העתיד כבר כאן, והוא נמצא בזיעה: הטכנולוגיה החדשה שתשפר את הריצה שלכם

Shvoong-tech, המדור הטכנולוגי החדש של שוונג, נסע לקיבוץ ניר עם כדי להכיר את YOPI, סטארט אפ חדש שמנטר את הזיעה תוך כדי פעילות גופנית ומסיק את זמני ההתאוששות, מקורות האנרגיה ואפילו מזהה בעיות לבביות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אבי יופה ב-YOPI

הדרך שמובילה לקיבוץ ניר עם בעוטף עזה, ממש מעבר לכביש משדרות, מתעקלת מעט אחרי המעבר בשער הצהוב ומובילה לכיכר שמאחוריה בניין ישן בין שתי קומות מוקף דשא. החברים, ובכלל כל מי שאי פעם ביקר בקיבוץ, יודעים שמדובר במבנה חדר האוכל. מי שמגיע לראשונה ועולה לקומה השנייה, מגלה שם את העתיד – פשוטו כמשמעו.

בחממה הטכנולוגית שפועלת שם, ומהווה בית למעל 20 חברות סטארט-אפ, נמצאת גם חברת YOPI. מי שעומד מאחורי הקמתה הוא חמי ראם, טריאתלט לשעבר שהגיע עד למקצים של חצי איש ברזל, שאת תחילת דרכו הספורטיבית התחיל בכלל בכדורסל.

"במהלך שהותי באוסטרליה קרעתי רצועה בברך במהלך משחק כדורסל, ובשיקום החלטתי שארוץ חצי מרתון", הוא נזכר, "הייתי אז בן 30, במקביל שחיתי, וחבר שראה אותי בבריכה שם שאל למה שלא אעשה גם טריאתלונים? רכבתי באופניים במהלך ילדותי, אז אמרתי לעצמי 'סבבה' והתחלתי להתאמן לזה".

ראם שחה, רכב ורץ לאורך השנים, גם מרתונים, ואז אחרי אותו קרע הוא קיבל כהגדרתו "בונוס" על התנהגות טובה והגיע לניתוח מעקפים כשהוא רק בן 52 בלי שהיה באוכלוסיית סיכון כלשהי.

"המזל שלי שהתלוננתי שאין לי אפשרות להתאמן כמו שצריך", תיאר ראם, "כאב לי הגב ולא החזה. אחרי שישה חודשים של בדיקות שבמהלכן בדקנו הכל, פרט ללב, הלכתי לבדיקת מאמץ שגרתית. הטכנאי לא אהב את התוצאות, שלח אותי לקרדיולוג שמיד כשקיבל את החומר אליו שלח אותי בבהילות לאמבולנס לבית החולים ברזילי באשקלון. מנהל מחלקת הצנתורים שם אמר לי שלפי הבדיקות לא היה מצנתר אותי, אבל אני כבר פה אז נבדוק. אחרי 10 דקות בצנתור הגיעה האבחנה: ארבע סתימות בעורקים עם מעל ל-90 אחוזי חסימה".

ומה היה השלב הבא?
"משם נשלחתי לניתוח מעקפים בבית החולים איכילוב. בדיעבד היו לי סימנים מוקדמים שפירשתי לא נכון, וזה גם מה שהרופאים שם אמרו לי. נגמר לי האוויר בריצות, הקצב היה איטי יותר. המזל שלי שלא חטפתי אירוע בגלל הלב המאומן שלי".

אין דומה לה בעולם
ראם, יליד דימונה המתגורר היום במושב תלמי יחיאל בסמוך לקריית מלאכי, הבין באותה נקודה שאוכלוסיית ספורטאי הסיבולת לא מנטרת את עצמה בצורה הנכונה ושנדרש לחפש אחר מדדים נוספים מדויקים יותר מבחינה פיזיולוגית. וכך, כשהוא מצויד בשני תארים בהנדסת מכונות ובתואר שני במנהל עסקים, היזם יצא לדרך עם הסטארט-אפ השלישי שלו, שבבסיסו מדידת הזיעה של האדם במהלך פעילות גופנית, וקבלת אינדיקציות באשר למצבו הרפואי בזמן אמת.

חמי ראם ואבי יופה ב-YOPI

"קרדיולוגים שונים הסבירו שמדידת צריכת חמצן מקסימלית היא הדרך הטובה ביותר כדי להעיד על בעיות לבביות מסוג של סתימות בעורקים הכליליים, בדומה למה שהיה לי", פירט ראם, "אז, כשיצאנו לדרך ב-2017, השיטה היחידה למדידה הייתה עם מסיכת פנים במעבדה. היום יש כבר מסיכות שאפשר לצאת איתן החוצה, אבל עולות 6,000 דולר. אני, יחד עם שותפי ד"ר מנחם גנוט, מצאנו שישנם מדדים בזיעה שמשתנים בקורלציה לצריכת החמצן. נכנסנו למעבדה לראות אם אפשר לנטר אותם בצורה רציפה, וכשהבנו שאפשר לאתר את היונים בזיעה הקמנו את המיזם שלנו.

ערב הקורונה הגענו למוצר ראשוני שיודע למדוד את המדדים ולתרגם אותם לצריכת חמצן, כשהיא יורדת לאורך זמן זה עלול להעיד על בעיות לבביות. הבנו את היחס שבין צריכת החמצן לבין ה-VCO2 כדי לקבל את מונח ה-RER (היחס בין צריכת החמצן לפליטת החנקן במהלך פעילות גופנית). לפיו אני יודע להגיד לך ממה אתה מייצר אנרגיה במהלך פעילות גופנית, מתי אתה עומד לסיים את מאגר הפחמימות שלך וכמה זמן אתה נמצא במסגרת אנאירובית. אני אדע גם להגיד לספורטאי כמה זמן עליו להתאושש אחרי כל אימון ביחס לאיפה שהוא היה ב-RER. והכל מהזיעה שלו".

אז כל זה עובד בפועל? חברת YOPI (שראשי התיבות שלה הן Your Online Personal Instructor) פיתחה אפליקציה שמסונכרנת עם סנסורים שנמצאים על רצועה, אותה לובש הספורטאי על הזרוע. מדובר בסנסור מתכלה שמספיק ל-20 שעות אימון. הספורטאי יוצא לאימון שלו והאפליקציה מתחילה את המדידה, שהופכת למדויקת יותר אחרי שמתחילה להצטבר זיעה על הגוף בתוך כמה דקות.

הסנסורים על הרצועה | צילום: YOPI

"האפליקציה תדע להגיד לך גם כמה התאמצת ואז להשוות את מידת המאמץ בין אימונים, ואפילו להציג לך באיזה מקור אנרגיה השתמשת, פחמימות, שומן או חלבון", מוסיף ראם.

למי ייעדתם את המוצר הזה?
"כרגע הוא מיועד לרצים, ובהמשך נכניס אותו גם לרכיבה ולשחייה. בעוד כחודשיים נוציא את ההזמנות הראשונות לשוק הישראלי למאות שכבר הביעו עניין לרכוש את המוצר. מבחינתנו כל צרכן קצה, כל מתאמן, יוכל לרכוש את המוצר שיעלה 300 דולר בנוסף ל-150 דולר בשנה להחלפת סנסורים. הוא יקבל את החבילה עם סרטוני וידאו והדרכות על הפיזיולוגיה והמחשבה מאחורי הטכנולוגיה, שאין דומה לה בעולם היום. בטח לא במחיר הזה, ובטח ללא חבישת מסיכה על הפנים. השאיפה שלנו היא להכניס את הטכנולוגיה לשעוני הריצה, לעבוד עם יצרני השעונים הגדולים בעולם ולצאת כמובן לחו"ל בעתיד".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג