה של הספרינטרים. הוא ניצח שם אי אז לראשונה ב-2008 לפני שזכה בשלב הראשון שלו בטור דה פראנס. כשהטיל המתבגר סיים שלישי בשקלדפרייס (אחרי יספר פיליסן וסאם בנט), זקני הענף הרימו גבות וזקפו אוזניים. עיתונאי האופניים הבלגים המחוספסים, חידדו עפרונות בשקט.

ארבעה ימים אחר כך, הטיל זינק לטור של טורקיה, ומופע קסמים פתאום התחיל. קוונדיש ניצח 4 שלבים מתוך 8 במרוץ השלבים הטורקי. בשניים מהשלבים בטורקיה ניצח יספר פיליפסן. אותו פיליפסן שהקדים אותו שבוע קודם בשקלדפרייס. ה"טיל" התחיל לצבור בטחון – "פיליפסן ניצח את קלאסיקת הספרינטרים בשקלדפרייס, ועכשיו ניצחתי אותו, אז זה סימן טוב", אמר.

הטור הטורקי הוא מרוץ קטן. קוונדיש עדיין היה רחוק מאד מלזכות במקום בקבוצת 8 רוכבי קוויקסטפ לטור דה פראנס. משבצת הספרינטר היוקרתית של קבוצת הפאר הבלגית נשמרה לסאם בנט מאירלנד, ששנה קודם, לקח שני שלבים בטור ואת חולצת המאיצים הירוקה.

אבל בחודש יוני 2021, עבר בין בנט ל-לפברה חתול שחור. בגודל של פנתר. בנט הודיע ל-לפברה בשיחה מאירלנד, שהוא פצוע וספק אם יוכל להתחרות בטור. לפברה – בלגי חם מזג גם ביום קר – התחיל להתפלפ. תחילה בשקט, ואחר כך, פומבית, הוא הציף את תקשורת האופניים בביקורת זועמת, לפיה סם בנט הוא פחדן, שכנראה כבר חתם בקבוצה אחרת לשנה הבאה. לפברה רתח. קוונדיש, המשיך בשקט בשלו – ולקח עוד ניצחון על הכביש.

מארק קוונדיש בפוזה אופיינית | צילום: Shutterstock

ב-13 ביוני, שבועיים לפני הטור, אחרי שניצח בשלב האחרון של טור בלגיה הקצר, התיישב לפברה עם ה-Manxman לארוחת ערב, ושאל אותו, אם במקרה שבנט לא יחלים, האם קוונדיש ירצה להשתתף בטור דה פראנס. התשובה המדהימה של קוונדיש היתה – כן, אבל לא בשכר הנוכחי. לפברה הבין שהברירות שלו מתחילות להצטמצם, ושבכל זאת, קוונדיש כבר הראה שהוא מסוגל לנצח.

בנט כמובן כבר לא הגיע לצרפת. בדקה ה-90 ממש – מארק קוונדיש קיבל את הקריאה, אחרי שכנראה שיפר את סעיף הבונוסים בחוזה שלו לקראת הטור המתקרב. מה אכפת ללפברה אם קוונדיש בטוח בעצמו? בלי ניצחונות, ממילא אין בונוסים. יומיים לפני הכרזת הקבוצות הגיע ה"טיל" לעיר הזינוק ברסט. מה שקרה אחר כך, חקוק לנצח בסלע בדברי ימי האופניים.

טור 2021 – מסע קסם המסתורין
יש אומרים שהכל מכתוב, יש אומרים שהגורל הולך עם הטובים, ויש שפשוט אומרים שאת מה שהתרחש בטור 2021, אין טעם לנסות להסביר. קוונדיש אמנם הגיע לטור 2021 בגיל 36, אבל מורעב על סף גוויעה לניצחון, ארבע שנים אחרי השלב האחרון בו זכה.

באמתחתו של הבריטי הוסלקו שלושה כלי נשק מכריעים – תבונת כביש שיכולה להיות רק לו בגיל 36; אהבתם ומחויבותם הבלתי מסויגת של חבורת הרוכבים הקשוחה של קוויקסטפ; ורוכב דני בשם מייקל מורקב, אותו הכתיר קוונדיש בהמשך כ"איש ה-Leadout (מוביל הספרינטרים) הטוב בכדור הארץ".

שלבים 1 ו-2 לא התאימו לסיומות ספרינט. בשלב 3, ניצח טים מרליר הבלגי לפני חברו לקבוצת אלפסין, יספר פיליסן. הצמד המהיר של אלפסין נכנס לקצב. קוונדיש, בכלל לא הצליח להתמודד.

בשלב 4 הצמד מרליר-פיליפסן שוב פרץ קדימה בביטחון, אחרי הובלה של מתיו ואן דר פול (בחולצה הצהובה). קוונדיש נצמד להם לגלגל. 200 מ' לסיום נעקף רוכב הבריחה האחרון. 150 מ' לסיום קוונדיש השתחל וצלל כמו חתול מתחת למרפקי המתחרים, ועקף את פיליפסן על הקו. אחרי 4 שנים, ומה שנראה כסוף קריירת האופניים שלו, הטיל חזר. קוונדיש התיישב על הכביש לאחר הסיום, ודקות ארוכות מירר בבכי. איתו, התרגש עד דמעות עולם האופניים כולו.

יומיים אחר כך, בשלב 6, קוונדיש שוב נדבק לרכבת של אלפסין, ועקף אותם שוב. ניצחון שלב 32 לקוונדיש בטור דה פראנס, בעיירה שאטורו – בה לקח את ניצחון הטור הראשון שלו ב-2008. תור הרוכבים שהגיע לברכו, כלל את ותיקי הדבוקה כולם.

מאותו רגע, שם אחד ומספר אחד התחילו לרחף באוויר. השם – אדי מרקס. המספר – 34. שיא ניצחונות השלב בטור דה פראנס ששייך לגדול רוכבי הכביש בכל הזמנים. האם קוונדיש יגיע ל-34? ה-Manxman סירב אפילו לקבל שאלות בנושא. "אל תגיד את השם! אל תגיד את השם!" אמר לעיתונאי, "אני לא חושב על שום דבר".

קוונדיש ניצח שוב בשלב 10 לתוך ואלנס, ובחום הלוהט אחרי 220 ק"מ של רכיבה (השלב הארוך ביותר בטור 2021), השווה את השיא של מרקס עם הניצחון ה-34 שלו בחום הלוהט של קארקאסון.

ארבעה ניצחונות בטור אחד, בגיל 36. הישג שאף ספרינטר לא השיג מעולם. אבל שם זה נעצר. בשאנז אליזה ניצח הבלגי המצוין וואוט ואן ארט.

מארק קוונדיש מנצח בקטע 10 בטור דה פראנס 2021 | צילום: יוטיוב

2022 – הטיל מושאר בבית
שנת 2022 הייתה לא רעה, אבל גם לא טובה. קוונדיש זכה באליפות בריטניה, לקח שלב בג'ירו, ניצח במרוץ מילאנו-טורינו, ועוד. אבל לפברה החליט לא לקחת אותו לטור. הספרינטר של קוויקסטפ לטור היה פאביו יקובסן, שזכה בסוף בשלב אחד בלבד. לפברה אמר: "קוונדיש מנסה להתעשר".

הדרך המשותפת של קוונדיש וקוויקסטפ הגיעה לסופה. בגיל 37, אף אחד לא ידע אם הטיל ישוגר שוב.

2023 – מעבר לקבוצת אסטנה, ומפגש עם הגורל
רוכב העבר אלכסנדר וינוקורוב, האיש החזק בקבוצת אסטנה הקזחסטנית, נתן בעבר הזדמנויות לכוכבים גדולים שהפכו חסרי קבוצה, כולל ללאנס ארמסטרונג ולאלברטו קונטדור. הפעם, וינוקורוב החליט לקחת את קוונדיש.

2023 התחילה צולע. קוונדיש כבר בן 38. אבל באפריל, הוא שוב סיים שלישי בשקלדפרייס. שוב אחרי פילפיסן שניצח. בדיוק אותה התחלה כמו ב-2021.

בג'ירו ד'איטליה, קוונדיש רכב 21 שלבים בקור, בגשם, בהרים הגבוהים, ובעליות הכי תלולות שנראו בג'ירו זה שנים. באמצע הג'ירו, הודיע קוונדיש ששנת 2023 תהיה השנה התחרותית האחרונה שלו. הוא ייחל לסיים בניצחון בג'ירו האחרון שלו. הוא ניסה, וניסה, ובסוף זה בא.

הג'ירו הסתיים ברומא. הקילומטר האחרון – למרגלות הקולוסיאום. ב-100 מטרים האחרונים של הג'ירו האחרון שלו, הגלדיאטור הופיע, ופשוט העיף את כל המתחרים שניצחו אותו שלושה שבועות. הטיל שוגר ברומא, ניצח את שלב הג'ירו האחרון שלו, והשלים ניצחונות ב-17 שלבי ג'ירו.

קילומטר אחרון של ג'ירו ד'איטליה 2023:

החל ממחר (שבת), נותר רק הטור דה פראנס האחרון. קבוצת אסטנה שכרה את חברו של קוונדיש לרכבת הספרינט בעשור הקודם – מארק רנשואו האוסטרלי – כ"יועץ ספרינט" מיוחד לטור. היכולות של חבריו של קוונדיש לקבוצת אסטנה להביאו לעמדת זינוק לניצחון רחוקות מלהיות ידועות, ההזדמנויות לניצחונות ספרינט מועטות (6 הזדמנויות בלבד), "הטיל" בכל זאת כבר בן 38, והיריבים שלו צעירים ממנו ומהירים ממנו – טובי הספרינטרים של הדור הנוכחי.

אבל כשהספרינטר הגדול בכל הזמנים מגיע למפגש עם גורלו, כשעל השולחן שיא ניצחונות השלב בכל הזמנים בטור דה פראנס, אפילו אתרי ההימורים באירופה מגלים – מעטים מהמרים נגדו.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

מרוץ חדרה 26.4.2024 | הוידאו הרשמי
מרוץ חדרה 26.4.2024 | הוידאו הרשמי
01:40
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
03:16
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52