"אני ספורטאי ועברתי 3 פעמים דום לב"

בועז שמחוני הוא ספורטאי חובב ותיק שרוכב ורץ על בסיס קבוע ואת הסיפור שלו חובה על כל אחד ואחת מכם לקרוא ולהכיר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
man having heart attack. healthcare concept

עורך האתר ביקש ממני לשחזר את הקורות אותי לפי שש שנים בקיץ 2015. מדובר בתקופה לא קלה שקשה לי לחזור אליה. החשיפה לא קלה, הן הפומביות והן הכתיבה של האירועים הקשים שמן הסתם אני מנסה להדחיק אותם. אבל הם חוזרים ומכים בי – "בלכתך, בדרך ובשכבך ובקומך". אבל אני לא אדם דתי, גם לא מאמין, הכי רחוק מזה. אני היום מתקרב לגיל 64 וכמו כולנו שעוסקים בספורט סבולת אני מרגיש מקסימום בן 44. הירידה ביכולות מורגשת, יחד עם זאת, אחד הדברים שלמדתי הוא – לקבל את זה כמו שזה.

ספרו לרופא בדיוק מה שהרגשתם באירוע לב | צילום: shutterstock

האירוע עצמו קרה בסוף אוגוסט 2015 כשהייתי בן 58. הייתי בעוד רכיבת שבת מאומצת, אולי היא היתה מאומצת מידי. הלכתי לנוח בשבת אחר הצהריים ולפתע מצאתי עצמי מתעורר במיטה כאשר הראש הולם בחוזקה וכולי רטוב מזיעה ואבדן שליטה על הסוגרים.

המבט ההמום של אשתי הבהיר לי שקרה משהו גדול, אכן. מה שעברתי היה דום לב שהצלחתי לחזור ממנו בכוחות עצמי. דרך אגב למומחים אין תשובות איך ולמה. אשפזתי את עצמי בבי"ח מאיר בכפר סבא. המדדים והמכשירים אמרו "לא קרה כלום…", אבל הסיפור שלי ושל אשתי שראתה – אמר משהו אחר לגמרי.

זו תובנה מס' 1 – אצלנו , אנשים שעוסקים שנים בספורט, המכשירים מפספסים. זו ממש עובדה ותופעה, לעניות דעתי כיון שאינני רופא. תתעקשו, ספרו לרופא בדיוק מה שהרגשתם, אל תסתירו דבר. בסופו של דבר הם מבססים את האבחנה שלהם הרבה על מה שאתם מוסרים. אצלי לפחות זה היה מה שהכריע את הכף לאשפז אותי בטיפול נמרץ לב. וזה מה שהציל אותי.

פעמיים דום לב

בהמשך חטפתי עוד פעמיים דום לב ועברתי החייאות מלאות. לולא הייתי מאושפז בטיפול נמרץ – מי יודע. הוכנסתי מיידית לצנתור שגילה כמובן עורק מרכזי סתום כמעט לגמרי. כל זאת למרות שאני עוסק בספורט שנים, לוקח כדורים להורדת כולסטרול, אין לי סוכר, אין לחץ דם, לוקח אספירין שנים.

תובנה מס' 2 – אף אחד לא מחוסן לזה! זה יכול לקרות לכל אחד, אבל יש מועדים יותר ויש מועדים פחות – לא תוכלו לדעת לאיזה קבוצה אתם שייכים. אנחנו אנשי ספורט הסבולת, ש"נותנים בראש" כל שבת ויוצאים לריצות מנצלים את מלוא תפוקת הלב שלנו וכנראה לפעמים זה קצת יותר מדי. הלב של אנשים שאינם עוסקים בספורט אינטנסיבי כמו שלנו ומנצל אולי 40% מיכולת הלב שלו. לכן אדם כזה יכול להסתובב עם עורקים כליליים סתומים בלי שירגיש. אנחנו, שצריכים כל סמ"ק דם וחמצן בשרירים למרות שהלב שלנו חזק ומוגדל נגרד את המעטפת.

תובנה מס' 3 – אל תגרדו את המעטפת , תלמדו מתי להאט אל תחצו את הקו יותר מידי. כן אני יודע, קשה להגיד את זה ל-Weekend worriers. קשה לנו לדעת מתי הגענו גם לשם. אבל זו תחושה פנימית שצריך לסגל. ללמד את עצמך. אנחנו מכירים את זה מהיום יום. רוכב חדש מגיע, אבל הוא צעיר ממך ב-15 שנה וגם בעל מבנה אתלטי, אחרי חודשיים על הכביש הוא כבר מאתגר אותך בעליות, אחרי שלשה הוא משאיר לך אבק. זהו אנשים, תאפסנו את האגו – אין מה לעשות בנדון .
זו תובנה מס' 4 אם לא שמתם לב.

הסימנים המקדימים שהרגשתי

נחזור לקטע הטכני – מה קרה ומה הרגשתי לפני ואחרי. לפני האירוע היו לי מה שקרוי סימנים מקדימים. ובכן, זה אחד הדברים החשובים, לזהות סימנים מקדימים. השאלה אם יש כאלה – התשובה שלי היא כן לגמרי. זה יכול להיות הרבה דברים וגם דבר אחד משמעותי . תמיד בדיעבד בכתבות כתוב שהאיש היה בריא לחלוטין ולא היו שום סימנים. ובכן, לא היו סימנים כי הוא לא שיתף אתכם בהם! שוב האגו.

את הסימנים הקלים קשה לזהות ככאלה שקשורים למשהו. אבל מדובר על תחושות של סחרחורות במאמץ וגם אולי במנוחה. לא מן הסוג שקמים בפתאומיות מהכורסא. חולשה פתאומית, תחושת כבדות בעיקר באזור החזה. תזכרו, אני לא רופא, אני רק משתף אתכם בתחושות שהיו לי.

אין ספק שהאירוע המשמעותי התרחש ביום שישי אחד כ-7 חודשים לפני האירוע. ללא כל פעילות, סתם כאשר שתיתי קפה, הרגשתי פתאום גל חום והגוף התכסה זיעה קרה כזו, ככה סתם פתאום. אז זהו, אפשר להדחיק, אפשר לא לשתף ואפשר לבדוק מה קרה.

אני אגב, הלכתי לבי"ח לבדוק מה קרה ועל פי הבדיקות והמכשירים לא קרה שום דבר. אז זהו, זוכרים את תובנה מס' 1? בדיעבד הייתי צריך להתעקש על צנתור. יכול להיות שהיו מגלים את החסימה כבר אז ואולי לא. אני מניח שיש אנשי רפואה שיחלקו על התובנה שלי.

אז מה קרה אחרי האירועים בבית החולים? עברתי השתלת קוצב ודפיברילטור. אבל בעיקר היתה חצי שנה קשה נפשית. מן הסתם אדם שעובר שלוש החייאות ורופאים מסבירים לו שהוא נס מהלך – לא ישן כל כך טוב בלילה וגם לא חי עם זה כל כך טוב ביום. התחושה שזה יכול לקרות לך כל רגע, יוצרת חרדות. תגידו מוצדקות – צודקים. אבל חרדות הן חרדות גם אם יש להן בסיס מוצק.

תובנה מס' 5 – אי אפשר לשנות את מה שקרה. זהו, זה המצב. זה שתחשוב על זה כל הזמן… לא יעזור. להפך, ירע.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • א.ר. הגיב:

    מזדהה איתך לחלוטין ותודה ששיתפת.
    אני עברתי בשנים האחרונות שלוש אריטמיות שבראשונה חיכיתי 3 ימים בבית חולים עד שהיא עברה ללא התערבות רפואית חוץ מתרופות. בפעמיים הבאות לא פניתי לבית החולים ופשוט המתנתי את היומיים שלושה וזה עבר, אבל אין ספק שהאגו וההכחשה משחקים פה תפקיד ראשי בידי מלאך המוות. אני בעצמי מסרב להכיר שיש בעייה וטרם טיפלתי כמו שצריך בבעייה חוץ ממעקבים שנתיים ומבחני ארגומטריה שלפעמים יוצאים בסדר ולפעמים יש בהם איזה שהוא סימן שאני גם מצליח בטיפשותי להיתעלם מימנו.
    כרגע אני עובד בחו"ל עד הקיץ (ומתאמן המון) אבל כבר קבעתי לעצמי שאיך שאני חוזר אפנה למומחה ספורט בתחום הלב. אני בן 66 וכמו שאתה אומר…מרגיש 44 כאשר אני עוסק בספורט הטריאטלון שזה התחום שלי, אבל יחד עם זה אני מודה שה"יהיה בסדר" שולט עלי וזה ממש לא רציונאלי. הסריטה במח מכתיבה לפעמים את התגובה ושוללת את הסימנים עליהם דיברת בכתבה שלך. קשה לנו להכיר במגבלות כפי שציינת ושוכחים שלב יש רק אחד.
    אני שמח שאתה תפסת את זה במקום הנכון והוציאו אותך מידיו של המלאך.
    אני רוצה להציע לך לכתוב כתבה נוספת על "היום שלאחרי" בצורה קצת יותר מורחבת ממה שכתבת בסוף. איך ממשיכים הלאה ברגע שיש התערבות רפואית ואתה מסתובב עם קוצב ודפריבילטור כפי שתיארת, ממשיך עם האמונים אבל בעצימות נמוכה? איך זה משפיע על חייך? פתאום הגיל חוזר להיות כרונולוגי? איך אתה מתגבר על החרדות?
    מאחל לך בריאות ושתרגיש שלם עם עצמך!

  • עידית רון הגיב:

    תודה על השיתוף, נושא חשוב.
    כאחת שגם עברה דם לב באמצע אימון בבריכה ומושתלת דפיברלטור ניתבתי את האנרגיות להעלאת המודעות לבדיקות באופן סדיר של ארגומטריה במאמץ במכונים מקצועניים ומודעות לדפיברלטור בחיי היום יום היכן הם נמצאים ורכישה שלהם לקבוצות ספורט.
    בריאות והמשך פעילות מהנה.

    1. א.ר. הגיב:

      עידית, יש לכם פורום פעיל של ספורטאים אשר עברו דם לב?
      אם כן שתפי אותנו (המועמדים לדם לב) ואם לאו אז למה לא להקים כזה?
      ובלי לעשות פירסום לאף אחד, חשוב מאד לערב רופא קרדיולוג אבל שיהיה רופא ספורט קרדיאולוג ואת הבדיקות לעשות תחת השגחתו כי בסופו של דבר הוא זה שצריך לנתח את התוצאות.
      לדעתי אין הרבה רופאים כאלה אבל אפשר בקלות לאתר אחד או שניים (או שתיים…זה רמז…).
      א.ר.

      1. עמוס מור הגיב:

        ע.מ…כספורטאי תחרותי שחטף…התכחש…ועבר צינתור שחייב השתלה של 4 סטנטים ונמצא היום במעקב וטיפול תרופתי חייב לציין שלדעתי כל אחד שעבר גיל 50 ועוסק בספורט תחרותי חייב…ממש חייב לעבור אקו לב במאמץ ועם התופעה הקלה ביותר לפנות לקרדיולוג…ממש מציל חיים. אנחנו בסיכון אדיר.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג