מחקר חדש: הקשר בין סיבולת לב-ריאה להפחתת הסיכון לסרטן

לרגל יום הסרטן הבינלאומי, מפורסם מחקר חדש שמוכיח לראשונה כי סבולת טובה אצל גברים מפחיתה את הסיכוי לסרטן הערמונית. וגם: נתוני התחלואה בישראל, ואחוזי התמותה לאחר אבחנה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צילום: Shutterstock

יום הסרטן הבינלאומי חל היום ב-4 בפברואר, ולצורך הגברת המודעות האגודה למלחמה בסרטן מגישה נתונים חדשים ומחקרים מדעיים המראים עד כמה אימוץ אורח חיים בריא ופעילות גופנית יכולים להפחית את הסיכון לחלות בסוגי סרטן שונים, בעד 50 אחוז.

לכתבות נוספות בנושא:
האזינו: בין טבעונות לאולטרה מרתון – תזונה מנצחת
שאלת השאלות: כמה פעמים בשבוע כדאי להתאמן?
אירובי או אנאירובי? איך כל סוג אימון משפיע על תהליכי ההזדקנות של הגוף

על פי הערכת האגודה למלחמה בסרטן, בשנת 2023 אובחנו בישראל כ-31,000 נשים וגברים עם סרטן, וכ-11,000 נשים וגברים נפטרו מהמחלה. בהשוואה בין-לאומית, שיעור היארעות (מספר מקרים לכל 100 אלף תושבים) הסרטן בישראל גבוה מהממוצע בעולם – ישראל נמצאת במקום 45 (שהוא נמוך יחסית) מקרב 50 המדינות עם השיעורים הגבוהים. עם זאת, שיעור התמותה מסרטן נמוך ביחס לעולם – ישראל נמצאת במקום ה-89, זאת הודות להיענות לבדיקות לגילוי מוקדם של סרטן לצד טיפול נגיש בסל הבריאות.

אבחון מוקדם מציל חיים | צילום: Darko Stojanovic from Pixabay

הקשר בין סיבולת לב-ריאה לסרטן הערמונית
מבין סוגי הסרטן השכיחים, סרטן הערמונית הוא מחלה שאין לה גורמי סיכון ידועים הניתנים למניעה. כמו כן, בעוד שהקשר בין רמת פעילות גופנית ובין הסיכון לחלות בשורה של סוגי סרטן כבר ידועה, עד כה לא היו עדויות ברורות בנוגע לקשר בין פעילות גופנית לסרטן הערמונית.

במחקר חדש שפורסם בינואר 2024, חוקרים משוודיה ביקשו לבדוק את הקשר בין שינויים בסיבולת לב-ריאה לאורך זמן ובין תחלואה ותמותה מסרטן הערמונית. לצורך כך החוקרים בחנו את הנתונים של 57,652 גברים שוודים בריאים בני 79-18 (גיל חציוני 41.4) שמילאו שאלונים בין אוקטובר 1982 לדצמבר 2019 על אודות רמת פעילות גופנית, אורח חיים, מסת גוף ועוד.

המשתתפים עברו שני מבדקים בהפרש של 11 חודשים או יותר לבחינת סיבולת לב-ריאה שלהם. יכולת זו נבחנת באמצעות מדידת תצרוכת החמצן בעת פעילות גופנית בעצימות מקסימלית (VO2max). על סמך תוצאות המבדקים חילקו החוקרים את הגברים לשלוש קבוצות: גברים ששיפרו את סיבולת לב-ריאה שלהם ב-3% או יותר במהלך השנה, גברים שהיכולת שלהם ירדה ב-3% או יותר, ואלה שהסיבולת שלהם נשארה יציבה.

הסרטן הנפוץ ביותר בקרב גברים | תמונת אילוסטרציה: האגודה למלחמה בסרטן

בנוסף, החוקרים עיבדו נתונים מרישום הסרטן הלאומי של שוודיה שהדגימו, במעקב חציוני של 6.7 שנים, 592 מקרים של סרטן הערמונית ו-46 מקרי פטירה מסרטן הערמונית בקרב משתתפי המחקר עד דצמבר 2019. מניתוח הנתונים עולה כי בהשוואה לגברים שהסיבולת שלהם ירדה, גברים ששיפרו את הסיבולת ב-3% היו בסיכון נמוך ב-35% לחלות בסרטן הערמונית. לא נמצא קשר בין שינויים בסיבולת ובין תמותה מסרטן הערמונית, אולם החוקרים מציינים כי מספר הפטירות במדגם היה קטן.

לסיכום, החוקרים מציינים את החשיבות של עידוד הציבור להגביר את רמת סיבולת לב-ריאה כאסטרטגיית מניעה של סרטן הערמונית. המחקר פורסם בכתב העת ,British Journal of Sports Medicine ב-3 בינואר 2024 תורגם והונגש לציבור על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן לרגל יום הסרטן הבין-לאומי 2024. לתקציר באנגלית לחצו כאן.

פעילות גופנית מפחיתה תמותה אחרי אבחון
השיפור באבחון מחלת הסרטן והטיפול בה הביאו להפחתה משמעותית של התמותה בקרב חולים שאובחנו עם המחלה בשלב מוקדם. עם זאת, המחלימים נמצאים בסיכון מוגבר להישנות המחלה או להתפתחות סרטן מסוג אחר, וכן סיכון מוגבר לתמותה מסיבות אחרות מלבד סרטן.

במחקר חדש אשר התפרסם באוגוסט 2023, חוקרים מארה"ב ביקשו לבחון אם פעילות גופנית משפיעה על שיעורי התמותה בקרב מחלימי סרטן במעקב ארוך טווח. לצורך המחקר הוגדרה פעילות גופנית בהתאם להנחיות – פעילות בעצימות בינונית, ארבע פעמים או יותר בשבוע, למשך 30 דקות או יותר, או פעילות בעצימות גבוהה, פעמיים או יותר בשבוע, למשך 20 דקות לפחות.

פעילות גופנית מפחיתה תמותה | צילום: Shutterstock

נאספו נתונים על אודות 11,480 גברים ונשים בגילים 74-55, שאובחנו עם סרטן. 37% מהם אובחנו עם סרטן ערמונית ו-20% עם סרטן שד. היתר אובחנו עם סרטן ראש וצוואר, ריאה, כליה, מעי גס, רחם ושחלה. המשתתפים ענו על שאלונים על תדירות העיסוק בפעילות גופנית, משך הזמן שלה והעצימות במהלך 12 החודשים האחרונים.

במהלך מעקב חציוני של 16 שנים מהאבחנה תועדו 4,665 מקרי מוות (1,940 עקב סרטן ו-2,725 מסיבות אחרות). מתוצאות המחקר עולה כי פעילות גופנית התואמת להנחיות הייתה קשורה לירידה של 25% בסיכון בתמותה מכל סיבה בהשוואה למחלימים אשר לא ביצעו פעילות כלל.

עוד נמצא כי בהשוואה לאלו שלא ביצעו כלל פעילות גופנית, ניכרה ירידה משמעותית בסיכון לתמותה מסרטן (19%) גם בקרב אלה שביצעו פעילות גופנית ברמה פחותה מזו המומלצת בהנחיות. ירידה רבה אף יותר (25%) נרשמה בקרב אלה שעמדו בהנחיות, ועוד יותר מכך (33%) בקרב אלה שביצעו פעילות גופנית ברמה גבוהה יותר מזו המומלצת בהנחיות. נתונים אלה מוכיחים את התועלת שיש בביצוע כל רמה של פעילות גופנית.

לסיכום, התמדה בפעילות גופנית היא אסטרטגיה הוליסטית משלימה לגישה הטיפולית בקרב מחלימים מסרטן, ויתרונותיה נצפו בתוך כמה שנים מהאבחון ועד 20 שנות מעקב. המחקר פורסם בכתב העת Cancer Prevention and Control ב-31 באוגוסט 2023, תורגם והונגש לציבור על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן לרגל יום הסרטן הבין-לאומי 2024. לתקציר באנגלית לחצו כאן.

משה בר-חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, הסביר כי: "לצד המצב הביטחוני אנחנו ממשיכים להילחם גם בסרטן וקוראים לציבור לאמץ אורח חיים בריא, הכולל ביצוע בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן אשר יכול להפחית בכ-50% את הסיכון לחלות בסרטן. אנו מדגישים כי ישנה חשיבות מכרעת להמשך ביצוע בדיקות הסקר לגילוי מוקדם של סרטן, בדיקת ממוגרפיה, בדיקת דם סמוי בצואה ומשטח צוואר הרחם, בהתאם לגיל, גם בתקופה זו. שכן גילוי המחלה בשלב מוקדם יכול להציל חיים."

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג