כיצד המשקפיים יכולים להשפיע על התחרות שלכם?

טריאתלון למרחק ארוך הוא ענף ספורט תובעני שדורש הרבה אימונים ושימוש בציוד מתאים, עמוס ריינד מסביר על חשיבות המשקפיים הנכונים עבורכם, שלא רק שיגרמו להבדל ברמת הביצועים שלכם, אלא גם יגבירו לכם באופן משמעותי את חווית ההנאה מהספורט
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
עמוס ריינד | צילום: קסניה דמירוב

משקפי שמש ספורטיביים איכותיים יכולים לעשות הבדל גדול בביצועים שלכם בישראמן. לא רק בשל עיצוב מקצועי במיוחד, אלא גם ובעיקר בשל הגנה על העיניים – אם מפני סנוור וקרינה, אם מפני רוח או אבק ואם מפני פציעות עיניים. משקפי שמש ספורטיביים הפכו לציוד חיוני עבור טריאתלטים, אבל, בדומה להרבה מוצרי ספורט פונקציונליים, ההיצע רחב ואז נשאלת השאלה – איך לבחור את משקפי השמש הטובים ביותר לטריאתלון?

בכתבה זו אנחנו מבקשים לעשות סדר ולהבין מעמוס ריינד, אופטומטריסט מומחה לאופטיקה ספורטיבית, וספורטאי בעצמו, אילו אלמנטים חשוב לקחת בחשבון בעת בחירת משקפי שמש לישראמן הקרוב או לתחרות הטריתאלון הבאה שלכם.

1. הגנת UV גבוהה

הפרמטר החשוב ביותר להגנה הראשונית על הראייה שלנו. במדינה שטופת שמש כמו שלנו, שגם רוב ימות החורף שמשיים למדי, הגנה מפני קרינת השמש לעיניים היא קריטית!

לכן, תמיד חפשו משקפי שמש ספורטיביים שיכולים לחסום את קרני ה-UV באופן מלא. רוב מותגי השמש הספורטיביים מציעים הגנה מלאה מפני קרינת UV. יחד עם זאת, רכישה של משקפים זולים במיוחד, של מותגים כלל לא ידועים, או מאתרים שאינם מוכרים אשר מבטיחים "הרים וגבעות" בכלום כסף מעוררים חשד לזיוף. לכן אני ממליץ לבדוק ולוודא שאכן עדשות המשקפים חוסמות קרינה ב100% ולא להתפשר בעניין זה.

דגמי משקפי טריאתלון מומלצים | צילום: באדיבות ריינד אופטיקס

2. נוחות

תחת קטגוריה זו, נכנסים הפרמטרים הבאים: אחיזה. כיסוי. שדה ראיה. פתחי אוורור. משקל בסופו של דבר, תחרות טריאתלון, בין אם מדובר בטריאתלון אולימפי ובוודאי באיש ברזל כמו הישראמן – אורכת כמה שעות והחשיבות של משקפים נוחים גבוהה במיוחד.

אחיזה טובה של המשקפים על הפנים היא קריטית. אנחנו ממש לא מעוניינים שמשקפי שמש שלנו יקפצו תוך כדי תנועה. אנחנו גם ממש לא מעוניינים לבזבז אנרגיה מיותרת בהרמתם מהקרקע במידה שהם נופלים מהפנים וגם לא בעזיבת היד מהכידון, או תוך כדי ריצה, להרים אותם במידה והם "נוזלים" מהאף (גם בשל זיעה).

באותה מידה, חשוב לשים לב שאין לכם לחץ על הרכות ממוטות המשקפיים. גם כאב ראש תוך כדי אימונים או תחרויות לגמרי לא רצוי!

לכן, וודאו שיש למשקפים תפסי סיליקון בגשר האף ולאורך הזרועות, דבר המשפר משמעותית את האחיזה. כשאתם מודדים משקפי ספורט, הניעו את הראש מעלה מטה וקפצו לבדוק שהמשקפים לא זזים. לרוכבי האופניים אני ממליץ להגיע ולמדוד את המשקפיים עם הקסדה שלכם.

העדשות המשמשות ככיסוי, מגנות ושומרות על העיניים שלנו מפני הרוח, אבק, חרקים מעופפים ואפילו פציעות שיכולות להיגרם לעיניים כתוצאה מנפילה.

בנוסף, כיסוי טוב של מסגרת ועדשות קמורות, מפחית את העומס על העיניים ומונע מפסולת לא רצויה להיכנס לעיניים. למרבית משקפי הספורט המיועדים לטריאתלון יש סגנון קמור שעוטף את הפנים שלנו, כולל אגב, משקפי ספורט אופטיים, שלמרות העדשות הקמורות, עדיין נותנים דיוק אופטי ברמה גבוהה ביותר.

שדה ראייה רחב תמיד ייתן יתרון משמעותי בפעילות מסוג כזה. ככל שהראייה המרחבית רחבה יותר, כך המידע מהשטח יגיע למוח בצורה אופטימלית ויאפשר לנו תכנון דרך יעיל יותר ובטחון רב יותר בסביבת הפעילות. תגידו שמדובר בשברירי שנייה? אשיב שאתם צודקים, אבל זכרו שברירי שניות יכולים לעשות את ההבדל בין פודיום ללא פודיום…

פתחי אוורור מאפשרים לאוויר להיכנס ולמנוע מצב בו העדשה מתכסה באדים, נתון הרלוונטי בכל עונות השנה.

מבחינת מיקום הפתחים, ישנם עיצובים שונים במשקפי ספורט ולפעמים נראה את הפתחים במרכז העדשה למעלה, ולפעמים בצדדים – אבל זכרו, כל עוד יש פתחי אוורור, הנוחות משתפרת.

משקלן של משקפיים יכול לנוע מ-21 גרם ולהגיע עד פי 3. זה כמובן ענין אישי, ויש גם פרמטרים של עיצוב וסגנון למותגים שונים, כך שנושא המשקל לעיתים נדחק הצידה.

שדה ראייה רחב תמיד ייתן יתרון משמעותי | צילום: קסניה דמירוב

בכל זאת אני מציין את נושא המשקל, מאחר וזה פרמטר שלגמרי משפיע על הנוחות. משקפים קלים פחות מורגשים, מן הסתם, על הפנים, ובהנחה ששאר הפרמטרים החשובים מתקיימים, תחושת הנוחות הכוללת היא פשוט מעולה.

3. טכנולוגיה וצבע

צבע עדשות המשקפיים קובע את כמות האור שמגיעה לעיניים שלכם. עדשה כהה יותר עדיפה בימים בהירים ושטופי שמש, מאחר ואנחנו צריכים יותר הגנה מפני השמש. עדשות בגוון בהיר יותר עדיפות לשעות הבוקר מוקדמות, לשעות בין ערביים ולמצבי עננות.

אגב, חשוב לומר שאין קשר בין צבע העדשות להגנת UV מוחלטת. שמתי לב אגב, שצבע העדשות הם גם עניין של תחושה אינדיבידואלית לגמרי. אנשים מעדיפים ומרגישים נוח יותר בעיניים עם צבעים שונים של עדשות.

פה המקום גם לציין את העדשות הפוטוכרומיות (עדשות המתכהות בהתאם לחשיפה לאור) היעילות במיוחד לתקופת החורף, בה אנו מתחילים פעילות בשעה שעדיין קצת חשוך ובמהלך היום מתבהר מעט.

בנוסף, לעדשות משקפי הספורט של מותגים איכותיים במיוחד יש טכנולוגיה מתקדמת שמבליטה את ניגודיות הצבעים ומחדדת אותם (עדשות מקטבות), דבר שעוזר מאד להבחין מבעוד מועד בכל מה שקשור גם לבטיחות. לדוגמה, חריצים ובורות בכביש יבלטו יותר, כמו גם אבנים או ענפים בשטח וכדומה. היתרון כאן הוא בעל ערך רב התורם לבטיחות ולמניעת פציעות.

כמו כן, החומרים מהם עשויים המשקפיים הם עמידים מפני פגיעות ובעלי תכונות אנטי-רפלקטיביות המושלמות לטריאתלון.

לסיכום, ישנם כמובן פרמטרים נוספים, אך אלו העיקריים מבניהם. כשאתם רוכשים משקפי שמש לטריאתלון, ודאו שאתם מחפשים את התכונות הללו. טריאתלון הוא ענף ספורט תובעני שדורש הרבה אימונים ושימוש בציוד מתאים. החשיבות של שימוש בזוג המשקפיים הנכון עבורכם, לא רק שיעשה לכם הבדל ברמת הביצועים, אלא גם יגביר לכם באופן משמעותי את חווית ההנאה מהספורט.


 

כתבת תוכן שיווקיי בשיתוף האופטומטריסט עמוס ריינד, מומחה ובעלים של ריינד אופטיקס

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • רמי ש הגיב:

    היי
    הבעיה הגדולה היא של אלו עם מספר גבוה. למיטב ידיעתי אין משקפי שמש ספורטיביות עם עדשות במספר גבוה ולכו אני משתמש בקליפ-און שזה ודאי פחות נוח.
    האם יש פתרון שאני לא מכיר לבעלי מספר גבוה?

    1. עמוס ריינד הגיב:

      היי רמי
      כן , זו אכן בעיה מוכרת. ככל שהמספרים גבוהים יותר , כך קשה לייצר עדשות קמורות שלא יצרו לנו עיוותים.אחד הפתרונות הוא למצוא משקפיים פחות קמורים ויתאימו לפעילות הספורטיבית , לכן כדאי לגשת להתאמה ספורטיבית מקצועית.
      בנוסף , פתרון מעולה הוא השימוש בעדשות מגע. אפשר להרכיב עדשות מגע ומעליהן משקפיים עם כל היתרונות שדובר עליהן.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג