למה כואב לרצים לפעמים באזור השוק?

תסמונת המדור הכרונית היא עוד סיבה שכיחה אצל רצים לכאבים בשוק, בנוסף לשין ספלינט. אז מה ההבדל בין השניים ואיך מטפלים בזה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ריצה היא פעילות אירובית שכיחה ויעילה לשיפור מרכיבי כושר גופני שונים בדגש על שיפור סבולת לב ריאה. בשנים האחרונות היא הפכה לספורט עממי ומקצועני נפוץ ושכיח ולראייה קבוצות הריצה הרבות והרצים שמספרם רק גדל. יחד עם היתרונות הרבים שיש לה, יש לשים לב גם לפוטנציאל הפציעה הטמון בריצה – בייחוד כשהיא מבוצעת בטכניקה לקויה או בעצימות ונפח לא מותאמים ליכולות של הרץ. אחת התלונות הקלסיות של רצים היא על כאב ואי נוחות באזור התחתון של הרגל – אזור השוק. הפציעות השכיחות באזור השוק מתאפיינות בכאבים בקדמת השוק, ולרוב זה מצביע על אחת משתי בעיות: שין ספלינט, ותסמונת המדור הכרונית עליה נרחיב בכתבה הנוכחית.

כאבים בשוק? אפשר לאבחן את זה | צילום: thinkstock

עוד כתבות בנושא 
איך מטפלים בנקע בקרסול? 
מהי פציעת שין ספלינט אצל רצים ואיך מטפלים בה?
מהם כאבי שרירים מאוחרים וכיצד ניתן לטפל בהם? 

תסמונת המדור הכרונית (Chronic Exertional Compartment Syndrome – CECS)

מדובר על פציעה פחות שכיחה לעומת השין ספלינט כסיבה לכאבי שוק. במקרים רבים, תופעת תסמונת המדור הכרונית לא מאובחנת כיאות באנשים פעילים ובדגש באוכלוסיית רצים ורצות.

הביטוי של תסמונת המדור הכרונית הוא עלייה בלחץ התוך מדורי בתוך אחד מהמדורים אליהם מחולקת השוק. כל קבוצת שרירים בשרירים החולשים על עצמות השוק (Tibia & Fibula) מאוגדת במעטפת של רקמת חיבור. כל אגד של מספר שרירים נקרא מדור. באם הלחץ התוך מדורי יעלה – הוא יגרום ללחץ על המבנים הקיימים בתוך המדור מלבד השרירים – העצבים וכלי הדם המקומיים שמתספקים את שרירי השוק השונים. אצל 75-90% מהמטופלים התופעה תמצא בשתי הרגליים.

השוק מחולקת ל 4 מדורים: קדמי, צידי (לטראלי), אחורי עמוק ואחורי שטחי. המדורים תחומים, כאמור, על ידי רקמת חיבור בשם פסציה.

סימפטומים

תסמונת המדור הכרונית מאופיינת בכאב חד ושורף באזור המדור בו התופעה מתרחשת בשוק. בעקבות עליית הלחץ התוך מדורי, מטופלים עם תופעה זו יכולים להתלונן גם על תחושת עקצוץ ונמלול לכיוון כף הרגל והאצבעות, עקב הלחץ על עצב כזה או אחר במדור המעורב. המטול עם תסמונת המדור הכרונית יציג תמונה קלינית של מעורבות מדור אחד ולעתים 2 מדורים שייצרו כאב.

לעודף קילומטרים או טכניקה לקויה יש השלכות | צילום: thinkstock

מבחינת חלוקה סטטיסטית של אחוז הישנות התופעה לפי מדורים: במדורים הקדמי והצידי (לטארלי) הם הנפוצים ביותר (76% מתסמונת מדור כרונית בשוק יתרחשו ב 2 מדורים אלה). פחות נפוצה התופעה במדור האחורי העמוק (16%) ובמדור האחורי השטחי (12%).

ברגע שממשיכים עם הריצה או הפעילות, הלחץ התוך מדורי יעלה ולא יהיה לו לאן להתפזר. לרוב אחרי משך פעילות של כרבע שעה עד חצי שעה, יחלו להופיע סימפטומים שיאלצו את הרץ עם התסמונת לעצור ולהפסיק את פעילותו. לאחר מנוחה – הכאב יחלוף.

אבחון

ישנן 2 שיטות יעילות לאבחון תסמונת מדור כרונית: בדיקת לחץ תוך מדורי ובדיקת MRI  לפני ואחרי פעילות גופנית (בדרך כלל ריצה).

בדיקת לחץ תוך מדורי היא שיטת האבחון השכיחה לזיהוי תסמונת מדור כרונית בשוק. בבדיקה מחדירים מד לחץ לתוך המדור הסימפטומטי דרך מחט, כאשר המטופל הנבדק במנוחה. לאחר מכן, המטופל מתודרך לבצע פעילות גופנית כלשהי, דוגמת ריצה או הליכה עם שיפוע חיובי במסילת הריצה. מדדי הלחץ נמדדים לפני ואחרי 5 דקות פעילות. עלייה מוגברת בלחץ מעידה על תסמונת מדור.

בדיקת MRI  הנה שיטה יעילה נוספת לאבחון התופעה. ההתרשמות דרך ה-MRI היא מנפיחות מקומית בתוך המדור הנגרמת על ידי השרירים המקומיים בתוך המדור המעורב. בדיקה זו הנה בדיקה יותר חדשה יחסית לבדיקת הלחץ התוך ורידי, אך היא לא פולשנית ונמצאה במספר עבודות מחקר כשווה ביעילותה לבדיקת הלחץ התוך מדורי השכיחה יותר.

טיפול ניתוחי

ברגע שהבעיה כרונית ונוצרו כבר שינויים ברמת המעטפת (הפסציה) שתוחמת את המדור, יש קושי בהחזרת הגלגל לאחור לשם פתרון הבעיה.

מנוחה, הורדת עומסים וטיפול שמרני במסגרת פיזיותרפיה שתכלול טכניקות להקלת כאבים ותרגילים לשיפור שליטה שרירית, יכולים להוביל להטבה במצב. במידה וטיפולי הפיזיותרפיה לא הובילו לשיפור מספק – יש לשקול את האופציה הניתוחית, כמו גם בתסמונת מדור אקוטית עם סימנים חריפים וירידה דרסטית בתפקוד.

בניתוח לבעיית תסמונת מדור כרונית בשוק, המנתח ישחר את הלחץ על ידי חיתוך חלק מהפסציה, בניתוח שנקרא פסציאוטומי (Fasciotomy), המנתח מבצע 2 חתכים בפסציה או ברקמת החיבור המקומית ומשחרר את הלחץ התוך מדורי מהשרירים, כלי הדם והעצבים המקומיים במדור המעורב.

אשה רצה במדרגות

זה יכול להיגמר גם בניתוח, אבל בדרך כלל כדאי פשוט לנוח ולבדוק את זה | צילום: thinkstock

לסיכום, אזור השוק הנו אזור שכיח לכאבים ופציעות בקרב ספורטאים ובדגש על רצים. לרוב תלונה שביטויה יהיה כאב מעל עצם השוקה עצמה, מרמז ומכוון אותנו לחשוד בבעיית שין ספלינט. כאב זה יופיע לרוב בשלב מתקדם של הריצה וייעלם במנוחה. לעומת זאת בתסמונת מדור כרונית, הכאב יופיע בדרך כלל  לאחר כ- 15 דקות בתוך הריצה, וביטויו יהיה יותר באזור השרירי של המדור המעורב – כאשר השכיחות מאוד גבוהה לחלק הקדמי והצדי של השוק (מדורים קדמי ולטראלי). כאשר נתקלים בתסמינים שכאלה יש לפנות לפיזיותרפיסט המתמחה בפציעות ספורט ופגיעות אורתופדיות, לשם אבחון מתאים, טיפול תומך, טיפול מניעתי, מתן כלים לתרגול ושימור הישגים טיפוליים בבית והפנייה להמשך ברור לפי הצורך.



עופר צחר | פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות למאמנים ומטפלים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג