ללמוד מהטובים ביותר: 10 טיפים לרצים ולרצות מאלוף ושיאן ישראל טדסה גטהון

פגשנו את אחד האתלטים המובילים בישראל וביקשנו ממנו עצות לרצים החובבים והמתחילים: מהחשיבות של אימוני עליות וגיוון המסלולים, דרך בחירת נעליים נכונה ועד ההתמודדות עם החום של הקיץ
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
טדסה גטהון. ישבור את השיא הישראלי? | צילום: Maxim Dupliy

טדסה גטהון בן ה-25 חווה עונת תחרויות פשוט חלומית עד כה מבחינתו. רק לפני שלושה שבועות הוא שבר את השיא הישראלי בריצת 10,000 מטר, וזאת אחרי שהוכתר מוקדם יותר השנה לאלוף ישראל הן במרחק זה והן בחצי המרחק, בריצה ל-5,000 מטר. רק ביום ראשון האחרון הוא קבע עוד נקודת ציון, לאחר ששבר את השיא הישראלי הבינלאומי ב-3,000 מטר (התוצאה המהירה ביותר שנקבעה על אדמת ישראל) והוא ממש לא מתכוון לעצור ומכוון קדימה אל אליפות העולם בקיץ הקרוב והמשחקים האולימפיים בקיץ הבא.

רגע אחרי ההישג האחרון שלו, תפסנו אותו לשיחה וביקשנו שיעזור לקוראי שוונג – הן לרצים החובבים המתחילים, והן לאלו המנוסים מעט יותר, וייתן כמה טיפים שעוזרים לו במהלך האימונים והתחרויות, ואולי יכולים לעזור גם לכם ולהפוך אתכם לרצים ורצות טובים יותר:

1. להקשיב לגוף – חשוב לדעת מתי ללחוץ יותר ומתי צריך גם לשחרר. ברגע שהגוף נותן וזורם, אז צריך להמשיך עם ההרגשה הפנימית שיש באותו רגע, כי זה בדיוק הזמן להחזיק את הקצב ולזרום יחד.

טדסה גטהון | צילום: Maxim Dupliy

2. התמודדות עם החום של הקיץ – אחד הדברים שחשובים לספורטאי הישגי הוא שעות השינה. בקיץ קשה לי להירדם מוקדם, וגם מחשיך מאוחר, לכן אני משתדל לישון הרבה, כולל השלמת שינה במהלך היום עם צריך. חוץ מזה, בעיקר למי שרץ בחוץ, חשוב להקפיד על הרבה נוזלים, גם תוך כדי האימונים, וגם לפניהם ואחריהם.

3. לא לוותר לעצמך – יש ימים שאתה מגיע לאימון או לתחרות שמצב הרוח שלך לא נותן לך את החופשיות ,אומר לך תעזוב אל תמשיך, תפסיק… אבל אני אישית כשמגיע לתחרות לא חושב יותר מדי ואני פחות עסוק מה יהיה על המסלול. אני פשוט אומר לעצמי "התאמנתי מספיק ומה שאני הולך לעשות בתחרות זה מה שהיה לי באימונים", זו המחשבה שלי לפני תחרויות וזה מה שעוזר לי.

4. תמיד ללמוד – לכל ספורטאי, גם בטופ של הטופ, חשוב ללמוד מהטעויות ולא לחזור על טעות שכבר עשינו לפני כמה אימונים או תחרויות. תמיד צריך לנתח, יחד עם הצוות המקצועי, וללמוד מתחרות לתחרות. אני אישית עדיין לומד כל יום.

5. בחירת נעליים נכונה – חשוב מאוד לכל רץ בכל רמה לבחור נעליים מתאימות. לשמחתי, יש לי ראש שקט בתחום הזה כי לצדי אנשי המקצוע של אסיקס ישראל. הם קיבלו אותי בשמחה רבה תחת חסותם ולא חשבו אפילו שנייה אחת, ישר נתנו לי להרגיש חלק מהמשפחה של אסיקס. על עצמי אני יכול להעיד שאין לי כמות קילומטרים קבועה אחריה אני מחליף נעליים, אבל מן הסתם ברמות הגבוהות צריך להחליף כל תקופה קצרה יחסית ואני משתדל לנסות דגמים מגוונים.

אני אוהב להתאמן עם נעל שמחזיקה לי את הקרסול טוב וכבדה יחסית, זה כבר עניין של טעם. אני יכול להמליץ אישית על שלושה דגמים איתם התאמנתי בתקופה האחרונה: ה-Asics Novalblast 3, ה-Asics Glideride 2 וכמובן ה-Gel Nimbus 25 החדשה. כנעל תחרות אני אוהב את ה-Metaspeed, אני מתחרה בעיקר על מסלול אתלטיקה ולא כביש, לכן בוחר את גירסת הספייקס של Metaspeed LD. זה המקום להודות לטוביאס מאסיקס, שכשפגשתי אותו בפעם הראשונה אמר לי 'אתה חלק מאיתנו, אנחנו כאן כדי לעזור לך להצליח', גזאצ'ו יוסף המאמן שלי הוא זה שהפגיש אותי עם אסיקס וכמובן הרבה תודות גם לו.

אסיקס ג'ל נימבוס 25 | צילום: אסיקס

6. לגוון באימונים – אני ממליץ לשנות מסלולים ולא להיות תמיד באותו מקום, זה גם עוזר לנו לחשוב אחרת ולהתאים את עצמנו, לא להיות מקובעים. חשוב גם לגוון את המסלול מבחינת תוואי שטח, זה מכריח אותנו להיות מפוקסים וזה גם עוזר מנטלית. בנוסף, חשוב לא רק לרוץ אלא לשלב אימוני כושר בין אימוני הריצה, זה מחזק את השרירים החלשים ומונע פציעות.

7. לא לפחד מעליות וירידות – אין הרבה מרוצים שטוחים, מרוצים בכביש הם בדרך כלל עם עליות וירידות, לכן צריך לבוא מוכן תמיד, גם להתאמן על זה וגם לא להתרגש מזה. צריך לזכור שלא משנה מה יהיה במסלול, לכולם תהיה אותה התמודדות ולכולם יהיה קשה.

8. להצהיר בקול על המטרות – תמיד זה טוב שיש מטרה שאתה מציב לעצמך מול העיניים. אם יש לך מטרה, אז אתה יודע בשביל מה אתה קם כל בוקר ובשביל מה אתה עושה את האימונים בוקר וערב. ההשקעה שלך תהיה שווה יותר כשתהיה לך מטרה.

טדסה גטהון ויוסף גזאצ'ו | צילום: איגוד האתלטיקה

9. לדעת להגיד תודה – כל בן אדם, לא רק ספורטאי, לא יכול להצליח בלי תמיכה מהמשפחה, חברים, נותני חסות, מאמנים וכו'. אל תשכחו להגיד להם תודה ולהראות את ההערכה שלכם.

10. לא לשכוח ליהנות – עם כל הספורט שאנחנו עושים, גם חובבים וגם מקצוענים, בסוף צריך לזכור שאנחנו עושים את זה כי אנחנו אוהבים את זה. בלי ליהנות, החיים לא שווים דבר.

מקווה שהטיפים שלי יוכלו לעזור לכם, נתראה על מסלולי הריצה!


 

הכתבה בשיתוף אסיקס



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • מעריץ גדול הגיב:

    כל הכבוד פשוט נפלא איזה אישיות איזה בנאדם אתלט אינטליגנטי כזה עוד לא ראיתי

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג