שאלת השאלות: כמה פעמים בשבוע כדאי להתאמן?

באילו אימונים לא כדאי להתאמן כל יום, באילו הגוף צריך מנוחה שבועית ומה אם משלבים כמה סוגי אימונים במקביל? עדי שיף מסייעת לכם למצוא את המינון הנכון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
עדי שיף | צילום: רועי שלם

כמה כדאי להתאמן? כל יום? יום כן, יום לא? פעמיים בשבוע? שלוש פעמים? יש בכלל תשובה חד משמעית? ובכן… זה תלוי.. לשאלות האלה יש מגוון רחב של תשובות וסביר להניח שמאמנות ומאמנים שונים יתנו תשובות והמלצות מגוונות. למה?

לכתבות נוספות בנושא:
מה המשמעות של עמוד שדרה חזק, איך מתרגלים ומה הקשר לשרירי ליבה?
בכל גיל, בכל מצב: למה חשוב לחזק את פלג הגוף העליון?
לא רק על אופניים: יתרונות וחשיבות תנועת הפידול לגוף

כי אין באמת תשובה אחת שתופסת לגבי כל סוגי הספורט וכלל האוכלוסיה המתאמנת. כל תחום ספורט ואופיו וכל אדם וגופו ויכולתו. התשובות משתנות בהתאם לסוג האימון, עד כמה אתם נהנים מביצועו ומצליחים להתמיד לאורך זמן וגם עניין של לו"ז נכנס כאן לתמונה. כלומר, עד כמה הלו"ז שלכם צפוף והאם הוא בכלל מאפשר להתאמן באופן אינטנסיבי. נצא מנקודת הנחה שאם לא נכתב אחרת, הכתוב כאן מתייחס לאימונים בני שעה.

סוג האימון משפיע | צילום: Taco Fleur, Pixabay

סוג האימון
נתחיל מהאימונים הכבדים. אם אתם מבצעים אימון משקולות או אימון עם רצועות TRX ואתם לא באדי בילדרים, עדיף שלא להתאמן כל יום, מהסיבה שהגוף עובד בעצימות מאוד גבוהה, ולכן גם זקוק ליותר מנוחה. המנוחה, בעיקר באימונים מהסוג הזה, היא קריטית עבור השרירים, עוזרת להם להיבנות בצורה נכונה ובריאה ומונעת פציעות.

מדובר באימונים שמעייפים את הגוף באופן משמעותי ואימונים על בסיס יומי עלולים לגרום לעייפות מצטברת, מה שיכול לגרום לנזק. כי גוף עייף הוא גוף שיותר מועד לפציעות. באימונים מהסוג הזה מומלץ להתאמן יום כן, יום לא. לא מדובר בהמלצה גורפת וכמובן שתמיד היו קשובים לגוף שלכם ואם אתם מרגישים שזה אינטנסיבי מדי, הורידו את מינון האימונים. גם אם תתאמנו שלוש פעמים בשבוע זה מצוין ותגיעו לתוצאות נהדרות.

אם אתם מבצעים אימונים עם משקל הגוף, כדוגמת פילאטיס או יוגה, או שאתם משלבים משקולות במשקל נמוך אגב האימון, בהחלט אפשר להתאמן יום אחר יום. ובכל מקרה, מומלץ ורצוי לקחת יום מנוחה אחד בשבוע כדי לתת לגוף לנוח, אך הקשיבו לגוף ואם אתם חשים עייפות בגוף או כאב חד באזור מסוים, כמו הגב או הברכיים, זה סימן שהגוף מבקש מכם לתת לו מנוחה נוספת. תנו לו אותה. כדי לקדם את הגוף ולהתפתח, חשוב גם לדעת מתי לנוח. גם במקרה הזה, שלושה ימי אימון בשבוע יספקו, יהיו נהדרים ויביאו תוצאות מרשימות.

בפילאטיס אפשר להתאמן כמעט כל יום | צילום: רועי שלם

אם אתם מבצעים אימוני ריצה/אירובי/שחיה – במידה ואתם לא ספורטאים מקצועיים (שכן אז מינון האימונים שונה, מותאם וגבוה יותר), כדאי לאפשר לעצמכם שני ימי מנוחה בשבוע. באימונים מהסוג הזה הגוף עובד חזק גם על סיבולת לב ריאה והדופק עולה, יותר או פחות – תלוי בעצימות האימון, אך גם כאן ימי המנוחה חשובים כדי להישמר מעומס ולהימנע מפציעות. גם אם תתאמנו שלוש או ארבע פעמים בשבוע תקבלו תוצאות מרשימות ביותר. וכמובן, הקשיבו לגוף כדי לא להיפצע. למשל, אם במהלך הריצה הברכיים כואבות, זה סימן שצריך רגע לנוח. אם נמשיך להתאמן בסוג הספורט הזה למרות הכאב, עלול להיגרם נזק.

אם אתם מבצעים אימונים קצרים (לא עם משקל כבד) בני רבע שעה, 20 או 30 דקות, ניתן ואף מומלץ לבצעם על בסיס יומי. מאחר והאימונים קצרים, אם בחרתם תוכנית אימונים טובה, הם יהיו יעילים, יעבדו נקודתית ובאופן מדויק על השרירים אך לא יעמיסו על הגוף, וכך הגוף יקבל כל יום מנה קטנה ואיכותית של כושר ובריאות. מחקרים רבים קובעים שאימון קצר על בסיס יומי נהדר, בריא לגוף ואף תורם לאריכות חיים. אין צורך לציין שגם במקרה הזה, במידה ואתם חשים כאב או עייפות בגוף, תנו לו לנוח.

תמיד אפשר לשלב כמה סוגי אימונים כמו ריצה/שחייה יחד עם פילאטיס, שזה נהדר כי אתם מקבלים כאן מהריצה/שחייה עבודה מצוינת, בין היתר, על סיבולת לב ריאה ומהפילאטיס אתם מקבלים עבודה על כל השרירים בגוף, כולל השרירים הפנימיים העמוקים, הרי הם שרירי הליבה החשובים.

אימוני סיבולת דורשים הקשבה לגוף | צילום: Silviu on the street, Pixabay

ההנאה והפניות
כעת, לאחר שהבנו שסוג האימון רלבנטי בעת קבלת ההחלטה כמה ימים בשבוע כדאי להתאמן, הפרמטר הבא והלא פחות חשוב הוא עד כמה אתם נהנים מהאימונים, עד כמה אתם אוהבים ספורט וכמה הלו"ז שלכם באמת מאפשר לכם להקדיש לביצוע פעילות גופנית.

אם אתם אוהבים להתאמן ונהנים מאימונים, זכיתם ולכן מבחינתכם לגשת לאימון זה לא "עונש", "תיק" או מעמסה ולכן יהיה לכם קל יותר להתמיד וגם, ככל הנראה, תתאמנו מספר רב יותר של פעמים בשבוע. למרות אהבתכם לאימונים, ואולי אתם אפילו מהמכורים, חשוב שתמשיכו להיות קשובים לגוף ואם הגוף דורש מנוחה, תנו לו אותה.

אם אתם לא מאלו שאוהבים או נהנים מאימונים, אלא נאלצים להתאמן כי זה חשוב ובריא ו"אין ברירה" ,בוודאי שלא כדאי לכם להתאמן על בסיס יומי, כי מי שמתחיל הכי מהר, אתם יודעים מה סופו… ואתם תתייאשו מהר מאוד. לכן מאוד מומלץ להתחיל בהדרגה, באימון או שני אימונים בשבוע ומשם לטפס בקצב שלכם ולהעלות את מינון האימונים. הבניה וההדרגה חשובות לתהליך כדי שתצליחו לעמוד בו.

ומה באשר ללו"ז? אם הלו"ז שלכם עמוס והאימונים יפגעו לכם בלו"ז ולמעשה ינהלו לכם את הלו"ז, זה לא טוב. הרעיון הוא שהאימונים צריכים להשתלב בלו"ז בצורה שלא תפריע, אחרת יהיה מאתגר להתמיד.
שיהיה בהצלחה ו.. תהנו באימונים

 


 

למידע נוסף, תכניות אימונים ואימונים מקוונים חינם כנסו לאתר של עדי שיף

בנוסף, מיוחד לגולשי שוונג – 10 אחוז הנחה בהרשמה לתוכניות האימונים הייחודיות של עדי שיף וגישה למאות אימונים קצרים ומדוייקים. לניצול ההטבה – כנסו לאתר והקלידו קוד הנחה shvoong10



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג