איך רצים יודעים אם הכאב נובע ממתיחה בשריר או מ"טריגר פוינט"?

הפיזיותרפיסט עופר צחר מסביר, שכאשר יש עומס גדול על קבוצת שרירים, הדבר יכול להוביל אצל רצים לכאב, פציעה ותסמונת בשם הכאב המיופסציאלי, כך תזהו, תטפלו ותמנעו ממנה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כאבי שרירים או כאב עקב נקודת טריגר, איך נדע את ההבדל? אוכלוסיית הרצים הינה אוכלוסיית ספורטאים הידועה ככזו שמבצעת את הריצה פעמים רבות תוך אי התייחסות ועד התעלמות מכאבים. ביצוע פעילויות סבולתיות כמו ריצה, אשר מבוצעות מחוץ לגבולות המעטפה התפקודית הקיימת שלנו, יכולה להוביל לפציעות שימוש יתר יקב עומס רב על הגידים, השרירים, הרצועות והמפרקים שלנו. באם הבעיה לא חולפת גם אחרי מנוחה והורדת עומסים – יכול להיות שהבעיה איננה שריר תפוס או מתיחה בשריר אלא משהו אחר.

התופעה יכולה להוביל להשבתה ממושכת | צלמי שוונג

עוד על פציעות אצל רצים
איך מטפלים בנקע בקרסול כתוצאה מפציעת ריצה?
האם יש קשר בין ריצה לכאבי גב תחתון?
נמתח לכם שריר ההמסטרינג? כך תטפלו בו ותחזרו לרוץ

כאשר אתם מעמיסים על שריר או קבוצת שרירים מסוימת בצורה אינטנסיבית מאוד, הדבר יכול להוביל לכאב ופציעה בתופעה שמתייחסים אליה בשם תסמונת הכאב המיופסציאלי (Myofascial pain syndrome – MFPS). התסמונת הינה השם הכוללני לתופעה יותר ידועה בשמה המסבירה כאב והיא נקודות הדק בתוך השריר על רקע מיופסציאלי (Myofascial trigger points – MFTrPs). התופעה יכולה להוביל להשבתה ממושכת מריצה ולכאבים שלא חולפים.

הביטוי של ה-MFTrPs הוא כאב נקודתי ברקמת החיבור העוטפת את השרירים ו/או בשרירי השלד השטחיים של גופינו. לעתים הכאב יכול לנבוע גם משרירים עמוקים בתוך מארג השרירים של גופינו. הפסציה הינה, כאמור, רקמת חיבור קולגנית העוטפת, מחברת ומקשרת בין אברי הגוף השונים לרבות שרירים. במקרה של חולשה או שימוש יתר מקומי, נוצרים קיצור ונוקשות מקומיים ברקמות הללו. לאורך זמן המקום יכול לעבור שינויים בצורת הנראות המרחבית של הרקמה (שינוי במורפולוגיה) שיתבטאו בנקודות יותר רגישות ונוקשות במישוש שיקראו קשרוניות שריר (Muscle knots). אחת הבעיות המרכזיות עם TrPs היא שהכאב והמגבלה בתנועה שנוצרת יכולה להיוותר זמן ממושך אם לא מטפלים בבעיה.

מהי נקודת הדק או Trigger Point?
TrPs הינה אסופת סיבי עצב אשר ממשיכים לשדר בצורה אבנורמלית ומייצרים כאב נקודתי. התופעה מתבטאת לא רק בייצור כאב מקומי, כי אם גם בהגבלה על זרימת הדם המקומית. ישנן נקודות ואזורים בגופינו שבהם השכיחות של הימצאות נקודות אלו יותר גבוהה, אך התופעה יכולה להתרחש בכל מקום. ללא טיפול מתאים יש סיכוי גבוה שהתופעה תיוותר ואף תייצר תופעות משנה בהן הגוף ינסה לייצר פיצויים ו"לברוח" מהכאב והמגבלה התנועתית – דבר שיכול להוביל להגברת הכאב , שינויים וליקויים ביציבה, כאבי גב ועוד.

התחלת כאב ללא סיבה ברורה | צילום: thinkstock

איך ניתן לדעת אם הכאב נובע ממתיחה בשריר או מ-Trigger Point?
נקודות טריגר יהיו בדרך כלל רגישות למישוש. מתיחה שרירית, בשלביה הראשוניים תלווה בנפיחות מקומית ותהיה מאוד רגישה להעמסת משקל מקומית על אותו שריר שנמתח. ההשפעה של עלייה בעומס או שינוי מנח פחות ישפיע על נקודות הטריגר. בניגוד למתיחה שריר (Strain) ונזק רצועתי או נקע (Sprain), ב-TrPs אין טראומה ברורה שיצרה את הכאב מלכתחילה וברוב המקרים יצוין רגע שפשוט התחיל הכאב ללא סיבה ברורה.

איך פותרים כאב על רקע Trigger Point?
הבעיה האקוטית עם נקודות הטריגר היא שאי טיפול בבעיה עלול להוביל היווצרות של עוד נקודות שמשפיעות על היציבה ומכאן על איכות ופוטנציאל התנועה, דבר שעלול לעורר כאבים נוספים ואף נקודות טריגר נוספות באזורים אחרים.

הדרך היחידה לטפל בנקודות טריגר היא בכלים המיועדים לנרמל את רקמת השריר והפסציה והדרכים המקובלות בעולם הטיפול הן עיסוי לטריגר פוינטס, או ביצוע דיקור יבש (DN – Dry Needling) על ידי פיזיותרפיסט מוסמך המתמקצע בשיטות הללו או איש מקצוע מעולם הרפואה העבר הכשרה מתאימה לדבר, כמו רופא משפחה או אורטופד.
העבודה על שחרור נקודות טריגר יכולה להיות תהליך כואב ולכן החשיבות בביצוע התהליך על ידי איש מקצוע מוסמך לדבר הנו גם הסבר מילולי שייתן המטפל לפני ביצוע הטיפול כדי להבהיר את רציונל הטיפול: הטיפול מאפשר להשפיע על כמות הירי האבנורמלי של עצב וכך להחזיר את תפקוד ומתח (טונוס) השריר לכדי מצב נורמטיבי. הטיפול, באם מבוצע כיאות, יכול להוביל לשיפור משמעותי ומדי.

איך להימנע מהיווצרות טריגר פוינטס (TrPs) בגוף?
הדרך היעילה ביותר להיפתר מטריגר פוינטס ולמנוע את היווצרותן, היא להקדים תרופה למכה. הסיבה הראשונית שמובילה לתהליך היווצרות TrPs היא חוסר איזון שרירי באזור אנטומי מסוים בגוף, דבר המוביל להיחלשות שריר שנמצא בשימוש יתר. חוסר מנוחה מספקת ואי החזרת התפקוד של כל המערכת לרבות שרירי העזר (הסינרגיסטים) והייצוב השרירי המקומי לתפקוד מיטבי, לא יאפשר לשריר החלש לחזור לתפקד, ישבש את השדר העצבי אליו ועלול לפתח נקודת טריגר מקומית, מגבלה תנועתית וכאב.



שיטה נוספת היכולה למנוע היווצרות נקודות טריגר היא ביצוע תרגילי כוח וחיזוק לשרירים החלשים בצורה ממוקדת כדי לאפשר לשריר להתגייס בתבניות יותר מורכבות. הדבר יכול להתבצע על ידי תרגול חד מפרקי ממוקד, בסוגי כיווצים שונים ובנוסף לחיזוק לייצר תבניות תנועה רצויות (תרגול מתקן) מתוך רצון לחזור ולבצע תבניות מורכבות שיתבצעו בצורה מלאה ואיכותית יותר לאחר התרגול הממוקד בנ"ל.

בהקשר לריצה, יש חשיבות להתחיל עם חימום דינמי ולסיים את הריצה עם שחרור ואף מתיחות, על מנת לכייל ולסנכרן את מערכת העצבים עם מערכת התנועה (השרירים שלנו). נושא הטריגר פוינטס יכול להיות משמעותי ומתסכל בקרב רצים. רבות האבחון איננו מדויק והוא גורם להשבתה מריצה, לעתים לפרקי זמן ממושכים. חוסר טיפול ומנוחה נאותים, עלולים להוביל גם להיווצרות של עוד טריגר פוינטס ועלייה במגבלה ובכאבים.

לסיכום, דרכי המניעה הטובות ביותר הן מנוחה מספקת, אימוני כוח מתאימים ומותאמים והקשבה לגוף שלנו (אנחנו חלק ממערך הטיפול לא פחות מכל רופא, פיזיותרפיסט או גורם טיפול אחר). אם יש חשד לנקע לאחר הטיפול התומך הראשוני (RICE – Rest-Ice-Compression-Elevation), יש להתחיל פיזיותרפיה בצורה מסודרת. כנ"ל עם הבעיה היא מתיחה שרירית.

לעתים תתלווה לאחת מהבעיות הנ"ל היווצרות של נקודה או נקודות טריגר מקומיות. לאחר השלב האקוטי יש מקום לעיסוי שישפר זרימת דם וחמצן מקומיים, אך הדרך היעילה ביותר היא לגשת לפיזיותרפיסט מוסמך לשם אבחון הבעיה ומתן הטיפול היעיל, המדויק והיעיל ביותר לשם הקלה על כאבים וקבלת כלים לייצר תהליכי מניעה, התמודדות ופתרון לבעיה וכל זאת כדי לחזור לנפחי הריצה הרצויים ללא קושי.


 


עופר צחר | פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות למאמנים ומטפלים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג