דעות || "הבעיה היא לא במרתון, אלא עם אלו שהופכים ל'ראש קטן' וסומכים בכל על המארגנים"

אברום בורג שיש לו ברקורד כבר כמה מרתונים, היה אתמול (שישי) במרתון סמסונג ת"א והוא נשמע קצת כועס על כל אלו שלוקחים את הריצה בזלזול ובזילות כלשהי ובסוף גם נותרים פצועים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
הזנקה מרתון סמסונג ת"א 2015
הזנקה מרתון סמסונג ת"א 2015

די נמאס לי מהתקינות הפוליטית המגעילה הזאת. מרתון תל אביב היה מעולה וכל מי שנפגע שיסתדר – לא על חשבוננו. מי שנפגע ונפצע ופונה זב״שו. רפואה שלימה מקרב לב אבל אנחנו לא אשמים, המרתון הוא לא ספורט מסוכן והמארגנים פטורים מכל אחריות לפזיזותו הנמהרת של חסר הניסיון.

המובילים במרתון סמסונג ת"א 2015

"המרתון הוא לא ספורט מסוכן והמארגנים פטורים מכל אחריות לפזיזותו הנמהרת של חסר הניסיון". הדבוקה המובילה במרתון | צילום: צלמי שוונג

הבעיה בראש של הרצים
השנה נרשמתי אבל נבצרתי בגלל פציעה והמתנה לניתוח. בת זוגי נרשמה, התאמנה ורצה. החמסינים והשלג, הארוכות, התזונה ושעות ההשכמה החשוכות הכינו אותה ליום הגדול. היא על המסלול ואני לידה על אופניים, על המדרכות ובמסלולים המיועדים עֵד לאחד המרתונים הכי איכותיים שאני מכיר. יותר מחמש שעות ארוכות על המסלול הפכו אותי לעֵד מומחה ועֵד אופי גם יחד. זה המקום להבהרה – הריצה הזו שלה ושל מרבית חבריה הרצים היא ספורט אחר מ-Sub3 או Sub 4. הרבה יותר שעות על הרגליים, המון סבולת, גבורה אמיתית. ככל שהשיא העולמי מתקרב לירידה מסף השעתיים כך מתגברת התחושה שהמרתון הוא ריצה בינונית לאלופים ולכשרוניים. לכל השאר זאת ריצה אחרת לגמרי – ארוכה מאד, קשה ומפרכת. במהלכה נחשפת האישיות ושם נבחנת גם איכותו של המרוץ. על פי המבחן הזה המרתון השנה היה איכותי ביותר, טוב מכל קודמיו. המסלול נפלא – לאורך הים, הטיילת, בתי הקפה של רוטשילד ואבן גבירול, דיזנגוף והפארק. תל אביב, בירת הריצה ושעות הפנאי, פירגנה בגדול לקהיליית הרצים.

הסימונים היו ללא תקלה, המון תחנות מים עם מתנדבים מתודרכים ומפרגנים ובקבוקים קטנים ונוחים. מקלחות ריסוס במקומות הנכונים, ועזרה ראשונה בקרבת מקום כל הזמן. והכי חשוב – האיכות הזאת נשמרה מראשית המרוץ ועד אחרוני הרצים. הגענו לקו הסיום אחרי יותר מחמש שעות וראה זה פלא; באוהל הגדול עדיין היה לה הרבה מהכל ובשפע. הכרוז שלא התעייף, מדליות עיסוי, יוגורט, ארטיקים ותמרים. אין מילה אחת רעה לומר על האירגון והביצוע. פשוט מושלם.
אז איפה הבעיה? בראש, בראש של הרצים. יש שני סוגי ראשים. כאלה שלוקחים על עצמם את מלא האחריות לריצה שלהם וכאלה שהופכים ל"ראש קטן" וסומכים בכל על המארגנים. אבל. אבל אין אף מארגן שיכול להיכנס לראש הקטן ולא רק כי אין שם מקום. הראש הקטן עובר מהר מדי מהכורסה והצ׳יפס אל המרתון. הוא עושה צ׳יק צ׳ק את האימונים הפורמלים, מסמן וי בתכנית. הוא מרגיש טוב מאד עם עצמו. רק דבר אחד הוא לא הספיק ללמוד – לרוץ. ריצה היא לא הרגליים, לא הריאות ולא הלב.

מרתון סמסונג ת"א 2015

״אני רץ על אחריותי המלאה״ | צילום: צלמי שוונג

רץ קשוב ומנוסה יודע לפרוש לפני הפינוי
ריצה היא הקֶשב. להקשיב לכפות הרגליים והרבה לפני תחושת הנימול להניח את הרגל על הקרקע קצת אחרת; כמה עשרות צעדים על הצד, או כפת הרגל וחזרה לצעד הרגיל. לשמוע את התאומים גונחים ואת הארבע ראשי צועקים ולדעת האם זאת אזעקת שווא או חלילה קריאת אמת. חסר מלח? הגוף יודע, נוזלים, גליקוגנים? הכל מתועד. אבל אם אתה חרש, שוטה או חסר ניסיון איך תדע? נעלה למעלה אל הקופסה המרכזית. אם אתה כמוני וכמו המוני רצים שונא לעשות תרגילי בטן, מזניח את האלכסונים, לא מתייחס למקרבים ופתאום אי שם בשני שליש הריצה אתה מרגיש שחלק הגוף העליון שוקע אל התחתון כאילו אין מרכז הגוף – סימן שהבעיות כבר כאן. אם הידיים כבר לא מניעות, הצוואר שלך ננעץ בתוך החזה, הראש מחובר לכתפיים ואת לא יודעת איך להרפות ולחזור ליציבה הנכונה והמשוחררת סביר מאד שמשהו כבר השתבש. ונסיים עם הפנים. אם הן לוהטות וההוא ליד אמר ״תשפוך מים אתה אדום״ ואם האף נוזל ואין לך כח אפילו להרים את היד ולנגב, והזיעה כבר הפסיקה לנבוע סימן שאת ואתה בצרות צרורות. רץ קשוב ומנוסה יודע לפרוש לפני הפינוי כי אחר כך זה יכול להיות קצת מאוחר מדי.

אין אף מוסד להשכלת הריצה הגבוהה שמלמד את זה חוץ מהזמן הארוך, הסבלנות האינסופית והקילומטרים ללא תהילה שצריך לצבור מהם כמה שיותר. צריך המון אימונים – זה ברור. והרבה מרוצים. כדי לדעת איך להרגיע את ההתרגשות של הזינוק, איך לעשות חימום לא שורף אלא מכין, איך לא להגרר אחרי הרגליים של האחרים ולרוץ בדיוק כמו שתכננת בלי שכל אלה שסביב יקבעו לך את הקצב בלי שליטה. ואיך עוברים את הקטע המבאס שתמיד מופיע בקילומטר השישי של מרוצי ה-10, וב-17 של החצי ואי שם מעבר ל-25 במרתון. נסיון כבר אמרנו? צריך לצבור אותו יקירי. ועד אז אתה סתם מתנפח. אז תרגיע.

ובחזרה אל סוגיית האחריות. אין רופא שיודע את מצבך ואף מאמן לא יכול לצפות הכל מראש והמארגנים, הרגולטורים והיזמים לא יכנסו לנעליים שלך כשהכל מתחרב. האחריות היא רק שלָך, ושלְך ושלי. ויש רק טופס אחד שצריך למלא לפני המרוץ – לא בריאותי ולא כסת״חי. רק הצהרה בת שורה אחת ״אני רץ על אחריותי המלאה ומודה למארגנים שאיפשרו לי״.

אגב, כל מי שיש לו קרובי משפחה שיאשימו את כל העולם חוץ מאותו, אם חלילה יקרה הרע מכל יוכרז מראש כ״פסול ריצה״.

פורסם גם בבלוג "מחשב מסלול מחדש" בהארץ


 

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • ערן הגיב:

    צודק בכל מילה!

  • בני הגיב:

    פאטה מורגנה.יפו מצפה לג'ל יש שולחן קרטונים מגישים אבל ג'לים אין.ממול שולחן עם מגישים ומים. יורדים לנמל עושים סיבוב מגיעים לאותה נקודה של הגשת מים.פאטה מורגאנה..אין שולחן אין מים ואין מגישים.היה ?בטח היה.רגע ,אולי אני מדמיין.חוויה ממרתון מקצועי ומושלם,שלא נדבר על במות מוסיקה עלובות למעט אחת בשדרות בן גוריון.

  • ספורטאית יחסית מתחילה הגיב:

    כל כך צודק ! כתוב יפה.

  • מיכל הגיב:

    רצתי 21,פעם ראשונה בחיי שאני רצה חצי מרתון. רצתי בצורה שקולה,איטית ושמרנית. זה לקח לי 3.30 שעות.הזניקו אותנו רק ב7.30. ידעו מראש שיהיה עומס חום. כשסימתי את המירוץ,לרצי חצי הגמר לא חילקו כלום. אפילו בקבוק מים לא היה,גם לא מדליה. זאת בושה חרפה וחוסר אחריות! מה היה קורה אם הייתי מתעלפת?המינימום זה לדאוג לתת למסיימים בקבוק מים!

    1. אסף הגיב:

      כל הכבוד מיכל….לסיים 21k זה לא פשוט בטח שלא ביום חם כמו שהיה , אבל!! זו לא תחרות או מסלול הליכה נעימה ברחובות תל אביב…מדובר בהגדרה על תחרות ריצה גם אם 99% מהמשתתפים מתחרים בשעון הדופק של עצמם (אם הם באמת ספורטאים או מתיימרים להיות כאלה אז ישלהם אחד כזה).
      הקצב שבו "רצת" אינו סביר לארוע שכזה….ואל לך לבוא בתלונות למארגנים כי בלשלם לארוע לקבל חולצה ומספר לא אומר שכולם חייבים "לי" משהו….
      זה היה ארוע מאורגן למופת….מכובד…..ספורטיבי….גם אם לא כל הבמות היו מאיושות אין זה מפחית מגודלו של הארוע וכמו שכתב בורג ….האחריות היא של המשתתפים ואם את לא יכולה לעמוד בזמן מטרה סביר של שעתיים וחצי לחצי מרתון נסי בפעם הבאה מקצה קצר יותר….בהצלחה

    2. יוסי הגיב:

      למיכל,
      סלחי לי בחורה נחמדה אבל את "רצת" בקצב 10 דקות לקילומטר שבמילים אחרות זו הליכה. לא ריצה אז את מפספסת בגדול . כפי שהציע קודמי . אם את בעניין של לרוץ, זו לא בושה לרוץ את המרחקים הקצרים יותר 5 ו-10 בזמנים סבירים ולא להתבזות בהליכה טהורה ולהגיד "רצתי חצי מרתון" . את לא !

  • בניטה הגיב:

    כולכם מתרכזים בצד הסופרטיבי ו האחריות האישית שמתנגשת עם הצד המסחרי שמוכר את האירוע לצרכן כהפנינג ,טרנד שבו כל אחד מוזמן ללא קשר לתוצאה האישית.לדוגמא לא מודיעים מראש מתי כל מקצה מסתיים.לכן מה אנשים מבקשים ביום חם ,קצת מים בנקודות המתאימות.מים ,מים לא שוקולד.

  • צבי הגיב:

    פעם ראשונה מסכים עם בורג. מישהו בדק כמה אנשים היו זקוקים לטיפול רפואי אם סתם היינו אוספים 35000 איש לראות טלויזיה ביום הראשון של חמסין אחרי ימים קרים? לדעתי יותר ממה שנזקקו במרתון. (אגב, לא הייתי במרתון הזה לכן אין לי כל דעה לגבי מצב הארגון). וכמובן, הוכח שהאישורים הרפואים הם סתם טרחה לרופאים ולרצים, ולא מספקים יותר מאשר כסת"ח למארגנים.

  • אלון הגיב:

    אין חכם כבעל ניסיון. כרגיל, דברי טעם יוצאים מפיו של אדם נבון, ספורטאי בעל ניסיון ואיש ראוי, שכמו תמיד, יודע לבטא את הדברים בכתב בצורה ברורה ומדויקת. כל הכבוד לך אברום היקר.

  • אייל הגיב:

    בעיקר הדברים התאורטיים והקלישאות שרשמת אני מסכים מאוד ,האחריות היא אך ורק על הרץ.אבל לשמוע ממך משפטים כמו להקשיב לגוף והטפות למשנה זהירות כאשר אתה פצוע חדשות לבקרים כמעט כל פעם שכתבת היית פצוע ,איפה ההקשבה לגוף ?כל הניסיון שלך כרץ,כל הקמ חסרי התהילה שאתה ועוד גאוני הדור קוראים להם,לא עזרו לך להמנע מפציעות?הניסיון לא מחסן אותך לגמרי.
    אתה יודע כמה רצים מנוסים שרצו עם 39 מעלות חום נפצעו???משמעת לא לומדים .
    מציע לך ,כשאתה כותב ,תבוא מהמקום של תלמדו ממני איך לא להתנהל ולא מהמקום של אתם הלא מאומנים לא יודעים להקשיב לגוף.

  • איתן הגיב:

    האחריות הינה על המארגנים בלבד. בארצות הברית מתייחסים לאירוע מרתון כאל אירוע רב נפגעים ולא רק בגלל כמות הנפגעים שיכולה להיות עקב מזג אויר . אלה גם בגלל העובדה שעיר כמו תל אביב נצורה מבחינת גישת התושבים הרגילים לבתי החולים ולכן אם צפוי שם מזג אויר קיצוני יש בסמכות רופא האירוע לבטל אותו. חוץ מזה שרצים צריכים להגיע עם אישור רפואי עדכני לגבי מצבם בכמה ימים הקודמים לאירוע.
    בדיקה ארגומטרית היא לא מדד לכלום רץ יכול לעשות אותה במאי 14 והיא תהיה תקפה למרתון. השאלה הגדולה היא ממה סבלת כמה ימים ושבועות לפני האירוע היא השאלה. וכל עוד המארגנים לא מוכנים להחזיר כספים או את חלקם יהיו כאלה שבשביל מאה שקל יסכנו את עצמם.
    כאן צריך להגיע שינוי מצד המארגנים שיאפשרו תמורת סכום מסויים לבטל את ההרשמה ולרשום רץ אחר במקומו. ככה גם לא נראה רצים שקנו מאחרים את ההרשמות שלהם .
    בטופס שעליו חותמים הרצים צריך להיות באותיות קידוש לבנה מקרים שפוסלים אותך מלהשתתף באירוע . כמו מחלת חום בשבוע הקודם , לקיחת אנטיביוטיקה מסוג מסויים שילשולים. קרע בריאות ועוד.הפורומים של הריצה מלאים באנשים מנוסים שאך זה עתה סיימו מחלה וישר יוצאים לאיזה שלושים קלילים בקצב טמפו.
    מאחר והפרמידה לא הפוכה והאירועים הללו מתקיימים בזכות ההמונים ולא בזכות הקומץ שנמצא על הפודיום . על המארגנים לקחת קצת יותר אחריות על המוצר שהם מספקים בכל עיר והר נידח .
    הגיע הזמן שגם תיתנו שירות תמורת המחיר שאתם גובים.

  • טל הגיב:

    לפני שאתה מטיף ומסנגר על המארגנים "טול קורה מבין עינייך " . בנוסף גם תבדוק עם המארגנים מה הייתה תרומתם להייצרות הבעייה מנקודת מבט המשתתפים שהכינו עצמם בצורה מושלמת ונתקלו במחסור במים בנקודות שונות לאורך המסלול כולל הגשת מים בכוסות במקום משקה איזוטוני בכוסות. המנכ"ל לקח הבוקר בעיתון הארץ אחריות על המתרחש כולל בנושא בו כתבת , בניגוד אלייך הוא היה הוגן ומסוגל להבחין גם בתרומתו להיווצרות הבעייה.

  • איתן הגיב:

    ל 10 לא ראיתי שכתבתי על המנכ"ל האהוב שלך או על המרתון המועדף עלייך.
    בלי ביקורת נגדית אנשים היו ממשיכים לשלם כסף ולראות דוכנים ריקים ממים כמו שקרה בעין גדי ובטבריה ובעוד מקומות. חוץ מזה תלמדי לקרוא . לא כתבתי על המנכ"ל ולא על האיזוטוני.
    כתבתי על העיקרון שמישהוא מארגן תחרות להמונים אז הוא גם צריך לשאת באחריות.
    בדיוק כמו שהמורים שיוצאים לטיולים צריכים לשאת בה .
    ובדיוק כמו שקורה בצבא שמזמין נערים לפני גיוס לגיבושים . גם שם אנשים מסתירים מידע , ובסוף מי שמשלם על כך זה הצוות של הגיבוש.
    את אופנת הריצה והתחרויות אי אפשר לעצור – ולא צריך.
    אפשר להקשיב לביקורת ולשפר לטובת כולם

  • אסף הגיב:

    צודק ב100%
    העניין היחידי שהמארגנים פישלו בו ושהיה באחריותם זה זמני ההזנקות ,
    המקצים ל10קמ התארכו בגלל התעקשות על החלוקה לקבוצות וגרם לדחייה של 20דק מיותרות בהזנקות המקצה האחרון שהיה אמור לצאת ב6:50 יצא ב7:10!
    .ובסוף מרוב לחץ של המארגנים להתחיל את הריצה היה בלאגן שלם בשרוול.
    המארגנים צריכים לדבוק בתכנית גם במידה ורצים שמאחרים ייפסלו. לא הגיוני שהכרוז צריך להתחנן מהרצים שיכנסו לשרוול. ספורט זה קודם כל משמעת!

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג