טור דה פראנס 2012- המסלול

טור דה פראנס 2012 יוזנק לדרכו בפעם ה- 99 בשבת ה- 30 בחודש יוני, ויסתיים לאחר 3,497 ק"מ של דם , יזע ודמעות וחוויות מתישות ומפעימות, בשדרות השאנז-אליזה בפריז ביום ראשון,  22 בחודש יולי. עמנואל בלחסן מצטרף לצוות שוונג ומביא את מסלול הטור דה פראנס בכתבת גורמה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

טור דה פראנס 2012 יוזנק לדרכו בפעם ה- 99 בשבת ה- 30 בחודש יוני, ויסתיים לאחר 3,497 ק"מ של דם , יזע ודמעות וחוויות מתישות ומפעימות, בשדרות השאנז-אליזה בפריז ביום ראשון,  22 בחודש יולי. עמנואל בלחסן מצטרף לצוות שוונג ומביא את מסלול הטור דה פראנס בכתבת גורמה

מאת:עמנואל בלחסן



פרולוג:  שבת, יולי 30
תוואי: מישור, מרחק: 6.4 ק"מ. בלגיה.
זינוק: Liège ליאז'.
סיום: Liège ליאז'.

שבים למתכונת הפרולוג הקלאסי! מסלול מישורי מעט טכני, כולל שני סיבובי פרסה ומספר כיכרות בעיר ליאז' בבלגיה. זו עיר עתירת מסורת אופניים וביקורי טור-דה פרנס (האחרון שבהם ב 2004 בניצחון של יאן קירסיפו) וכמובן, המרוץ האביבי הקלאסי ליאז'-בסטון-ליאז', אחד מחמשת המונומנטים ומהוותיקים שבמרוצי האופניים. קהל עצום ורב והרבה בירה מובטחים…

קטע 1:  יום ראשון, יולי 1
בלגיה
תוואי:
גבעות, מרחק 198 ק"מ.
זינוק: Liège ליאז'.
סיום: הפרוור סוראן, בפאתי ליאז'.

כמו ב 2008 ב Bretagne (ברטניי) וב 2011 ב Vendée (וונדה)- כך גם השנה, השלב הראשון יסתיים בעליה או נכון יותר גבעה. הטיפוס לקו הסיום באורך של כ- 2.5 ק"מ תהיה ב- Seraing. עיר-פרוור קטנה יחסית בפאתי ליאז' שבבלגיה, שזכתה לארח את הטור דה פראנס פעמיים. בשנת 1995 בשלב נגד-השעון בו מיגל אינדוראיין "מעך" את מתחריו בדרכו לניצחון חמישי.בשנת 2001, בסיום שלב מישורי, ניצח אריק זאבל במאוץ המוני וקטף את ניצחונו העשירי בקטע של הטור דה פראנס.

קטע 2:  יום שני, יולי 2
בלגיה.
תוואי:
מישור
מרחק:
207.5 ק"מ
זינוק:
VISÉ (ויזה)
סיום:
Tournai (טורנאי).


לעיירה הקטנה VISÉ (ויזה) יהיה זה הביקור הראשון של הטור דה פרנס, על אף שעיירה זו ראתה "כמה" מרוצי אופניים בחייה, כמו הטור הבלגי. העיר המעט גדולה יותר, Tournai (טורנאי) הגובלת בצרפת, תהיה קו הסיום שיתאים מאוד למאיצים טהורי גזע. המקום זכה לארח, כקו סיום, לא מעט מרוצי אופניים וכן לשני ביקורי הטור דה פראנס. בשנת 1966 בניצחונו של הבלגי Guido Reybroeck ולמחרתו של יום, קטע נגד-השעון קבוצתי, בו ניצחה הקבוצה ההולנדית Televizier-Batavu.

קטע 3: יום שלישי, יולי 3
תוואי: גבעות מרובות
מרחק: 197 ק"מ. צרפת.
זינוק: Orchies (אורשי)
סיום: Boulogne-sur-Mer (בולוניי סור מר)

ניחוחות של Paris-Roubaix (המרוץ האביבי המפרך פריז-רובא המכונה "הגיהינום של הצפון") לבטח יעלו באפם של הרוכבים, עת יחלפו בכמה מן הדרכים המרוצפות אבני "פאבה" עתיקות ומטלטלות. תוואי המסלול מתאים למומחי קלאסיקות האביב, רוכבים חזקים “puncheurs” בעגת הרוכבים, באזור מסלולי האבנים המרוצפות וכן בחלקו השני של המסלול הכולל 6 גבעות מכאיבות. העיירה Orchies (אורשי) זכתה לאירוח יחיד ומוזר ביותר של הטור, בשנת 1982 בה לא הוכרז מנצח עקב שביתה מקומית שקטעה את המרוץ נגד השעון שהתקיים במקום. הסיום ב Boulogne-sur-Mer (בולוניי סור מר) שארחה את הטור 3 פעמים (כולל ניצחון של אריק זאבל), הוא בגבעה קצרה ותלולה, השישית והאחרונה בשלב זה.

קטע 4: יום רביעי, יולי 4
תוואי: מישור-גבעות קלות
מרחק: 214.5 ק"מ
זינוק: Abbeville (אבוויל).
סיום: Rouen (רואן).

תוואי שעל הנייר מתאים לסיומת במאוץ המוני, אך הגבעות הקטנות, המסלול שחלקו הגדול לחוף הים עתיר רוחות הצד, עשויים ליצור התרחשויות מעניינות ומפתיעות. העיר הקטנה  Abbeville (אבוויל) תארח לראשונה בתולדותיה את הטור דה פראנס, על אף שזו עיר שמורגלת במרוצי אופניים כגון ה טור לה סומם וכן  לה טור דה פיקרדי .קו הסיום בעיר Rouen (רואן), עיר המחוז של חבל נורמנדי, מכיר היטב את הטור דה פראנס. לא פחות מ 19 ביקורים של הדבוקה הצהובה אירחה Rouen (רואן) במהלך השנים, החל משנת 1949.
העיר מוכרת גם כמעוזו של ז'אק אנקטיל האגדי יליד האזור, הרוכב הראשון שניצח בטור דה פראנס 5 פעמים, לפני כחמישים שנים.

קטע 5:  יום חמישי, יולי 5
מרחק: 196.5 ק"מ
תוואי:
מישור
זינוק: Rouen (רואן).
סיום: Saint-Quentin (סאן-קונטאן).

הרוכבים יצאו בתשואות מבירת חבל נורמנדי רואן אוהבת האופניים, בתוואי מסלול מישורי מאוד ומהיר. קבוצות המאיצים יצטרכו לעמול קשה, על מנת להביא את טובי המאיצים במיקום אידיאלי לקראת קו הסיום ב Saint-Quentin (סאן-קונטאן), העיר שזכתה לתואר "העיר הספורטיבית ביותר" ע"י המגזין "ל'אקיפ". הביקור הקודם של הטור, היה בשנת 2006. רובי מקיואן, המאיץ האוסטרלי, חצה ראשון את קו הסיום. כמו בטור  2006, גם השנה קו הסיום ימוקם ליד פארק מוריק בעל השם המעורר  Champs-Élysées (שאנז-אליזה – שדרות הניצחון).

קטע 6: יום שישי, יולי 6
מרחק: 207.5 ק"מ
תוואי:
מישור
זינוק: Épernay (אפרנה).
סיום: Metz (מץ).

שלב מישורי קלאסי, מתאים ככפפה לספרינטרים. ומכיוון שכל הפלוטון ערוך לכך, יהיו רוכבים שירצו לשבור את דפוס המחשבה, ולהפתיע בבריחה…לעיר הקטנה אפרנה, בירת השמפניה, יהיה זה הביקור הרביעי של הדבוקה הצהובה, אותה זכתה לראות לראשונה בשנת 1963. בשנת 2010 (אפרנה) הזניקה את הטור למה שיהיה בסופו של יום, ניצחון של מארק קאוונדיש. לעיר מץ תהיה זו הפעם ה- 40!!! שתארח את הטור דה פראנס ו- 105 שנים של מסורת הטור, החל מ 1907 ביקור הטור הראשון בעיר. מץ גם זכתה שכמה ממנצחי הטור לדורותיו יחצו שם את קו הסיום, האחרון שבהם, טקסני בשם לאנס ארמסטרונג, ששב מהמתים בשנת 1999.

קטע 7: יום שבת, יולי 7
מרחק: 199 ק"מ
תוואי:
הרים בינוניים
זינוק: Tomblaine (טומבליין).
סיום: La Planche des Belles Filles (לה פלאנש דה בל פי).

זהו שלב של הרים בינוניים (רכס הוט סאון) שתי גבעות מדרגה 3 עם סיום בפסגה מדרגה 1. על-אף שעדיין לא הגענו להרים הגדולים, הרי שהתחושה כי "כאן מתחיל הטור" מתחזקת. זוהי הפעם הראשונה שעיירה טומבליין, פרבר של העיר ננסי, תארח את הטור דה פראנס, שחלף קרוב מאוד אליה אין ספור פעמים. מתחרים חובבים מכירים את הסיום בפסגה ממרוץ ה-לה טרואה בלון המסורתי, עתה שעתם של המקצוענים לחרוך את ההר הקצר והתלול הזה.ה  -לה פלאנש דה בל פי, עליה קשה וקצרה של 5.9 ק"מ בשיפוע ממוצע של 8.5%, עם קטעים המגיעים ל 14% שיפוע מקסימאלי.

קטע 8: יום ראשון, יולי 8
מרחק: 157.5 ק"מ
תוואי:
גבעות והרים בינוניים
זינוק: Belfort (בלפור) צרפת.
סיום: Porrentruy (פוראנטרווי) שוויץ.

העיר הקטנה בלפור, עם פסל האריה המפורסם שלה (נוצר ע"י הפסל פרדריק אוגוסט ברתולדי הוגה פסל החירות), תארח את הטור בפעם ה 29. שמות גדולים חלפו שם: פרדי מרטנס, ברנאר הינו ויופ זוטמלק. שלב קצר, לא שגרתי, מאופיין ב- 7 גבעות, שהאחרונות (הנמצאות בצד השוויצרי) חדות עד כאב! דגש על העלייה החמישית, קוט דה סולסי, שלה שיפוע ממוצע של 8.6% וקטעים של עד 14% וכן האחרונה התלולה במיוחד קול דה לה קרואה עם 9.2% שיפוע ממוצע וקטעים של עד 17% שיפועים שוויצריים איומים. הסיום בפוראנטרווי שיהיה לעיירה הקטנטנה ביקור ראשון של הטור דה פראנס, אם כי ביקורי הטור בשוויץ היו כבר היו, כולל הסיום הדרמטי בעליה לוורבייר ב 2009, בהתקפה אדירה של אלברטו קונטדור.

קטע 9:  יום שני, יולי 9
מרחק: 41.5 ק"מ
תוואי:
מישור, נגד השעון אישי
זינוק: Arc-et-Senans (ארק-א-זנו).
סיום: Besançon (בזונסון).

לאחר שני שלבים קשים, מגיע המבחן האישי נגד-השעון המהווה טריו מפרך ואקורד סיום לחלקו הראשון של הטור ולמחרתו, יום המנוחה הראשון. הזינוק בארק-א-זנו שכבר ארחה את הטור פעם אחת בשנת 1996, אל סוג של מרוץ בתוך מרוץ- קרב המומחים בדיסציפלינה בינם לבין עצמם וקרב שני בין הטוענים לראשות הטור דה פרנס, שכאמור, כבר "הוציאו את האף" בשני השלבים הקודמים. מבין המועמדים לראש דירוג המצטבר, המצטיינים ברכיבה נגד-השעון כמו קאדל אוונס ובראדלי וויגינס, יכולים לפתוח פער משמעותי חשוב כנגד מתחריהם. הסיום החגיגי בבזונסון, "סלון טור" וותיק, עיר שארחה את הטור 18 פעמים החל מהמהדורה השלישית בשנת 1905. בביקור האחרון ב 2004, ניצח לאנס ארמסטרונג בקטע נגד-השעון. ובערבו של יום, חגגה העיר עם הרוכבים בתכנית אירוח בהנחייתו של מישל דרוקר והופעות מוסיקה חיה ושתייה כדת וכדין.

יום שלישי ה 10 ביולי, יום מנוחה.

קטע 10: יום רביעי, יולי 11
מרחק: 194.5 ק"מ
תוואי:
הרים
זינוק: Mâcon (מאקון)
סיום: Bellegarde-sur-Valserine (בלגארד-סור-וואלסורין)


יום המנוחה חלף עבר, מי בתנומה ואכילה ומי בטאבלט או פלייסטישן, פגישות עם משפחה ורכיבות אימון. הזינוק יוצא מהעיר הקטנה מאקון, הזוכה לארח את הדבוקה הצהובה בפעם הרביעית, מתוכם שני קטעי נגד-שעון בלתי נשכחים של מנצחי גראנד טור: מיגל אינדוראיין בשנת 1991 ולאנס ארמסטרונג בשנת 2002. רוכבי הטור פוגשים שלב הררי, שמרכזו הר גדול ממדים אותו יטפסו לראשונה בטור דה פראנס הקול דו גראן קולומבייה. חלקם של הרוכבים טעמו ממנו בחודש יוני במרוץ הדופינה-ליברה. זוהי עליה באורך 17.4 ק"מ בשיפוע ממוצע של 7.1% והיא מדורגת בקטגוריה הקשה ביותר HC (קטגורית על- הגבוהה ביותר) קו הסיום המגיע לאחר ירידה ארוכה ומישור קצר של כ 2 ק"מ, יסומן לראשונה בתולדותיה של העיירה הציורית הקטנה, בלגארד-סור-וואלסורין), השוכנת לא הרחק מהגבול עם שוויץ.

קטע 11: יום חמישי,יולי 12
מרחק: 148 ק"מ
תוואי:
הרים גבוהים
זינוק: Albertville (אלברויל)
סיום: La Toussuire – Les Sybelles (לה-טוסוויר לה-סיבל)

שלב קצר של הרים גבוהים (יותר מ- 2000 מטרים מעל פני הים) וכמה פסגות "סלב" באלפים. בשנים האחרונות נראה כי מגמת שלבים הררים בעלי מרחק קצר יחסית, תופסת תאוצה וזה מבורך וממוקד.יום חשוב, הזדמנות למטפסים שאינם מעולים ברכיבה נגד-השעון, לפתוח פערים על עמיתיהם. אולי לא היום בו יקבע מנצח הטור, אך לבטח נדע מי כבר לא ינצח…הזינוק יצא מאלברטוויל, עיר שארחה לפני עשרים שנה את אולימפיאדת החורף ואף ביקור אחד של הטור דה פראנס. העיר הזאת הנחשבת מרכז תיירות אופניים ונקודת יציאה לרכיבות אלפיניות. לאחר 40 ק"מ מישור יטפסו ל קול דה לה המדלין המפורסם, עליה ארוכה מאוד של יותר מ- 25 ק"מ ומדורגת בקטגורית על.ירידה ומיד עליה אימתנית לא פחות -קרואה-דה-פיר ("צלב הברזל") 22.4 ק"מ ותלולה יותר וגם שיא הגובה של 2067 מטרים.
הסיום בלה-טוסוויר לה-סיבל, 18 ק"מ של טיפוס עד הסיום בפסגה, אתר ספורט חורף שישמש גם כנקודת סיום של הרוכבים החובבים המסורתית (Etape du Tour).

קטע 12: יום שישי, יולי 13

מרחק: 226 ק"מ.
תוואי:
הרים בינוניים
זינוק: Saint-Jean-de-Maurienne (סאן-ז'אן דה-מוריין)
סיום: Annonay Davézieux (אנונה דאווזייה)

השלב הארוך ביותר בטור, בעל תוואי "ממולכד" (יום שישי ה 13…על כולם להיות פקוחי עיניים) הכולל בתחילתו שתי עליות משמעותיות, שלאחריהן מישורים ארוכים במגמת ירידה וגבעה לקראת הסיום. הזינוק יצא מסאן-ז'אן דה-מוריין שארחה בשנת 2010 סיום שלב מותח אותו ניצח סנדי קזאר, שהיה בבריחה לאורך כל היום יחד עם לואיס-לאון סנשז הספרדי ודמיאנו קונגו האיטלקי. העליה השנייה והקשה אותה יפגשו ב ק"מ ה 70 לערך, מצריכה "עינים פקוחות". אורכה כ- 10 ק"מ קשים, כש- 5 הק"מ האחרונים תלולים מאוד ובעלי ממוצע שיפוע של כ- 10%. התנהגות הדבוקה עשויה לקבוע האם שלב זה יהיה מלחמה בין המועמדים לחולצה הצהובה, או שלב של ברחנים שינצלו את אורכו ואת מגמת הירידה שבהמשך. נקודת הסיום באנונה דאווזייה, שתי עיירות סמוכות, יחגוג בפעם הראשונה עם דבוקת הטור. מקום זה זכה לארח בשנת 1952 את לואזיון בובה, שניצח שם את השלב השני של "המרוץ אל השמש" ה – פריז-ניס.

קטע 13:  יום שבת, יולי 14
מרחק 217 ק"מ
תוואי:
מישור
זינוק: Saint-Paul-Trois-Châteaux (סאן-פול טרואה שאטו)
סיום: Le Cap d’Agde (לה קאפ דאגד)

הזינוק מסאן-פול טרואה שאטו, משם זינקו הרוכבים גם בשנה שעברה בשלב ה- 16 אותו ניצח תור הושהווד הנורבגי. מישורים ארוכים לכיוון הים התיכון, נוכחות הרוח תהיה משמעותית. כ- 25 ק"מ לסיום, עליה קטנה וחדה מאוד- מון סאן קלייר, "חותכת" את התוואי המישורי. כקילומטר וחצי בשיפוע ממוצע של 10.2%, בה עשויים מומחי קירות (ספרדים…?) לברוח ולנסות ליטול את הניצחון הנחשק מהמאיצים. הביקור האחרון (מתוך שניים) של הטור ב- לה קאפ דאגד, אתר נופש ים תיכוני החביב גם על הקהילה הנטורליסטית, היה בשנת 2009, כשהטור זינק משם לעבר פרפיניון  שם הסתיים בניצחונו של תומא ווקלר הבלתי נלאה. באופן מסורתי זהו שלב בו מנסים הרוכבים הצרפתים לנצח בקטע לכבוד יום הבסטיליה.

קטע 14: יום ראשון, יולי 15
מרחק: 191 ק"מ
תוואי:
הרים
זינוק: Limoux (לימו)
סיום: Foix (פואה)



הדבוקה תצא לדרכה מלימו, שארחה לראשונה את הטור בשנה שעברה, משם שיגר עצמו מארק קאוונדיש לעבר הנצחון במונפלייה. תחילת הביקור בפירנאים פותח צוהר מעניין לשתי עליות לא ארוכות אך קשות – פורט דה לר) ובעיקר המור דה פיגר "הקיר של פגר" עליה שהייתה אמורה להימצא במסלול הטור של 1973 ולבסוף בוטלה. עליה זו חלקה הראשון מתון יחסית, אך 3.5 הק"מ האחרונים בלתי נסבלים, קשים מאוד בשיפועים של עד 18%! זמן המטפסים הקטנים והקלילים, או אלה מסוג השרוכים הגבוהים והדקיקים. סיום השלב לאחר ירידה ממושכת ומעט מישור בעיירה פואה, שברחובה יחצה הטור בפעם השלישית. בשנת 2008, זכור נצחונו של הנורווגי קורט אסל ארווסן שהקדים, במאוץ דרמטי של מילימטרים ספורים, את קצה הגלגל של מרטין אלמינגר ואלסנדרו בלאן.

