9 סיבות להתמיד לתקופה ממושכת בייעוץ תזונתי

רבים מתחילים תהליך של ייעוץ תזונתי, אך מפסיקים לפני סיומו. ד"ר איתי זיו ומורן נחמני עם הסיבות בגללן אנשים בוחרים להמשיך או להפסיק, וחשיבות ההמשכיות של ההליך לפרק זמן ממושך
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
למה אנחנו לא מתמידים בייעוץ תזונתי? | צילום Shutterstock

כמה מכם התחילו תהליך של ייעוץ תזונתי אבל לא המשיכו בו מעבר לכמה שבועות? כנראה שרבים. ובכן, התמדה לתקופה ארוכה אצל העוסקים בייעוץ תזונתי תלויה במספר סיבות ולא כל העוסקים בתחום מצליחים בכך. ישנן מספר סיבות שבגינן ייעוץ תזונתי עשוי להימשך תקופה של שנים רבות, ובמקרים אחרים תקופת הליווי עשויה להימשך שבועות או חודשים ספורים בלבד.

נציין כי ייעוץ תזונתי נעשה על ידי אנשי מקצוע בתזונה (דיאטנים קליניים) או גם על ידי יועצי תזונה, בריאות, נטורופתים ועוד (שלעתים הינם ללא השכלה אקדמית בתחום התזונה, ובעצם ללא רישיון והסמכה מספקת).

להלן מספר סיבות נפוצות לתמיכה תזונתית לתקופה ארוכה:

1. מצבים בריאותיים כרוניים: אנשים הלוקים במחלות שכיחות ו/או מצבים בריאותיים כרוניים כגון: סוכרת, מחלות לב והפרעות במערכת העיכול עשויים להזדקק לתמיכה תזונתית מתמשכת מאיש מקצוע בתחום התזונה על מנת שיסייע להם לשפר את ואת איכות חייהם. כך שבהשוואה לאנשים בריאים המוטיבציה לשכור שירות לליווי תזונתי גבוה יותר, לעומת אלה שאינם סובלים מבעיה רפואית מסוימת.

לכתבות נוספות בנושא:
בעיות במערכת העיכול בספורט: אולי הגיע הזמן לדבר על זה?
היזהרו מחיקויים: על ההצלחה המטאורית של יועצי התזונה
מניקוי רעלים עד קטוגנית: דיאטות והגבלות תזונתיות שונות ופגיעה באיכות החיים

צילום: Shutterstock

2. ירידה במשקל או שמירה על מצב נוכחי: אלה הנאבקים בניהול משקל גופם או הרכב הגוף (מסת שומן/מסת שריר), ייעוץ תזונתי עשוי בהחלט לסייע במקרה זה. כאשר יש תמיכה ועזרה קבועים עולים הסיכויים גם להשיג את המטרה. תקופות קצרות מדי של ליווי תזונתי עשויות שלא להספיק להביא לשינוי המתבקש ולסגל הרגלים של המטופל.

3. שינויים באורח החיים: במעגלי החיים אנשים מסוימים עשויים לבחור דפוסי תזונה שונים כמו דיאטה צמחונית, טבעונית, פליאו ועוד. אזי, על מנת לתמוך בתהליך וגם כדי שיהיו מאוזנים, ככל שניתן, באותו תהליך (שעשוי להיות מורכב בחלק מהמקרים) הם לעיתים שוכרים את שירותיהם של אנשי מקצוע בתחום התזונה.

4. ביצועים או מטרות ספורטיביות אותם מעוניינים להשיג: ספורטאיות/ים או אנשים עם יעדים ספורטיביים מסוימים (כמו למשל, לרוץ מרתון, להתחרות בפיתוח גוף, ספורטאי הישגי בענף ספורט מסוים ועוד). במקרים אלה בהחלט ייעוץ תזונתי חשוב עד מאוד וזאת על מנת לייעל את התפריט התזונתי היומיומי ולהכין ולתמוך בגוף למאמצים הגופניים הכה משמעותיים במרבית המקרים. ייעוצים אלו הינם תהליך בפני עצמו, הדורש שינויים והתאמות לאורך זמן מצד אחד ומצד שני לאנשים מסוג זה ישנה מחויבות גבוהה לתהליך.

ספורטאים מתמידים יותר | צילום: Shutterstock

5. גורמים התנהגותיים ורגשיים: עבור אנשים מסוימים, תמיכה תזונתית מתמשכת של איש מקצוע בתחום התזונה עשויה להתייחס לגורמים התנהגותיים או רגשיים הקשורים לאוכל ולאכילה. כגון: אכילה רגשית או הרגלי אכילה שאינם תקינים, תהליך רגשי נמשך זמן, 'יושב' על היבטים רחבים ופנימיים יותר מאשר התזונה עצמה ולכן מלכתחילה התהליך ארוך יותר.

6. השכלה וידע רב: חלק מהאנשים יבחרו ליווי תזונתי ממושך על מנת להעמיק הידע בתחום וכך להשפיע על מצבם הבריאותי וכדומה.

7. העלות הכלכלית של הייעוץ התזונתי: ללא ספק גורם חשוב ועשוי בהחלט להשפיע גם על ההתמדה בליווי התזונתי. לדוגמה, בישראל עלות ליווי תזונתי (דיאטנים קליניים, או אף יועצי תזונה שונים) עשוי לנוע בטווח מחירים של 600-200 שקלים (ויותר) למפגש. וזאת במרבית המקרים מותנה ברכישה של חבילה הכוללת מספר מפגשי ייעוץ. נציין גם, שלרוב המפגש הראשון הינו ממושך ומשמעותי (כולל איסוף מידע רב וחשוב על המטופל, הרגלי חיים ועוד) ועשוי להימשך לעתים אף שעה עד שעה וחצי. אך לאחר מכן מדובר במפגשים קצרים באופן יחסי (משתנה ועשויים להיות בטווח של 20-15 דקות בממוצע). כך שהתמדה בליווי תזונתי שנערך אחת לשבוע-שבועיים, למשל, יהיה כרוך בהוצאה לא מבוטלת כלל, והדבר עשוי להשפיע גם על ההתמדה.

גם לעלות יש משקל | צילום: Shuttertsock

8. אינטליגנציה רגשית של איש המקצוע בתחום התזונתי: ללא ספק, גורם חשוב המשפיע בכלל על התמדה בכל תהליך בתחום הרפואי והפרארפואי בכלל. מדובר על היכולת (או המיומנות) של האדם לזהות, להעריך ולנהל בהתאם את רגשותיו שלו ואת רגשות של האחר, יכולת לזהות ולפענח רגשות שונים, שליטה במיומנויות חברתיות, הפגנת אמפתיה כלפי הזולת ועוד. תכונה זו חשובה במיוחד ועשויה להיות לעיתים הגורם העיקרי להתמדה ממושכת בתהליך של ייעוץ תזונתי.

9. חיבור אישי: אחד מהמשתנים החשובים והמשמעותיים ביותר. כאשר אלה השוכרים את השירותים של איש המקצוע בתחום התזונה, מרגישים ביטחון ונוחות מסוימים ורואים ביעוץ התזונתי כסמכות שמלווה אותם ותומכת בהם וכך גם רמת האמון באיש המקצוע עולה בהתאמה כי ישנה היענות לטיפול. ברם, ישנם לא מעט מקרים בכלל שמדובר באנשי מקצוע מעולים (וכמובן לא רק בתחום התזונה), אך לא ממש יש את אותו חיבור אישי בין איש המקצוע למטופל והשירות בשל כך לוקה בחסר – מה שמקשה על היכולת להתמיד לאורך זמן.


הכותבים:
ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר כ-40 שנה. מרצה בתחום אורח חיים בריא, ספורט, בריאות ועוד לקהל רחב ומקצועי. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט. הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים", ואת הספרים "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ילדים בריאים כדרך חיים" והספר: "מה אוכלים".

מורן נחמני – MPH;MPE;EP-C(ACSM) | תזונאי קליני ופיזיולוג מאמץ, רכז ומרצה בכיר בהכשרת מדריכי כושר. בעלים של המרכז האישי לכושר ותזונה חיפה. בעל תואר שני בבריאות הציבור ובמדעי האימון הגופני. תואר ראשון במדעי התזונה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג