שנת 2022 באתלטיקה הישראלית – שיפור משמעותי, בעיקר אצל הגברים

העוצמה של המרתון, ההתקדמות ב-200 ובקפיצה לרוחק והכח הנשי ב-5,000. בני נוה עם ניתוח סטטיסטי מעמיק המסכם את השנה שעברה עם אופטימיות זהירה לשנים הקרובות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
טסמה מוגס (מימין), מארו טפרי, היימרו עלמיה | צילום: באדיבות איגוד האתלטיקה

מזה עשור אני מנהל מעקב אחרי התוצאות השנתיות במקצועות נבחרים באתלטיקה הישראלית בהשוואה לשנים קודמות. ההשוואה בוחנת את התוצאה הטובה ביותר בכל מקצוע ואת ממוצע התוצאות במקומות 5-2, שמבטא את מידת העומק במקצוע, אם בכלל. הסטטיסטיקה מתייחסת לשנה קלנדרית ולא לעונות הרגילות שמסתיימות בדר"כ בספטמבר, ולכן באות לידי ביטוי גם כמה תוצאות איכותיות שהושגו בחודש האחרון.

אם שנת 2021 היתה ללא ספק מוצלחת יותר מקודמותיה, בעיקר אצל הנשים, הרי שנת 2022 בולטת כשנת שיא אצל הגברים. זה מתבטא בעיקר במימד העומק: אצל הגברים יש ארבעה מקצועות בהם ממוצע העומק הוא הטוב ביותר אי פעם – 200 מטר, 5,000 מטר, 10,000 מטר וקפיצה לרוחק, ואצל הנשים מדובר על שני מקצועות כאלה – 5,000 מטר ו- 110 מטר משוכות.

סלאמוויט באיולין-טפרי, הכח ב-5,000 | צילום: עמית שיסל, הוועד האולימפי בישראל

צריך כמובן לסייג ולומר שגם לנעליים יש השפעה – בספרינט, בריצות הבינוניות והארוכות ובקפיצות האופקיות. מול זה מתמשכת נקודת החולשה בחלק מהמקצועות, כולל 800 מטר לגברים ובעיקר בתחום הזריקות שהולך ונעלם. הסטטיסטיקה במקרה זה אינה משקרת כי היו השנה הרבה מאד הצלחות ומדליות בתחרויות בינלאומיות מרכזיות, החל מאליפות איראופה בקדטים, דרך אליפות העולם לנוער, אליפות העולם ואליפות אירופה.

חשוב לציין שאני מכליל בסטטיסטיקה גם תוצאות של אתלטים החיים בארץ ואין להם אזרחות, כמו למשל ג'מאל עבדל מג'יד שקבע השנה 28:09 דקות ב-10,000 מטר, מאחר והם בשר מבשרה של האתלטיקה הישראלית.

למרות ההתקדמות, אנחנו עדיין רחוקים מאד ממדינות בסדר גודל דומה לשלנו (12-5 מיליון תושבים), כמו למשל פינלנד, אירלנד והונגריה, למעט המרתון בגברים בו הוכחנו שאנו מעצמה אירופית. על מנת לצמצם את הפער נזדקק ל-10-5 שנים של התקדמות שיטתית.

שנת 2023 תהיה שנת מבחן. נקווה שהתנופה אצל הגברים תימשך ושתהיה קפיצת מדרגה נוספת אצל הנשים שם התמונה הכללית היא של עמידה במקום.

השוואת תוצאות שנתיות (מקצועות עיקריים) – גברים:

סיכום גברים:
ממוצע כללי: הגבוה אי פעם כשהשיפור בולט בעיקר בתוצאות מקום ראשון.
נקודות חוזקה מבחינת עומק – 200 מטר, 5,000 מטר, 10,000 מטר וקפיצה לרוחק, מקצועות בהם העומק הטוב ביותר בכל הזמנים, וריצת המרתון.
נקודות חולשה מתמשכות – 800 מטר, 110 מטר משוכות והדיפת כדור ברזל
השוואת תוצאות שנתיות (מקצועות עיקריים) – נשים:


*כלל תוצאות במרוצי כביש מדודים כנדרש שטובות יותר מהתוצאה ב- 10,000.

סיכום נשים:
ממוצע כללי: אחרי שיפור עקבי בשנים האחרונות, ישנה ירידה קלה.
נקודות חוזקה מבחינת עומק – 1,500 מטר עד מרתון ובמידה מסוימת גם 100 מטר משוכות.
נקודות חולשה –400 מטר משוכות, קפיצה לגובה, קפיצה במוט ומקצועות הזריקה, שלא קיימים למעשה.

מקרא:
בכחול תוצאות בולטות לטובה
באדום התוצאה החלשה ביותר בעשור
רקע צהוב – תוצאות נמוכות מ- 950 נקודות.
רקע ירוק – תוצאות נמוכות מ – 850 נקודות



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג