"אנחנו חברים רק עד ליריית הזינוק"

לקראת אליפות ישראל באתלטיקה, מספרים איימרו עלמיה וגירמה אמרה, שנחשבים לרצים הטובים בארץ למרחקים ארוכים על האימונים ביחד, על המגורים המשותפים, על החלומות ואיך כל זה מסתדר עם התחרות ביניהם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כיום יש שני ז'אנרים מובילים של סיפורי ספורט בארץ ובעולם. האחד מתייחס לספורטאים גדולים שהגיעו לאן שהגיעו במקרה כמו למשל הטריאתלטית הטובה בעולם גוון יורגנסן. השני, שחזק מאוד בספורט האולימפי, מתייחס ליריבות בין שני ספורטאים מאותה מדינה על הזכות להגיע למשחקים האולימפיים. בישראל מכירים את זה מצוין בעיקר בג'ודו ובשייט.

איימרו עלמיה וגירמה אמרה באליפות ישראל במרוצי שדה

הכל ביחד. אמרה (מימין) ועלמיה באליפות ישראל במרוצי שדה | צילום: באדיבות איגוד האתלטיקה

שנה חלומית

בסיפור של איימרו עלמיה וגירמה אמרה יש הכל מהכל. למי שלא מכיר, מדובר בשני הרצים המובילים כיום בארץ למרחקים ארוכים. עלמיה (25) היה בשנה שעברה אלוף ישראל ב-1,500, 5,000 ו-10,000 מטר ואילו אמרה (27) הצליח לקחת לו השנה תואר אחד, בריצת ה-10,000 שהיא האהובה על שניהם. זה קרה באליפות ישראל למרחק הזה שהתקיימה בהדר יוסף, שם ניסו השניים לקבוע קריטריון לאליפות העולם בבייג'ינג ולא הצליחו.

עוד כתבות בריצה 
איימרו עלמיה קבע שיא אישי בריצת 5,000 מטר 
מאור טיורי: "בלי שאיפות גבוהות אין מה לחפש בספורט" 
באקו 2015 || צפו בנבחרת האתלטיקה של ישראל עולה דרג וזוכה בארד 

אז יריבות גדולה יש כאן, אבל זה רחוק מלהיות הכל. מדובר בשני חברים טובים, אולי הכי טובים. עבור כל אחד מהם, השני הוא האדם שהוא רואה הכי הרבה לאורך כל השנה. הם חולקים חדר במכון וינגייט שם הם מתאמנים וגרים, הם מתאמנים תמיד יחד אצל המאמן זוהר זימרו ונמצאים יחד באתיופיה מספר חודשים מדי שנה לצורך מחנות אימונים – גם שם הם שותפים לחדר. אמרה הוא האתלט הוותיק יותר, עלמיה מתאמן בריצה רק 4 שנים וכבר מהאימון הראשון שלו נחשב לכשרון בלתי רגיל. והכי יפה – אלו שני רצים כשרוניים שנראים כלפי חוץ ברמה דומה מאוד, הם חדורי מוטיבציה ועתידם עוד לפניהם. מי היה מאמין שכל הסיפור הנפלא הזה התחיל בשני שכנים מפתח תקוה שהכירו תוך כדי עבודות מזדמנות.

"הכרנו כשעבדנו יחד גם בחברת שילוח וגם בסופרמרקט", נזכר עלמיה: "גרנו 50 מטר אחד מהשני, עבדנו יחד, הבנתי שהוא מתאמן בריצה והתעניינתי בזה. זה מאוד משך אותי, גם בגלל שאהבתי לראות ריצות 10,000 מטר בטלוויזיה ומאוד הושפעתי מהיילה גברסלאסי". אמרה, שהוא בעצם אחד האחראים לעובדה שעלמיה הוא אתלט מצליח ושיאן ישראל ב-10,000 מטר נזכר: "הבאתי אותו לאימון שלנו כדי שיכיר את זוהר זימרו. כבר באימונים הראשונים שלו ראו שיש לו טכניקה טובה מאוד ואת ריצת ה-10 קילומטר הראשונה שלו הוא סיים ב-35 דקות. אני לדוגמה התחלתי עם 44 דקות ל-10 קילומטר".

שנת 2014 היתה חלומית עבור איימרו עלמיה, כמעט לאורך כל העונה. הוא זכה ב-3 תארים באליפות ישראל, שבר שיאים אישיים בקצב ונראה כמו הרץ הבכיר יותר מבין השניים כשגם תוצאה מרשימה של 3:49 דק' ב-1,500 מטר הוכיחה שיש לו מהירות יפה יחסית לרץ שמתמקד במרחקים ארוכים. אמרה מצד שני זכה באליפות ישראל בחצי מרתון והראה כשרון מסוג אחר. שניהם קבעו את הקריטריון לאליפות אירופה בקיץ 2014 אבל התרגשו מדי והיו רחוקים מהיכולת האמיתית שלהם כשסיימו בשני המקומות האחרונים.

פודיום אליפות ישראל ב-10,000 מטר

ריצת ה-10,000 האחרונה הסתיימה בניצחון של אמרה | צילום: דני בורשבסקי

בדומה לעלמיה, גם אמרה לא ממש גדל באצטדיון האתלטיקה. הוא עלה לארץ מאתיופיה לפני 9 שנים והחל לרוץ לפני 7 שנים לגמרי מיוזמתו. "גרתי אז בנצרת עילית ולא מצאתי מסגרת מסוימת, התחלתי לרוץ לבד ואז הכרתי עולה חדש מאוקראינה שהסביר לי כמה דברים על ריצה. ב-2009 כבר הכרתי את זוהר זימרו בטבריה והוא משך אותי אליו והזמין אותי להתאמן אתו". בניגוד לעלמיה שהתקדם בצעדי ענק, ההתקדמות של אמרה היתה איטית יותר והוא מסביר את אחת הסיבות: "לקח לי הרבה זמן להבין את הריצה. עד לפני שנתיים בכלל נחתתי על העקב ובחצי מרתון עמק המעיינות אנשים שאלו איך זה יכול להיות שאני רץ בכזו מהירות כשאני נוחת על העקב. לקח לי זמן לשנות את זה וזה היה קשה, אבל מרגע שזה קרה השתפרתי מאוד".

"אנחנו דוחפים אחד את השני וזה היתרון הגדול שלנו" 

מאז שעלמיה ואמרה מתאמנים יחד תחת שרביטו של זוהר זימרו, ריצות המסלול למרחקים ארוכים פרחו בארץ. תחרויות ה-10,000 בהן מתחרים השניים מדי שנה בהדר יוסף הפכו לאטרקציה שמספקת במקרים רבים שיאים או קריטריונים. בפעם שעברה זה לא ממש הצליח עם הקריטריון לאליפות העולם בבייג'ינג אליה השניים כבר לא יגיעו בקיץ. מצד שני, הם רחוקים ב-9 ו-10 שניות מהקריטריון להשתתפות במשחקים האולימפיים בריו, וזה המטרה הגדולה שלהם.

"אני חושב רק על ריו 2016", מסביר עלמיה: "זה כל מה שמעסיק אותי בתקופה הזאת ואת כל הזמן שיש לי אני משקיע בלחשוב איך להגיע לשם. אנחנו חושבים על זה ביחד, כי בסך הכל יש לנו בדיוק את אותן המטרות. שנינו רוצים להגיע לשם באותה הריצה, אנחנו דוחפים לזה אחד את השני וזה היתרון הגדול שלנו". בניגוד לג'ודו או השייט, באתלטיקה שני ספורטאים מאותה המדינה יכולים להשתתף באותו המקצוע, אפילו שלושה כך שלא צריך לדאוג למערכת היחסים שלהם שנראית בריאה מאוד שפי שמסביר עלמיה: "אנחנו מתכוננים יחד לכל תחרות, אבל בתוך התחרות אנחנו שמים את החברות בצד וכל אחד נשאר עם היכולות שלו. אז אפשר להגיד שאנחנו חברים עד ליריית הזינוק ובחזרה מקו הסיום. צריך לזכור שאחרי כל תחרות אנחנו גם חוזרים הביתה יחד". אמרה מוסיף בעניין הזה: "הכי חשוב זה שאנחנו יודעים לפרגן אחד לשני אחרי כל תחרות".

איימרו עלמיה (מימין) בריצת 10,000 מטר

"אני חושב רק על ריו 2016". עלמיה (מימין) | צילום: ניר עמוס

ביום חמישי יתחרו השניים אחד נגד השני בריצת 5,000 במסגרת אליפות ישראל באתלטיקה בהדר יוסף, ושם יהיה מעניין לראות מקרוב את היריבות הכל כך יפה הזאת, כאשר כל אחד מהם ירצה לקבוע שיא אישי, שזו תהיה תוצאה שככל הנראה תספיק לניצחון. עלמיה יתחרה ביום רביעי גם בריצת ה-1,500 מטר כדי לנסות לשמור על התואר שם ולשפר את שיאו האישי (3:49). אבל מה שחשוב לשניים קצת יותר מהתארים באליפות ישראל הוא הקריטריון האולימפי והדבר שהם הכי רוצים לעשות זה להבטיח את המקום שלהם שם כבר בקיץ הנוכחי. הצוות המקצועי שלהם מגבש תכנית שתכלול ככל הנראה מחנה אימונים בתנאי גובה לאחר אליפות ישראל, אולי הפעם לא באתיופיה, ולאחר מכן תחרות ברמה גבוהה באירופה שם הם יצטרכו לרדת מ-28 דקות כדי להפוך לרצים הישראלים הראשונים למרחקים ארוכים על מסלול שייצגו את ישראל במשחקים האולימפיים.

"אנחנו יודעים שזה לא בשמיים ושאם נהיה טובים באימונים ונגיע לתחרות מהירה, אפשר יהיה לעשות את זה", אמרה. עלמיה מסכם: "אנחנו ממוקדים בזה ומדברים על זה יומם ולילה. אני מאוד מקווה שתוך שלושה חודשים מעכשיו זה יקרה".


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • גאוה הגיב:

    כיף לקרוא,אלופים,ספורטאים למופת.
    בהצלחה.

    1. טל הגיב:

      בהחלט מוכשרים ואנשים יוצאים מן הכלל.אבל קצת עבודה עיתונאית למה לא שואלים אותם או את הצוות המקצועי שלהם,מה קורה להם באליפויות בחו"ל ?איך יכול להיות שבארץ הם רצים 28 ובאירופה 30 דקות ב 10 שלא נאמר 31 דקות?
      הצוות המקצועי שלהם..מתכנן להם אימונים בגובה.. האם זאת הבעיה שלהם? אולי בעיות אחרות?

  • מיאו מיאו הגיב:

    זה רחוק להיות מעיקר הכתבה, אבל העולה החדש שגירמה הכיר בנצרת עילית לא היה מאוקראינה, אלא בכלל מביילורוסיה. יתרה מכך, באותה התקופה הוא התגורר כבר כ-17 שנה בארץ, מה שדי שולל ממנו את התואר עולה חדש. תכל'ס, ורק בינינו, לא יודע כמה הוא לימד את גירמה על ריצה. מה שכן, כבר אז אותו עולה חדש (להלן ע"ש), ראה שגירמה הוא בחור רציני, אדם נחמד, רץ מוכשר וגבר, בלשון העם היושב בציון.
    בהצלחה רבה לגירמה ולאיימרו מחר ב-5,000.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג