מרתון הבכורה המהיר אי פעם: רצת ה-800 שהדהימה ונכנסה לטופ העולמי

טיגיסט קטמה מעולם לא התחרתה במרחק של מעל 10 ק"מ, אך הדהימה במרתון דובאי עם 2:16:07 שעות, מרתון הבכורה המהיר בהיסטוריה: "פחדתי מהמרחק הזה". הפתעה גם אצל הגברים עם ניצחון של אדיסו גובנה בן ה-19
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
טיגיסט קטמה מנצחת במרתון הבכורה שלה | צילום: מרתון דובאי

העומק האדיר שחווינו בצמרת ריצות הכביש ב-2023 נמשך גם עם תחילתה של 2024, כאשר אתמול (ראשון) נערך המרתון הגדול הראשון של השנה בדובאי ומי ש"שרפה" את המסלול הייתה טיגיסט קטמה האתיופית, שבמרתון הבכורה שלה בקריירה קבעה זמן נהדר של 2:16:07 שעות, המהיר ביותר אי פעם למרתון בכורה ושיא מסלול בדובאי כמובן.

קטמה בת ה-25 ידועה בכלל כרצת 800 ו-1,500 מטר באצטדיון (היא הייתה מדליסטית הארד באליפות העולם לנוער ב-800 מטר ב-2016). למעשה, הייתה זו הפעם הראשונה בחייה בה התחרתה האתיופית במרחק גדול מ-10 ק"מ, מה שמעצים עוד יותר את הישגה, שמציב אותה במקום השמיני בדירוג התוצאות ההיסטורי.

רק לפני שנה וחצי, התוצאה של קטמה הייתה מהווה שיא אתיופי חדש, אולם בעקבות הזינוק המשמעותי בתוצאות בשנה החולפת היא מדורגת כעת שלישית מבין האתיופיות, אחרי שיאנית העולם טיגיסט אספה (2:11:53 שעות) ואמאנה בריסו (2:14:58 שעות).

מי שהגיעו לדובאי כפייבוריטיות היו שתי המסיימות ראשונות בשנה שעברה דרה דידה ורותי אגה. האחרונה הייתה נחושה לנקום על ההפסד בשנה שעברה והובילה דבוקה מהירה שעברה את 10 הק"מ הראשונים ב-32:18 דקות. בחצי הדרך קבעו המובילות 1:08:07 שעות. קטמה חיכתה עד ל-5 ק"מ לסיום, אז העלתה הילוך וברחה קדימה עד לפער של שתי דקות מהדולקות אחריה.

לבסוף, אגה סיימה שנייה שוב עם 2:18.09 שעות, שווה לשיאה האישי, דידה הייתה שלישית עם 2:19.29 שעות, רק חמש שניות משיאה האישי. בסיום סיפרה קטמה: "פחדתי קצת מהמרחק הזה לפני שרצתי את המרתון הראשון שלי, אבל עכשיו אני תוהה למה".

גם במרתון הגברים קיבלנו הפתעה גדולה וניצחון במרתון הבכורה של אדיסו גובנה, שבגיל 19 בלבד ניצח יריבים ותיקים בהרבה עם 2:05:01 שעות. בעוד אצל הנשים ראינו נגטיב ספליט (החצי השני של הריצה היה מהיר מהראשון), אצל הגברים הפתיחה הייתה יותר אגרסיבית. גובנה הוליך כבר בשלב מוקדם יחסית ודבוקה של 12 רצים עברה את 10 הק"מ הראשונים ב-29:33 שעות.

הדבוקה הצטמצמה לשמונה רצים בדרך לחצי המרחק, אותו עברה ב-1:01:53 שעות. לקראת הק"מ ה-30 ברחו שלושה קדימה – גובנה, דג'נה מגרסה ועבדי פוטה, אליהם חבר לקראת הסיום אתיופי רביעי – למי דומצ'ה, שכבר היה נראה כמי שנותר מאחור. גבנה, אחיינה של רותי אגה, היה זה שהצליח להיות החזק ביותר בישורת האחרונה והקדים ב-19 שניות את דמצ'ה וב-41 שניות את מגרסה.

אגב, על אף התקופה המתוחה היה אפילו רץ ישראלי אחד שלקח חלק במרתון בדובאי – שחף רוזנסקי (קבוצת הגיל 40-44) – שקבע 3:46.27 שעות. מלבדו, היו עוד שני רצים במקצה הקצר יותר ל-10 ק"מ (ייתכן שהיו ישראלים נוספים בעלי אזרחות כפולה, שלא נרשמו תחת הדרכון הישראלי בתוצאות).

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג