האם יעקב טומרקין חזר לעצמו באליפות אירופה בבריכות קצרות?

יעקב טומרקין חזר להוכיח שהוא חיית בריכות קצרות תחרותית ואגרסיבית, לאחר שניצל את אליפות אירופה בשבוע שעבר בגלאזגו כדי לאותת שההכנות שלו לשנה האולימפית מתקדמות היטב
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

דצמבר 2019, גלאזגו סקוטלנד – אליפות אירופה בבריכות קצרות שמונה חודשים לפני המשחקים האולימפיים של טוקיו 2020. אליפות אירופה הקודמת שהתקיימה בעיתוי דומה נערכה בסוף 2015, אצלנו במכון וינגייט, שמונה חודשים לפני ריו 2016. עבור חלק מהמאמנים וספורטאי צמרת, אליפות בריכות קצרות בתוך השנה אולימפית מהווה היסח דעת מרצף האימונים למאורע המרכזי של הקיץ. מאמנים ושחיינים כאלו, נוטים להיעדר מאליפות הבריכות הקצרות. ההפסד שלהם.

עבר שני קיצים פחות מוצלחים. יעקב טומרקין | צילום: באדיבות איגוד השחייה בישראל

אלא שהפעם, נראה שלא רק רציפות ההכנות האולימפיות גזלה מאליפות אירופה כמה מטובי שחייני היבשת, אלא שהאליפות הפסידה שחיינים גם לליגת ה-ISL המתפתחת. הליגה המקצוענית הפרטית מושכת שחייני צמרת רבים לתחרויות בבריכות הקצרות, ותמקד תשומת לב בתחרות גמר הליגה שתתקיים בהמשך החודש בלאס וגאס. בכלל, שחיית הבריכות הקצרות בעולם מצויה בקו עלייה. ליגת ה-ISL (שנערכה עד היום רק בבריכות קצרות) תורמת לכך. תורמת לכך גם האיכות האינטנסיבית והטלוויזיונית של התחרויות בבריכות הקצרות, והנגישות המוגברת לקהל.

ברמות הגבוהות, שחייה בבריכות קצרות היא שונה מאד מהתחרות בבריכות הארוכות. עיקר ההבדל הוא באתלטיות ובנפיצות הנדרשת. בבריכות קצרות, הזינוקים והסיבובים מיטיבים עם השחיינים האתלטיים – אותם שחיינים בעלי מהירות תגובה, הניתור העצמתי בזינוק, התפוצצות הדחיפה מהקיר, והיכולת התת-מימית. התכונות האתלטיות מתגמלות את השחיינים שניחנים בהם, ובעלי הטכניקה הגבוהה. האיכויות המוכרות של שחיינים דוגמת ולאד מורוזוב וקלימנט קולסניקוב הרוסים, קירה טוסיינט ההולנדית, וקטינקה הוסזו ההונגריה, מתחדדות ובולטות אפילו יותר בבריכות הקצרות.

באופן מוצהר מראש, לא הגיעה הנבחרת הישראלית לאליפות אירופה כתחרות מטרה. המטרה החורפית של הישראלים קבועה לסופ"ש הקרוב באמסטרדם, בבריכה ארוכה, במה שהוגדרה כתחרות יעד לקביעת קריטריון אולימפי.

שינוי טקטי אצל טומרקין

למרות שאליפות אירופה לא היתה תחרות מטרה מטרה, וגם על רקע הנבחרת הצעירה ברובה, בלט מעל כולם יעקב טומרקין. טומרקין, שעבר שני קיצים פחות מוצלחים ב-2019 ו-2018, שיפר, ולא במעט, את שיאו האישי והישראלי ב-200 מ' מעורב אישי מזינוק לזינוק, וסיים חמישי בגמר האירופאי ב-1:53.57 דק'. שיפור של יותר מחצי שנייה לשיא הישראלי, ללא הכנה מלאה, אינו דבר טריוויאלי.

"התוצאות תורמות לביטחון העצמי", טומרקין | צילום: באדיבות איגוד השחייה בישראל

הדרך בה תקף טומרקין את המשחה מלמדת על שינוי טקטי מפליג. בעוד שבאליפות העולם שהתקיימה לפני כחמישה חודשים בקוריאה, פתח טומרקין את החצי הראשון במוקדמות ה-200 מ' מעורב מהר יותר מכל שחייני העולם, להבדיל, באליפות אירופה השבוע, הסתובב טומרקין בחצי המרחק, אחרון חביב מבין כל שחייני הגמר. משם, הוא כבר שיפר למקום החמישי.

שמירת הכוח לחצי השני, עוזרת כמובן גם בהתמודדות עם השחייה הנדרשת שם, אבל תורמת לדעתי אפילו יותר בסיבובים. סיבוב איכותי עשוי לייצר יתרון של עשרות סנטימטרים על היריב, אבל מחירו הוא ריקון השרירים מחמצן, והעמסתם בחומצת חלב. ככל שמתקדם המשחה, הפער (במרחק בסנטימטרים שניתן לצבור) בין סיבוב איכותי לבין סיבוב עייף, הולך וגדל. שמירת הכוחות של טומרקין שירתה אותו אמנם גם בשחייה בחצי השני, אבל לדעתי שירתה אותו אפילו יותר בסיבובים. במקום לאבד מרחק בסיבובים עקב היחלשות, הוא הפציץ בסיבובים חזקים בחצי השני (בראשם הסיבובים בסגנון החזה), וצבר עוד ועוד סנטימטרים על המים. התוצאה של הטקטיקה החדשה – שיא ישראלי חדש, ועוד היד נטויה.

במשחה המעורב הקצר והאגרסיבי ל-100 מ', זכה טומרקין במדליית כסף באליפות אירופה מול הקהל הביתי המשתולל בבריכה הלאומית במכון וינגייט לפני ארבע שנים. השבוע, הוא שיפר את תוצאתו מאז ב-0.31 שנ' ושיפר את שיאו האישי והישראלי כשקבע 52.31 שנ'. אבל הפעם, התוצאה הטובה יותר לא הספיקה לגמר, אותו הוא פספס ב-8 מאיות שנייה.

"ליאוניד (המאמן ליאוניד קאופמן, ח.א) זה לא אותו ליאוניד מלפני ארבע שנים. הוא עובד איתנו על הדברים שקורים עכשיו בעולם", מספר טומרקין בראיון לשוונג על תוספת המיקוד הטכני באימונים, "לדוגמה, אנחנו עובדים 20 דקות ברציפות על זינוקים באימונים ומנסים לזנק כמו דרסל (קיילב דרסל, ח.א). את התוצאה של האימונים האלו ראינו השבוע. יצאתי בין הראשונים אחרי כל זינוק. ברור שזה משפיע. גם ההחלטה לשמור כוח במעורב לחצי השני, היא שינוי שדיברנו עליו."

טומרקין שחיין מקצוען, ותיק ומנוסה. בכל זאת, שאלתי אותו, ברמת הניסיון שלו, מה עושות התוצאות לביטחון העצמי. הוא עונה: "אין ספק שזה משפיע. זה נותן ביטחון להמשך, זה נותן ביטחון שאנחנו עושים את הדבר הנכון. ביטחון עצמי משפיע על כל ספורטאי".

אנסטסיה גורבנקו

אנסטסיה גורבנקו העפילה לשני גמרים במשחה ל-400 מ' מעורב אישי ו-200 מ' מעורב אישי. הצעירה בת ה-16 אמנם לא שיפרה את שיאיה הישראלים והאישיים במשחים אלו, אבל מתחילה להתרגל לזנק מול הגדולות בעולם, ולהבין מה נדרש כדי להתמודד איתן. מעודד לראות שההתקדמות של גורבנקו ממשיכה בעקביות מגיל 14 ועד היום. הרמה העולמית הגבוהה כבר מצויה במרחק נגיעה. המשך ההתקדמות שלה גם בשמונת חודשים הקרובים (ולאחריהם), יכולה להביאה אפילו לגמר בתחרויות העולמיות הגדולות דוגמת אליפות עולם ואולימפיאדה. יחד עם זאת, חשוב לזכור, שלקראת תחרות השחייה האולימפית בקיץ הקרוב, מתקדמות גם שחייניות נוספות ברחבי בעולם.

מתחילה להתרגל לזנק מול הגדולות בעולם. אנסטסיה גורבנקו | צילום: באדיבות איגוד השחייה בישראל

בתוך כך, טעמו צעירי הנבחרת את טעמה של אליפות גדולה בבריכה קטנה. בשבוע הקרוב נדע מהו פער התוצאות והזמן בין ההכנה המלאה לתחרות בה צפויים השחיינים להגיע לסופ"ש באמסטרדם, לבין ההכנה החלקית בגלאזגו. בגלאזגו, חלק מהשחיינים הצעירים אפילו לא גילחו את הגוף.

לסיום, ברור שנקודת האור המרכזית מהסופ"ש האחרון, היא שובו המהדהד של יעקב טומרקין לרמה של שבירת שיאיו הישראלים, ולגמרים באליפות אירופה. אחרי שכבר החלו להישמע קולות שטענו (גם אחרי קיץ 2018 וגם אחרי קיץ 2019) שעתידו בשחייה מאחוריו, מוכיח טומרקין בן ה-27, בדרך הטובה ביותר שהענף מכיר, זמן מדוד על השעון, שיש לו עוד המון שחייה לתת.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג