אחסנו את הכדורים: על השימוש המיותר בתוספי תזונה והשפעתם השלילית על הבריאות

שוק תוספי התזונה רק הולך וגדל בשנים האחרונות, והם אכן עשויים להיות מועילים במקרים מסוימים, אולם לא מעט אנשים עושים בהם שימוש לא נכון או ללא צורך אמיתי, שיכול אף להזיק לבריאות. ד"ר איתי זיו ומורן נחמני עם ההסברים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מזה שנים שהשימוש בתוספי תזונה מסוגים שונים נעשה נפוץ במיוחד. במקרים רבים השימוש בהם מיותר ואין בו צורך, ומגיע בעיקר הודות לתהליכים מסיביים במיוחד של חברות הייצור של התוספים השונים. נציין, שמדובר בשוק ענק שגדל באופן עקבי מדי שנה.

לדוגמה, מחזור המכירות של תוספי תזונה בארצות הברית בשנת 2019 עומד על כ-49.3 מיליארד דולר על פי נתונים של Nutrition Business Journal (כולל סוגים שונים של תוספי תזונה, כגון ויטמינים, מינרלים, מוצרי צמחים, מוצרי תזונת ספורט ותוספי תזונה שונים). נתונים אלה רק הולכים וגדלים בהתמדה בעשור האחרון.

לכתבות נוספות בנושא:
9 סיבות להתמיד לתקופה ממושכת בייעוץ תזונתי

בעיות במערכת העיכול בספורט: אולי הגיע הזמן לדבר על זה?
היזהרו מחיקויים: על ההצלחה המטאורית של יועצי התזונה
מניקוי רעלים עד קטוגנית: דיאטות והגבלות תזונתיות שונות ופגיעה באיכות החיים

לא תמיד ההשפעה חיובית | צילום: Mizianitka from Pixabay

תוספי תזונה עשויים להיות מועילים עבור אנשים מסוימים עם צרכים או חסרים תזונתיים ספציפיים. אולם לא מעט אנשים עושים בהם שימוש לעיתים קרובות ללא צורך מסיבות שונות. להלן מספר דוגמאות לכך:

1. חוסר ידע – אנשים רבים רוכשים תוספי תזונה מבלי להבין את הדרישות התזונתיות הספציפיות שלהם, או להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום התזונה. ידע חסר זה יכול להוביל לשימוש מיותר בתוספים ולסיכונים פוטנציאליים בריאותיים הקשורים למינונים לא נכונים, או גם ייתכן לאינטראקציות עם תרופות שהאדם נוטל, וגם ללא כל זאת, בזבוז רב של כסף ומפח נפש.

2. אבחון עצמי – אנשים מסוימים מאבחנים בעצמם מצבים או ליקויים על סמך תסמינים שהם חווים – מה שמוביל אותם להאמין שהם זקוקים לתוספי מזון מסוימים. מצב זה עלול להיות לא מדויק ולגרום לתוספת מיותרת ולהשפעות שליליות אפשריות.

3. הפרסום והשיווק של התוספים – תעשיית התוספים היא עצומה ולעיתים קרובות נוקטת בטקטיקות שיווק אגרסיביות ו'מוכרות' ללקוחות הפוטנציאליים הבטחות מרחיקות לכת על היתרונות של השימוש במוצרים השונים. כך שבפרסומות יש ידע מטעה לא מעט פעמים, ונעשה שימוש רב במשפיעני המדיה החברתית על מנת להשפיע על הלקוחות.

צילום: shutterstock

4. שיפור מצב בריאותי, ירידה במשקל ו/או שיפור ביצועים ספורטיביים – אנשים רבים רוכשים תוספים כדי לשפר את הבריאות הכללית, להגביר את רמות האנרגיה, לשפר את הביצועים הספורטיביים או לזרז ירידה במשקל. מעטים התוספים העשויים להראות יתרונות מבוססי ראיות. רובם הגדול חסר תמיכה מדעית, או אף עלול להיות כרוך בסיכונים במידה ונעשה בהם שימוש ללא הדרכה מתאימה.

5. האמונה שתוספי התזונה הינם "טבעיים" ובטוחים – מצב זה שכיח במיוחד וחלק מהמשתמשים אף סבורים שעדיף שימוש בתוספים שונים על פני אוכל טרי/מוכן. ההנחה הינה שתוספי המזון טבעיים ובטוחים מטבעם ולכן אין חשש לתופעות לוואי או אינטראקציות שונות. נציין, שנטילת תוספי מזון טבעיים בחלק מהמקרים, עשויה להיות כרוכה בסיכונים בריאותיים וחשוב לבדוק כל תוסף אותו נוטלים: מקורו, האיכות והאינטראקציות הפוטנציאליות עם תרופות אחרות והכי חשוב – להתייעץ עם איש מקצוע (דיאטן/ית קליני/ת, רופא/ת ספורט או אף פרמקולוג/ית קליני/ת) האם בכלל יש צורך להשתמש באותו תוסף.

הסיכונים הפוטנציאלים הקשורים לשימוש מיותר בתוספים (רשימה חלקית):

1. תופעות לוואי – תוספי תזונה מסוימים עלולים לגרום לתופעות לוואי כגון בעיות במערכת העיכול, תגובות אלרגיות או אינטראקציות עם תרופות.

2. אינטראקציות עם תרופות – תוספי תזונה חלקם יכולים ליצור אינטראקציה עם תרופות מרשם או ללא מרשם, להשפיע על יעילותן או לגרום לתופעות לוואי. כך שחשוב להתייעץ עם איש מקצוע בתחום.

צילום: Shutterstock

3. הוצאה כספית מיותרת – שימוש מיותר בתוספים עלול להיות יקר, ולהוביל לנטל כלכלי משמעותי וזאת מבלי לספק יתרונות בריאותיים משמעותיים או שיפור יכולת ספורטיבית באופן ממשי.

4. דחיית אבחון וטיפול שונים – במקרים בהם מסתמכים אך ורק על תוספי מזון לטיפול במצבים בריאותיים מסוימים (ללא התייעצות עם רופא) הדבר עלול להוביל לעיכוב בחיפוש אחר טיפול רפואי מתאים. כך שמאוד חשוב לטפל בגורם הבסיסי לבעיות בריאותיות במקום להסתמך רק על תוספי מזון.

5. רעילות יתר של תוספי תזונה – אחת מהבעיות המרכזיות הינה שתוספי תזונה שנעשה בהם שימוש במינון יתר, עלולים להיות רעילים ומסוכנים ואף – "להתנגש" עם תרופות אחרות שאותן נוטלים במקביל. חשוב להאיר גם שפעמים רבות רופאים כלל לא שואלים מטופלים אם הם נוטלים תוספים, אפילו כשהם מגיעים לחדר מיון.

לדוגמה, נציין מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה, המרכז הרפואי בני ציון והטכניון ומצא כי 25 אחוז מהמאושפזים בבתי חולים נמצאים בסיכון לבריאותם בעקבות העובדה שתוספי המזון שהם נוטלים עלולים להתנגש עם הטיפול הרפואי שהם מקבלים. דוגמה אחת (מרבות) שילוב של תוספי תזונה כמו: תה שחור, קמומיל, שום, ג'ינג'ר, תה ירוק, לבנדר, שמן זית, פרוביוטיקה, ו-ויטמין C יחד עם תרופות לדילול דם – עלול להגביר סיכון לדימום.

אין תחליף לתזונה מאוזנת ובריאה | צילום: shutterstock

6. זיופים של תוספי התזונה השונים – תוספי תזונה יקרים כמובן, ולכן יש אינטרס לייצר כאלה מזויפים וזולים יותר,  כשמדובר על שוק גדול במיוחד. אזי, עולה גם הסיכון לשימוש בחומרים שאינם מוכרים או מאושרים וכך גם הסיכון הבריאותי עולה בהתאמה. נציין שהפיתוי לרכוש במחיר מוזל במיוחד את אותם תוספים גדול ובמקרים רבים לא מבינים את ההשלכות מכך.

7. מזון איכותי ומאוזן לפני הכל – במרבית המקרים בהם אנשים צורכים תוספים על מנת לתקן/לאזן/לשפר את בריאותם אך הבסיס (מזון/אכילה/מרכיבי המזון וכדומה) לוקה בחסר וכאשר היסודות לקויים, לעיתים, התוספים הם לא אפקטיביים ולא יביאו לשיפור או השגת המטרות. מעבר לכך, הסתמכות על תוספים במקום מזון מהווה חינוך תזונתי לקוי.


הכותבים:
ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר כ-40 שנה. מרצה בתחום אורח חיים בריא, ספורט, בריאות ועוד לקהל רחב ומקצועי. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט. הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים", ואת הספרים "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ילדים בריאים כדרך חיים" והספר: "מה אוכלים".

מורן נחמני – MPH;MPE;EP-C(ACSM) | תזונאי קליני ופיזיולוג מאמץ, רכז ומרצה בכיר בהכשרת מדריכי כושר. בעלים של המרכז האישי לכושר ותזונה חיפה. בעל תואר שני בבריאות הציבור ובמדעי האימון הגופני. תואר ראשון במדעי התזונה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • עמית הגיב:

    1. כל הכבוד על כתבה מבורכת שהגיע זמנה בנושא שכה רבים שוגים בו ומזינים עצמם בתוספים יקרים, מיותרים ובעיקר לא בריאים ע״פ עצת ״החבר המקצוען שמבין״.
    2. אני שמח שפרמקולוג קליני אפשר להוסיף כאפשרות שלישית לדיאטנית ורופא ספורט🙃
    מדובר בחלק אקוטי במעגל הטיפולי אשר מומחיותו הינה אופן פעולת והשפעת המרכיבים השונים בגוף תוך שילוב עם חמרים אחרים ומצבי בריאות שונים.

  • יובל הגנב הגיב:

    מה שלומך עם אחיך הגנב, החסיר את הכסף למשקיעים האומללים או נעלם עם מיליונים אי שם בלוס אנג'לס, משפחה של גנבים אתם

  • רחל הגיב:

    היום אני לא מאמינה לרופאים הם דוחפים תרופות רבות חברות התרופות דוחפות את הרופאים וממטירות מתנות נסיעות וכסף

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג