סיפורה של השחיינית קרן טנדלר ז"ל: המכונאית המוטסת שנפלה בלבנון

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה: סיפורה של השחיינית שהפכה למכונאית המוטסת הראשונה במערך המסוקים הכבדים ונאבקה על זכותה להילחם כמו הגברים, עד שנפלה בקרב ב-2006. לזכרה מתקיימת תחרות שחייה שנתית ברחובות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
קרן טנדלר ז"ל | צילום: פרטי

כולנו כספורטאים מחזיקים במספר כובעים ביניהם אנחנו מג'נגלים לאורך החיים: רץ ומנכ"ל, רוכבת ואמא ובמקרה של קרן – קסדת טיסה וכובע שחיה: כמכונאית המוטסת הראשונה במערך המסוקים הכבדים יסעור וכשחיינית.
ביום הזיכרון אנחנו זוכרים את הנופלים בכובע הצבאי שלהם, על פי רוב, אבל לחללים עולם תוכן עשיר כל כך של תחרויות, מדליות ואימונים כספורטאים גם מעבר לחיי היום יום של הצבא והלימודים, וכזאת היתה רס"ר קרן טנדלר ז"ל.

קרן הייתה שחיינית מקצועית במהלך ילדותה והתאמנה בקבוצת מכבי וייסגל רחובות ובקבוצת "מאסטרס" יפאורה שבעיר, תחביב אותו לא זנחה עד יומה האחרון גם בחייה הבוגרים בעת שירותה במילואים בתנאי קבע בטייסת 114.
לצבא התגייסה לאחר לימודים בכיתה י"ג-י"ד בעתודה הטכנולוגית כהנדסאית מכונות, גם הוא תחום עם מיעוט נשי והייתה לאישה הראשונה שסיימה קורס מכונאים מוטסים במסוקי יסעור.

“אבל אסור לנשים לטוס מעבר לקווי אויב, נכון?"
זו שאלה שנשאלתי לא פעם לאחר סיום קורס הטיס, וגם במהלכו. אף פעם לא הבנתי את השאלה הזו. הרי אם אסור לי ולכל חברותיי לקורס, להשתתף במלחמה מעבר לגבול ולהשתמש בכל שעות האימונים בטיסה שצברנו בזמן אמת, בשביל מה לשפוך עלינו את כל המיליונים הכרוכים בהכשרה הארוכה?

מסתבר שיש מה לשאול, שכן קרן נתקלה בסיטואציה שכזו. מפקד טייסת היסעור "מובילי הלילה" סירב לאפשר לה להצטרף לטיסות מבצעיות בלבנון בתחילת מלחמת לבנון השנייה. במסוק הסכנה חמורה פי כמה וכמה מאשר מטוס קרב בשל מהירותו האיטית וקרבתו הרבה לקרקע ולאויב שממתין עליה. אף שרשמה היסטוריה בחיל האוויר כמכונאית המוטסת הראשונה במערך המסוקים הכבדים יסעור, היא ראתה את המלחמה המתחוללת בלבנון ונותרה מחוץ לקווי האויב. קרן התעצבנה על כך שלא נותנים לה לטוס כמו כולם ותפסה לשיחה את מפקד הטייסת עד ששכנעה אותו להפוך את החלטתו ולאפשר לה לטוס יחד עם שאר הלוחמים לתוך לבנון, וכך היה.

מתוך התחרות לזכרה של קרן טנדלר | צילום: דן טנדלר

במהלך מלחמת לבנון השנייה ב-12 באוגוסט 2006, יצא המסוק בו טסה קרן, במסגרת מבצע שינוי כיוון 11, להנחתת כוחות בעומק לבנון. לאחר הנחתת הכוחות, בעת המראת המסוק, ירו פעילי חיזבאללה טיל לעברו והוא נפגע והתרסק. חמשת אנשי הצוות שהיו על המסוק נהרגו, יום לפני הפסקת האש שהביאה את המלחמה לסיומה. גופותיהם של שאר חברי הצוות במסוק נמצאו עוד באותו הלילה של ההתרסקות, אך גופתה של קרן לא נמצאה. מפקד חיל האוויר דאז אליעזר שקדי הכריז על יציאה למבצע "ושבו בנים" למציאת גופתה של קרן והבאתה לישראל. את חילוץ גופתה של טנדלר ביצעו לוחמים מיחידת שלדג ויחידה 669 במבצע מסוכן ומסובך שכלל נשיאתה במסע רגלי ארוך לגבול ישראל, והיא הובאה למנוחות בבית העלמין הצבאי ברחובות. היא הייתה לחיילת (האישה) היחידה שנפלה במלחמת לבנון השנייה.

חבריה למסלול בקבוצת השחייה מעידים עליה כי הייתה שטותניקית ולא הפסיקה לצחוק: "קרן הביאה איתה רוח רעננה, היא הייתה תמיד קופצנית ומלאת אנרגיות חיוביות", הם מספרים. ​​לזכרה, גביע קרן טנדלר לשחייני נוער, בוגרים ומאסטרס נערך משנת 2016 בכל שנה בבריכת וייסגל ברחובות. השנה תיערך התחרות ב-12 במאי. היא הותירה אחריה הורים, רויאנה ודן, ואח צעיר, נדב.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג