חלבון – ההיסטריה והעובדות

מתאמנים רבים נוטים לסיים את האימון ומיד לשתות שייק חלבונים. איזו אבקה כדאי לשתות אחרי אימון, ומה עם האוכל?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


מתאמנים רבים נוטים לסיים את האימון ומיד לשתות שייק חלבונים. איזו אבקה כדאי לשתות אחרי אימון, ומה עם האוכל?

מאת:אסף בוך


אלו מאיתנו המתאמנים בחדר הכושר נתקלים לא אחת בתופעה הבאה: מתאמנים שזה עתה סיימו אימון, בעודם נושפים את נשיפתם האחרונה בסט ממהרים להכין את השייק שלהם (במים כמובן), לנערו ולשתות מהר "לפני שחלון הזמנים ייסגר". אז מה הם עושים? האם צריך להצטייד בבקבוק, אבקה ושייקר? ואם כן מה המתכון המנצח? איזו אבקה – מטרנה, סימילאק או WHEY? רגע, ומה עם האוכל?


שאלות מסוג אלו מעסיקות רבים מציבור המתאמנים. ובכן, יש הצדקה חלקית להתעסקות בחלבון. הגירוי של השריר בעקבות אימון גופני (אירובי או כוח) דורש מענה תזונתי. כמות הקלוריות צריכה להימדד בהתאם למין, גיל ומצב בריאותי. גבר ממוצע בוגר צריך לצרוך כ-2000 קק"ל (המלצה בלבד). איכות התזונה חשובה לא פחות מהכמות – יש לגוון במזון, להרבות במים, ירקות ומזונות בריאים אחרים כמו קטניות, על פני מזונות פחות בריאים ועשירים בקלוריות
 
ברוב הארוחות בתפריט כדאי לצרוך חלבון ולגוון במקורותיו. למשל, לבחור בין מקורות איכותיים לחלבון: ביצים, בשר רזה, גבינות רזות ודגים ולשלב מקורות צמחיים לחלבון (בד"כ באיכות נמוכה יותר) כמו:סויה ושאר קטניות, אגוזים (לא יותר מידי וכמובן שלא פיצוחים). את הארוחה יש לאכול מיד אחרי אימון – מטרתה תמיכה בשריר ואספקת חומרים לבנייתו.

חשוב להחזיר נוזלים בראש ובראשונה, לנצל את "חלון הזמנים"
(עד כשעה אחרי האימון) לארוחה איכותית שתכיל פחמימות וחלבונים, למשל, שני יוגורטים קטנים ומעט גרנולה או כריך עם גבינה. רבים אינם מודעים שלאחר אימון איכותי דווקא חשובה יותר הפחמימה מהחלבון – לרוב יש להטות את היחס לטובתה, כלומר לצרוך יותר פחמימה לעומת החלבון אחרי אימון.

ומה לגבי תוספים? לא בהכרח. התוספים העיקריים בשימוש וכהשלמה לתזונה הם אבקות החלבון (ולא המטרנה והסימילאק) מסוג WHEY המבוססים על חלב, סויה (אבקה צמחית) בעיקר (או שילוב שלהם). למי שממהר לעבודה, למי שלא הביא איתו "ארוחת אחרי אימון" או שסתם בא לו להתפנק יכול "לשקשק" בסבבה: כף אבקה, מים או חלב (דל שומן כמובן…אגב, יש בו הרכב חלבונים שנמצא יעיל כמענה לאימון) עם או בלי תוספת פרי.

ובכל זאת נשאלת השאלה מה יש בו בחלבון שמושך כל כך תשומת לב הגובל לעיתים בסוג של "וטרדנות כפייתית" קלה. לתשומת ליבכם, בתמונה התזונתית הגדולה מזונות עשירים בחלבון (מוצרי חלב, בשר, עוף, דגים, ביצים וקטניות) נמצאים בפירמידת המזון מעל (כלומר צריך לצרוך מהם פחות) קבוצת הירקות והפירות ומעל קבוצת הדגנים הנמצאת בבסיס הפירמידה. הפירמידה של משרד הבריאות יציבה ואיתנה גם ללא חלבון בבסיס.

כמו כן בנייר העמדה של עמותת הדיאטנים האמריקאית, הקנדית והקולג' האמריקאי לרפואת ספורט (המומחים בתחום) טווח צריכת החלבון לספורטאי סבולת (אירוביים) וכוח (אנאירובי) נע בין 1.2 עד 1.7 גר' חלבון לק"ג גוף ליום. איך מתרגמים את ההמלצות האלו? לדוגמא, מתאמן השוקל 70 ק"ג יכפיל את משקל גופו ב-1.2 גר' ויקבל צריכה נדרשת של 84 גר' חלבון – כמות שבהחלט ניתן לקבל אך ורק באמצעות הדיאטה (אפילו בדיאטה צמחונית) וללא תוספים. בתפריט המכיל שמונה פרוסות לחם, קופסת גבינה ויוגורט אחד יש יותר מחצי מכמות זו.

למעשה, טרם מפזרים המלצות לצריכת החלבון יש להעריך את תוכנית האימון, הרגלי התזונה של המתאמן (וטוב שייעשה על ידי תזונאי) ולעיתים ערכי חלבון הקרובים לערכים המומלצים לאוכלוסייה הכללית יספיקו (0.8 גר' לק"ג גוף ליום). מתאמן הסובל מעודף משקל ועושה אימון קצצר של חצי שעה, מריץ "דחקות" עם החברה ו"שורף" בלחץ 150 קק"ל ואז עולה לבר ומתחיל בקפוצי'נו ("יש בחלב חלבון איכותי"..), מוסיף לו סוכר ("כדי להחזיר אנרגיה"), כמובן, לצד מאפה ("מי אמר פחמימות ולא קיבל"), כנראה לא הבין את כוונת המשורר.

לסיכום, כדאי לזכור כי בדיאטה המערבית חלבון איננו חסר בתזונה ולא אחת נותנים לו תשומת לב רבה מידי על פני קבוצות "מקופחות" אחרות, לדעתי, כמו קבוצת הירקות. האם שאלתם את עצמכם, לפני ההתעסקות החוזרת בחלבון, האם אני צורך די ירקות (5 מנות, למשל)? אז בפעם הבאה שאתם רצים בהיסטריה אל חבית החלבונים או אל קופסת השימורים – קחו אוויר, הירגעו ותזכרו שאיכות הדיאטה וההנאה מהמזון חשובה לא פחות מכמות החלבון. 

אסף בוך יועץ תזונהאסף בוך
יועץ תזונה (BSC), מרצה בקמפוס שיאים, המרכז להסמכות בספורט ובתנועה באוניברסיטת תל אביב
צילום שער: Sandstein




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג