מציאות נושכת: בין הווידוי של ארמסטרונג, סיכומי שנה, מארדונה ואלתרמן

איך הגיע כתבנו מסיכומי השנה שחולפת לצביעות, אינטרסים ותככים - הכל כך שונה בין ענף האופניים והכדורגל והקשר לשירי נתן אלתרמן, לאה גולדברג בביצועים של אריק איינשטיין
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

איך הגיע כתבנו מסיכומי השנה שחולפת לצביעות, אינטרסים ותככים – הכל כך שונה בין ענף האופניים והכדורגל והקשר לשירי נתן אלתרמן, לאה גולדברג בביצועים של אריק איינשטיין

מאת:יאיר בן עמי


מעולם לא הצלחתי להבין את העליהום שעושים פרשנים של ענפי ספורט שונים על ענף האופניים. לא פעם זיהיתי סוג של אושר אצלם, כאשר רוכב אופניים מפורסם כשל בבדיקת סמים. כשלאנס ארמסטרונג התייצב אצל אופרה ווינפרי היה נדמה לי כמה מהקולגות שלי (מענפים אחרים) סימנו את היום כחג חדש בדת הפרשנית האישית שלהם. לא, איני מגזים ובדקתי את עצמי, זה היה ברור גם בשיחה שקיימתי עם קולגה, העוסק בעיקר בענף הספורט הפופולארי ביותר במקומותינו וביבשת הקרובה לנו.


ארמסטרונג. רבים אהבו לרכוב על הצלחתו צילום: Bjarte Hetland


אותה שמחה לאיד, סיפוק כשבענף האופניים מתגלה שערורייה, מעיד לא במעט על אופייה של ההתייחסות לתרבות הספורט בישראל, בדיוק כמו ההתייחסות של "מיטב" הפרשנים לתהליך שהחל במכבי תל אביב בכדורגל לפני כשנתיים, שאלת מינוי המאמן הלאומי בכדורגל, פרשת אליס שלזינגר ועוד לא מעט מקרים מהם מניתי רק את המוכרים, האקטואליים והברורים ביותר. המשותף לכולם הוא המחסור החמור של שליטה בחומר, חסך קיצוני בכנות מקצועית המובילה לחסך קריטי במרכיבי תרבות הספורט. בתרבות הספורט העולמי יש לא מעט איים דומים, לעתים אף זהים.

במסגרת סיכום השנה האישי שלי לענף האופניים בחרתי בווידוי של ארמסטרונג אצל ווינפרי כאירוע השנה בספורט העולמי. לא פירטתי עדיין עד כמה לדעתי יכול האירוע הזה להיות מפנה אדיר בתרבות הספורט ההישגי העולמי, איני חושב שהוא יהיה, אלא רק כי יכול היה ולו רק אם כנות מקצועית בלתי מוטה (אינטרסים כלכליים) היתה חלק מרכזי מתרבות הספורט העולמית.

הספורט העולמי מונע על ידי כסף, תקוותי שבקביעה זו איני גורם לאף אחד ליפול מכיסאו בעודו שורד את הטור הזה. הסיבה שארמסטרונג שרד את כל הרמאויות, השיטות המאפיונריות וחיסול קריירות של כה רבים, היתה קשורה רק, אך ורק ולא לדבר מעבר, להשפעתו הכלכלית החיובית על כה רבים. כל עוד הוא (ארמסטרונג) היה גורם משפר למצבם הכלכלי של כה רבים, בעיקר משפיעים, הוא יכול היה לעשות ככל העולה על רוחו, גם כשרוחו היתה חולה נפשית, מטונפת וכעובדה, זה עבד.

ארמסטרונג בהיותו ספורטאי פעיל היה אגדה מפרנסת ונוחה לרבים, אבל בעיקר חסר תחליף. הכריזמה, המשיכה, הכוכבות והחלום שמכר היו משהו שלא אדי מרקס, ברנאר הינו, ז'ק אנקטיל ואפילו לא מיגל אינדוריאן שכוכבו זרח בעידן הטלוויזיוני הגלובלי לא התקרבו ולו ברמז קטן שבקטנים אל מעטפת הכוכבות של לאנס ארמסטרונג. הנקודה היא שכמעט כולם (כנראה להוציא את אינדוריאן) היו רוכבי אופניים בעלי הישגים טובים ורבים משל ארמסטרונג, ולא עמדה לשמם בבואו של הציבור לסדר את דוכן המנצחים של היכל התהילה ההיסטורי, ובעיקר ההיסטרי.

כל אלו היו רק הפיגומים, המלט והבטונות של אותו היכל תהילה אדיר ממימדים שנבנה סביב לאנס ארמסטרונג האחד והיחיד ולא רק בדורו, משחר ההיסטוריה ועד הלום בואכה תודעת עולם. אבל משהו התקלקל בדרך. ארמסטרונג כבר לא היה נחוץ כלכלית, ואפילו שעדיין לא היה בר תחליף, הוא היה כבר ללא הבסיס האיתן. התרסקות אותו היכל פיגומי השקרים, בטונות יחסי הציבור וההיכל הזוהר כבר היו לא רק מיותרים, אלא שריסוקם שירת מספיק אנשים, אינטרסים ורצון לחסל.

מכאן, רגע הכרעתו של הרשע שהלך והתוודע אצל המראיינת המפורסמת בתבל, החלה חגיגה שבהיסטוריה היתה שמורה רק לנפילת של הרשעים ביותר, כראוי למלך רשע שהוכרע אל מול גלי הנקמה הבוערת שהמתינה שנות סבל כה רבות.

ארמסטרונג. כיום בעיקר נרדף, מתנצל ומוחרם
צילום: U.S. Air Force photo/Airman 1st Class Tabitha M. Mans


מכאן לא עמד לו, לארמסטרונג, לזכות ולו לזיכרון קולקטיבי אחד ויחיד. לא התקווה, ההשראה והממון שהביא לאין ספור חולי סרטן, לא הכנסות כספיות שהביא לחברות מסחריות כאנשים פרטיים שעל גל הצלחתו וזוהרו גרפו קריירות של ממש, לא רגעי ההתעלות הספורטיביים שאחרי הכל, חייבים לזכור כי היו מול ספורטאים בעלי מרקם מבחנה זהה למדי.

שיאה של הצביעות היה באי הפיכתם של מתנגדי ונפגעי ארמסטרונג במשך כל השנים לגיבורי תרבות הספורט החדש, הרי היא לא באמת נוצרה, סתם כיף למעוך כוכב ענק, לראותו בהשפלתו ולגרוף את סיבוב הקופה הבא, הפעם מנפילתו.

סיכומי השנה של רבים וטובים, שלי עצמי בתוכם, ציינו את אותו הוידוי של ארמסטרונג כאחד מאירועי הספורט הבולטים של השנה. ציינתי אותו כחשוב ביותר של עולם הספורט בשנת 2013. אבל צברתי מספיק שעות צפייה בהתרחשויות של העולם הספורטיבי העולמי כדי לדעת שנאיביות תהיה מנחת מחשבתי כי משהו ישתנה.

בענף האופניים יש שינוי, כנות ורצון של ממש לשנות. בענפי הספורט האחרים מעדיפים פרנסי ומנהיגי המשפיעים שיתקעו להם מזלג בכל עין לפני שינסו לשנות משהו ולגלות את האמת על ההתנהלות.

לא מאמינים? אז בואו נבחן את עצמנו – מה לדעתכם היה קורה לו כדורגלן הטוב בתבל היה נכשל בבדיקת סמים, לא פעם, לא פעמיים ואפילו במהלך אירוע הספורט הגדול בתבל, ועוד מעורב בעסקי מאפיה? מאפיה אמיתית, לא של מנהל ספורטיבי ורוכב כוכב. מישהו חושב שדינו היה כדינו של לאנס ארמסטרונג? שכל תאריו היו נשללים ממנו והוא היה מורחק לעד מכל אפשרות של השתלבות עתידית בכדורגל, או אפילו קט רגל, כדור רשת וכל ענף ספורט בו מעורב כדור?

עכשיו נמשיך, בואו ונראה מה באמת קרה לשחקן הכדורגל הטוב והמפורסם ביותר בעולם לאחר שנכשל בבדיקת סמים.

קראו לו דייגו ארמנדו מארדונה, הוא נכשל בבדיקת סמים ולא, זה לא היה קוקאין כפי שרבים טועים לזכור, באותה בדיקה בה נכשל מארדונה במשחקי הגביע העולמי בארה"ב בשנת 1994 נמצא אפדרין, אפילו בליגת הכדורגל של "אל אל ישראל" הורחק שחקן על שימוש בחומר זה.

מארדונה היה הכדורגלן הטוב בתקופתו ורמאי לא קטן
צילום: Donna Hilton

מארדונה אמנם הורחק מאותם משחקי הגביע העולמי, לאחר שנכשל בבדיקת סמים עליה יש יותר סימני שאלה מסימני קריאה, אבל הוא לא הורחק מהכדורגל, מעולם לא הועלה הרעיון להרחיקו לעד, ובטח שלא לנשלו מכל תאריו. לא רק שהוא חזר, על שטיח אדום מכבוד לאימון נבחרתו הלאומית, אלא שהוא המשיך לשחק בכדורים, לעתים כאלו אותם ירה מרובה על עיתונאים כשלא אהב את נוכחותם ליד ביתו.

אין לי בעיה כשמזכירים את הוידוי של ארמסטרונג כאחד מאירועי השנה הבולטים של 2013, יש לי בעיה גדולה עם הדרך הצבועה בה מסוקר הספורט בעולם, עוד יותר עם הדרך הצבועה בה הוא מנוהל והכי הרבה באיפה ואיפה של יותר מדי ביותר מדי.

באופן שאיני יכול להסביר במדויק שוב מצאתי עצמי מול כתיבתו הנפלאה של נתן אלתרמן, זו קורה לי גם כשאיני שם לב לכך מיידית. כך קרה לי גם הפעם כשהתפלאתי למצוא עצמי בין לאנס ארמסטרונג, דייגו ארמנדו מראדונה ויום ההולדת 75, הראשון שלא נחגג לאיינשטיין, כחודש מפטירתו.

"סיום" של אלתרמן, היטיב לתאר את הדרך המעוותת להביט בעולם, אריק איינשטיין היטיב לשיר את הלחן המופלא של מיקי גבריאלוב, לי נותר רק לנסות ולהעביר את הצרבת עם עוד כוס תה.

הפך למאמן לאומי לא רק  במולדתו
צילום: Doha Stadium Plus Qatar

סיום – נתן אלתרמן
יש אדם רואה הכל באור ורוד ורוד
זה לא טוב אומרים כולם אפילו רע מאוד
יש אדם רואה הכל באפלה קודרת
זו אותה המחלה רק בצורה אחרת

אל תרכיבו משקפיים
לא קודרות ולא שמחות
הסתכלו נא בעיניים
בעיניים פקוחות

אל תאמרו אנחנו עוד בארץ רק מיעוט
דווקא פה אולי מוצדקת האופטימיות
אל תאמרו ציון רקדי ומזמורים הנעימי
דווקא פה מוצדק מעט הרגש הפסימי

אל תרכיבו משקפיים
לא קודרות ולא שמחות
הסתכלו נא בעיניים
בעיניים פקוחות

ידיעות והסברות קבל מן העתון
אך אצלנו בוא קבל זריקה של מבסוטון
את הרע צריך לראות כדי להלחם בו
על הטוב צריך לשמור בכדי להתנחם בו

אל תרכיבו משקפיים
לא קודרות ולא שמחות
הסתכלו נא בעיניים
בעיניים פקוחות

בעצם, במחשבה שנייה, "תוף בודד" של לאה גולדברג מתאים יותר בכל הקשור להתייחסות של הרוב ללאנס ארמסטרונג.

תוף בודד – לאה גולדברג
הם אהבו אותי מאוד
עד שעליתי לגרדום,
הם אהבו אותי מאוד
אבל עליתי לגרדום.

הם לא אמרו מטוב עד רע
יום בו עליתי לגרדום
וכך קרה אשר קרה
וכך עליתי לגרדום.

תוף בודד, תוף בודד, תוף בודד
מכה בעיר,
תוף בודד, תוף בודד, תוף בודד
עד סוף העיר.
מתגלגל בדרכים.
היום בו ייקבר המת
ואין בוכים.

אני הלכתי לגרדום
היערות היו שקטים,
אני הלכתי לגרדום,
הנהרות היו שקטים.

אני הלכתי לגרדום
כל הרחובות היו שקטים.
אני עליתי לגרדום
איש לא יצא מן הבתים.
תוף בודד, תוף בודד, תוף בודד
מכה בעיר,
תוף בודד, תוף בודד, תוף בודד
עד סוף העיר.
מתגלגל בדרכים.
היום בו ייקבר המת
ואין בוכים.

5.1.2014


יאיר בן עמי - מציאות נושכתיאיר בן עמי
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג