מבחן דרכים – פולאר RCX5

הוא מעיר אותי בבוקר, תמיד עם חיוך. אנחנו יוצאים לרוץ יחד (לפעמים גם לשחות או לרכב). תוך דקות הוא יודע אם אני ביום טוב או רע, אם זה היום לשבור שיא אישי או שדווקא עדיף לשחרר קצת. תוך כדי ריצה הוא מכתיב את הקצב, שומר שנעמוד ביעד שהצבנו. אחרי האימון, בזמן שאני מכינה לנו קפה, הוא שוטח בפני את כל פרטי האימון – לאן רצנו, כמה ק"מ עשינו, באיזו מהירות, והכי חשוב – כמה קלוריות נשרפו. לא נעים להודות, אבל החבר החדש שלי הוא שעון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הוא מעיר אותי בבוקר, תמיד עם חיוך. אנחנו יוצאים לרוץ יחד (לפעמים גם לשחות או לרכב). תוך דקות הוא יודע אם אני ביום טוב או רע, אם זה היום לשבור שיא אישי או שדווקא עדיף לשחרר קצת. תוך כדי ריצה הוא מכתיב את הקצב, שומר שנעמוד ביעד שהצבנו. אחרי האימון, בזמן שאני מכינה לנו קפה, הוא שוטח בפני את כל פרטי האימון – לאן רצנו, כמה ק"מ עשינו, באיזו מהירות, והכי חשוב – כמה קלוריות נשרפו. לא נעים להודות, אבל החבר החדש שלי הוא שעון

מאת:קרן סירוטה

אהבה ממבט ראשון


פולאר RCX5 החדש הוא השעון הראשון שפולאר מייעדת במיוחד טריאתלטים. הדבר הראשון ששמים לב אליו, הוא שהשעון פשוט מהמם ביופיו. גופו עשוי פלסטיק קשיח מוקף מסגרת מתכתית והמסך שטוח, עמיד לשריטות, עם תצוגה גדולה במיוחד. אלו לא רק הופכים את השעון לחזק ועמיד במיוחד ומקלים על הצפייה בנתונים, אלא גם קובעים סטנדרטים חדשים ברמת העיצוב. אך אל תתנו למראה הספורטיבי-אלגנטי המרשים להטעות אתכם, יופיו החיצוני של השעון לא בא על חשבון עולם פנימי עשיר ואינטליגנציה רגשית גבוהה. מתחת למסך השטוח המבריק מסתתרים מספר חידושים טכנולוגיים מעניינים במיוחד.

ככלל, אוכלוסיית הספורטאים מתחלקת לשניים: אלו שמעדיפים לעבוד עם מד דופק ותוך הקשבה לגוף, ואלו שמעדיפים להתעלם מהדופק ולהתמקד במדדים אחרים דוגמת מהירות, מרחק, הספק וכדו'. בקרב אלו הנמנים על הקבוצה הראשונה מקובלת במיוחד שיטת עבודה המבוססת על טווחי דופק – "תקנים" או "zones" אם תרצו. חברת פולאר מיישמת את השיטה הזו בשעוני הדופק שלה כבר מספר שנים, עם תצוגה ייעודית של טווחי דופק וזמן מצטבר בכל טווח. הטווחים עצמם נקבעים אוטומטית לפי הדופק המרבי, כאשר תקנים 1-2 (50-70% מהדופק המרבי) מיועדים לפעילות קלה עד מתונה, תקן 3 (70-80% מדופק מירבי) לפעילות אירובית, ותקנים 4-5 (80-100% מדופק מירבי) שמורים לפעילות עצימה עד עצימה מאוד. ניתן גם לשנות את הטווחים באופן ידני.

אינטליגנציה רגשית מלאכותית


החידוש המעניין ביותר ב RCX5 הוא פונקציה שנקראת Polar ZoneOptimizer, העושה שימוש במדידה של השתנות קצב הלב (מרווחי הזמן שבין פעימות הלב), כדי להתאים את טווחי הדופק למצבו הפיזיולוגי של המתאמן לפני כל אימון. קצב הלב נתון לבקרה מתמדת ע"י מערכות הגוף השונות, ולכן מרווח הזמן בין שתי פעימות לב עוקבות אינו זהה לעולם. השתנות קצב הלב גדולה ביותר בסמוך ללידה, וקטנה עם הגיל (אנו מאבדים כ 3% השתנות בשנה). מצב שבו המרווחים בין הפעימות זהים קיים רק חודשים ספורים לפני המוות. בשנים האחרונות ההתעניינות המדעית בהשתנות קצב הלב הולכת וגדלה ועימה ההכרה שמדד זה מהווה צוהר אל מצבו הגופני והנפשי של האדם. אצל אדם בריא, בגופו ובנפשו, השתנות קצב הלב גדולה למדי ואילו מצבי מחלה או מתח נפשי גורמים לירידה בהשתנות.

פונקצית ה- ZoneOptimizer מנצלת את 5 הדקות הראשונות של כל אימון, כדי לחשב את השתנות קצב הלב ולהתאים לפיה את עצימות האימון למצבו הגופני של המתאמן. כאשר ההשתנות הנמדדת קטנה התוכנה תמליץ על עצימות אימון נמוכה יותר (ע"י הורדה של טווחי הדופק) ואילו כשההשתנות הנמדדת גדולה עצימות גבוהה יותר תומלץ וטווחי האימון יוסטו לערכים גבוהים יותר. אף שבפועל מדובר בהטיה של פעימות ספורות לכאן או לכאן, עצם הרעיון שיש מישהו (או משהו, לצורך העניין), שקולט לבד אם קמתי בבוקר על צד ימין או שמאל, הוא מבחינתי בגדר חלום שמתגשם. היכולת לזהות את מצבו הנפשי והגופני של הזולת היא תכונה אנושית למדי, אינטליגנציה רגשית היא נקראת. מבלי להיסחף לפסים פילוסופים, או לרגשנות יתר, הרי שה RCX5 הוא לא סתם עוד שעון דופק, אלא שעון בעל אינטליגנציה רגשית מלאכותית! ובהעדר חבר או רע שיזהה על פני את מצב רוחי ויפעל בהתאם, גם שעון דופק המבין לליבי (תרתי משמע) הוא מציאה גדולה.


ליהנות מכל העולמות


היתרון הגדול של פולאר RCX5, על פני כל שעון דופק אחר,
שהוא מאפשר ליהנות מכל החידושים הטכנולוגיים האחרונים בתחום מדידת הדופק, בלי לוותר על מדידת הקצב והמרחק שנותן ה GPS. בניגוד ל- 1G ול- 3G, הגי.פי.אסים הקודמים של פולאר, שגודלם היה בערך5X5X2 ס"מ ומשקלם כ 80 גרם, ה- GPS G5 החדש שמגיע כחלק בלתי נפרד מערכת ה- RCX5. הוא קומפקטי להפליא (3X6X1 ס"מ) ומשקלו 34 גרם בלבד. הוא לא עובד על סוללה, אלא נטען בחיבור למחשב, כשהטענה מלאה מספיקה לכ- 20 שעות פעילות. עליי להתוודות, ברשותי גם G1 שרכשתי עבור פולאר RS300 ומלבד פעמים ספורות שהשתמשתי בו, במהלך אימונים למרתון, לרוב גודלו והעובדה שאין ברירה אלא לשאתו על הזרוע, הרתיעו אותי. עם ה- GPS G5 החדש הדילמה פשוט אינה קיימת. הוא נכנס בקלות לכל כיס וכל הנתונים על מרחק ומהירות הריצה מופיעים מול העיניים. אני לא רוצה להגזים ולומר שה- GPS הקטן הזה שינה את חיי, אבל הוא בהחלט שינה לי את חווית הריצה בצורה שאין ממנה דרך חזרה. מה שנקרא – זהירות ממכר!

יתרון נוסף בשילוב, בין מדידות דופק, מהירות ומרחק, הוא האפשרות לחשב מדד לאיכות הריצה – Running Index.
ככלל, ככל שהדופק נמוך יותר והמהירות גבוהה יותר, הדבר מעיד על יעילות ריצה גדולה יותר ו/או כושר אירובי גבוה יותר. בכל ריצה שבה יש מדידה בו זמנית עם רצועת הדופק ועם ה GPS, אינדקס הריצה מחושב אוטומטית (אורך הריצה צריך להיות 12 דקות לפחות ומהירותה לא פחות מ 6 קמ"ש). בצורה כזו קל לעקוב אחרי שיפור יעילות הריצה והכושר האירובי לאורך זמן. חידוש נוסף ב 5RCX הוא פונקצית ה RacePace, המאפשרת לקבוע מראש זמן מטרה למרחק מסוים, ועוזרת לשמור על הקצב המתאים לעמידה ביעד.

מדידת דופק רציפה
בים, באוויר וביבשה


ה-GPS החדש אמנם לא עובד במים (בגשם כן), אבל מד הדופק עובד. ועוד איך עובד. לראשונה ב- RCX5 מתאפשרת גם מדידת דופק במים (בתדר 5Hz) וגם מדידת דופק חסינה להפרעות באוויר וביבשה (בתדר 2.4 GHz). זאת בזכות המשדר ההיברידי, המגיע עם השעון, המשדר בשני התדרים בו זמנית. המעבר בין הענפים השונים בשעון עצמו פשוט וקל (3 לחיצות כפתור בדיוק) ויגרום גם למי שהתחיל להתאמן לפני שבועיים להרגיש כטריאתלט אמיתי מבטן ומלידה. לכל ענף 4 מסכי תצוגה שונים הניתנים לתכנות והתאמה אישית, כך שניתן לבחור בדיוק אילו נתונים יוצגו בכל מסך. ניתן לראות עד 4 נתונים שונים בו זמנית בכל מסך, כלומר 16 נתונים שונים בסך הכל, בכל ענף. מה שבטוח – משעמם באימון כבר לא יהיה.

מלבד ה- GPS המגיע כחלק מהמארז, פולאר RCX5 מתממשק גם לכל שאר אביזרי המדידה של פולאר – פוד לרגל, מד קדנס לאופניים ומד מהירות לאופניים, כך שניתן לרכז את כל הנתונים במחשב אחד ולנתח את כולם באתר polarpersonaltrainer.

אתר זה, בפני עצמו הוא עולם ומלואו. הוא המאפשר לא רק לעקוב אחר האימונים שבוצעו ולתכנן את האימונים הבאים, אלא גם להוריד לשעון תוכניות אימון שלמות לרכיבה ולריצה, בהתאם לרמה ולמטרות. פונקצית ה training load באתר מאפשרת לעקוב אחר עומס האימונים המצטבר, כדי להימנע מאימון יתר מצד אחד, מבטלה מיותרת מצד שני.

על גאווה ודעה קדומה


כשעון המיועד טריאתלטים, ה- RCX5, מגיע גם עם אי אילו דעות קדומות לגביהם. ראשית, טריאתלטים הולכים לישון לפני 24:00 (את זה אפשר לקבל בחיוך כהמלצה חמה ללכת לישון, לטובת האימון שלמחרת בבוקר) וקמים ב 6:00 (איפה?! הלוואי). מתוך מטרה להאריך את חיי הסוללה, השעון עובר למצב חסכוני בין 24:00 ל 6:00. השעות האלו נגזרות מאורך חייהם של הטריאתלטים הפינים (פולאר היא חברה פינית למי שהיה לו ספק), שבארצם השמש לא זורחת לפני שמונה. כמובן שאפשר להתאים את השעות לאזור המזרח התיכון, או לבטל את האופציה כליל. שנית, טריאתלטים לא מטפסים. זה לא לגמרי לא נכון, אבל גם ממש לא מדויק. בכל מקרה, מי שחפצה נפשו במדדים של שיפועים, טיפוס מצטבר וכל היוצא בזה (דהיינו – עליות), יאלץ לחפש אותם בשעון אחר (למשל בגרסת הטור דה פראנס).

סיכום


בעד כל מה שטריאתלט צריך בחבילה אחת.
נגד  החבילה הזו מורכבת מלא מעט פריטים. פחות מומלץ עבור מי שלא מאבד את ראשו רק כי הוא מחובר לו לגוף.
שורה תחתונה  ללכת עם, להרגיש בלי, וליהנות מכל העולמות.
ציון סופי  4.5 מתוך 5
מחירים:

RCX5 שעון בלבד –  1,400 שקלים

(RCX5 + GPS G5) –
1,950 שקלים

RCX5 + חיישן לנעל 1,800 שקלים

RCX5+ חיישן מהירות לאופניים 1,600
שקלים

יבואן – אגנטק – להשיג בחנויות הספורט, האופניים והריצה המובחרות

עכשיו במבצע בשוונג שופ קונים שעון ומקבלים 24 יחידות ג'ל פאוור בר – שוונג שופ


קרן סירוטה
חוקרת מוח וטריאתלטית ותיקה

קישורים: צרכנות, ריצה, אופניים,טריאתלון , שוונג שופ




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג