מה המשמעות של עמוד שדרה חזק, איך מתרגלים ומה הקשר לשרירי ליבה?

חיזוק התמיכה בעמוד השדרה וגמישות הגב הם קריטיים לאורח חיים בריא ומניעת פציעות. עדי שיף עם העצות החשובות בנושא, איך כדאי לתרגל ואיפה פילאטיס נכנס לתמונה. וגם: סרטון עם תרגילים יעילים לדוגמה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
עדי שיף | צילום: רועי שלם

מכירים את הביטוי "אין לו/לה עמוד שדרה"? משמעותו שנראה שהאדם חסר אופי/בטחון עצמי. לא בכדי משתמשים דווקא בעמוד השדרה כדי לתאר אדם עם חולשה. עמוד השדרה ממוקם בחלקו האחורי של הגוף, הוא קשיח ומורכב מחוליות שמחברות בין בסיס הגולגולת לבין האגן. תפקידו של עמוד השדרה הוא להגן על חוט השדרה (ממנו נשלחים ענפי העצבים הפריפריים אשר מובילים את המידע אל ומכל האיברים בגוף) ולשמור על גוף יציב, חזק ומוחזק. אחרי הכל עמוד השדרה אחראי, בין היתר, על החזקת כל פלג הגוף העליון.

לכתבות נוספות בנושא:
בכל גיל, בכל מצב: למה חשוב לחזק את פלג הגוף העליון?
לא רק על אופניים: יתרונות וחשיבות תנועת הפידול לגוף
למה "שורף" לנו כשאנו מתאמנים ולמה זה כל כך טוב?

כדי לבצע באופן חופשי מגוון תנועות בלי שהן תהיינה מוגבלות או חלקיות, חשוב לשמור על גמישות עמוד השדרה וחשוב לא פחות לשמור על חיזוקו כדי שנהיה יציבים, מוחזקים ומוגנים יותר מפציעות ונזקים. כשאנו צעירים יותר, אנו לא מודעים למשמעות של השמירה על עמוד השדרה. ככל שאנו מתבגרים, אם לא נחזק את עמוד השדרה, אנו חשופים לכאבים כרוניים ולפציעות לא פשוטות שיהיה מורכב לרפא אותן, אם בכלל. שמירה על עמוד השדרה היום, תחסוך בעיות וכאבים בעתיד. באופן כללי, גוף חזק ושמור הוא גוף שפחות מועד לכאבים ופציעות.

איך שומרים על עמוד שדרה חזק? מאוד מומלץ לבצע אימוני כושר אשר בתוכם גם תרגילים לחיזוק החלק האחורי של הגוף, ובתוך זה הגב ועמוד השדרה. התרגילים האלו הכרחיים לכולנו על בסיס קבוע כדי לתחזק את הגוף ולשמור עליו. במסגרת התרגילים השונים, חשוב גם להתמקד בחיזוק הזוקפים, שהם השרירים שנמצאים לאורך עמוד השדרה, עוטפים אותו ותומכים אותו לכל אורכו, וכדי להשלים את העבודה בצורה מצוינת חשוב לחזק גם את שרירי הליבה (אשר בתוכם, בין היתר, שרירי הבטן ושרירי הגב), שגם הם תומכים בעמוד השדרה ותורמים לייצוב הגוף.

אם השרירים האלו יהיו חזקים, הם יגנו טוב יותר על עמוד השדרה וכך יופחת העומס על המפרקים והדיסקים שבין החוליות. תהליכים רבים קורים לנו בגוף כשאנו מתבגרים. בין היתר, החומר ממנו עשויות העצמות שלנו נחלש ומתרכך וזה אומר שאנחנו יותר מועדים לנפילות, לפציעות ולכאבים. עמוד השדרה והאגן עלולים להיות מהראשונים שייפגעו.

במהלך השנים הגוף גם נעשה נוקשה יותר וזה לא טוב לעמוד השדרה ולגב באופן כללי. הגמישות שומרת על החיוניות.
ג'וזף פילאטיס, שהוא ממציא שיטת ותורת הפילאטיס טען שצעיר עם עמוד שדרה נוקשה הוא למעשה זקן, ואילו זקן עם עמוד שדרה גמיש, הוא צעיר. אם לא נחזק את השרירים בגב וסביב עמוד השדרה נהיה חשופים משמעותית לעומס יתר על עמוד השדרה וכאבי גב בגיל מוקדם יותר.

צילום: Shutterstock

ניתן להבחין דרך התנועה של אנשים במרחב מה מצב עמוד השדרה שלהם. נראה כאלו שיש להם עמוד שדרה חזק והם יהיו זקופים ויציבים, ונראה כאלו שמתנהלים וזזים במרחב כאילו הם "חסרי חוליות", עמידתם לא יציבה והם נראים רפויים יותר ופחות מוחזקים, אצל חלקם גם נראה שקשת הגב גדולה מדי, מה שיוצר צורה של סימן שאלה לעמוד השדרה, וקיים סיכוי לא מבוטל שהם יסבלו מבעיות מורכבות בהמשך.

ובקיצור – חיזוק שרירי הגב חשוב ואף קריטי עבור כולנו כדי שלא נגיע למצב בו אפילו הפעולות הפשוטות ביותר, כגון כיפוף קל או הרמת חפצים, אפילו לא כבדים וכו' יפגעו בעמוד השדרה.

קבלו כאן במעלה הכתבה אימון קצר בן 7 דקות בלבד, שכולו מוקדש לחיזוק וגמישות עמוד השדרה והגב. האימון משלב בתוכו כמה אלמנטים שחשובים לשמירה על עמוד השדרה ובהם: תנועה, שינויי תנוחה, מתיחות ועבודה על שרירי הגב עם דגש על עבודה על הזוקפים ועבודה על שרירי הליבה. בהצלחה!

 


 

למידע נוסף, תכניות אימונים ואימונים מקוונים חינם כנסו לאתר של עדי שיף

בנוסף, מיוחד לגולשי שוונג – 10 אחוז הנחה בהרשמה לתוכניות האימונים הייחודיות של עדי שיף וגישה למאות אימונים קצרים ומדוייקים. לניצול ההטבה – כנסו לאתר והקלידו קוד הנחה shvoong10




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג