היום בו עולם האופניים השתנה: 25 שנה לפרשת הסימום "פסטינה" בטור דה פראנס

בעוד כמה ימים יחל הטור דה פראנס 2023. רגע לפני, "גלגלי ההיסטוריה" מזכירים את הפרשה שטלטלה את הטור של 1998, בו ביקורת מכס שגרתית גילתה כמויות אדירות של סמים שיועדו לרוכבי קבוצת "פסטינה" הצרפתית: "בלי הפרשה, דבר לא היה משתנה"
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
פרשת פסטינה. כשעולם האופניים השתנה לבלי היכר | צילום: מתוך יוטיוב

נוביל-אן-פירה, עיירה מנומנמת בצפון צרפת, היא לא בדיוק המקום שהייתם מצפים שיטלטל את עולם הספורט. אבל לפני 25 שנה, במעבר גבול קטן סמוך לעיירה, החלה אחת הפרשות המכוערות ביותר בענף האופניים, שהשלכותיה מורגשות בכל עולם הספורט עד היום.

ביום רביעי, 8 ביולי 1998, עיני אוהדי האופניים היו נשואות בכלל לדבלין, שם התקבצו רוכבי הצמרת לקראת ההזנקה של הטור דה פראנס ה-85. היו שם האלוף המכהן, "הקייזר" יאן אולריך; מנצח הג'ירו, מרקו "הפיראט" פנטאני; אלוף הטור של 96' ביארן ריס; והיו גם שני המובילים של קבוצת פסטינה – אז הקבוצה הבכירה בעולם – אלכס זולה השוויצרי ורישאר וראנק הצרפתי.

עוד כתבות "גלגלי ההיסטוריה" בשוונג
גדול רוכבי איטליה בכל הזמנים פאוסטו קופי
אדי מרקס, ה"קניבל" שהשאיר חותם על ההיסטוריה
קבלו את שון קלי, "המלך" שון קלי
הרוכב האמריקאי הראשון שניצח בטור דה פראנס

מי שממש לא בלט בהיעדרו מכל הטקסים והמסיבות של הימים שלפני תחילת המרוץ היה ווילי ווט הבלגי, הסונייר האישי של וראנק, שתפקידו בפסטינה היה לדאוג לצרכיו של הרוכב הכוכב. המעסה הבלגי היה בנסיעת עבודה כשביקש לחצות את גבול צרפת-בלגיה ליד העיר ליל. בדיקה שגרתית של אנשי המכס גילתה ברכבו מאות מבחנות שהכילו הורמון גדילה, טסטוסטרון, סמים סינטטיים וחומרים נוספים. בחיפוש על גופו נמצאו מריחואנה, קוקאין והרואין. "פרשת פסטינה" החלה להתגלגל.

פאט מקווייד האירי, לימים ראש איגוד האופניים הבינלאומי, היה אז אחראי על ההזנקה. לדבריו, מנהל הטור, ז'אן-מרי לבלן, התקשר לבשר שיש לו חדשות רעות, אבל הוסיף שהוא ינסה להשתיק את זה עד שהמרוץ יגיע לצרפת. מעצרו של ווט פורסם אמנם בסוכנויות הידיעות, אבל צרפת הייתה עסוקה בחגיגות העלייה לגמר אליפות העולם בכדורגל, והסיפור ירד מהרדאר.

הרוכבים, מצדם, כבר הבינו שמשהו קורה. בביוגרפיה שפרסם רוכב העבר הבריטי דיוויד מילר, הוא סיפר שהיו שמועות שהקבוצות זרקו את הסמים שלהן לים בזמן השייט במעבורת מאירלנד לצרפת. כשגלגלי האופניים נחתו בצרפת, יומיים לאחר הזכייה של צרפת במונדיאל, הענף כבר לא היה אותו דבר.

לכתבות נוספות לקראת הטור דה פראנס:
בלי הטור, בלי חוזה, עם חלום: האם זהו סוף הקריירה של כריס פרום?
מוכן לטור דה פראנס: פוג'צאר הרשים וניצח לראשונה מאז הפציעה, התרסקות לאוונפול
בתום קרב מרתק: סימונה ולאסקו ניצח באליפות איטליה באופני כביש, לורנצו רוטה שני

התברר שהמשטרה ניצלה את הזמן כדי לפשוט על המטה של קבוצת פסטינה ומצאה שם מסמך שפירט את שיטת הסימום הממוסדת של הקבוצה. עם הגעת הקבוצות לעיירה שולה בסיום הקטע הרביעי של הטור, המשטרה פשטה על המלון של פסטינה ועצרה את המנהל הספורטיבי והרופא של הקבוצה. בהמשך הקבוצה כולה נזרקה מהטור והרוכבים אף הם נעצרו. חמישה מהם הודו בשימוש בסמים. מנהליה טענו שכך קורה בכל הקבוצות.

ואכן, יום לאחר סילוקה של פסטינה נמצאו כ-100 אמפולות שהכילו חלבון אריתרופואטין (EPO) במכונית של קבוצת TVM. בפשיטה על המלון שבו הקבוצה התאכסנה בטולוז נמצאו סמים נוספים ובכיריה נעצרו. בהמשך הקבוצה סולקה.

הדבוקה הגיבה במחאה וברכיבה איטית. חמש קבוצות בכירות פרשו מהטור בשל היחס לרוכבים של פסטינה. המשטרה ערכה שורה של פשיטות נוספות ועצרה מנהלים ורוכבים של קבוצות נוספות. בהמשך הגיעו משפטים והרחקות מהענף, אבל יותר מכל ההכרה, או לפחות ההודאה, ששימוש בסמים בענף האופניים הוא לא מנת חלקם של כמה תפוחים רקובים, אלא תופעה רווחת וממוסדת.

על אף שאף רוכב לא נכשל בבדיקת דם במרוץ, בו נערכו 108 בדיקות סמים, אי אפשר היה יותר להתעלם מהבעיה. ואכן, בדיקה חוזרת שנערכה ב-2004 לבדיקות שתן שנלקחו מ-60 רוכבים שהשתתפו בטור של 98' גילתה ש-44 מהם נמצאו חיוביים לשימוש בסמים.

רוכבים רבים הודו בהמשך בשימוש בסמים גם אם לא נתפסו. פנטאני שניצח במרוץ נזרק שנה לאחר מכן מהג'ירו בעקבות בדיקות דם בעייתיות ומת בהמשך ממנת יתר של קוקאין. אולריך שסיים שני נתפס כעבור שנים משתמש בסמים. מבין כל העשירייה הראשונה בסיום הטור, רק שניים לא נתפסו או הואשמו בשימוש בסמים. גם זולה, וראנק ו"מר 60%" ריס הודו בשימוש בסמים.

"בלי הפרשיות כמו פסטינה היינו ממשיכים עם עולם של בורות", אמר לבלאן כמה שנים לאחר מכן, "ככה קיבלנו את זה לפנים". בעקבות הפרשה שופרו בדיקות הסמים, שונו החוקים, נוספו דרכונים ביולוגיים ובדיקות באימונים. ובהמשך גם הוקמה הסוכנות העולמית נגד סמים בספורט.

הטור של 1999 כבר כונה "טור ההתחלה החדשה". המארגנים ניסו לשדר שיוצאים לדרך חדשה ונקיה. הם אפילו זכו בפנים חדשות לעידן החדש של הענף: רוכב אמריקאי צעיר שהתגבר על סרטן בשם לאנס ארמסטרונג. איך זה נגמר בסוף כולם יודעים.

עולם האופניים ימשיך לספוג עוד זעזועים רבים. "מבצע פוארטו" חשף ב-2006 את תעשיית עירויי הדם האסורים וגילה לעולם כיצד רופאים ורוכבים מוצאים דרכים חדשות להתגבר על רשויות האכיפה. "מבצע אדרלאס" שנחשף לפני שלוש שנים בגרמניה ואוסטריה הוסיף עוד שמות של רוכבים (וספורטאים בענפים אחרים) לרשימה השחורה.

אבל פרשת פסטינה היתה קו פרשת המים. יותר כבר אי אפשר היה לעצום עיניים אל מול השימוש השיטתי והנרחב בסמים סינתטיים, שהיו חלק מעולם האופניים עוד משנות ה-40' של המאה הקודמת. "אם פקידי המכס לא היו עוצרים את המכונית של פסטינה, אין לי ספק ששום דבר לא היה משתנה", סיכם זאת מילר. ומאותו יום, כל רוכב נאלץ להתמודד עם החשד שהוא לא חוצה את האלפים רק בעזרת מים וחטיפי אנרגיה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

מרוץ חדרה 26.4.2024 | הוידאו הרשמי
מרוץ חדרה 26.4.2024 | הוידאו הרשמי
01:40
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
03:16
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52