קטע 15: יום שני, יולי 16
מרחק: 158.5 ק"מ
תוואי:
מישור עם גבעות קטנות
זינוק: Samatan (סומטאן)
סיום: Pau (פו)

שובם של המאיצים הגדולים למרכז העניינים. סומטאן, המכונה "המכה של הפואה גרא" או "הזהב הוורוד", תזניק לראשונה בתולדותיה קטע של הטור, כשהרוכבים יצאו (על בטן מלאה כבד אווז…) שבעים ומרוצים לעבר שלב קצר ומישורי ברובו. שלוש גבעות קטנות בשליש האחרון של השלב, אינן אמורות להפריע לקבוצות המאיצים לנטרל בריחות אפשריות, ולהכין את המאיץ שלהם להמראה אל עבר קו הסיום בפו. העיר פו עשירה ביותר בביקורי טור: החל משנת 1930 כשהאיטלקי אלפרדו בינדה חצה ראשון את קו הסיום, ופתח מסורת של 64 בקטעי הטור דה פראנס בעיר. העיר תארח לרוכבים גם את יום המנוחה, לו ממתינים הם ברגליים כמהות.

יום שלישי ה 17 ליולי, יום מנוחה.

קטע 16: יום רביעי, יולי 18
מרחק: 197 ק"מ
תוואי:
הרים גבוהים
זינוק: Pau (פו)
סיום: Bagnères-de-Luchon (בנייאר דה לושון)

נכנסים אל חלקו האחרון המפרך של הטור דה פראנס, בשלב הררי-מלכותי גדול בפירינאים, כולל ביקור בפסגה הגבוהה ביותר השנה,- קול דו טורמלה  (2115 מטרים מעל לפני הים) ארבעה הרים גדולים, שניים ענקיים; הראשון  הקול ד'אוביסק,  16.4 ק"מ בשיפוע ממוצע של 7.1% ומדורג H- הקשה ביותר. הקול דה טורמלה המלכותי וההיסטורי שידע את חלק מהקרבות היפים ביותר לאורך קיומו של הטור, 19 ק"מ מפרכים בשיפוע ממוצע של 7.4% גם הוא בקטגורית על. נושא החולצה הצהובה יצטרך להיאבק כאן במלוא כוחו, עוד שני הרים ממתינים בהמשך השלב. האספאן והקו דה פריסורד, שניהם מדרגה 1. הסיום בירידה תלולה, מצוין לרוכבים שטובים בדיסציפלינה (סמואל סנשז, וינצ'נזו ניבאלי), אל העיירה הקסומה בנייאר דה לושון, שתארח את הטור בפעם ה- 51. בשנת 1910 יצאו מ לושון שני קטעי הרים, את שניהם ניצח אוקטאב לפיז שבהמשך זכה בטור של אותה השנה.

קטע 17: יום חמישי, יולי 19
מרחק: 143.5 ק"מ
תוואי:
הרים גבוהים
זינוק: Bagnères-de-Luchon (בנייאר דה לושון)
סיום:Peyragudes (פראגוד)

עוד שלב פירנאים גדול וכמו שלב 11 קצר בקילומטרים ודחוס בעליות, מה שמבטיח הרבה ששון ושמחה. היציאה מבנייאר דה לושון היפהפיה לכיוון האזור המכונה הוט גארון, אל ההר הראשון והתלול מאוד, קול דה מנטה, 9.3  ק"מ אורכו בשיפוע ממוצע של 9.1% דוקרי ירכיים. לאחר עוד שתי עליות בינוניות מגיעים אל המנה העיקרית, פור דה באל, עליה בדירוג על, הגבוה ביותר: כמעט 12 ק"מ בשיפוע ממוצע של 7.7%, מקום מסוכן למי ש"אבדו רגליו" במנטה התלול. הקינוח הוא מורכב מעט, סיום בעליה הכוללת את הטיפוס לקול דה פרוסורד, ירידה קצרה והמשך טיפוס לסיום בעליה לפראגוד. הדואו הזה יוצר עליה ארוכה ו"משקרת" של מעל 15 ק"מ בשיפוע מתון, שמתינותו נובעת מהירידה שבאמצע ולמעשה הק"מ האחרונים קשים ותלולים. הסיום באתר ספורט החורף ב פראגוד, יחגג כביקור ראשון של הטור דה פראנס. אך ממש לא הרחק משם בפסגת הקול דה פרוסורד, חלפה דבוקת הטור לדורותיה 61 פעמים…

קטע 18: יום שישי, יולי 20
מרחק: 222.5 ק"מ
תוואי:
מישור עם גבעות קטנות
זינוק: Blagnac (בנייאק)
סיום: Brive-la-Gaillarde (בריב לה-גליארד)

לאחר ימי הפירנאים המפרכים, שחקני הדירוג הכללי ירצו "לשאוף מעט אוויר" ובצדק, אבל לא בטוח שיתנו להם… למאיצים (קאוונדיש?) נותרו שני שלבים, השלב הנוכחי וביום הסיום החגיגי בשדרות האליזה בפריז, מה שבטיח סיכוי לשלב קצבי ומהיר. בנייאק, שארחה את הטור 6 פעמים בעבר, פעמיים כנקודת זינוק כמו בשלב זה, היו פעמיים שהסתיימו בבריחה של פער גדול מאוד על הדבוקה. בשנת 1984 פייר אנרי מונטאור השאיר את הדבוקה 7 דקות מאחור. שלוש שנים מאוחר יותר רז'י קלייר חצה את קו הסיום 14 דקות לפני הדבוקה! האם ההיסטוריה תחזור? השלב הארוך- שיש בו גם כמה גבעות קטנות, אחת מהן קוט דה סאן ז'ורז', היא "קיר" של קילומטר בשיפוע ממוצע של 10.3%- יסתיים בעיר בריב לה-גליארד. עיר ששמחה לארח בעברה כמה הנפות ידיים של מאיצים בכירים, בהם מריו צ'יפוליני הצבעוני בביקורו האחרון של הטור דה פראנס בשנת 1998.

קטע 19: יום שבת, יולי 21
מרחק: 53.5 ק"מ
תוואי:
מישור, נגד השעון אישי
זינוק: Bonneval (בנובאל)
סיום: Chartres (שארטר)

זהו רגע האמת! שעת (קצת יותר…) מבחן כאובה במיוחד, הקרב האחרון לפני חגיגות הסיום הצהובות ומקום שעשויים לחול בו "שיפוצים" אחרונים בראשות הדירוג הכללי. כזכור, בשנה שעברה, האחים שלק אכלסו את המקומות 1 ו- 2 רגע לפני שזינקו לשלב נגד-השעון של 42 ק"מ (כאחד-עשר ק"מ פחות משלב זה). בתום שלב הנג"ש, הפסיד סמואל סנשז 1:30 דקות לאוונס, תומא ווקלר הפסיד מעל 2 דקות, האחים שלק מעל שתיים וחצי דקות. וכך, החולצה הצהובה התעופפה לעבר כתפיו של הלוחם האוסטרלי. לבראדלי וויגניס, מבכירי המועמדים לניצחון והמומחה הגדול ברכיבה נגד השעון, יש זיכרון טוב מעיר הזינוק בנובאל. בשנת 2003 זכה שם בקטע נגד השעון (איך לא..?) במסגרת ה טור דה לאווניר, מרוץ הצעירים החשוב בעולם המכונה גם הטור דה פראנס של הצעירים. ניחוחות של היסטוריה עולים מהאספלט של קו הסיום החגיגי בשארטר, שהוא בעצם המקום שיחצה אותו מנצח הטור כולו… קו לבן זה ידע ביקור אחד אך דרמטי של הטור ב 2004: סטיוארט א'וגריידי, המאיץ האוסטרלי חצה ראשון את קו הסיום מתוך קבוצת בריחה של חמישה רוכבים שפתחו מעל 12 דקות על הדבוקה. ביניהם רוכב אלזסי צעיר ושאפתן בשם תומא ווקלר, שנטל את החולצה הצהובה איתה פתח רומן רב שנים, ארוך ומפותל.

קטע 20 : יום ראשון,

יולי 22
שלב הסיום: מרחק 120 ק"מ
תוואי:
מישור
זינוק: Rambouillet (רומבוייה).
סיום: Paris Champs-Élysées (פרי שאנז-אליזה).

כוסות השמפניה הארוכות, תינשאנה בידיים השמחות אך התשושות של רוכבי הטור דה פראנס ביציאה המחויכת והאיטית מרומבוייה. בשנת 1966, לאחר מאבק ארוך בטור בין ז'אק אנקטיל לפולידור, פרש אנקטיל שחש ברע ובן קבוצתו לוסיין איימר שאחז בחולצה הצהובה, היה חפשי להלחם עליה עד היום האחרון.הקטע האחרון, שיצא מרומבוייה, היה  שלב נגד השעון, בו הצליח לוסיין איימר לשרוד את השלב ולנצח את הטור בפער של 1:07 דקה מהמקום השני בו החזיק יאן האנסן ההולנדי, כשאת המקום השלישי מאייש פולידור. הסיום בפריז שאנז-אליזה (שדרות הניצחון בפריז) הוא חג עצום! מאות אלפים של צופים, תיירים מכל העולם, ממלאים עד אפס מקום כל מילימטר בשדרות הניצחון. תהלוכת ענק מוסיקלית ורועשת של משאיות, מכוניות ואופנועים של כל הנוטלים חלק בארגון הטור, כל נותני החסות, כוחות המשמר והתקשורת. בהגיע הדבוקה להקפות האחרונות, או אז ניתן האות והקרב האחרון של המאיצים יוצא במלוא עצמתו לקול השדרנים במגפונים ולשאון תקתוק המצלמות.

טור דה פראנס 2012 במספרים:
3497 ק"מ אורכו של הטור.
9 שלבים מישוריים.
4 שלבי הרים בינוניים, 1 מהם בסיום בפסגה.
5 שלבי הרים גבוהים, 2 מהם מסתיימים בפסגה.
2 קטעי נגד-השעון אישי.
פרולוג.
2 ימי מנוחה.
מעל 100 ק"מ של רכיבה נגד-השעון בכל הטור.
פרולוג ושלושה שלבים מחוץ לצרפת: שלב 1 ו 2 בבלגיה ושלב 8 בשוויץ.
כ- 2,000,000 יורו סך פרסים שיחולקו בטור 2012 כולל 450,000 יורו פרס המנצח.

הרים חדשים שיטופסו לראשונה בטור 2012:

לה פלאנש דה בל פי
קוט דה סולסי ו- קול דה לה קרואה בשוויץ.
קול דו גראן קולומבייה הענק בו חזינו בדופינה לפני כחודש.
לה מור דה פגר וכן הפראגוד בפירנאים.

מסלול הטור דה פראנס 2012


עמנואל בלחסן – ספורטאי עילית וותיק, מנצח מרוץ המדרגות (עזריאלי 2008 ומנצח אליפות ישראל 2004 במרוץ כביש בקטגוריית מסטרס ), חוטא בריצה ועוסק בכתיבה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
03:16
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12